اخبار خودرو ایران
طی بازدید استاندار کرمان از کارمانیا برای اولین بار به نمایش گذاشته شد

کارمانیا EK1 اولین خودروی الکتریکی ایران به همراه مشخصات

یکشنبه - ۷ دی ۱۳۹۹
خواندن 7 دقیقه
کارمانیا ek1

شرکت خودروسازی کارمانیا با اعلام خبر غافلگیر کننده عرضه اولین خودروی الکتریکی ایران یعنی سودا SA01 که در بازار ایران به EK1 معروف است، از خواب زمستانی بیدار شد و پس از یک دوره وقفه در فعالیت و دور بودن از رسانه ها، به میدان بازگشت. البته پس از اعلام این خبر، دیگر هیچ خبری از کارمانیا و روند توسعه EK1 شنیده نشد؛ تا اینکه در روز پنجم دی ماه هم زمان با زلزله بم و بازدید برخی مسئولین از جمله استاندار کرمان از این کارخانه، EK1 برای اولین بار در لنز دوربین عکاسان رویت شد.

به گزارش خودرونویس، شرکت کارمانیا یکی از زیربرندهای گروه صنایع خودروسازی کرمان بوده که تا پیش از این نماینده برند چینی بی وای دی در ایران بود. این کمپانی ضمن عرضه دو محصول بی وای دی F3 و S6، قصد عرضه کراس اوور S7 را هم داشت که متاسفانه تحریم ها این فرصت را از کارمانیا گرفت. همچنین کارمانیا از سال ها پیش قصد عرضه اولین خودروی برقی به بازار ایران را داشته و تا پیش از تحریم ها و قطع همکاری بی وای دی با ایران، این شرکت تصور می کرد که می تواند خودروی الکتریکی بی وای دی E6 را وارد بازار کند.

خط تولید کارمانیا ek1 در رم

اتفاقا ما هم این ون برقی را با محوریت حضور اولین خودروی الکتریکی بازار ایران در اولین نیروگاه بادی ایران تست و بررسی کردیم، ولی بی وای دی E6 هیچگاه موفق به ورود به بازار ایران نشد. ولی کارمانیا همچنان رویای عرضه اولین خودروی الکتریکی به بازار کشور را در سر داشت و در این سال ها که همه تصور داشتند که این شرکت فعالیت خود را متوقف کرده، زمینه را برای تولید سدان الکتریکی سودا EV یا همان کارمانیا EK1 فراهم می کرد.

 

کمی در خصوص سودا بدانیم

شرکت سودا (Suda) یک برند استارتاپ چینی بوده که صرفا در زمینه تولید خودروهای الکتریکی فعالیت دارد و تاریخ تاسیس آن سال 2010 اعلام شده است. با وجود اینکه 10 سال از عمر تاسیس این شرکت گذشته، ولی اولین محصول سودا همین EK1 بوده که در سال 2019 معرفی شد؛ یعنی توسعه چنین خودروی ساده ای برای سودا 9 سال زمان برد! به هر حال سودا موفق شد سال پیش اولین خودروی الکتریکی خود را به تولید برساند و نکته عجیب ورود این سدان الکتریکی به بازار خودرویی آلمان و اروپاست که شهریور ماه سال جاری رسانه های خودرویی خبر ورود آن را به بازار آلمان منتشر کردند.

 

طراحی ظاهری

کارمانیا EK1 یا همان سودا SA01 یک سدان کامپکت با طراحی ساده است. این خودرو طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب معادل 4417، 1737 و 1576 میلی متر داشته و فاصله بین دو محور آن نیز 2500 میلی متر اعلام شده است. این خودرو وزنی معادل 1390 کیلوگرم داشته که تنها دلیل سنگین تر بودن آن نسبت به خودروهای هم اندازه درونسوز، بهره بردن از پک باتری لیتیوم یونی است. برخلاف بسیاری از خودروهای الکتریکی که استایل ظاهری عجیبی دارند، این خودرو طراحی مشابهی با خودروهای معمولی داشته و در نگاه اول متوجه الکتریکی بودن آن نخواهید شد؛ ولی با نگاهی دقیق تر و فقدان خروجی سیستم اگزوز و همچنین درب باک، متوجه می شوید که با یک خودروی الکتریکی طرف هستید.

کارمانیا ek1 در حال شارژ

سودا محل شارژ این سدان الکتریکی را در جلوپنجره و پشت لوگوی این خودرو طراحی کرده است. تصاویری که کارمانیا در زمان رونمایی Ek1 منتشر کرده بود، همگی دارای لوگوی کارمانیا بودند و هیچ خبری از نشان سودا روی خودرو نبود؛ ولی این نمونه ای که روز جمعه استاندار کرمان و سایر مسئولین از آن بازدید کرده اند، دارای نشان S بود که نشانگر اولین کلمه سودا است. بدین ترتیب عجیب است که کارمانیا بعد از گذشت چندین ماه از معرفی اولیه EK1، هنوز مراحل توسعه این سدان الکتریکی را پیش نبرده و لوگوی خود را روی آن نصب نکرده است.

 

مشخصات فنی

کارمانیا EK1 دارای یک موتور الکتریکی با بیشینه قدرت تولیدی 107 اسب بخار و گشتاور آنی 240 نیوتن متر است. گشتاور آنی موتور الکتریکی بدین معناست که راننده به محض فشردن پدال شتاب دهنده، تمام این گشتاور در اختیار وی قرار داده می شود و این نیرو برخلاف موتورهای درونسوز صرفا در دور موتور خاصی آزاد نمی شود. نیروی تولیدی این موتور الکتریکی به وسیله یک جعبه دنده دایرکت درایو به چرخ های جلو منتقل می شود. کارمانیا EK1 یک خودروی الکتریکی ضعیف و بهینه بوده و هدف طراحان دست یافتن به بیشترین مسافت قابل پیمایش بوده است. از این رو بیشینه سرعت قابل پیمایش آن را روی 130 کیلومتر بر ساعت محدود کرده اند.

نمای عقب کارمانیا ek1

وظیفه تامین نیروی این موتورهای الکتریکی، بر عهده یک باتری با ظرفیت 44.5 کیلووات ساعت قرار دارد. این خودرو با اتکا به این باتری می توان در حالت شارژ کامل بیشینه مسافتی معادل 305 کیلومتر را طی کند؛ البته در صورت حرکت با سرعت ثابت بیشینه مسافت قابل پیمایش کارمانیا EK1 به 375 کیلومتر افزایش می یابد. در صورت اتصال این خودرو به شارژر خانگی 220 ولت 16 آمپر، بین 6 تا 8 ساعت زمان نیاز است تا شارژ باتری EK1 پر شود؛ ولی در صورت اتصال به شارژر سه فاز 380 ولتی، بین 45 دقیقه تا یک ساعت برای پر شدن شارژ این خودرو زمان نیاز است.

 

تجهیزات ایمنی و رفاهی

خودروی الکتریکی کارمانیا EK1 همانقدر که ظاهر ساده ای دارد، طراحی کابین آن نیز ساده بود و حداقل تجهیزات رفاهی و ایمنی مانند خودروهای تولید داخل برای آن لحاظ شده است. این موضوع تقصیر کارمانیا نیست، چراکه سودا در چین و حتی در آلمان نیز این خودرو را با همین تجهیزات رفاهی به بازار عرضه می کند.

سدان کارمانیا EK1 دارای سیستم ترمز ضد قفل و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، سیستم پایش فشار باد تایرها، کیسه ایمنی هوا راننده و سرنشین، سنسور دنده عقب، سیستم تهویه مطبوع دستی با تنظیم الکترونیکی دریچه ها، سیستم مالتی مدیا با درگاه بلوتوث و USB، دوربین دنده عقب، فرمان برقی با کلیدهای کنترلی روی آن و چراغ های روشنایی در روز است.

 

قیمت و زمان عرضه

در این لحظه کارمانیا هیچ صحبتی از زمان عرضه و قیمت سدان الکتریکی EK1 نکرده و بعید است که این شرکت به این زودی ها بتواند این خودرو را راهی بازار ایران کند. چراکه در این نسخه نمایش گذاشته شده در بم، هنوز لوگوی S شرکت سودا روی خودرو نصب بود. در خصوص قیمت احتمالی EK1 باید اظهار کنیم که این خودرو در چین ارزشی معادل 25 هزار دلار دارد که با توجه به کمک های دولت چین برای خرید خودروهای الکتریکی، قیمت آن برای مصرف کننده به 17 دلار کاهش می یابد.

با توجه به اینکه در ایران متاسفانه هیچ خبری از کمک های دولت و ارگان های مختلف برای ترویج خودروها و موتورسیکلت های الکتریکی وجود ندارد، بعید است که حتی در صورت داخلی سازی قیمت EK1 به زیر 20 هزار دلار برسد. بدین ترتیب نباید برچسب قیمت زیر 450 میلیون تومان را برای این سدان الکتریکی انتظار داشت.

5 از 2 رای

دیدگاه شما چیست؟