اخبار خودرو ایران
زمزمه ورود یک خودرو برقی به بازار

سوغات جدید کارمانیا برای بازار خودرو ایران

دوشنبه - ۱۰ شهریور ۱۳۹۹
خواندن 9 دقیقه
کارمانیا Ek1

شرکت خودروسازی کارمانیا مدتی بود که به دلیل تحریم های صنعت خودرو، فعالیت خود را محدود کرده بود و عرضه محصولات برند بی وای دی را متوقف کرده بود. حال پس از مدتی سکوت و فعالیت در پشت پرده، کارمانیا سکوت خود را شکسته و اولین خودروی برقی بازار کشور یعنی EK1 را معرفی کرده است.

به گزارش خودرونویس، چند سال پیش بود که اقدام به تست و بررسی اولین خودروی برقی کارمانیا یعنی بی وای دی E6 کرده بودیم و در آن زمان تصور داشتیم که این مینی ون، اولین خودروی برقی ایران و شرکت کارمانیا خواهد بود. ولی شرایط به نحوی جلو رفت که بی وای دی E6 به بازار کشور عرضه نشد.

اما کارمانیا همچنان هدف خود در خصوص عرضه یک خودروی پاک و بدون آلایندگی به بازار ایران را دنبال کرد و امروز از سدان تمام الکتریکی EK1 پرده برداشته است. کارمانیا با شناخت صحیح نیاز امروز بازار خودرو کشور، اقدام به عرضه محصولی با کیفیت، پاک و کم استهلاک یعنی همان EK1 کرده تا نیاز بخش عظیمی از خریداران خودروهای شهری را برآورده سازد.

این خودرو پاک با اتکا به پیشرانه الکتریکی خود نه تنها موجب صرفه جویی بسیاری در زمینه هزینه‌های حمل و نقل یک خانواده خواهد شد، بلکه با ویژگی‌های بارز خود تمامی انتظارات خریداران از یک محصول باکیفیت و با تکنولوژی روز را تامین خواهد کرد.

کارمانیا Ek1 در حال شارژ

برتری خودروهای الکتریکی نسبت به درونسوز

 

نبود هزینه‌ سوخت

یکی از مهم‌ترین عللی که کارشناسان همواره مشتریان بازارهای جهانی خودرو را به خریداری و استفاده از خودروهای الکتریکی تشویق می کنند، نبود هزینه ‌های مربوط به سوخت‌گیری خودروهای بنزینی و دیزلی است. در گزارش‌های منتشر شده، هزینه شارژ خودروهای برقی یک چهارم هزینه سوخت گیری برای خودروهای آلاینده بنزینی و دیزلی اعلام شده است.

 

هزینه پایین نگهداری

با توجه به سیستم متفاوتی که در خودروهای الکتریکی به کار گرفته شده است، بسیاری از قطعات مربوط به سیستم‌های احتراقی خودرو که در اثر مدتی استفاده خیلی زود مستهلک و فرسوده می‌شوند، در این خودروهای پاک وجود ندارد. بنابراین به گفته کارشناسان، بهتر است مشتریان برای مسائل مادی و صرفه اقتصادی بیشتر هم که شده، از خریداری و استفاده از خودروهای بنزینی و دیزلی صرف نظر کرده و به خودروهای الکتریکی رو بیاورند.

نمای عقب کارمانیا Ek1

کاهش میزان آلودگی هوا

یکی از بزرگترین و مهم‌ترین دلایل حذف خودروهای بنزینی و دیزلی از بازارهای جهانی خودرو، میزان بالای آلایندگی آنهاست که موجب شده بسیاری از شهرهای بزرگ و صنعتی در جهان با معضل آلودگی همیشگی هوا مواجه شوند و شهروندان ساکن در آنها نیز با مشکلات متعددی مواجه شوند.

 

حفظ محیط زیست

معضل گرمایش زمین که در اثر افزایش آلودگی هوا، کاهش غلظت لایه اوزون، افزایش گازهای گلخانه ‌ای، آتش‌سوزی جنگل‌ها و از بین رفتن مراتع بوجود آمده است، محیط زیست در این کره خاکی را به شدت به چالش کشانده است. به ‌طور قطع یکی از بهترین راهکارها به منظور حفاظت از محیط زیست، تشویق مشتریان به خریداری و استفاده از خودروهای الکتریکی، پاک و دوستدار محیط زیست است.

 

کاهش شیوع مشکلات تنفسی، قلبی و ریوی

از بزرگترین نتایج آلودگی هوا، شیوع بیش‌تر مشکلات مربوط به سلامتی افراد همچون بیماری‌های تنفسی، قلبی و ریوی است که به راحتی با استقبال بیشتر از خودروهای الکتریکی برطرف شده و کاهش پیدا خواهد کرد.

 

کشورهای پیشگام در استفاده از وسایل نقلیه پاک و دوستدار محیط زیست سعی دارند با ارائه تسهیلات ویژه و تبلیغات گسترده، مردم و شهروندان خود را همواره به استفاده و خرید وسایل نقلیه برقی و هیبریدی تشویق و ترغیب کنند. دولت چین اعلام کرده است که تا سال ۲۰۲۵ میلادی باید حداقل یک دستگاه از پنج دستگاه خودرویی که در این کشور وجود دارد، برقی و هیبریدی باشد.

 

دولت‌های بسیاری همچون انگلستان، فرانسه، نروژ، اسپانیا، یونان، مکزیک، چین و هند از جمله پیشگامانی هستند که قصد دارند به منظور جلوگیری از آلودگی هوا، حفظ محیط زیست و کاهش دمای کره زمین، تولید و فروش خودروهای بنزینی و دیزلی را تا دهه ۲۰۳۰ و نهایتاً تا دهه ۲۰۴۰ میلادی (حدوداً دو دهه آینده) ممنوع و متوقف اعلام کنند.

 

کاهش آلودگی صوتی

شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اظهار کرده که آلودگی صوتی در برخی مناطق پایتخت از حد اضطرار عبور کرده است. حدود مجاز تراز صدا برای مناطق مسکونی در دوره زمانی روز و شب به ترتیب 55 و 45 دسیبل است که متاسفانه در بسیاری مناطق مسکونی تهران آلودگی صوتی بیش از حد مجاز است.

 

مهم‌ترین منبع آلودگی صدا در شهرهای بزرگ، وسایل نقلیه متحرک هستند که بیشترین سهم را به خود اختصاص می‌دهند. بنابراین ترویج استفاده از خودروهای برقی می‌تواند نقش موثری در کاهش آلودگی صدا داشته باشد.

 

بازتولید انرژی

خودروهای الکتریکی این قابلیت را دارند که با تغییر شیوه راننده یا برداشتن پای راننده از روی پدال گاز، باتری‌های خود را با استفاده از تبدیل انرژی جنبشی به الکتریکی مجدد شارژ کنند.

 

مشخصات فنی کارمانیا EK1

کارمانیا EK1 یک سدان الکتریکی اقتصادی و مقرون به صرفه است. این خودرو از یک موتور الکتریکی با قدرت 107 اسب بخار و گشتاور 240 نیوتن متر بهره می برد. این نیرو توسط یک گیربکس دایرکت درایو به چرخ ها جلو منتقل می شود. وظیفه تامین انرژی این موتور الکتریکی، یک پک باتری  44.5 کیلووات ساعتی است. در صورتی که این پک باتری کاملا شارژ باشد، کارمانیا EK1 قادر خواهد بود در مسیرهای شهری بیشینه مسافت 305 کیلومتر و در مسیرهای بین شهری با سرعت ثابت بیشینه مسافت 370 کیلومتر را طی کند.

از آنجایی که کارمانیا EK1 یک خودروی الکتریکی مقرون به صرفه و اقتصادی است، بیشینه سرعت قابل پیمایش آن برای استفاده بیشتر و بهینه تر از انرژی باتری روی 130 کیلومتر بر ساعت محدود شده است.

نمای جلو کارمانیا Ek1

کارمانیا قصد دارد که سدان الکتریکی EK1 را با پنج سال یا 150 هزار کیلومتر گارانتی کلی، هشت سال یا 150 هزار کیلومتر گارانتی موتورهای الکتریکی و کنترل کننده های آن و همچنین هشت سال یا 200 کیلومتر کیلومتر گارانتی برای باتری راهی بازار کشور کند.

 

تکنولوژی باتری

باتری‌های خودرو الکتریکی شرکت خودروسازی کارمانیا از نوع نیکل کبالت منگنز بوده که دوام و برد پیمایشی بسیار بالایی دارند. کبالت از جمله گرانترین ماده اولیه در کاتدهای موجود در باتری‌ها بشمار می‌روند. وجود این ماده در ساختار باتری‌ها نه تنها موجب دوام بیشتر مجموعه پک باتری خودرو خواهد شد، بلکه اهمیت بسزایی نیز پایداری حرارتی آنها دارد.

باتری‌های این خودرو به روز شرکت خودروسازی کارمانیا قابلیت 2300 بار شارژ در طول عمر خود را دارا بوده و قابلیت پیمایش مسیری بالغ بر 700 هزار کیلومتر را برای خریداران این خودرو فراهم می‌سازند.

 

تکنولوژی بالای این خودرو امنیت بالای سرنشینان آن را در هنگام تصادفات احتمالی تضمین خواهد کرد. بصورتی که در هنگام تصادفات، کلیه اتصالات الکتریکی در خودرو قطع شده و هیچ خطری سرنشینان این خودرو باکیفیت را تهدید نخواهد کرد. گذشته از آن، فناوری پیشرفته خودرو جهت کنترل حرارت باتری‌ها بدین صورت است که مایع خنک‌کننده موتورهای الکتریکی با حرکت از میان سلول‌های مجموعه باتری با کنترل دمای سیستم مولد انرژی خودرو، عملکرد خودرو را در هر شرایطی در ایده‌ آل‌ترین حالت ممکن حفظ خواهد کرد. به طور خلاصه، تردد با محصول جدید شرکت خودروسازی کارمانیا نسبت به یک خودرو بنزینی 94 درصد هزینه کمتری خواهد داشت.

 

تجهیزات ایمنی و رفاهی

سدان الکتریکی کارمانیا EK1 با تجهیزات ایمنی و رفاهی مختلفی از جمله سیستم ترمز ضد قفل، فرمان برقی، پایش فشار باد تایرها، کیسه هوای ایمنی راننده و سرنشین جلو، سنسور پارک خودرو در عقب، سیستم مالتی مدیا با درگاه بلوتوث، USB و رهیاب، دوربین دید عقب، چراغ روشنایی در روز، سیستم تهویه مطبوع با تنظیم دستی، کلیدهای کنترلی روی فرمان، شیشه بالابرهای برقی و آینه های برقی جانبی راهی بازار ایران می شود.

5 از 5 رای

دیدگاه شما چیست؟

سایر دیدگاه ها

  • رضا | 11 شهریور 1399 - 9:36 ب.ظ

    تولید خودرو های برقی در ایران رو میشه پیشرفت بزرگی واسه کشور دونست. فقط خداکنه کیفیت قابل قبول و قیمت مناسبی داشته باشه.

    • خودرونویس | 12 شهریور 1399 - 1:43 ب.ظ

      مهمتر از هر چیزی ایجاد زیرساخت ها و ایستگاههای شارژ برای خودروهای برقی است که متاسفانه تا الان هنوز اقدامی صورت نگرفته