اخبار خودرو ایران

نشانه های خرابی کویل ماشین چیست؟

شنبه - ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
خواندن 3 دقیقه

کویل ماشین در واقع یک ترانسفورماتور افزاینده ولتاژ است، این قطعه برق ۱۲ ولت باتری را از رله گرفته و تا سی هزار ولت افزایش می‌دهد تا باعث جرقه زنی شمع موتور شود. بدین شکل هر چقدر میزان ولتاژ بیشتر باشد قدرت جرقه زنی شمع موتور هم بیشتر خواهد شد.

کویل قطعه‌ای است برای رساندن جریان برق از باتری به شمع‌های موتور که ولتاژ کافی را برای جرقه زدن شمع‌ها تامین می‌کند.

به گزارش خودرونویس، کویل ماشین در واقع یک ترانسفورماتور افزاینده ولتاژ است، این قطعه برق ۱۲ ولت باتری را از رله گرفته و تا سی هزار ولت افزایش می‌دهد تا باعث جرقه زنی شمع موتور شود. بدین شکل هر چقدر میزان ولتاژ بیشتر باشد قدرت جرقه زنی شمع موتور هم بیشتر خواهد شد.

اگر کویل دچار خرابی شود احتراق خودرو به مشکل میخورد و هنگام گاز دادن به موتور دچار خفگی می شود ، تمام سوخت انتقالی به سیلندر به خوبی اتش نمی گیرد و این کار در طولانی مدت دچار آسیب های جبران ناپذیری به موتور خودرو وارد می کند .

انواع کویل خودرو

انواع کویل خودرو  بسته به نوع خودرو متفاوت است ،  در ادامه به بررسی چند مدل آن می‌پردازیم.

۱. کویل‌های با وایر

کویل دوبل: این قطعه دارای دو نوع ترانسفورماتور است، که هر کدام از این ترانسفورماتورها برای دو تا سیلندر است.

کویل‌های معمولی: این کویل‌ها دارای ساختار استوانه‌ای هستند و همراه با یک دلکو برای مرتب‌سازی جرقه‌ها به کار می‌روند. این دسته معمولاً در خودروهای کاربراتوری یا خودروهای انژکتوری با سیستم دلکو استفاده می‌شوند.

۲. کویل‌های بدون وایر

کویل مدادی: این نوع به صورت مجزا روی هر شمع نصب می‌شود و به تعداد هر سیلندر یک کویل مدادی وجود دارد.

کویل‌های کتابی: این کویل‌ها ساختاری شبیه به کویل‌های دوبل دارند؛ اما بدون وایر به کار می‌روند. شکل آن‌ها به دلیل حالت دوبلی که دارند، شبیه به کتاب است.

کویل در کدام قسمت خودرو قرار دارد؟

محل قرارگیری کویل در خودروهای امروزی به مدل و تعداد آن بستگی دارد در مدل های قدیمی این قطعه نزدیک به باتری قرار داشت تا بلافاصله برق جریان یافته از باتری به آن برسد در خودروهای مدرن که در آنها از سیستم جرقه زنی کامپیوتری استفاده می شود کویل ها معمولا روی یک شمع یا جفت شمع نزدیک به هم قرار می گیرند البته این موضوع به تعداد کویل های مورد استفاده در یک خودرو بستگی خواهد داشت.

نشانه‌ها و علائم خرابی کویل خودرو

روشن نشدن خودرو

روشن نشدن خودرو دلایل متعددی دارد که از مهم ترین آن ها، خراب بودن کویل است. به همین دلیل توصیه کردیم حتما سرویس های دوره ای را جدی بگیرید و چند وقت یک بار وضعیت کویل و سایر قطعات موتوری را بررسی نمایید. زمانی که استارت می زنید، اگر دیدید فشاری به خودروتان وارد می شود یا به زور استارت می زند، می توان احتمال داد که ایراد از کویل باشد.

ریپ زدن ماشین

در صورت نیم سوز شدن کویل خودرو شاهد ریپ زدن ماشین خصوصا در دور پایین خواهید شد.

مصرف سوخت زیاد خودرو

از علائم دیگر خرابی کویل خودرو مصرف سوخت زیاد خودرو نسبت به قبل است.

کیفیت پایین بنزین

از دیگر نشانه‌های خرابی این قطعه پایین آمدن کیفیت سوخت است و اگر بنزین ماشین زودتر از زمان همیشگی تمام شود این میتواند نشانه خرابی یا مشکلی در آن باشد.

آتش گرفتن موتور ماشین

نشانه بعدی خرابی یا مشکل در کویل آتش گرفتن موتور خودرو است، اگر در این زمان بخواهید ماشین استارت بزنید صدایی سرفه مانند از آن به گوش برسد و زمانی که با سرعت بالا حرکت کنید، صدا بیشتر میشود و خودرویی که این مشکل را دارد دچار لرزش می شود.

عدم عملکرد منظم موتور

کوئل ماشین مسئول تولید جرقه برای ایجاد احتراق است. اگر کویل دچار خرابی شود، ممکن است موتور و سوپاپ ها به درستی کار نکنند. این ممکن است باعث کاهش عملکرد و توان موتور شود.

روشن ماندن چراغ چک

اگر متوجه روشن شدن کد DTC موتور شدید احتمالا باید به بروز مشکل در کویل شک کنید. بنابراین در صورتی‌که با روشن شدن چراغ چک مواجه شدید از طریق اسکن خطا از یافتن دلیل اصلی این مشکل اطمینان یافته و فورا برای برطرف نمودن آن اقدام کنید.

نشتی روغن

همان طور که می دانید کویل درون یک محفظه روغنی قرار داشته و گرم شدن بیش از حد آن ممکن است سبب ترک خوردن محفظه شده و در نهایت نشت روغن را به دنبال داشته باشد. در صورت نشتی شدید روغن احتمالا باید کوئل را تعویض کنید.

افت کشش خودرو در سربالایی‌ها

خرابی کویل می‌تواند منجر به کاهش قدرت موتور شود و در نتیجه، عدم کشش یا کاهش عملکرد خودرو در سربالایی را در پی داشته باشد.

دلایل خرابی کویل خودرو

دلایل خرابی کویل ماشین شامل موارد زیر است:

شمع‌های آسیب‌دیده یا فرسوده: تعویض نکردن به‌موقع شمع‌های خودرو می‌تواند یکی از دلایل خرابی کویل باشد. شمع‌های فرسوده باعث افزایش فشار بر کویل و باعث گرم‌شدن بیش از حد آن می‌شوند.

نوسانات: نوسانات جریان الکتریکی، به سیم‌پیچ‌ها و عایق آن آسیب رسانده و باعث ایجاد اتصال کوتاه یا شکستگی سیم‌پیچ‌های ثانویه می‌شود.

 گرم‌شدن بیش از حد: گرم‌شدن بیش از حد کویل می‌تواند به دلیل فشار زیاد بر روی آن یا مشکلات در مدارهای الکتریکی باشد و باعث خرابی عملکرد آن شود.

ساییدگی و پارگی: ساییدگی یا پارگی در سیم‌پیچ‌ها می‌تواند باعث تخریب عایق بین سیم‌پیچ اولیه و ثانویه شده و به دنبال آن، کویل را دچار مشکل کند.

عمر مفید کویل

اگر به دنبال این هستید که بدانید عمر مفید کویل چقدر است، باید بگوییم هیچ بازه‌ی مشخصی برای زمان تعویض کویل نمی‌توان در نظر گرفت و هنگامی که این قطعه خراب شود باید اقدام به تعویض آن کرد. عمر مفید کویل بستگی به جنس و کیفیت خود قطعه، سلامت سایر قطعات مرتبط با آن و نحوه نگهداری از خودرو دارد.

نتیجه گیری:

کویل خودرو یکی از قطعات اساسی در سیستم برق به شمار می‌رود که فقدان آن سبب عملکرد مناسب خودروهای بنزینی امروزی خواهد بود. استفاده از باتری استاندارد، اطمینان از عملکرد روان و صحیح اجزای موتور و نیز عدم برق‌دزدی وایرها، می‌تواند به سلامت این قطعه مهم و ارتقاء طول عمر آن کمک کند.به شما توصیه می‌کنیم برای عیب یابی حرفه‌ای و درست، خودرو را به یک مکانیک خودرو بسپارید تا مشکل را عیب یابی و در صورت لزوم قطعه را تعویض نماید.

 

5 از 5 رای

دیدگاه شما چیست؟