اخبار خودرو ایران
خودرو اسپرت چینی رقیب جدی سدان‌های بازار

معرفی جی ای سی امپو توسط راسا موتور

عکاس: علی مرادزاده
پنجشنبه - ۱۴ دی ۱۴۰۲
خواندن 4 دقیقه

شرکت راسا موتور هفته گذشته علاوه‌بر کراس‌اوور GS3 از خودروی دیگری با نام GAC Empow رونمایی کرد. این محصول وارداتی یک سدان کامپکت با ظاهری اسپرت و خشن به شمار می‌رود که در صورت قیمت‌گذاری درست می‌تواند رقیب جدی برای سایر سدان‌های مونتاژی و وارداتی باشد.

شرکت راسا موتور هفته گذشته علاوه‌بر کراس‌اوور GS3 از خودروی دیگری با نام GAC Empow رونمایی کرد. این محصول وارداتی یک سدان کامپکت با ظاهری اسپرت و خشن به شمار می‌رود که در صورت قیمت‌گذاری درست می‌تواند رقیب جدی برای سایر سدان‌های مونتاژی و وارداتی باشد.

 

ویدیو معرفی جی ای سی امپو GAC Empow

 

 

به گزارش خودرونویس،  جی‌ای‌سی ترامپچی امپو که به اختصار GAC Empow نامیده می‌شود، دومین خودروی وارداتی راسا موتور و محصولی از خودروساز معروف چینی است که در سال ۲۰۲۱ در نمایشگاه خودروی شانگهای چین معرفی شد. جی‌ای‌سی امپو در دسته سدان‌های کامپکت قرار می‌گیرد که ظاهر به روز و اسپرتی دارد و با توجه به بازار خودروهای سدان ایران، در صورتی که با قیمت درستی عرضه شود می‌تواند رقیب جدی برای دیگر سدان‌های بازار باشد.

برند GAC که در ایران آن را به اشتباه گک تلفظ می‌کنند، برخلاف سایر برندهای چینی همچون چری، جک، دانگ‌فنگ و… در بازار داخل کشور چندان شناخته شده نیست؛ اما یکی از معروف‌ترین خودروسازان این کشور محسوب می‌شود که از لحاظ میزان تولید، دهمین خودروساز چینی است.

مشخصات فنی GAC Empow

شرکت جی‌ای‌سی سدان کامپکت خود را با پیشرانه چهار سیلندر 1.5 لیتری روانه بازار کرده است. این پیشرانه با تکنولوژی TGDI می‌تواند حداکثر 167 اسب‌بخار قدرت و 270 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند و از طریق گیربکس هفت سرعته دو کلاچه تر (WDCT)، این قدرت تولید شده به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

خودروی GAC Empow می‌تواند در عرض هفت ثانیه از سرعت صفر به 100 کیلومتر در ساعت برسد که باتوجه به حجم پیشرانه و وزن خالص حدوداً 1400 کیلوگرم، شتاب قابل قبولی به شمار می‌رود. شرکت راسا موتور مصرف سوخت این محصول چینی را به طور میانگین 6 لیتر در 100 کیلومتر اعلام می‌کند که با توجه به کیفیت نه‌چندان مطلوب سوخت در داخل کشور، احتمالاً قابل دست‌یابی نباشد.

طراحی ظاهری جی ام سی امپو

جی‌ای‌سی امپو همانند برادر کراس‌اوور خود یعنی GS3 از ظاهر اسپرت، به‌روز و خشن بهره می‌برد که می‌تواند یکی از نقاط قوت آن محسوب شود. امپو دارای طول 4700 میلی‌متر، عرض 1850 میلی‌متر و ارتفاع 1432 میلی‌متری است.

شاید بتوان در بخش جلو به دلیل نحوه طراحی و قرارگیری چراغ‌ها و جلوپنجره، این سدان کامپکت را تا حدودی به نسخه جدید نیسان ماکسیما ژاپنی تشبیه کرد. چراغ‌های جلو به صورت LED طراحی شده و جلوپنجره نسبتاً بزرگ می‌تواند خنک‌کاری پیشرانه را به خوبی انجام دهد.

در قسمت جانبی GAC Empow خط عمیقی به چشم می‌خورد که از بخش پایین گلگیر جلو تا چراغ‌های عقب کشیده شده که طراحی جالبی دارد و به کمک رینگ‌های آلیاژی 18 اینچی، ظاهر جذابی به این قسمت بخشیده است.

برخلاف بخش جلو، قسمت پشتی خودرو شاید برای بسیاری از افراد یادآور محصولات لکسوس باشد.  ترکیب گرافیک زیبای چراغ‌های عقب با خروجی کرومی رنگ اگزوز و دیفیوزر بخش پایین سپر جلوه خاصی به این قسمت خودرو بخشیده است. همچنین باید توجه داشت که بر خلاف بسیاری از محصولات چینی که از اگزوز فیک استفاده می‌کنند، خروجی‌های این خودرو چنین نبوده و دارای کیت اگزوز جهت تغییر صدا است.

طراحی داخلی جی ای سی امپو

بخش داخل کابین GAC Empow همانند ظاهر بیرونی خودرو، از طراحی زیبا و به‌روزی استفاده می‌کند که نمایشگر یکپارچه میانی، مهر تأییدی بر این ادعاست. کلاستر دیجیتال خودرو با اندازه 7 اینچ به صورت یکپارچه با نمایشگر 10.25 اینچی میانی درآمده که این سبک طراحی، شباهت بسیاری به دیگر خودروهای به روز جهانی دارد.

دکمه‌های طراحی شده برای سیستم تهویه در قسمت پایین کانال‌های تهویه به چشم می‌خورد که برخلاف برخی از محصولات چینی بازار، به صورت فیزیکی است و حس بهتری به نسبت دکمه‌های لمسی دارد. همچنین دوخت زرد رنگی که در سرتا سر کابین از جمله دور غربیلک فرمان، روکش صندلی‌ها و روی داشبورد به چشم می‌خورد، حس به‌روز و اسپرت بودن را به راننده القا می‌کند.

در نهایت به دلیل فاصله محوری 2736 میلی‌متری و نوع طراحی سقف جی‌ای‌سی امپو، ردیف عقب این خودرو نیز همانند نسخه GS3 فضای چندان مناسبی ندارد و ممکن است برای سفرهای طولانی مدت، کمی اذیت‌کننده باشد.

آپشن‌ها و امکانات رفاهی

محصولات GAC وارداتی که شرکت راسا موتور برای بازار ایران در نظر گرفته، از لحاظ آپشن و امکانات رفاهی در رده خوبی نسبت به اغلب خودروهای چینی بازار قرار می‌گیرند.

سدان GAC Empow امکانات ایمنی همچون کروزکنترل تطبیقی، دوربین 360 درجه، ترمز اضطراری، کنترل کشش، کیسه‌هوای جانبی جلو و پرده‌ای، هشدار برخورد از جلو، رادار تابلوخوان، رادار کمکی راننده در ترافیک (TJA)، رادار بین خطوط، رادار هشدار خروج از خط، سیستم کنترل حرکت در سربالایی، ترمزپارک برقی به همراه اتوهلد، سنسور فشار باد تایرها و سنسور نور و باران را دارد.

در بخش امکانات رفاهی، این سدان کامپکت به تعویض دنده پشت فرمان، صندلی‌های برقی جلو به صورت شش حالته برای راننده و چهار حالته برای شاگرد، سردکن صندلی‌های جلو، سانروف، ورود و استارت بدون کلید، شارژر وایرلس تلفن همراه، استارت خودرو از طریق ریموت و کیت صدای اگزوز مجهز شده است.

ترامپچی امپو پنج حالت رانندگی مختلف را در اختیارتان می‌گذارد که می‌توانید بر حسب نوع رانندگی خود، هر کدام از آن‌ها را انتخاب کنید.

قیمت GAC Empow

جی‌ای‌سی امپو با توجه به تیپ‌های مختلفی که دارد با قیمت‌های متفاوتی در بازار چین به فروش می‌رسد. قیمت این خودرو در حالت پایه حدود 19 هزار و 500 دلار بوده و در آپشنال‌ترین حالت ممکن به حدود 22 هزار و 300 دلار می‌رسد.

قیمت علی‌الحساب سدان GAC Empow در مبادی ورودی کشور یک میلیارد و 500 میلیون تومان اعلام شده است. بنابراین در صورتی که این خودرو با نرخ زیر دو میلیارد به دست مصرف‌کننده برسد، می‌تواند رقیب سرسختی برای دیگر سدان‌های بازار مانند فونیکس آریزو 6 GT، ریسپکت پرایم و کی‌ام‌سی J7 باشد.

برای بازکردن گالری، روی تصاویر کلیک کنید.
دیگر موارد پیشنهادی:
5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟