اخبار خودرو ایران
در مصاحبه با کارشناس بازار خودرو مطرح شد

قیمت خودرو در آستانه شب عید به کجا می رسد؟

یکشنبه - ۳۰ آذر ۱۳۹۹
خواندن 4 دقیقه
قیمت خودرو در شب عید

همواره  بازار شب عید خودرو در ایران مانند بسیاری از کشورهای دیگر رونق بیشتری را نسبت به سایر روزهای سال دارد. گرچه بحران کرونا و عدم ثبات اقتصادی و برخی گمانها ممکن است تا حدی بر این بازار تاثیر بگذارند، اما قطعا باز هم در این ماه های پایانی سال جاری تقاضا برای خرید خودرو افزایش خواهد یافت. چراکه در بسیاری موارد ملاک اصلی در بازار شب عید  انتخاب احساسی  متناسب با حال و هوای سال جدید است .

به گزارش خودرونویس، فرصتی پیش آمد تا با بابک صدرایی یکی از کارشناسان صنعت و بازار خودرو در خصوص وضعیت بازار خودرو و قیمت خودرو در شب عید امسال صحبتی داشته باشیم.

بایک صدرایی در خصوص بازار خودرو در ماه های پیش رو گفت: این ماه های پایانی سال  اکثر خودروسازان داخلی تعهد عقب مانده دارند و در سگمنت خوروهای وارداتی اتفاق خاصی تا کنون نیفتاده و وضع عرضه خودروهای مونتاژی نیز محدود است. با این صحبت ها به نظر می رسد که ممکن است با توجه به محدودیت های عرضه در بخش میانی و بالای بازار شاهد افزایش قیمت ویژه بازار برای شب عید باشیم .

از سوی دیگر چون خودرو دیگر جنبه سرمایه گذاری ندارد و الان زمان خرید برای مصرف کننده واقعی است  هنوز هم قیمت ها بسیار بالاست و قطعا خریداران به تسهیلات و روش های فروش اقساطی بلند مدت نیاز دارند. بدین ترتیب در صورتی که شرکت های عرضه کننده به عنوان منبعی مطمئن اقدام به فروش اقساطی خودرو کنند، می توانند متقاضیان و مصرف کنندگان زیادی را به خود جذب کنند.

 

قیمت غیرمنطقی خودروهای وارداتی در بازار

صدرایی در خصوص بازار خودروهای وارداتی افزود: خودروهای وارداتی در بازار تعداد محدودی دارند و شاید هنوز هم قیمت آنها غیر منطقی باشد. چراکه در روزهایی شاهد بودیم که قیمت خودروهای وارداتی به دلیل جو روانی حاکم بر بازار به یکباره به طرز وحشتناکی افزایش قیمت داشتند. این در حالی بود که قیمت دلار در محدوده 25 تا 30 هزار تومان نوسان داشت، ولی قیمت ارز محاسباتی دلالان برای این خودروها 45 تا 50 هزار تومان بوده که در این لحظه با وجود کاهش نسبی قیمت ارز نسبت به آن زمان، همچنان خودروهای وارداتی قیمتی نامعقول دارند.

 

مقاومت برای جلوگیری از کاهش قیمت در بازار

به هر صورت در بازار هم مقاومت هایی برای جلوگیری از کاهش قیمت ها وجود دارد؛ ضمن اینکه در ماه های پایانی سال با توجه به عدم عرضه خودرو توسط خودروساز و اتفاقات تاثیرگذار دیگر روی بازار شاید روند قیمت خودروها در بازار کمی معکوس شود و قیمتها مقداری افزایش یابد.

بابک صدرایی در ادامه بیان کرد: جا دارد دولت و مسئولان برای این ماه های پایانی سال، توجه و کنترل ویژه روی بازار خودرو داشته باشند تا برخی سو استفاده کنندگان قیمت های نجومی را برای خودروها دوباره در نظر نگیرند. از سوی دیگر هنوز هم خودروهای ارزان قیمت داخلی در بازار نسبت به کارخانه اختلاف قیمت زیادی دارند و شاید منطقی این باشد که میان قیمت کارخانه یا بازار اختلاف چندانی نباشد یا بر حسب عرضه و تقاضا  این اختلاف به حداقل برسد .

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟