حل مشکل کمبود لاستیک خودروهای سنگین

شنبه - ۸ شهریور ۱۳۹۹
خواندن 4 دقیقه
تایر خودرو

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت جزئیات برنامه این وزارت خانه برای راه اندازی خط تولید لاستیک اتوبوس، کامیون، کشنده و خودروی شاسی بلند را تشریح کرد.

به گزارش خودرونویس، مهدی صادقی نیارکی درباره راهکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت برای حل مشکل کمبود لاستیک خودروهای سنگین اظهار داشت: در ۴ ماهه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، با رشد ۳۰ درصدی در تولید مجموع لاستیک سبک و سنگین همراه بوده است.

وی ادامه داد: سال گذشته طرح تولید ۳۰۰ هزار حلقه لاستیک سنگین TBR را آغاز کردیم که در مراحل پایانی راه اندازی بخش تکنولوژی قرار دارد و به دلیل شیوع کرونا، هنوز به تولید انبوه نرسیده است.

معاون امور صنایع وزارت صمت افزود: سرمایه گذار در حال پیگیری است که بتواند این طرح را به مدار تولید برگرداند و بتوانیم از ۳۰۰ هزار حلقه لاستیک سنگین تولید داخل در سال، برای اتوبوس و کامیون استفاده کنیم.

وی یادآور شد: طرح دیگر نیز راه اندازی خط تولید لاستیک سنگین در یکی دیگر از شرکت‌های تایرساز در دست احداث است که در این طرح، سالانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار حلقه لاستیک سنگین تولید می‌شود.

به گفته صادقی نیارکی، ماشین آلات تولید این تعداد لاستیک و دستگاه‌های قالب زنی آن نیز در حال تهیه است که امیدواریم تا یک سال آینده وارد مدار تولید شود.

وی تأکید کرد: علاوه بر این دو طرح، پروژه‌های تولید لاستیک نیز جز طرح‌های فراخوان وزارت صمت برای حضور سرمایه گذاران در بخش تولید قرار دارد.

وی گفت: اگر دو طرح مذکور به طور کامل به بهره برداری برسند، می‌توانیم سالانه ۵۰۰ هزار حلقه لاستیک سنگین تولید کنیم؛ پیش از این هم ظرفیت تولید ۱ میلیون حلقه لاستیک سنگین در کشور وجود داشت.

معاون امور صنایع وزارت صمت گفت: مصرف سالانه لاستیک سنگین در کشور، ۲ تا ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار حلقه است که با راه اندازی کامل دو خط تولید لاستیک سنگین در دو شرکت تایرساز، می‌توانیم تا ۶۵ درصد لاستیک مصرفی سنگین در کشور را در داخل تولید کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در بخش سواری هم در حال حاضر نیازی به واردات لاستیک سبک نداریم و تنها در رینگ‌های سایز ۱۶ یا ۱۷ اینچ به بالا در حال واردات هستیم که حتی برای چنین سایز رینگ‌هایی هم بسیاری از شرکت‌های تایرساز داخلی شروع به سرمایه گذاری برای تولید این مدل لاستیک سواری کرده‌اند؛ این خودروها عموماً نیم شاسی، شاسی بلند قدرتی (SUV) و CUV (خودروهای کراس اوور یا شاسی بلند درون شهری) هستند.

صادقی نیارکی اظهار کرد: به دنبال اجرای طرح‌های تولید لاستیک سنگین کشنده نیز در داخل هستیم.

وی درباره تأمین ارز لاستیک وارداتی گفت: معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت نیز مرتباً در حال پیگیری است؛ این معاونت، پرفورم های واردکنندگان لاستیک سنگین را مرتباً به بانک مرکزی اعلام می‌کند تا ارز مورد نیاز آنها تخصیص داده شود و این کار به صورت هفتگی دنبال می‌شود.

معاون امور صنایع وزارت صمت تصریح کرد: این معاونت نیز مرتباً در حال پیگیری ارز مورد نیاز تولیدکنندگان لاستیک سبک و سنگین برای واردات مواد اولیه است اخیراً نیز در هفته گذشته با بانک مرکزی جلسه‌ای داشتیم تا ارز مواد اولیه تولید لاستیک تخصیص یابد؛ بانک مرکزی هم تمام تلاش خود را به کار بسته تا این کار انجام شود؛ ماحصل همه تلاش‌ها وپیگیری ها این شده که تولید لاستیک سبک و سنگین در کشور در ۴ ماهه نخست امسال ۳۰ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته باشد.

راهداری در هیچ انباری، تایر نگهداری نمی‌کند

مدیرکل حمل و نقل سازمان راهداری گفت: همه تایرهایی که راهداری برای عرضه آن‌ها حواله صادر می‌کند، در اختیار خود مالکان این کالا قرار می‌گیرد و راهداری هیچ انباری برای نگهداری تایر ندارد.

داریوش باقرجوان گفت: اخباری مبنی بر اینکه، راهداری حواله برای تایرهای خودروهای سنگین صادر نمی‌کند و رانندگان خودروهای سنگین، مجبور به خرید تایر از بازار سیاه هستند، شنیده می‌شود؛ این در حالی است که فروشندگان تایر خودروهای سنگین، مدعی شده‌اند که تایرهای آن‌ها در انبار هایشان باقی مانده و به دلیل اینکه راهداری حواله صادر نمی‌کند، اجازه فروش تایرهای خود را ندارند.

وی تصریح کرد: در این راستا باید گفت که راهداری هیچ انباری برای نگهداری تایر در کشور ندارد و تایرهایی که از طرف راهداری برای عرضه حواله دریافت می‌کنند هم، کاملا در اختیار مالکان و فروشندگان عمده و خرده تایر خودروهای سنگین هستند.

به گفته این مقام مسئول، راهداری تا آنجا که تایر در سامانه توزیع تایر خودروهای سنگین وجود داشته باشد و تا زمانی که متقاضی برای تایر خودروهای سنگین در کشور باشد، حواله صادر می‌کند و به هیچ وجه مسئول تایرهایی که ممکن است از نظر کیفی در سطح پایینی بوده و یا در انبارها باقی مانده باشند، نیست.

مدیرکل حمل و نقل سازمان راهداری تاکید کرد: اینکه تایری در انباری باقی مانده و مدت‌ها در آن انبار قفل شده در حوزه کاری راهداری نیست و مسئولیت توزیع تایر به همکاران ما در وزارت صمت برمی گردد که البته آن‌ها نیز، همه تلاش خود را برای توزیع تایر خودروهای سنگین به نحو احسن انجام می‌دهند.

بر اساس این گزارش؛ به گفته بعضی توزیع کنندگان تایر، مدت هاست که با وجود کمبودهای بسیاری که در این حوزه در بازار وجود دارد تایرهای خودروهای سنگین بسیاری از توزیع کنندگان به دلیل عدم صدور حواله از سمت راهداری در انبارها قفل شده و در بعضی موارد بیش از یک سال است که امکان فروش آن‌ها را ندارند.

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟