اخبار خودرو ایران
بررسی مزایا و تفاوت ها با سیستم انژکتوری MPI

سیستم سوخت رسانی GDI یا تزریق مستقیم چیست؟

یکشنبه - ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
خواندن 4 دقیقه
پیشرانه TGDI

تولید پیشرانه های درونسوز بنزینی قدمتی بیش از 100 سال دارد و در این سالها پیشرفت های چشمگیری در بخش های مختلف این پیشرانه ها از جمله سیستم سوخت رسانی آنها دیده شده است. به طور کلی سیستم سوخت رسانی پیشرانه های بنزینی را در چند دهه اخیر می توان به سه دسته کلی کاربراتوری، انژکتوری MPI و GDI تقسیم بندی کرد که در ادامه در خصوص دو سیستم سوخت رسانی آخر توضیحات بیشتری را ارائه خواهیم کرد.

به گزارش خودرونویس، نحوه سوخت رسانی و طراحی اتاق احتراق روی توان تولیدی پیشرانه و همچنین مصرف سوخت تاثیر مستقیم دارد. به عنوان مثال تبدیل یک پیشرانه کاربراتوری به انژکتوری بدون اعمال تغییر در قطعات فنی و داخلی پیشرانه، معمولا با افزایش توان و همچنین کاهش مصرف سوخت همراه است. در حالی که سیستم انژکتوری مولتی پورت اینجکشن یا همان MPI سال ها در تمام پیشرانه های بنزینی استفاده می شد، ولی از مدتی پیش سیستم سوخت رسانی پیشرفته تر و بهینه تری با نام GDI رفته رفته جای سیستم انژکتوری معمولی را برای بسیاری از خودروسازان پر کرده است.

البته با آمدن سیستم سوخت رسانی GDI، سیستم انژکتوری MPI به طور کامل کنار گذاشته نشده و هنوز پیشرانه های بسیار زیادی هستند که دارای سیستم انژکتوری عادی و معمولی هستند؛ حتی برخی از شرکت ها برای یک پیشرانه هر دو مدل سیستم سوخت رسانی را تولید کرده اند که نسخه GDI با قیمت بالاتری به مشتری فروخته می شود.

پیشرانه GDI

پسوند GDI در نام پیشرانه یا مدل خودرو نشانه چیست؟

وجود پسوند GDI در کنار نام پیشرانه یا مدل خودرو به همین سیستم سوخت رسانی جدید که در بالا آن را مختصر معرفی کردیم اشاره دارد. واژه GDI کوتاه شده عبارت Gasoline Direct Injection به معنای تزریق مستقیم سوخت به درون سیلندر است. استفاده از سیستم سوخت رسانی GDI در پیشرانه های بنزینی جدید موجب افزایش توان و بازده و همچنین بهینه شدن مصرف سوخت آنها شده است.

سیستم سوخت رسانی GDI در ایران با آمدن کیا سورنتو نسل سوم مطرح شد. به طور کلی کیا و هیوندای استاد گیج کردن مشتری هستند و معمولا یک خودرو با یک پیشرانه را با هر دو سیستم سوخت رسانی GDI و MPI عرضه می کنند که همواره پیشرانه های مجهز به سیستم GDI به دلیل سوخت رسانی دقیق تر قدرت و گشتاور بیشتری تولید می کنند که به شتاب بیشتر و عملکرد بهتر خودرو ختم می شود.

سیستم GDI به دلیل تزریق مستقیم سوخت، عمل سوخت رسانی دقیق تری داشته و همین تغییر ساده نسبت به سیستم های انژکتوری مولتی پورت یا MPI موجب ارتقا حدود 10 درصدی قدرت و گشتاور پیشرانه می شود که تاثیر آن روی مصرف سوخت و عملکرد خودرو محسوس است.

لازم به ذکر است که اگر پیشرانه ای به تکنولوژی تزریق مستقیم سوخت مجهز باشد و به صورت تنفس طبیعی تولید شود، معمولا پسوند GDI را در کنار نام خودرو مشاهده خواهیم کرد؛ حال اگر پیشرانه توربوشارژی به سیستم تزریق مستقیم سوخت مجهز باشد، عبارت TGDI در کنار نام آن دیده خواهد شد که T ابتدا به Turbo یا همان توربوشارژ پیشرانه اشاره دارد.

دیگر موارد پیشنهادی:
5 از 3 رای

دیدگاه شما چیست؟