تيبا، تيبا۲ و ساينا سه‌ستاره کیفی گرفتند

دوشنبه - ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
خواندن 4 دقیقه
تیبا 2

براساس آخرين گزارش شركت بازرسی كيفيت و استاندارد ايران، سه محصول تيبا، تيبا۲ و ساينا توليد گروه خودروسازی سايپا موفق به اخذ سه‌ستاره کیفی شدند.

به گزارش خودرونویس، اين خودروها كه پيشتر در تست‌هاي اين شركت، دو ستاره كيفی كسب كرده بودند، در آخرين آزمون‌هاي استانداردي شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران، موفق به كسب سه ستاره شدند تا بدين ترتيب صحت ارتقاء كيفيت اين محصولات نيز تاييد شود.

پيشتر دو خودرو كوييك و سايپا۱۵۱ نيز موفق به كسب سه ستاره كيفي شده بودند تا بدين ترتيب با توجه به توقف توليد خودروهاي خانواده پرايد، ديگر هيچ خودرو تک ستاره یا دوستاره‌اي در گروه خودروسازي سايپا توليد نشود.

موفقيت گروه خودروسازي سايپا در ارتقاي سطح كيفي محصولات خود، در شرايط تحريم و محدوديت‌هاي موجود اقتصادی، بيانگر تلاش مستمر اين گروه جهت انجام همه تست هاي فني و كيفي و بازرسي مدون از محصولات توليدي در كنار تلاش برای جلب رضايت مشتريان است.

خانواده تیبا

تیبا را باید به نوعی نسخه ارتقا یافته پراید دانست که از نظر ایمنی، تجهیزات و کیفیت سواری یک پله نسبت به این خودروی کهنه کار جایگاه بالاتری دارد.

هرچند هدف سایپا مبنی بر معرفی تیبا به عنوان جایگزینی برای پراید تا حدودی به تحقق پیوسته، اما باید اظهار کرد که هنوز هم بسیاری معتقدند تیبا نتوانسته جایزگین خوبی برای پراید باشد؛ چراکه تیبا قیمت بالاتری نسبت به پراید داشته و هزینه نگهداری و تعمیر آن نیز تا حدودی به نسبت پراید بالاتر است. مضاف بر آن قیمت قطعات یدکی تیبا نیز بالاتر از پراید بوده و همین علل موجب شده که پراید همچنان مشتری خاص خود را داشته باشد.

تیبا

نسخه‌های مختلف خانواده تیبا

سایپا در ابتدا تیبا را در نسخه سدان و دو سطح آپشنی مختلف راهی بازار کرد که بعدها نسخه مجهزتر آن از خط تولید خارج شد و صرفا نسخه پایه آن به بازار عرضه شد. با توجه به هدف سایپا در خصوص سهم خواهی بیشتر از بازار خودرویی ارزان قیمت ایران، این کمپانی دست به طراحی و عرضه نسخه هاچ‌بک تیبا به نام تیبا 2 زد تا به واسطه آن بتواند با پژو 206 رقابت داشته باشد.

مدتی بعد سایپا در اقدامی دست به طراحی فیس لیفتی برای تیبا به نام ساینا زد؛ اما به جای توقف تولید تیبا و عرضه ساینا، هر دو نسخه را در کنار هم به بازار عرضه کرد. ساینا را باید فیس لیفتی ارتقا یافته از تیبا دانست؛ این خودرو ضمن دارابودن پیشرانه و گیربکس مشابه با تیبا، تجهیزات رفاهی بیشتری نسبت به همزاد خود دارد و دیزاین داشبورد و رودری‌های آن نسبت به تیبا بهبود یافته است.

 

ساینا

سایپا با آگاهی از نیاز و اشتهای بازار برای خودروهای هاچ‌بک شبه کراس، دست به توسعه نسخه‌ای فیس لیفت و ارتقا یافته از تیبا 2 به نام کوییک زد. کوییک به دلیل بهره بردن از فندرهای پلاستیکی، روف راک و مقداری جزیی ارتفاع بیشتر نسبت به تیبا 2، استایل خودروهای شبه کراس را به خود گرفته است. کوییک در چندین سطح تجهیزاتی راهی بازار شده که دو نسخه آن دارای گیربکسی اتوماتیک CVT هستند.

البته سایپا گیربکس اتوماتیک CVT کوییک را روی ساینا هم نصب کرده، اما با توجه به تحریم‌های خودرویی در سال 97 و 98، عرضه نسخه اتوماتیک ساینا و کوییک به صورت محدود به بازار کشور صورت گرفته است.

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟