رشد 300 درصدی تولید خودرو سواری

شنبه - ۱۲ شهریور ۱۴۰۱
خواندن 3 دقیقه
فاطمی-امین

قم- وزیر صنعت، معدن و تجارت از رشد ۳۰۰ درصدی تولید خودروهای سواری در سال جاری در مقایسه ۵ ماهه سال قبل خبر داد.

به گزارش خودرونویس،سید رضا فاطمی امین بعداز ظهر جمعه در حاشیه سفر خود به شهر مقدس قم اظهار داشت: خوشبختانه وضعیت اقتصاد رو به رشد است، هر چند که در حوزه بیکاری، تورم، مسکن و معیشت مشکلاتی داریم اما آمار ها حکایت از خبرهای خوبی در اقتصاد می دهند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه از مهمترین محورها و شاخص‌ها در اقتصاد؛ تولید است و این بخش همیشه ضربان و نبض اقتصاد کشور به شمار می‌رود افزود: آمارها گویا این است که تولید امسال نسبت به سال قبل رشد خوبی در اکثر محصولات داشته است.

فاطمی امین ابراز داشت: در فولاد که یک کالای شاخص است ۵ درصد و در آلومینیوم ۱۵ درصد رشد تولید داشتیم و در لوازم خانگی، ظروف شیشه‌ای و در بسیاری از اقلام نیز شاهد افزایش تولید بوده ایم.

وی افزود: البته در بعضی از محصولات همانند روغن خوراکی کاهش تولید داشتیم که البته این امر با توجه به برداشتن یارانه ها توجیه پذیر است؛ چرا که در گذشته بخشی از تولید قاچاق می‌شد که با مردمی شدن یارانه ها این اقدام دیگر صورت نمی‌گیرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: آمارهای تولید بسیار امیدبخش است و در مورد صادرات نیز اتفاقات بسیار خوبی افتاده است.

سال گذشته ۴۰ درصد رشد صادرات داشتیم

وی افزود: سال گذشته نسبت به سال قبل آن، ۴۰ درصد رشد صادرات داشتیم و صادرات ما به بیش از ۴۸ و نیم میلیارد دلار رسید در حالی که سال ۹۹ صادرات ما ۳۵ میلیارد دلار بوده است.

فاطمی امین گفت: چهار ماه نخست امسال نیز نسبت به چهار ماهه سال قبل ۲۰ درصد تولید بیش از ۴۰ درصدی که در سال ۱۴۰۰ رشد داشته ایم اتفاق افتاده و صادرات به خیلی از کشورها همانند کشورهای آفریقایی و روسیه رشد بالای ۱۰۰ درصدی داشته است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: آمار صادرات گویا این است که بازارهای جهانی به روی ایران گشوده شده است.

وی با بیان اینکه ما سال ها وابسته به درآمد نفت برای تامین مایحتاج کشور بودیم افزود: کل واردات کشور در سال ۱۴۰۰، ۵۲ میلیارد و صادرات ۴۸ و نیم میلیارد دلار بوده است و کمتر از ۴ میلیارد دلار تراز کشور به غیر از درآمد نفت منفی بوده که امسال و سال آینده به طور کامل این وابستگی به نفت مرتفع می‌شود و می‌توانیم بگوییم که وابستگی اقتصاد ایران به نفت در حوزه تجارت خارجی کاملاً قطع شده است.

رشد ۳۰۰ درصدی در تولید خودروی سواری

فاطمی امین وی ابراز داشت: در مورد تولید خودرو آمارهای تولید واقعاً قابل توجه است و ما در تولید خودروهای سواری در مقایسه ۵ ماهه پارسال و امسال ۳۰۰ درصد رشد داشته ایم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در طول اتوبوس، مینی بوس، کامیون و کانیونت نیز بالای ۱۲۰ درصد رشد داریم.

وی بیان داشت: چندین سال تولید خودرو در کشور پایین بوده است و انباشت هایی در این حوزه داشتم و برای اینکه این توازن در عرضه و تقاضا برقرار بشود و برای اینکه بتوانیم خودروهای اقتصادی در بازار داشته باشیم که قیمت و کیفیت مناسبی داشته باشند بحث واردات در دولت پیگیری شد و آیین نامه آن تدوین و ابلاغ شد و فراخوان واردکنندگان را هم در ۱۹ شهریورماه اعلام کردیم.

شرایط واردات کننده خودروها

وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: شرایط واردات کننده خودروها این است که کسانی که می خواهند خودرو وارد می کنند می بایست یک فناوری هم باید وارد کنند و در عین حال دارای نمایندگی خدمات پس از فروش باشند و اولویت نیز با خودروهای اقتصادی است که مجموعه این شرایط به سمت متعادل کردن بازار خودرو خواهد رفت و پیش بینی می شو تا ۷۰ هزار خودرو وارد کشور خواهد شد.

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟