آخرین وضعیت کیفیت تولید خودروهای داخلی

سه شنبه - ۳۱ تیر ۱۳۹۹
خواندن 6 دقیقه
ارزیابی کیفی خودرو

بررسی آمار وضعیت کیفی تولید خودروهای داخلی از بهبود تولید خودروهای تجاری در بهار، کسب یک تا سه ستاره برای وانت بارها و هم چنین کسب ده خودرو چهار ستاره کیفی، ۲۰ خودرو سه ستاره کیفی و شش خودرو دو ستاره در بخش خودروهای سواری نشان از بهبود کیفیت تولید خودرو ها دارد.

به گزارش خودرونویس،براساس آخرین ارزیابی صورت گرفته از سوی اداره کل صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت، در خرداد ماه در گروه خودروهای سواری داخلی، دو خودرو پنج ستاره کیفی، ۱۰ خودرو چهار ستاره کیفی، ۲۰ خودرو سه ستاره کیفی و شش خودرو دو ستاره کیفی را توانسته‌اند کسب کنند. این گزارش نشان می‌دهد که نسبت به آخرین گزارش‌های کیفی منتشر شده، اوضاع کیفی خودروها کمی بهتر شده است.

بر این اساس در گروه خودروهای سواری تولیدی تنها دو خودرو نیومزدا ۳ بهمن موتور در سطح قیمتی یک و پژو  ۲۰۰۸ ایران‌خودو در سطح قیمتی دو موفق به کسب پنج ستاره از پنج ستاره کیفی شده‌اند.

در گروه خودروهای سواری در سطح قیمتی یک، تیگو ۷ نیز سه ستاره از پنج ستاره کیفی را به خود اختصاص داده است.

همچنین در سطح قیمتی دو، هایما s۷ اتوماتیک چهار ستاره کیفی کسب کرده است. پس از آن هایما S۵ اتوماتیک، تیگو ۵، جک S۵، جک S۳ و SWM G۰۱ شرکت سیف‌خودرو،   سه ستاره کیفی را به خود اختصاص داده‌اند.

اما در گروه خودروهای سواری در سطح قیمتی سه، خودروهای B۳۰  بهمن‌موتور و آریزو ۵ مدیران خودرو نیز به ترتیب چهار و سه ستاره کیفی را کسب کرده‌اند.

در سطح قیمتی چهار نیز خودروهای پژوهای ۲۰۷ دنده‌ای، ۲۰۷ اتوماتیک و ۲۰۷ اتوماتیک صندوق‌دار، تندر ۹۰ پلاس اتوماتیک، دنا پلاس، پارس تندر، برلیانس H۲۳۰ و رنو ساندرو اتوماتیک پارس خودرو که از دسته آخرین خودروهای ناقص این گروه بوده که تکمیل شده‌اند، موفق به اخذ چهار ستاره کیفی از پنج ستاره در این ارزیابی شده‌اند.

در همین گروه قیمتی خودروهای رانا، پژو ۲۰۶ صندوق‌دار و بدون صندوق، دنا، پژو پارس اتوماتیک، سورن، پژو پارس چندین استان و صنایع خودروسازی فردا، کوییک سایپا و سمند، سه ستاره کیفی را کسب کرده‌اند.

در این گروه قیمتی همچنین پژو ۴۰۵ خراسان، ساینا، تیبا و تیبا ۲ هریک دو ستاره کیفی را به خود اختصاص داده‌اند.

در گروه خودروهای سواری در سطح قیمتی پنجم نیز،   سایپا  X۱۳۱ در هردو شرکت سایپا و پارس‌خودرو تنها دو ستاره از پنج ستاره کیفی را توانسته‌اند کسب کنند.

در مدل ارزیابی کیفی خودروهای داخلی، این محصولات بسته به کیفیت خود یک تا پنج ستاره دریافت می‌کنند. یک ستاره پایین‌ترین و پنج ستاره بالاترین سطح کیفی را نشان می‌دهد.

وضعیت کیفیت وانت بارها

 

آخرین ارزیابی صورت گرفته از سوی اداره کل صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت، در خرداد ماه در گروه وانت‌های تولید داخل نشان می‌دهد که این وانت‌های تولیدی بین یک تا سه ستاره کیفی کسب کرده‌اند و وانت بالاتر از سه ستاره نداریم.

بر اساس ارزیابی صورت گرفته، وانت نیو پیکاپ فوتون دیزلی در سطح قیمتی یک گروه وانت‌ها سه ستاره کیفی از پنج ستاره را کسب کرده است.

در گروه قیمتی دو نیز وانت نیسان ریچ، سایپا ۱۵۱ و وانت مزدا کارا ۲۰۰۰ تک کابین از سطح قیمتی دو، توانسته‌اند در این ارزیابی سه ستاره کیفی را به خود اختصاص دهند.

در مقابل پایین‌ترین سطح کیفی در تولید وانت‌ها متعلق به وانت نیسان (تک‌سوز و دوگانه سوز) در سطح قیمتی دو است که یک ستاره از پنج ستاره کیفی را در این ارزیابی کسب کرده‌اند.

علاوه براین در همین گروه قیمتی، وانت آریسان و وانت مزدا کارا ۲۰۰۰ دوکابین دو ستاره کیفی را به خود اختصاص داده‌اند.

براساس این گزارش، تولیدات وانت در مقایسه در خردادماه سال جاری در مقایسه با گزارش‌های کیفی در سال گذشته نشان می‌دهد که مدت‌هاست که هیچ وانتی بیش از سه ستاره کیفی را دریافت نکرده است و در این ارزشیابی مشخص شده است که کیفیت خودروهای سواری تولیدی در کشور ثابت مانده است.

 

بهبود تولید خودروهای تجاری

 

براساس آخرین ارزیابی صورت گرفته از سوی اداره کل صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)، در خردادماه سال جاری در گروه خودروهای سنگین داخلی، هیوندای ۶۵HD تنها خودروی سنگینی است که چهار ستاره از پنج ستاره کیفی را کسب کرده و با کیفیت‌ترین خودروی سنگین تولیدی در این ارزیابی به حساب می‌آید.

به گزارش ایسنا، بر این اساس در گروه خودروهای سنگین تولیدی در خرداد ماه امسال در بخش باری، کامیونت هیوندای HD۶۵ ایران خودرو دیزل تنها خودروی سنگینی است که چهار ستاره کیفی را کسب کرده و بالاترین رده کیفی خودروهای سنگین را در این ارزیابی به خود اختصاص داده است.

پس از آن کامیونت الوند شرکت سایپا دیزل، کامیونت ۶FAW Tiger V سیبا موتور و شیلر بهمن دیزل سه ستاره و کامیون بنز WH دو ستاره از پنج ستاره کیفی را به دست آورده‌اند.

در بخش کشنده‌، خودروی کشنده فوتون AUMAN H۴ شرکت ایران خودرو دیزل نیز توانست سه ستاره کیفی را به خود اختصاص دهد.

در بخش خودروهای مسافری نیز، مینی بوس شیلر بهمن دیزل سه ستاره کیفی را کسب کرده است.

در مدل ارزیابی کیفی خودروهای داخلی این محصولات بسته به کیفیت خود یک تا پنج ستاره دریافت می‌کنند. یک ستاره پایین‌ترین و پنج ستاره بالاترین سطح کیفی را نشان می‌دهد.

رشد تولید دوگانه‌سوزها

سهم محصولات دوگانه‌سوز از سبد محصولات تولید شده توسط دو خودروساز بزرگ کشور تا پایان خرداد ماه سال‌جاری ۷/ ۳ درصد بوده است. این سهم در بازه مشابه در سال گذشته ۶/ ۲ درصد بود، با این حال به‌نظر می‌رسد با توجه به اهداف تعیین شده از سوی دولت برای تنوع بخشی در سبد سوختی کشور میزان تولید خودروهای دوگانه‌سوز بیش از پیش در برنامه تولید شرکت‌های خودروساز قرار گیرد.

طبق آمار مذکور، تا پایان فصل بهار سال‌جاری در مجموع ۷ هزار و ۷۹۷ خودروی دوگانه‌سوز در کشور تولید شده است که در قیاس با مدت مشابه سال گذشته از رشد ۸/ ۴۷ درصدی حکایت دارد.

آمارهای منتشر شده تا پایان خرداد ماه ۹۸ گویای تولید ۵‌هزار و ۲۷۵ دستگاه خودروی دوگانه‌سوز توسط خودروسازان بوده است. البته باید به این نکته توجه کرد که تمام خودروهای دوگانه‌سوز تولیدی در بهار سال‌جاری توسط ایران‌خودرو تولید شده‌اند و خودروسازی سایپا همانند مدت مشابه در سال گذشته سهمی در تولید محصولات دوگانه‌سوز ندارد.

ایران‌خودرو در سایت‌های خراسان، تبریز و سمنان (اتومبیل‌سازی فردا که توسط بخش خصوصی مدیریت می‌شود) اقدام به تولید محصولات دوگانه‌سوز کرده است.

آبی‌های جاده مخصوص در سایت خراسان خود پژو ۴۰۵ را به‌صورت دوگانه‌سوز تولید می‌کنند. همچنین دو محصول سمند دوگانه‌سوز و پژو پارس دوگانه‌سوز نیز به ترتیب در سایت‌های تبریز و سمنان این خودروساز تولید می‌شوند.

سایت خراسان ایران‌خودرو طی بهار سال‌جاری توانسته ۴ هزار و ۷۴۲ دستگاه پژو ۴۰۵ دوگانه‌سوز تولید کند. این میزان تولید در قیاس با تولید پژو ۴۰۵ دوگانه‌سوز در مدت مشابه سال گذشته حکایت از رشد ۵۰ درصدی در سایت خراسان دارد.

تولید سمند دوگانه‌سوز نیز در بازه زمانی ذکر شده در قیاس با مدت مشابه در سال گذشته از رشد برخوردار بوده است.

سایت تبریز ایران‌خودرو در تولید سمند دوگانه‌سوز توانسته رشدی بیش از ۴۲ درصد را از خود به‌جای بگذارد.

سایت تبریز این خودروساز طی سه ماه ابتدایی سال‌جاری توانسته تولید هزار و ۸۴۳ دستگاه سمند دوگانه‌سوز را در خطوط تولید خود نهایی کند، این در حالی است که در بهار گذشته هزار و ۲۹۲ دستگاه سمند دوگانه‌سوز در خطوط تولید این خودروساز تکمیل شده بود.

آمارهای تولیدی ثبت‌شده برای شرکت اتومبیل‌سازی فردا (سایت سمنان ایران‌خودرو) نیز نشان می‌دهد که طی سه ماه ابتدایی سال ۹۹ در مجموع هزار و ۲۱۲ دستگاه پژو پارس دوگانه‌سوز در این سایت تولید شده است.

مقایسه میزان تولید پارس دوگانه‌سوز در این سایت طی بهار ۹۹ با میزان تولید همین محصول در بهار سال گذشته نشان‌دهنده رشدی بالغ‌بر ۴۷ درصد است.

ایران‌خودروی سمنان در بهار ۹۸ توانسته بود ۸۲۳ دستگاه پژو پارس دوگانه‌سوز را در خطوط تولید خود نهایی کند.

 

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟