اخبار خودرو ایران
درخواست شهرداری برای واردات اتوبوس شهری کارکرده با وجود امکان تولید در ایران

امکان تولید 1500 دستگاه اتوبوس شهری در اسنا

سه شنبه - ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱
خواندن 5 دقیقه
اسنا تولید اتوبوس شهری واردات اتوبوس دست دوم شهرداری

زاکانی شهردار تهران به تازگی درخواست واردات 1000دستگاه اتوبوس شهری دست دوم را به دولت داده و این در حالی بوده که در کشور ظرفیت تولید بیش از 15 هزار دسگاه از انواع اتوبوس شهری وجود با استاندارد روز ایران وجود دارد. شرکت اسنا و اسنا یدک نزدیک به 20 سال فعالیت در زمینه تولید و ارائه خدمات به خودروهای فعال در سرویس حمل و نقل عمومی دارد. به تازگی شرکت اسنا و اسنا یدک توسط گروه کروز خریداری شده است. صبح امروز پیرو نامه شهردار تهران نسبت به واردات اتوبوس کارکرده و توانایی های اسنا در زمینه تولید اتوبوس یک نشست خبری آنلاین برگزار شد و به این موضوع پرداخته شد.

به گزارش خودرونویس، جلیل هاشمی مدیرعامل اسنا در خصوص فعالیت های شرکت اسنا گفت: این شرکت نزدیک به 20 سال است که در حال فعالیت است. نوآوری و بهبود مستمر در عرضه محصولات جدید، ارتقا کیفیت و رضایتمندی مشتریان و خدمات پس از فروش، اشتغال زایی مولد، تولید و عرضه خودرو های حمل و نقل عمومی، تامین کلیه نیازمندیهای کشور در زمینه ناوگان حمل و نقل عمومی از اهداف شرکت اسنا است.

هاشمی افزود: شرکت اسنا را بیشتر با ون های دلیکا و اتوبوس های دوکابین بی آر تی در بازار می شناسند در کل می توان گفت سیاست کلی اسنا نوآوری در محصول است تا با سرعت بیشتری بتوان برنامه های تولید را پیش ببریم.

 

همکاری شرکت اسنا با گروه بهمن

شرکت اسنا یک مجموعه کاملا خصوصی بوده و هیچ ارتباطی با بخش های مختلف دولتی ندارد. با توجه به اینکه گروه بهمن یک مجموعه خصوصی بوده، در سال 1399 این دو شرکت تصمیم به همکاری گرفتند تا از توانمندی های یکدیگر در این زمینه استفاده کنند. گروه بهمن توانمندی بالایی در زمینه مجموعه سازی دارد و یکی از دلایل مشارکت اسنا با گروه بهمن نیز همین بوده است.

 

واردات اتوبوس دست دوم توسط شهرداری تصمیمی غلط و غیر کارشناسی

چرا در یک کشور شهرداری باید نسبت به واردات اتوبوس دست دوم از کشور دیگری اقدام کند؟ در حالیکه در ایران نزدیک به 12 مجموعه دارای پروانه تولید اتوبوس شهری حضور دارند که در حدود نیمی از آنها در این زمینه فعالیت می کنند. جلیل هاشمی مدیرعامل اسنا در همین خصوص بیان کرد که شرکت اسنا و دیگر شرکت های تولید کننده اتوبوس شهری از نوع 12 متری و 9 متری، مجموعه های توانمندی دارند که قادر به تولید انواع اتوبوس اعم از تک واگن و دو واگن، دیزلی و گازسوز هستند. بدین ترتیب اصلا نیازی به واردات اتوبوس دست دوم نیست.

اما می توان موضوع را از زاویه دیگری نیز نگاه کرد. گذشته 82.5 درصد پول خرید اتوبوس توسط دولت پرداخت می شد و مابقی آن توسط شهرداری ها پرداخت می شد. اما در 8 سال گذشته و در دولت حسن روحانی، دولت هیچ بودجه ای برای این منظور در نظر نگرفت که همین موضوع سبب فرسوده شدن ناوگان حمل و نقل درون شهری شده است. به عبارتی شهرداری هشت سال است که نتوانسته خودروی جدیدی را خریداری کند و در حال حاضر اتوبوس های کشور فرسوده شده و آلایندگی بسیار بالایی پیدا کرده اند و نیاز است که هرچه سریع تر با اتوبوس نو تعویض شوند. شتاب و عجله شهرداری در این زمینه برای خدمت رسانی هرچه بهتر به مردم بوده. ولی واردات اتوبوس دست دوم به هیچ وجه تصمیم درستی نیست.

کشوری که اقدام به فروش اتوبوس دست دوم می کند، یقینا بدانید که آن اتوبوس ها به حدی کارکرده اند که دیگر امکان خدمت رسانی در ناوگان حمل و نقل آن کشور را ندارند. به همین دلیل است که آن را به کشور دیگری می فروشد. چراکه در غیر این صورت اصلا فروش آنها تصمیم منطقی و اقتصادی نبود. همه اتوبوس های دست دومی که برای فروش و واردات به ایران در نظر گرفته شده اند، یقینا بیش از 7 یا 8 سال کارکرده اند و نیاز به یک بازسازی اساسی دارند.

ضمن اینکه اتوبوس در هر کشوری مناسب با سوخت آن کشور و شرایط جاده ها طراحی می شود. بدین ترتیب اتوبوس های تولید شده در ایران همگی ملزم به پاس کردن استانداردهای وضع شده هستند. تصمیم شهرداری از جایی غلط بوده که خرید اتوبوس دست دوم خارجی و صرف هزینه برای اورهال کردن آن اصلا منطقی نیست. حتی با وجود حذف 26 درصد گمرکی برای واردات از سوی دولت. ضمن اینکه اگر چنین تصمیمی اجرا شد، ایمنی این اتوبوس های کارکرده اورهال شده را چه نهادی تضمین می کند؟

تولید اتوبوس و خودروهای تجاری با خودروهای سواری کاملا متفاوت است. در واقع در همه کشورهای دنیا تولید اتوبوس و خودروهای تجاری به صورت سفارشی سازی بوده و تا سفارش نباشد، اتوبوسی تولید نمی شود. چراکه مشتری اصلی اتوبوس سازمان ها و ارگان ها هستند نه افراد معمولی. تصمیم درست این بوده که دولت به جای حذف 26 درصد گمرک، روی گمرک قطعات CKD لازم برای تولید اتوبوس تخفیف قائل شود تا هزینه تولید و تمام شده اتوبوس ها به مراتب کمتر شود که در ادامه توان خرید شهرداری ها برای نوسازی ناوگان اتوبوس ها نیز بیشتر می شود.

صنعت اتوبوس سازی در این، یک صنعت اشتغال زاست. به جز موتور و گیربکس اتوبوس ها و قطعات فنی که ملزم به خریداری از تامین کننده های مطرح جهان هستند، باقی آن امکان داخلی سازی دارد. به طور کلی در شرکت اسنا تا 50 درصد امکان داخلی سازی اتوبوس اعم از شاسی، بدنه، صندلی، شیشه، تریم داخلی و پلاستیکی و …. وجود دارد که به موجب آن فرصت های شغلی زیادی ایجاد می شود.

اسنا تولید اتوبوس شهری واردات اتوبوس دست دوم شهرداری 2

ظرفیت تولید اتوبوس شهری در شرکت اسنا

شرکت اسنا سالانه در صورت فعالیت در یک شیفت کاری می تواند تا 1500 دستگاه اتوبوس تک کابین، دو کابین، دیزل و گازسوز را تولید کند. در صورت وجود سفارش و نیاز بیشتر امکان فعالیت به صورت دو شیفت نیز در اسنا دیده شده است. همچنین شرکت اسنا و سایر تولید کننده های اتوبوس در داخل کشور، قراردادی را بین هم امضا کرده اند که در صورت وجود تقاضا برای خرید اتوبوس فراتر از ظرفیت تولید یک شرکت، به منظور تولید و تامین تقاضا با یکدیگر همکاری کنند.

 

عدم هماهنگی گازوییل یورو 4 با استاندارد آلایندگی یورو 5 EEV و  یورو 4 DPF

یکی از استانداردهای لازم برای تولید اتوبوس و خودروهای دیزلی، دارابودن استاندارد آلایندگی یورو 4 با فیلتر DPF یا استاندارد آلایندگی یورو 5 EEV است. این در حالی بوده که سوخت دیزل ایران در بهترین شرایط یورو4 است. در صورتی که سوخت یورو 4 را داخل یک خودرو با استاندارد آلایندگی بالاتر هم بریزید، آلایندگی آن خودرو قطعا یورو 3 هم نخواهد بود. ضمن اینکه سوخت بی کیفیت موجب پایین آمدن عمر مفید اتوبوس یا کامیون شده و هزینه های زیادی را به فرد یا به ارگان ها تحمیل می کند. بدین ترتیب تا زمانی که کیفیت سوخت دیزل ما پایین است، بهتر است این استانداردها بازنگری شوند.

دلیل دیگری که اظهار می کنیم درخواست شهرداری برای واردات 1000 دستگاه اتوبوس کارکرده اشتباه بوده و باید از ظرفیت تولید داخل استفاده کرد این بوده که شهرداری تهران درخواست کرده با واردات 1000 دستگاه اتوبوس کارکرده با استاندارد یورو 2 موافقت شود! این یعنی خود آلایندگی! این در حالی بوده که در ایران اتوبوس با استاندارد آلایندگی روز اروپا تولید می شود.

 

بازسازی و نوسازی ون های دلیکا توسط اسنا

شرکت اسنا تا به امروز نزدیک به 1000 دستگاه اتوبوس BRT عرضه کرده و این شرکت را به ون های دلیکا رایج در تاکسیرانی می شناسند. با توجه به گذشتن بیش از 10 سال از عمر ون های دلیکا، اسنا تصمیماتی در خصوص بازسازی ون های دلیکا و یا نوسازی آنها گرفته است.

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟