اخبار خودرو ایران
بررسی تغییرات وانت آریسان 2 نسبت به نسخه قبلی

احیای سهم ایران‌ خودرو در بازار وانت با تولید آریسان ۲

سه شنبه - ۲۱ تیر ۱۴۰۱
خواندن 5 دقیقه
وانت آریسان 2 ایران خودرو

وانت های باری سبک در سیستم های حمل و نقل شهری همواره طرفداران زیادی داشته اند و ایران خودرو از گذشته با عرضه وانت پیکان سهم قابل توجهی از بازار وانت های سبک را به خود اختصاص داده بود. در سال 1393 ایران خودرو با عرضه وانت آریسان سعی کرد محصولی لوکس تر و مدرن تر را به عنوان وانت سبک و در عین حال اقتصادی تولید کرده باشد که استقبال بسیار زیادی از این خودرو در بازار شد. ایران خودرو برای حفظ سهم خود از بازار وانت های سبک در سال 1401 اقدام به عرضه نسخه ارتقا یافته و بروزرسانی شده این خودرو با نام آریسان 2 کرده که در ادامه تفاوت های وانت آریسان 1 و 2 ایران خودرو را بیان می کنیم.

مشخصات فنی وانت آریسان 1 ایران خودرو

به گزارش خودرونویس، وانت آریسان 1 ایران خودرو دارای یک موتور 1.7 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی با کد OHVGII بود که روی پژو روآ سال هم نصب شده بود. این موتور در واقع نسخه ارتقا یافته و بهینه شده موتور وانت پیکان بود که قادر به تولید 86 اسب بخار قدرت و 140 نیوتن متر گشتاور بود که با توجه به وزن و ظرفیت باربری وانت آریسان 1 مناسب به نظر می رسید. وانت آریسان 1 دارای یک گیربکس پنج سرعته دستی بود که نیروی تولیدی موتور را به چرخ های عقب منتقل می کرد. این خودرو دارای مخزن بنزین 52 لیتری و مخزن گاز CNG با ظرفیت 70 لیتر بود.

 

ویدیو معرفی وانت آریسان 2 ایران خودرو

 

مشخصات فنی وانت آریسان 2 ایران خودرو

ایران خودرو دست به تغییرات اساسی در راستای بهبود توان فنی آریسان 2 زده است. اولین تغییر استفاده از جدیدترین نسخه پیشرانه XU7P یا همان XU7 بهینه شده روی آریسان 2 نصب شده که هیچ ربطی به پیشرانه پژو روآ نداشته و ایران خودرو از این پیشرانه در نسخه های جدید پژو پارس، سمند و برخی از محصولات جدید خود استفاده کرده است. پیشرانه XU7P که روی وانت آریسان 2 نصب شده نسبت به پیشرانه آریسان 1 به مراتب قدرتمندتر شده است. این پیشرانه 1.8 لیتری چهار سیلندر هشت سوپاپ قادر به تولید 104 اسب بخار قدرت و 157 نیوتن متر گشتاور است. نیروی تولیدی این موتور توسط یک گیربکس پنج سرعته جدید BE در وانت آریسان 2 به چرخ های جلو منتقل می شود.

وانت آریسان 2 ایران خودرو

به عبارت دیگر وانت آریسان 2 دیگر دیفرانسیل و میل گاردان ندارد و به موجب آن فضای زیادی در زیر خودرو خالی شده و اکسل جلوی متفاوتی نیز برای آن طراحی شده است. نصب موتور XU7 پلاس روی آریسان 2 در کنار گیربکس پنج دنده BE با ضرایب دنده اصلاح شده سواری به مراتب بهتری را برای این خودرو رقم زده و شاهد شتابگیری اولیه و ثانویه بهتر و کشش بهتر در هنگام حمل بار در آریسان 2 نسبت به نسخه قبلی هستیم که نتیجه 18 اسب بخار افزایش در قدرت و ارتقا 17 نیوتن متری گشتاور پیشرانه است. البته

یکی از انتقادهایی که به نسخهه قبلی وانت آریسان وارد بود، صدای زیاد موتور در دور بالا و تعویض سخت دنده ها بود. ولی همه این موارد در آریسان 2 به لطف بهره گیری از موتور و گیربکس جدید برطرف شده است. وانت آریسان 2 دارای استاندارد آلایندگی یورو 5 بوده که به مراتب آلایندگی کمتر و مصرف سوخت پایین تری نسبت به نسخه قبلی دارد. این در حالیست که موتور جدید XU7P نسبت به موتور OHV II نسل قبلی آریسان به مراتب قدرتمندتر شده است.

وانت آریسان 2 ایران خودرو

به لطف حذف میل گاردان و دیفرانسیل عقب، فضای زیادی در زیر وانت آریسان 2 خالی شده است. این تغییر باعث شده ایران خودرو بتواند جانمایی جدیدی برای کپسول گاز CNG و مخزن بنزین آریسان 2 در زیر بدنه داشته باشد. ضمن اینکه تایر زاپاس در نسخه قبلی آریسان در پشت صندلی سرنشین قرار داشت که همین موضوع سبب محدودیت فضا درون کابین این خودرو شده بود. اما ایران خودرو برای وانت آریسان 2 یک زاپاس بند در زیر خودرو تعبیه کرده و لاستیک زاپاس را نیز به زیر بدنه منتقل کرده است. این موضوع باعث شده امکان تنظیم صندلی درون کابین وجود داشته باشد و راحتی سرنشین و راننده را به مراتب بیشتر کرده است.

وانت آریسان 2 ایران خودرو

نصب مخزن سوخت CNG در زیر کابین باعث شده که فضای بار وانت آریسان 2 اشغال نشود و ایمنی این خودرو در تصادفات هم بیشتر شده است. لازم به ذکر است که حجم مخزن سوخت CNG وانت آریسان 2 از 70 لیتر به 75 لیتر افزایش یافته است. با توجه به مصرف کمتر سوخت پیشرانه آریسان 2، حجم باک بنزین نیز از 52 لیتر به 40 لیتر کاهش یافته است.

وانت آریسان 2 دارای ساختار شاسی یکپارچه بوده و ساختار بدنه و شاسی آن نسبت به نسخه قبلی مقاوم سازی شده است. هرچند آریسان 2 هم مانند نسخه قبلی دارای حداکثر ظرفیت باربری 750 کیلوگرمی با در نظر گرفتن وزن راننده و سرنشین است، اما در صورت حمل بار فراتر از حد مجاز، تغییر شکلی در شاسی آن رخ نمی دهد.

 

تغییر امکانات وانت آریسان 2 نسبت به آریسان 1

وانت آریسان 2 ایران خودرو نسبت به نسخه قبلی لوکس تر هم شده است. ایران خودرو تصمیم گرفته که به صورت استاندارد مه شکن های جلو و همچنین سنسور دنده عقب را به وانت آریسان 2 اضافه کند. علاوه بر این دو مورد وانت آریسان 2 دارای دو کیسه ایمنی هوا، سیستم ترمز ضد قفل (جلو دیسکی و عقب درام)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، شیشه بالابرهای برقی، فرمان هیدرولیک، داشبورد مشابه با پژو پارس، سیستم تهویه مطبوع و مه شکن عقب بوده که برای یک وانت کاری سبک تجهیزات بسیار مناسبی هستند.

آریسان 2 در زمینه کیفی نیز بهبود داشته که بخشی از این بهبود کیفیت به دلیل تولید 100 درصد عبور مستقیم و بخشی از آن به دلیل تغییر تامین کنندگان خط تولید وانت آریسان 2 ایران خودرو هستند. وانت آریسان 2 با توجه به دارابودن چهره جذاب که تا حد زیادی در نمای جلو با پژو پارس مشابه بوده، کابین به نسبت زیبا و با کیفیت خوب، موتور و گیربکس جدید، سیستم انتقال قدرت جلو محرک، حوض بار جادار و از همه مهمتر خدمات پس از فروش گسترده و خوب ایران خودرو نه تنها موفقیت نسخه قبلی را تکرار می کند، بلکه انتظار می رود سهم بیشتری از بازار وانت های باری سبک را به خود اختصاص دهد.

5 از 3 رای

دیدگاه شما چیست؟