اخبار خودرو ایران
لوکس تر، قدرتمندتر، باکیفیت تر با پیشرانه و گیربکسی متفاوت

تغییرات وانت آریسان 2 ایران خودرو نسبت به نسخه قبل

پنجشنبه - ۲ تیر ۱۴۰۱
خواندن 5 دقیقه
وانت آریسان 2 ایران خودرو

ایران خودرو در سال 1393 تولید وانت آریسان را به عنوان جانشین مستقیم وانت پیکان آغاز کرد. آریسان یک وانت سبک با طراحی بروز، کابینی زیبا و موتور و گیربکسی خوب بود که توانست در همان ابتدا سهم قابل توجهی از بازار وانت های سبک کاری را به خود اختصاص دهد. اما لازمه حفظ سهم بازار، بروزرسانی محصول است. به همین جهت ایران خودرو پروژه آریسان 2 را استارت زد که از 21 خرداد ماه 1401 تولید این خودرو در سایت خراسان آغاز شده است. آریسان 2 شاید نام و ظاهر مشترکی با نسخه قبلی داشته باشد، ولی تفاوت های اساسی نسبت به نسخه قبلی پیدا کرده و می توان آن را نسل جدید هم خطاب کرد.

مشخصات فنی وانت آریسان 2 ایران خودرو

به گزارش خودرونویس، وانت آریسان 2 از موتور XU7P یا همان XU7 پلاس بهره می برد که به تازگی روی برخی از محصولات ایران خودرو اعم از پژو پارس و برخی از نسخه های سمند نیز نصب شده است. موتور XU7 بهینه (پلاس) نسخه ارتقا یافته همان موتور معروف 1.8 لیتری خانواده پژو 405 و پارس بوده که تغییرات مهمی در راستای کاهش مصرف سوخت، افزایش توان، افزایش عمر موتور، کاهش استهلاک، روغنکاری و … در آن اعمال شده است.

موتور XU7 پلاس وانت آریسان 2 قادر به تولید 104 اسب بخار قدرت و 157 نیوتن متر گشتاور است. نیروی تولیدی این موتور توسط یک گیربکس 5 سرعته دنده ای BE که کاملا متمایز از گیربکس قبلی آریسان متمایز بوده به چرخ های جلو منتقل می شود. به عبارت دیگر وانت آریسان 2 ایران خودرو دیگر عقب محرک نیست و میل گاردان و دیفرانسیل عقب از این خودرو حذف شده و اکسل جلوی آن نیز متفاوت از نسخه قبل طراحی شده است. به لطف تغییر ضرایب دنده گیربکس BE نسبت به گیربکس قبلی وانت آریسان، کیفیت رانندگی در آریسان 2 و شتابگیری اولیه و ثانویه بهتر شده و تعویض دنده ها نیز نرم تر و ساده تر است.

نسخه قبلی وانت آریسان دارای پیشرانه 1.7 لیتری بود که در واقع همان پیشرانه ارتقا یافته پژو روآ محسوب می شد. این پیشرانه قادر به تولید 86 اسب بخار قدرت و 140 نیوتن متر گشتاور بود. بدین ترتیب آریسان 2 نسبت به نسخه قبلی 18 اسب بخار قدرت و 17 نیوتن متر گشتاور بیشتری تولید کرده و به لطف انتقال قدرت موتور به چرخ های جلو هدر رفت انرژی به مراتب کاهش یافته است.

وانت آریسان 2

یکی از انتقادهایی که به نسخهه قبلی وانت آریسان وارد بود، صدای زیاد موتور در دور بالا و تعویض سخت دنده ها بود. ولی همه این موارد در آریسان 2 به لطف بهره گیری از موتور و گیربکس جدید برطرف شده است. وانت آریسان 2 دارای استاندارد آلایندگی یورو 5 بوده که به مراتب آلایندگی کمتر و مصرف سوخت پایین تری نسبت به نسخه قبلی دارد. این در حالیست که موتور جدید XU7P نسبت به موتور OHV II نسل قبلی آریسان به مراتب قدرتمندتر شده است.

به لطف حذف میل گاردان و دیفرانسیل عقب، فضای زیادی در زیر وانت آریسان 2 خالی شده است. این تغییر باعث شده ایران خودرو بتواند جانمایی جدیدی برای کپسول گاز CNG و مخزن بنزین آریسان 2 در زیر بدنه داشته باشد. ضمن اینکه تایر زاپاس در نسخه قبلی آریسان در پشت صندلی سرنشین قرار داشت که همین موضوع سبب محدودیت فضا درون کابین این خودرو شده بود. اما ایران خودرو برای وانت آریسان 2 یک زاپاس بند در زیر خودرو تعبیه کرده و لاستیک زاپاس را نیز به زیر بدنه منتقل کرده است. این موضوع باعث شده امکان تنظیم صندلی درون کابین وجود داشته باشد و راحتی سرنشین و راننده را به مراتب بیشتر کرده است.

همچنین انتقال مخزن سوخت CNG به زیر کابین باعث شده که هیچ فضای باری از وانت آریسان 2 اشغال نشود و ایمنی این خودرو در تصادفات هم بیشتر شده است. لازم به ذکر است که حجم مخزن سوخت CNG وانت آریسان 2 از 70 لیتر به 75 لیتر افزایش یافته است. با توجه به مصرف کمتر سوخت پیشرانه آریسان 2، حجم باک بنزین نیز از 52 لیتر به 40 لیتر کاهش یافته است.

وانت آریسان 2 دارای ساختار شاسی یکپارچه بوده و ساختار بدنه و شاسی آن نسبت به نسخه قبلی مقاوم سازی شده است. هرچند آریسان 2 هم مانند نسخه قبلی دارای حداکثر ظرفیت باربری 750 کیلوگرمی با در نظر گرفتن وزن راننده و سرنشین است، اما در صورت حمل بار فراتر از حد مجاز، تغییر شکلی در شاسی آن رخ نمی دهد.

 

امکانات رفاهی و ایمنی وانت آریسان 2

وانت آریسان 2 ایران خودرو نسبت به نسخه قبلی لوکس تر هم شده است. ایران خودرو تصمیم گرفته که به صورت استاندارد مه شکن های جلو و همچنین سنسور دنده عقب را به وانت آریسان 2 اضافه کند. علاوه بر این دو مورد وانت آریسان 2 دارای دو کیسه ایمنی هوا، سیستم ترمز ضد قفل (جلو دیسکی و عقب درام)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، شیشه بالابرهای برقی، فرمان هیدرولیک، داشبورد مشابه با پژو پارس، سیستم تهویه مطبوع و مه شکن عقب بوده که برای یک وانت کاری سبک تجهیزات بسیار مناسبی هستند.

آریسان 2 در زمینه کیفی نیز بهبود داشته که بخشی از این بهبود کیفیت به دلیل تولید 100 درصد عبور مستقیم و بخشی از آن به دلیل تغییر تامین کنندگان خط تولید وانت آریسان 2 ایران خودرو هستند. وانت آریسان 2 با توجه به دارابودن چهره جذاب که تا حد زیادی در نمای جلو با پژو پارس مشابه بوده، کابین به نسبت زیبا و با کیفیت خوب، موتور و گیربکس جدید، سیستم انتقال قدرت جلو محرک، حوض بار جادار و از همه مهمتر خدمات پس از فروش گسترده و خوب ایران خودرو نه تنها موفقیت نسخه قبلی را تکرار می کند، بلکه انتظار می رود سهم بیشتری از بازار وانت های باری سبک را به خود اختصاص دهد.

وانت آریسان 2 قرار است که با سه ستاره کیفی به بازار عرضه شود. اما در ابتدای عرضه این خودرو با 2 ستاره کیفی راهی بازار می شود و به زودی یک ستاره در زمینه کیفی بهبود خواهد داشت.ر

 

5 از 4 رای

دیدگاه شما چیست؟