اخبار خودرو ایران
رانندگی با مدل دنده ای و ملاقات با مدل اتوماتیک

تست تارا ایران خودرو در پیست آزادی

عکاس: احمد بروغنی
شنبه - ۲۷ شهریور ۱۴۰۰
خواندن 7 دقیقه
تست درایو تارا

ایران خودرو در شرایطی که پژو با برعهدی و ترک میز همکاری پروژه تولید 301 را رها کرده بود، با اتکا به دانش مهندسین خود و همچنین توان زنجیره تامین و قطعه سازان داخلی توانست پروژه دیگری به نام K132 که بعدا تارا نام گرفت را اجرا کند. تارا مدرنترین محصول فعلی ایران خودرو بوده که با استانداردهای روز صنعت خودروسازی دنیا مطابقت دارد. روز پنج شنبه فرصتی پیش آمد تا با نسخه تولیدی ایکو تارا در پیست آزادی رانندگی داشته باشیم و نمونه اتوماتیک پیش تولید آن را نیز ملاقات کردیم.

به گزارش خودرونویس، احمد زاده رییس اداره توسعه محصولات ایران خودرو اظهار کرد که تارا در شرایطی توسعه یافته که صنعت خودروسازی دنیا با بحران هایی مانند ویروس کرونا، کمبود چیپ الکترونیکی و مشکلات مالی دست و پنجه نرم می کند. حال به این مشکلات، تحریم ها را هم برای خودروسازان داخلی باید اضافه کرد. احمد زاده در ادامه بیان کرد که مهمترین خواسته مشتریان در خرید خودرو راحتی در سفر، ایمنی، عملکرد خوب، استایل زیبا، قوای محرکه با کیفیت و مطمئن، ایمنی کودک و تجهیزات ایمنی و رفاهی روز دنیا بوده که سعی شده در تارا تمامی این ویژگی ها وجود داشته باشد.

داشبورد تارا اتوماتیک

تارا اتوماتیک

رییس اداره توسعه محصول ایران خودرو اظهار کرد که در طراحی پروفیل جلو تارا از صورت یوزپلنگ ایرانی الهام گرفته شده که چهره اسپرت، مدرن و جدی برای تارا رقم خورده است. در پروفیل عقب هم از نمادهای فرهنگ و هنر ایرانی به همراه ترندهای روز طراحی دنیا مانند چراغ LED یکپارچه سرتاسری الگوبرداری شده است. درون کابین هم سعی شده که فضایی ارگونومیک ضمن دسترسی مناسب راننده و سرنشینان به تمام کلیدها و تنظیمات خودرو طراحی شود. سیستم های ایمنی خودرو به دو دسته فعال و غیر فعال تقسیم می شوند؛ سیستم های فعال از تصادف و سانحه پیشگیری می کنند و سیستم هتی غیرفعال یا Passive پس از بروز سانحه وارد مدار می شوند.

کلید استارت تارا اتوماتیک

تست تصادف در مرکز معتبر اروپایی

تارا اولین محصول ایران خودرو بوده که دارای سیستم های ایمنی فعال مانند ESP یا کنترل پایداری بوده که از واژگونی و منحرف شدن خودرو جلوگیری می کند. در ساخت بدنه تارا از فولاد دو فازی مقاوم و سبک استفاده شده تا وزن این خودرو با هدف کاهش مصرف سوخت نیز کنترل شود. تست تصادف تارا در مرکز تست تصادف معتبر اسپانیایی انجام شده که تست برخورد 30 درصدی از رو به رو و همچنین برخورد جانبی روی این خودرو انجام شد که عملکرد و ایمنی تارا در هر دو تست تایید شد. به گفته مدیر توسعه محصول ایران خودرو، این عملکرد معادل دریافت سه ستاره ایمنی از موسسه تست تصادف یورو NCAP اروپاست.

تارا اتوماتیک

یکی از استانداردهای جدید آزمون ایمنی عابر پیاده بوده که هدف آن وارد شدن کمترین صدمه به عابر پیاده در صورت برخورد سپر و کاپوت است. نقاط برخورد چندین بار مورد آزمایش قرار می گیرند که میزان آسیب وارده به جمجمه، پا و زانو به صورت شبیه سازی شده بررسی شود. این استاندارد در اروپا اجباری بوده ولی در ایران هنوز الزام نشده؛ با این حال تارا این استاندارد را هم پاس کرده است.

کنسول وسط تارا اتوماتیک

تارا اتوماتیک

ویژگی های جدید تارا و محصولات آینده

همانطور که اشاره شد تارا اولین محصول ایران خودرو که دارای سیستم کنترل پایداری الکترونیکی یا ESP است که با ترمزگیری فعال و هوشمندانه در پیچ و کنترل دریچه گاز، مانع سر خوردن و واژگونی می شود. یکی دیگر از سیستم های ایمنی کمکی حرکت در سربالایی یا HSA بوده که آغاز حرکت در سربالایی مانع از عقب رفتن خودرو می شود. همچنین تارا دارای سیستم کنترل کشش بوده که با کنترل گشتاور انتقالی به چرخ مانع از بروز ناپایداری می شود.

تست درایو تارا

تارا دارای سیستم پایش فشار باد تایر بوده که بروز پنچری و یا تنظیم نبودن میزان فشار باد تایر را به راننده گزارش می دهد. در آینده قرار است نسخه توسعه یافته این سیستم پایش فشار باد تایر روی محصولات ایران خودرو نصب شود که عدد فشار باد هر تایر را به صورت لحظه ای نشان می دهد.

چراغ عقب تارا اتوماتیک

تارا روی پلتفرم جدید ایران خودرو موسوم به IKP1 توسعه یافته که سدانی کامپکت و سگمنت C است. در آینده قرار است که روی همین پلتفرم کراس اوور ایران خودرو نیز معرفی شود. در حال حاضر ایران خودرو نسخه دنده ای تارا مجهز به گیربکس دستی پنج سرعته را به مرحله تولید رسانده که در آینده نزدیک نسخه مجهز به گیربکس شش سرعته اتوماتیک آن نیز تولید خواهد شد. ضمن اینکه ممکن است در آینده گیربکس دستی شش سرعته نیز روی تارا نصب شود. تارا در حال حاضر دارای استاندارد آلایندگی یورو5 بوده که قابلیت ارتقا به یورو6 را نیز دارد.

تست درایو تارا

تارا در هر دو نسخه دستی و اتوماتیک دارای سیستم فرمان برقی بوده که در سرعت پایین نرم و در سرعتهای بالا ایمن و سفت است. همچنین تارا دارای کروز کنترل و محدود کننده سرعت به همراه نشانگر تعویض دسته است. تمامی مدلهای تارا دارای سیستم ترمز دیسکی در هر چهار چرخ، سیستم تهویه مطبوع برقی، چراغ روشنایی در روز، کلیدهای کنترلی روی فرمان، آینه برقی، مالتی مدیا با قابلیت میرور لینک، امکان تا شدن صندلی های عقب و سنسور دنده عقب هستند. ولی نسخه اتوماتیک تارا دارای مقداری نسبت به نمونه دستی لوکستر بوده و دارای تجهیزاتی مانند آینه های تاشو برقی، سانروف برقی، سیستم ورود بدون کلید با دستگیره های لمسی و استارت دکمه ای، دوربین دید عقب، صندلی های برقی چهار حالته در جلو و کیسه های ایمنی هوای جانبیست. همچنین مدل اتوماتیک به رینگ های آلیاژی 16 اینچی و جلوپنجره با مش بندی لانه زنبوی مشکی پیانویی مجهز شده است. این در حالی بوده که تارا دنده ای دارای رینگ های 15 اینچی فولادی استایلیش و جلوپنجره با خطوط افقی مشکی رنگ مجهز است. لازم به ذکر است که ایکو تارا اتوماتیک به گیربکس شش دنده ساخت DAE مجهز شده که با گیربکس نصب شده روی دنا پلاس توربو اتوماتیک یکسان است. این گیربکس نصب شده روی تارا اتوماتیک کاملا متفاوت از گیربکس آیزین شش سرعته اتوماتیک نصب شده روی پژو 301 است.

تست درایو تارا

ایران خودرو قصد دارد که تارا دنده ای را با چهار ستاره کیفی و نسخه اتوماتیک را با 5 ستاره کیفی سازمان بازرسی ISQI راهی بازار کند و برای سنجش کیفیت این خودرو تست های مختلفی را در مناطق گرمسیری و کوهستانی توسط رانندگان حرفه ای و رانندگان آماتور در مسافت های مختلف انجام داده است.

پیشرانه تارا

رانندگی با تارا در پیست آزادی

تارا از پیشرانه TU5+ موسوم به EC5 بهره می برد که روی پژو 301 نیز مشابه آن نصب شده است. مزیت این پیشرانه آشنایی تعمیرکاران و فراوانی قطعات یدکی در تمام نقاط ایران است. از جمله تفاوت های EC5 نسبت به TU5 معمولی می توان به سیستم زمانبندی متغیر سوپاپها CVVT و ماژول متغیر پمپ روغن اشاره کرد که موجب افزایش توان و گشتاور 7 درصدی و ضمن بهینه تر شدن مصرف سوخت و بهبود راندمان پیشرانه شده اند. این پیشرانه در تارا دنده و اتوماتیک قادر به تولید 113 اسب بخار قدرت و 144 نیوتن متر گشتاور است.

تست درایو تارا

در ابتدا باید به کیفیت قابل قبول ساخت تارا هنگام ورود به کابین اشاره کنیم که نسبت به سایر محصولات ایران خودرو ارتقا داشته است. صندلی ها راحت بوده و در سواری بلند مدت موجب خستگی نمی شوند. نسخه مورد بررسی مدل دنده ای تارا بود که جا رفتن دنده ها به نرمی انجام می شود و فاصله بین دنده ها نیز کم بود که همین مورد سبب تعویض راحتتر دنده ها شده بود. شتابگیری این خودرو نسبت به قدرت و گشتاور پیشرانه حتی در حالت کولر روشن قابل قبول بود؛ اما نکته ای که واقعا باعث شگفتی ما شد، عملکرد خوب سیستم کنترل پایداری تارا بود که به هیچ عنوان اجازه واژگونی و انحراف را نمی داد.

تارا اتوماتیک

تارا اتوماتیک

باید اعتراف کنیم که اصلا تصور نمی کردیم که تارا چنین سیستم کنترل پایداری یا ESP دقیق و خوبی داشته باشد و تصور می کردیم که فقط نام آن را یدک می کشد؛ ولی عملکرد آن واقعا دقیق و رضایتبخش بود و به خوبی بازی های پشت خودرو را با ترمزگیری هوشمندانه در پیچ و همچنین کنترل دریچه گاز کنترل می کرد تا مانع از سر خوردن و لغزش خودرو شود. البته کلید غیرفعال سازی ESP در سمت چپ فرمان نصب شده که می توان آن را غیر فعال کرد؛ ولی در صورت عبور سرعت از مرز 50 کیلومتر بر ساعت، به صورت خودکار ESP فعال شده و در صورت حرکت با سرعت های بالاتر از 50 کیلومتر بر ساعت اصلا نمی توانید ESP را غیر فعال کنید.

تارا اتوماتیک

تارا اتوماتیک

عملکرد سیستم ترمز تارا نیز با وجود ترمزگیریهای پی در پی در پیست رضایتبخش بود و ضعفی از خود نشان نداد. همچنین فرمان برقی این خودرو نیز عملکرد دقیقی داشت و در سرعت های پایین نرم و راحت بود که در سرعت های بالاتر مقداری از نرمی آن کاسته می شد.

تست درایو تارا

سخن پایانی

ایران خودرو با عرضه تارا پا در مسیر تولید خودروهایی با استاندارد روز دنیا گذاشته و امیدواریم که این مسیر همواره ادامه داشته باشد و شاهد پیشرفت سریعتر خودروسازان داخلی و تولید خودروهایی به مراتب لوکستر، پیشرفته تر و مدرنتر از تارا در آینده نزدیک باشیم.

4.5 از 15 رای

دیدگاه شما چیست؟