اخبار خودرو ایران

مقایسه تارا با رقبای مطرح خارجی

پنجشنبه - ۲ بهمن ۱۳۹۹
خواندن 7 دقیقه
ایران خودرو تارا

تا قبل از بازگشت تحریم ها، خبرهای خوبی از صنعت خودروی ایران به گوش می رسید؛ همکاری ایران خودرو با شرکای فرانسوی به سرعت در حال پیشروی بود و این خودروساز وطنی قصد داخلی سازی دو محصول پژو 301 و 2008 را در ایران داشت. ولی پس از تحریم ها، شریک فرانسوی ایران خودرو برای چندمین بار بدعهدی کرد و ایران خودرو را در این راه تنها گذاشت. ولی این شرکت با اتکا به دانش مهندسین خود و توان قطعه سازان و زنجیره تامین، خودرویی جدید را بر پایه پژو 301 به نام تارا یا همان پروژه K132 طراحی کرد.

به گزارش خودرونویس، ایران خودرو تارا روی پلتفرم پژو 301 توسعه یافته و از این جهت می توان این خودرو را مدرن ترین و به روزترین محصول ایران خودرو و یکی از ایمن ترین خودروهای ساخت داخل دانست. به گفته مهندسین ایران خودرو، تارا اولین محصول داخلی بوده که به سیستم کنترل پایداری الکترونیکی مجهز شده است.

نمای عقب تارا

مشخصات فنی ایران خودرو تارا

همانطور که در ابتدا بیان شد، ایران خودرو تارا یا K132 را باید نسخه ایرانیزه شده پژو 301 دانست؛ چراکه این خودرو پلتفرم، پیشرانه و قطعات ظاهری مشترکی با پژو 301 دارد؛ البته مهندسین ایران خودرو و قطعه سازان تمام تلاش خود را برای متمایز کردن استایل ظاهری تارا به خصوص در پروفیل جلو و عقب با پژو 301 گرفته اند؛ ولی در نمای جانبی و طراحی کابین، تارا تا حد زیادی به پژو 301 شباهت دارد.

ایران خودرو قصد دارد که در بهمن ماه عرضه تارا را به بازار کشور آغاز کند؛ این خودرو در ابتدا قرار است که با پیشرانه EC5 پژو 301 وارد بازار شود. پیشرانه EC5 همان نمونه بهینه سازی شده و ارتقا یافته پیشرانه معروف و محبوب TU5 بوده که سالهاست روی محصولات مختلف ایران خودرو نصب شده و امتحان خود را پس داده است. این پیشرانه تنفس طبیعی قادر به تولید بیشینه قدرت 110 اسب بخار و بیشینه گشتاور150 نیوتن متر است. ایران خودرو تصمیم دارد که تارا را با دو گیربکس دستی پنج سرعته و اتوماتیک شش سرعته راهی بازار کند که نسخه دستی شتاب صفر تا 10 کیلومتری معادل 9.5 ثانیه و نسخه اتوماتیک شتابی معادل 11.4 ثانیه دارد.

مشخصات فنی تارا برای یک خودروی 1150 کیلوگرمی در ابتدای عرضه قابل قبول است؛ ولی خبرهایی از ایران خودرو شنیده شده که این شرکت در آینده قصد نصب پیشرانه EF7 توربوشارژ را هم روی تارا دارد تا نمونه ای قدرتمندتر و اسپرت تر از این خودرو را نیز وارد بازار کشور کرده باشد.

نمای عقب ایران خودرو تارا

تجهیزات ایمنی و رفاهی تارا

در ابتدا بیان شد که ایران خودرو قصد دارد تارا با پیشرانه EC5 را با دو جعبه دنده دستی و اتوماتیک راهی بازار کند؛ طبیعی است که نسخه اتوماتیک از تجهیزات ایمنی و رفاهی بیشتری بهره ببرد. ایران خودرو اظهار کرده که مجهزترین مدل تارا به تجهیزات ایمنی مانند چهار کیسه ایمنی هوا، سیستم ترمز ضد قفل، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز و سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، سیستم ضد سرقت، سنسور دنده عقب، سیستم پایش فشار باد تارها، کروز کنترل، سنسور نور و باران، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، ایزوفیکس مجهز شده است.

همچنین این خودروساز داخلی برای جدیدترین و مدرن ترین محصول خود تجهیزات رفاهی مانند فرمان برقی دارای کلیدهای کنترلی، شیشه بالابرهای برقی، آینه های جانبی برقی، سیستم تهویه دستی با تنظیم دریچه ها به صورت الکترونیکی، نمایشگر مالتی مدیا 7 اینچی با ورودی USB، بلوتوث و قابلیت نمایش اطلاعات تلفن همراه، آینه های جانبی تاشو برقی، سانروف برقی، صندلی راننده با تنظیم در 4 جهت به صورت برقی و دو جهت به صورت دستی، صندلی سرنشین با قابلیت تنظیم در دو جهت به صورت برقی و دو جهت دستی را در نظر گرفته است.

 

مقایسه ایران خودرو تارا با رقبا

هیوندای اکسنت مونتاژ 2017

با توجه به ممنوعیت واردات خودرو در ایران، عملا رقیب صفر کیلومتر خارجی برای ایران خودرو تارا وجود ندارد و باید در بین خودروهای وارداتی و مونتاژی چند سال پیش برای تارا به دنبال حریف گشت. هیوندای اکسنت یکی از مطرح ترین رقبای تارا بوده که ضمن دارابودن ابعادی نزدیک، توسط یکی از خودروسازان مطرح جهان تولید شده است.

اکسنت از یک پیشرانه 1.6 لیتری 122 اسب بخاری و با بیشینه گشتاور 155 نیوتن متر بهره می برد که نیروی تولیدی آن توسط یک گیربکس چهار سرعته خودکار به محور جلو منتقل می شود. با وجود پیشرانه قوی تر اکسنت نسبت به تارا و وزن کمتر این خودرو، ولی گیربکس قدیمی چهار سرعته اکسنت باعث شده که شتابگیری اولیه تارا در مدل دستی بهتر از اکسنت باشد و در تارا اتوماتیک نیز عملکردی مشابه با اکسنت داشته باشد؛ ضمن اینکه گیربکس شش سرعته اتوماتیک تارا یقینا در شتابگیری های ثانویه عملکرد بهتری از گیربکس اکسنت از خود نشان می دهد.

هیوندای اکسنت

بیشتر بودن فاصله بین دو محور تارا نسبت به اکسنت، نوید بخش سواری بهتر این خودرو و همچنین کابین جادارتر تارا چه در بخش سرنشین و چه در بخش فضای بار هستند. در بخش تجهیزات تارا و اکسنت لیست قابل قبولی را ارائه می دهند، ولی در نهایت باید اظهار کرد که تارا تمامی تجهیزات و ویژگی های هیوندای اکسنت را با قیمتی به مراتب ارزان تر در اختیار مشتری قرار می دهد. نمونه های کارکرده هیوندای اکسنت امروز قیمتی در حدود 600 تا 700 میلون تومان در بازار دارند؛ این در حالی است که ایران خودرو تارا با قیمتی تقریبی در حدود 360 میلیون تومان راهی بازار می شود.

هیوندای اکسنت

مدیران خودرو آریزو5

مدیران خودرو بزرگترین خودروساز بخش خصوصی کشور بوده و نزدیک به دو دهه بوده که در حال عرضه محصولات مختلف چری به ایران است. آریزو5 یکی از محصولات جدید مدیران خودرو بوده که دارای سه مدل دستی، اتوماتیک و اتوماتیک توربوشارژ است. نسخه ای که هم رده ایران خودرو تارا قرار می گیرد، آریزو5 تنفس طبیعی بوده که از یک پیشرانه 1.5 لیتری با 116 اسب بخار قدرت و 140 نیوتن متر گشتاور بهره می برد.

چری آریزو 5

نیروی تولیدی این پیشرانه توسط یک گیربکس اتوماتیک CVT به چرخ های جلو منتقل می شود؛ گیربکس های CVT طرفداران و منتقدین خود را دارند و معمولا نصب آنها روی یک خودرو برای سواری شهری مناسب بوده؛ ولی برای استفاده بیرون شهری بسیار خسته کننده و کند عمل می کنند. همین موضوع باعث شده تا آریزو5 اتوماتیک معمولی در بحث لذت رانندگی نسبت به تارا ضعیف تر عمل کند. در خصوص فضای کابین هم آریزو5 با داشتن ابعادی مشابه با تارا، فضایی تقریبا برابر را در اختیار سرنشینان قرار می دهند.

کابین چری آریزو 5

تویوتا یاریس صندوق دار مدل 2010

یکی از رقبای وارداتی و سالخورده ایران خودرو تارا، تویوتا یاریس بوده که در دو مدل هاچبک و صندوق دار در ایران وارد شد. تویوتا یاریس 2010 صندوق دار از یک پیشرانه 1.3 لیتری چهار سیلندر بهره می برد که قادر به تولید 87 اسب بخار قدرت و 121 نیوتن متر گشتاور است. نیروی تولیدی این پیشرانه توسط یک گیربکس چهار سرعته خودکار به چرخ های جلو منتقل می شود. موتور ضعیف تر و گیربکس قدیمی یاریس نسبت به تارا باعث شده تا این سدان جمع و جور کم استهلاک ژاپنی عملکردی ضعیف تر نسبت به تارا داشته باشد و طی 14 ثانیه از حالت سکون  به مرز 100 کیلومتر بر ثانیه می رسد که سه ثانیه کندتر از رقیب ایرانی فرانسوی خود است.

تویوتا یاریس

همچنین در بحث فضای داخلی نیز یاریس کابینی با طراحی قدیمی داشته که تجهیزات به مراتب کمتری را در اختیار سرنشین قرار می دهد. ضمن اینکه یاریس به دلیل فاصله بین دو محور کمتر نسبت به تارا، فضای داخلی کوچکتری نسبت به تارا دارد.

5 از 3 رای

دیدگاه شما چیست؟