اخبار خودرو ایران

استرات بار (استرس بار) چیست و چه نقشی در هندلینگ خودرو دارد؟

سه شنبه - ۳۰ آبان ۱۴۰۲
خواندن 3 دقیقه

استرات بار یا همان میله تعادل (استرس بار) وسیله ای است که با کمک آن ثبات خودرو هنگام حرکت سریع در پیچ های تند و یا مانورهای خطرناک تا حد زیادی حفظ می شود .

به گزارش خودرونویس، استرات بار یا Strut Bar یک میله فلزی است که هندلینگ ماشین را بهتر می‌کند. این قطعه بالای موتور نصب شده و برجک‌های کمک فنر را به هم متصل می‌کند.

اگر لاستیک‌های جلو را تا داخل کاپوت دنبال کنید، دو برآمدگی مشاهده خواهید کرد. این دو برجستگی برجک‌های کمک فنر یا Strut Tower نام دارند. میله تعادل از چپ و راست روی این برآمدگی‌ها نصب می‌شود تا در پیچ‌ها تعادل ایجاد کند.

بسیاری از رانندگان به دنبال افزایش هندلینگ در خودروهایشان هستند و در این مسیر هزینه های سرسام آوری را متحمل می شوند. در این مطلب قصد داریم  به معرفی یکی از ساده ترین راه ها برای افزایش هندلینگ و تعادل خودرو در پیچ ها بپردازیم.

آشنایی با استرات بار

این میله به خصوص در پیچ های شدید، با ایجاد گشتاوری مخالف جهت گشتاور ایجادی از سوی پیچ ، باعث می گردد تا چرخ های خودرو از زمین بلند نشده و در نهایت از واژگونی آن ممانعت به عمل می آورد .

این میله در واقع به کمک سیستم تعلیق و به خصوص فنرها آمده و باعث می شود تا جایی که ممکن است ، تماس لاستیک ها با سطح جاده قطع نشود .

گاهی اوقات نیز مقدار نیروی رو به پایین فنرها به صورت استاندارد ، برای نگه داشتن لاستیک ها روی زمین، کافی نیست و به همین علت از میله های تعادل استفاده می شود.

به طور کلی، اتومبیل هایی که خوب حرکت می کنند در سرعت های بالا راحت تر اداره می شوند. هدف اصلی استفاده از shock tower braces خودرو این است که هنگام رانندگی شدید، ماشین خود را راحت تر اداره کنید. میله های ران در خودرو لزوماً سرعت پیچیدن یا زمان دور زدن شما را افزایش نمی دهند. در عوض، آنها ماشین شما را در هنگام پیچیدن با سرعت بیشتر قابل پیش بینی می کنند.

اگر مفید بود، کارخانه‌های ماشین‌سازی نصبش می‌کردند

یک باور غلط دربارۀ استرات بار این است که «اگر چیز خوبی بود، شرکت‌های خودروسازی از آن استفاده می‌کردند». کسانی که این حرف را می‌زنند معتقدند استرات‌بار یک قطعه بی‌فایده است چون هیچ کارخانۀ خودروسازی‌ای از این محصول استفاده نمی‌کند.

اما این حرف اشتباه بوده و برخلاف واقعیت است. استرات بار یکی از پرکاربردترین قطعات در تولید ماشین‌های اسپرت و لوکس جهان است. اغلب تولیدکننده‌ها مثل Toyota، BMW و Audi در مدل‌های ویژه‌ خود از میله تعادل فابریک استفاده می‌کنند.

یکی از دلایلی که کارخانه‌ها روی همۀ مدل‌هایشان استرات نصب نمی‌کنند، بالا بودنِ هزینه‌ آن است. خودروسازان سعی دارند هزینه‌های تولید را به حداقل برسانند تا سودشان بیشتر شود. به همین دلیل، میله تعادل را جزو لوازم جانبی لوکس قلمداد کرده و فقط روی مدل‌های محدود قرارمی‌دهند.

مزایای Strut Bar یا استرات بار در خودرو

_استرس بار پایداری اتومبیل را در سرعت های بالا حفظ می کند.

_ضربه وارده به یک چرخ را در کل سیستم تعلیق تقسیم می کند و در نتیجه فشار ضربه کاهش و طول عمر قطعات جلوبندی افزایش می یابد.

_اتومبیلی که استرس بار نداشته باشد به علت داشتن رینگ و لاستیک بزرگ به مرور زمان ضربه وارده به چرخ اتاقک کمکها را از بالا به هم نزدیک می کند و اتومبیل در سرعت بالا گیج می شود.

_استرس بار در پیچ ها تعادل ماشین را حفظ می کند و اتومبیل را بعد از پیچ زودتر از یک ماشین بدون استرس بار به حالت تعادل می رساند و در نتیجه اتومبیل با زمان کمتری طول پیچ را طی می کند.

_  به علت نیروی گریز از مرکز اتومبیل در پیچ ها به بیرون پیچ پرتاب می شود اما اتومبیلی که استرات بار داشته باشد در پیچ ها تعادل بهتری دارد و کمتر از مسیر پیچ خارج می شود.

معایب استرات بار در خودرو

به عملکرد خارج از جاده ضربه می زند: در برخی موارد ، سیستم تعلیق شما باید مستقل عمل کند. به خصوص اگر ثبات خارج از جاده برای شما مهم باشد به عنوان مثال، اگر شما یک تسمه محکم نصب کرده اید و چرخ چپ جلویی شما با یک دست انداز برخورد می کند، این تأثیر روی چرخ راست جلو نیز احساس می شود. همین مشکل در نوارهای نوسان نیز رخ می دهد. در مورد رانندگی در خارج از جاده این ایده آل نیست. شما می توانید کشش خود را در زمانی که بیشترین نیاز را دارید از دست بدهید و سواری شما ناراحت کننده خواهد بود.

هیچ تفاوت خط مستقیم ایجاد نمی کند: هنگام حرکت در پیچ ها یا هنگام فرمان بر روی سطوح ناهموار، می توان از بریس های برآمده استفاده کرد. اگر در یک خط مستقیم رانندگی می کنید یا با یک درگ نوار مسابقه می دهید، استرات بار شما تفاوتی نخواهد کرد.

فضای موتور را اشغال می کند: استرس بار شما نباید هیچ نقطه دسترسی مهمی مانند باتری یا شما را مسدود کند. اطمینان حاصل کنید که کاپوت شما هنگام بستن به نوار تسمه ضربه نزند. در برخی موارد ممکن است لازم باشد که ارتفاع کاپوت خود را پس از نصب بریس محکم تنظیم کنید، بنابراین قبل از خرید هر محصول را به طور کامل بررسی کنید.

مقایسه استرس بار عقب و جلو

استرات بار عقب یا Rear Strut Bar عملکرد یکسانی با میله تعادل جلو دارد. حتی از نظر ظاهری هم کاملا مشابه است. اما برخلاف میله‌های جلو، داخل صندوق عقب نصب می‌شود. یکی از ایرادات مهم استرس بار عقب، جاگیر بودنش است. نصب این قطعه معمولا بخشی از فضای صندوق عقب را اشکال می‌کند. اما اگر Handling اولویت‌تان باشد، این مسئله قابل چشم‌پوشی است.

نکاتی که باید درباره نصب استرات بار بدانید

_نصب میله تعادل نیازی به ایجاد تغییر در بدنه و شاسی ندارد.

_این قطعه به ماشین‌تان جوش نمی‌خورد؛ با پیچ بسته می‌شود.

_هر وقت بخواهید، می‌توانید جدایش کنید.

_ فرآیند نصب استرات بار جلو کمتر از 15 دقیقه زمان می‌برد.

استرات بار (استرس بار) چگونه نصب می‌شود؟

اگر دست به آچار باشید نصب آن زمان زیادی را از شما نمی‌گیرد، در صورت وجود بازوی تنظیم شونده، ابتدا پیچ‌های برجک اتاقک کمک‌فنر را باز کنید، دو کفی استرات بار را باز کنید و در آنجا بگذارید و پیچ‌ها را ببندید، حالا بازو را تنظیم کنید و با پیچ و مهره‌اش به دو سر کفی استرات‌‌بار ببندید.

این میله معمولاً زیر کاپوت وصل شده و سر فنرهای طرفین خودرو را به یکدیگر متصل می کند . در خودروهایی که از سیستم تعلیق مستقل بهره می برند ، این میله در زیر بازوها نصب می شود . بسیاری از خودروهای امروزی ، در قسمت جلو دارای استرات بار (میله تعادل) هستند و برخی از خودروهای اسپرت نیز ، در قسمت عقب نیز از میله تعادل بهره می برند . البته استرات بارهایی که در بازار وجود دارند ، از استحکام بیشتری نسبت به نمونه های استاندارد نصب شده روی خودروها برخوردارند.

در مورد انتخاب جنس استرات بار، فولاد بهترین گزینه شما است. اگر برای صرفه جویی در وزن به دنبال یک میله آلومینیومی هستید، مطمئن شوید که آن را به اندازه کافی حجیم و قوی می دانید تا در واقع بدون خم شدن کار کند. حتماً توجه کرده اید که چگونه فولاد همیشه فلز انتخابی برای ساخت قفسه ها و قاب های رول بوده است. این کار به دلایل خوبی انجام می شود. ترکیب مقرون به صرفه، استحکام کششی بالا و مقاومت خوب، فولاد را به عنوان ماده ای ترجیحی برای ساخت قطعاتی که تحت فشار زیادی قرار می گیرند، استفاده می کند.

5 از 12 رای

دیدگاه شما چیست؟