نگهداری خودرو

 روش قلم گیری رنگ ماشین

شنبه - ۲۹ بهمن ۱۴۰۱
خواندن 3 دقیقه

برای رفع خط و خش های بزرگ و عمیق که در اثر ضربات و یا تصادفات شدید اتفاق می افتد، باید در نظر داشته باشیم که حتما به افراد متخصص در این زمینه مراجعه نماییم و خودمان دست به کار خاصی نزنیم. اما برای ترمیم خط و خش های سطحی و اصطلاحا لکه گیری رنگ ماشین ، خود ما نیز با کمی دقت و آموزش می توانیم مشکل ایجاد شده را رفع نماییم.

به گزارش خودرونویس، همه ما با خط و خش هایی که به دلایل مختلف بر روی خودروی ما ظاهر می‌شوند آشنایی داریم. آزار دهنده ترین نوع آن‌ها  کشیدن نوک کلید بر روی رنگ خودرو تا ساییده شدن درب و گلگیر خودرو به درب پارکینگ است. ساییده شدن سپرها به جدول خیابان و حتی برخورد سبک خودرو با خودروهای دیگر. تمام این موارد عواملی هستند که ظاهر زیبا و بی نقص رنگ خودروی شما را از بین می برد.

تجربه ایجاد خراش بر روی بدنه خودرو امری اجتناب ناپذیر است که ممکن است تمامی رانندگان با آن مواجه شوند. به عنوان مثال پرتاب شدن سنگ ریزه از داخل خیابان توسط دیگر خودروها بر روی بدنه خودرو شما می تواند خراش هایی را بر روی بدنه بر جای بگذارد. یا حتی زمانی که خودروی خود را کنار خودروی دیگری پارک می کنید و یا کنار دیوار پارک کرده اید، با باز کردن درب خودرو و برخورد با دیوار و خودرویی دیگر، ممکن است به رنگ بدنه آسیب وارد کنید.

برای رفع خط و خش های بزرگ و عمیق که در اثر ضربات و یا تصادفات شدید اتفاق می افتد، باید در نظر داشته باشیم که حتما به افراد متخصص در این زمینه مراجعه نماییم و خودمان دست به کار خاصی نزنیم. اما برای ترمیم خط و خش های سطحی و اصطلاحا لکه گیری رنگ ماشین ، خود ما نیز با کمی دقت و آموزش می توانیم مشکل ایجاد شده را رفع نماییم.

نحوه تشخیص میزان و نوع آسیب برای قلم گیری رنگ خودرو

قسمت بیرونی خودرو از چهار لایه تشکیل شده است. لایه ی clear coat، رنگ، پرایمر یا آستر و بدنه ی فلز. خراش هایی که بر روی بدنه خودروی شما ایجاد می شوند می توانند به هر یک از این بخش ها نفوذ کنند و آسیب های جبران ناپذیری را بر جای بگذارند. تشخیص عمق آسیب دیدگی به هنگام قلم گیری رنگ خودرو بسیار مهم است به دلیل اینکه عمق آسیب دیدگی بر روی تعمیر و هزینه تاثیر مستقیم دارد.

در حالت کلی می توان میزان رنگ رفتگی بدنه خودرو را به چهار دسته تقسیم بندی کرد.

_  خط و خش هایی که در سطح بدنه ایجاد می شوند و در حداقل زمان و با حداقل امکانات قابل ترمیم هستند.

_   رنگ رفتگی هایی که کمتر از یک بند انگشت هستند و ترمیم آن ها ساده است.

_ رنگ رفتگی های بزرگی که برای ترمیم به زمان بیشتری نیاز دارند.

_  رنگ رفتگی هایی که باعث شده اند بدنه دچار زنگ زدگی شود و یا اینکه رنگ پوسته پوسته شده است. برای ترمیم رنگ های پوسته شده را باید جدا کرد که سبب می شود لکه رنگ رفته بزرگ تر شود.

 

ترمیم خط و خش های بر روی بدنه خودرو

خط و خش های روی بدنه را می توان با استفاده از محصولاتی که در بازار بدین منظور تولید شده است، برطرف کرد. بدین منظور می توانید از قلم گیری رنگ خودرو استفاده کنید.

رنگ های خش گیر اتومبیل در رنگ بندی های مختلفی وجود دارد و می توانید با استفاده از آن ها از بدنه خودرو محافظت کنید. رنگ های موجود در بازار دارای یک نوک قلم مانند هستند که مخصوصا برای خش های کوچک ساخته شده اند و استفاده از آن ها برای افراد مبتدی نیز بسیار آسان است. همچنین در میان ابزار قلم گیری رنگ خودرو، یک قلم موی بسیار باریک و کوچک، مانند براش لاک ناخن برای ترممی رنگ رفتگی های عمیق تر استفاده می شود.

از دیگر محصولاتی که برای حذف خط و خش های روی بدنه خودرو می توانید استفاده کنید، پولیش واکس اتومبیل است. این پولیش علاوه بر اینکه سبب براق شدن و پرداخت بدنه خودرو می شود، قابلیت پاک کردن خط و خش را نیز از روی بدنه خودرو دارد.

مراحل انجام قلم گیری ماشین:

تمیز کردن اطراف خط وخشهای بدنه

اجرا کردن آستری بر روی بدنه

قلم گیری رنگ خودرو و پر کردن خشها

اجرای رنگ روی رنگ رفتگی های کوچک

شستن بدنه و واکس زدن

نکته مهم در قلم گیری رنگ خودرو:

قبل از قلم گیری کردن رنگ خودرو، حتما به کد رنگ کالا و کد رنگ خودرو خود توجه کنید. تفاوت در رنگ باعث نمایان شدن بخش ترمیمی خودرو می شود.

کد رنگ هر خودرو در قسمت متفاوت ممکن است .محصولات ایران خودرو محل قرارگیری کد رنگ خودرو محفظه موتور – روی سینی فن – روی پلاک فلزی است، در محصولات سایپا محفظه موتور – زیر آبپاش – روی پلاک فلزی قرار دارد و در محصولات پارس خودرو محفظه موتور – زیر آبپاش – روی پلاک فلزی است.

انواع قلم خشگیر خودرو

به طور کلی قلم گیر خودرو سه نوع اصلی دسته بندی می‌شوند. این سه مدل معروف عبارتند از:

قلم‌های خشگیر سوزنی:

این قلم‌ها خروجی سوزنی شکل دارند که امکان مدیریت مواد رنگی را بسیار آسان می‌کند. خرید این محصول برای رفع خط و خش‌های باریک و سطحی توصیه می‌شود.

قلم‌های خشگیر مویی

چیزی شبیه به غلط گیرهای قدیمی، این محصول نیز با سر مویی به بازار عرضه می‌شود. توجه داشته باشید که هر دو نوع خطوط عمیق و سطحی را می‌توان با این قلم پوشاند.

قلم خش گیر تیوپی (خمیر دندانی)

این نوع از قلم خشگیر خودرو هم با استفاده از قلم‌ مویی خاصی که دارند روی سطوح خراش خورده ماشین کشیده می‌شوند. همچنین برای خط و خش‌های عمیق مورد استفاده قرار می‌گیرند.

آموزش نحوه‌ی خشگیری و قلم‌گیری

ابتدا محل خط و خش را کاملا تمیز کنید. از انجایی که رنگ و روغن (چربی موجود در دوده) دشمن یکدیگر هستند ، پس سعی کنید با مواد شوینده چربی محل خراش را پاک کنید. سپس محل را کاملا خشک و عاری از رطوبت کنید. سعی کنید در محلی قلم گیری کنید که دمای بدنه‌ی خودرو و محیط حدودا 25 درجه سانتی گراد باشد. حتما از قلم خش گیری استفاده کنید که تمام خواص لازم برای ترمیم رنگ را داشته باشد نه اینکه تنها خاصیت همرنگی.

با توجه به محل خط  بر روی بدنه خودرویتان به گونه ای بایستید تا کنترل کامل در هنگام پر کردن خراش را توسط قلم خش گیر داشته باشید. سپس با ظرافت کامل و حوصله خراش را از رنگ داخل قلم پر کنید .

پیش از خشک شدن کامل اقدام به اجرای دوباره‌ی رنگ نکنید زیرا باعث خراب شدن ساختار رنگ در حال خشک شدن می شوید .

پس از خشک شدن بعد از 5 دقیقه (در دمای بالای 25 درجه سانتی گراد) می‌توانید نواقص کار خودرا ترمیم کنید و سپس دوباره منتظر خشک شدن رنگ بمانید. بعد از اتمام کار ترجیحا 24 ساعت صبر کنید تا مغز رنگ کاملا خشک شود سپس با استفاده از پولیش مخصوص تفوتهای جزئی را بر طرف نمایید. پولیش را به وسیله ی تکه ای پنبه آنقدر بر روی محل ترمیم بکشید تا سطحی براق و یکدست نسبت به رنگ بدنه را بدست اورید. (برامدگی های حاصل از قلم گیری توسط پولیش از بین میرود)

برای ترمیم رنگ رفتگی هایی که عمق بیشتری نسبت به خط و خش بر روی بدنه خودرو برجای می گذارند، نیاز به زیر سازی و اجرای یک رنگ جدید است. بدین منظور باید مراحل زیر را به صورت گام به گام طی کنید.

    آشغال و سنگ ریزه ها را بردارید

در صورتی که عمق خراش بیشتر باشد، ممکن است آشغال و یا سنگ ریزه درون آن باشد. بنابراین در ابتدا با ناخن و یا پنس تکه های اضافی را از روی بدنه خودرو جدا کنید. در نظر داشته باشید اگر قبل از جدا کردن سنگ ریزه اقدام به شستشوی خودرو کنید ممکن است سنگ ریزه به اسفنج و یا دستمال شما گیر کند و روی بدنه کشیده شود، در این صورت خراش های بیشتری را بر روی بدنه بر جای می گذارد.

    اطراف رنگ رفتگی را تمیز کنید

در مرحله دوم قسمت های رنگ رفته را با آب و صابون بشویید تا از هر نوع آلودگی پاک شود و سپس کاملا با دستمال خشک کنید. در ادامه می توانید یک دستمال را آغشته به الکل طبی کنید و نقاط رنگ رفته را مجددا تمیز کنید. این کار باعث می شود تمامی چربی ها و آلودگی ها از روی بدنه خودرو حذف شود. البته دقت کنید با دستکال الکلی روی رنگ سالم بدنه نکشید چرا که می تواند لایه جلا را پاک کند.

    آستری را بر روی بدنه اجرا کنید

آستری مخصول اتومبیل را بر روی قسمت های بدون رنگ و اندکی نیز بر روی حاشه های آن بزنید. این کار را می توانید با قلم موهای ریز انجام دهید تا رنگ جدید و آستری به رنگ های سالم سرایت نکند. سپس اجازه دهید آستری به طور کامل خشک شود. هنگامی که می خواهید بر روی آستری رنگ بزنید حواستان باشد حاشیه ها را درست پوشش دهید و رنگ سالم اطراف را رنگ نزنید چرا که برجسته تر شدن این نقاط می گردد. البته در انتهای کار می توانید با سنباده و پوستاب تمامی قسمت ها را یکدست و همتراز کنید.

    اجرای رنگ روی رنگ رفتگی های کوچک

قلم گیری رنگ خودرو برای خراش های کوچک کاربرد دارد. رنگ های خش گیر اتومبیل دارای قلم موهای کوچکی هستند. در حالتی که از آستری استفاده کنید در ابتدا باید قوطی رنگ خش گیر را برای 30 ثانیه تکان دهید، نوک قلم مو را به رنگ آغشته کنید و روی لایه آستری بکشید. همچنین نوک قلم مو را در مرکز رنگ رفتگی قرار دهید و به آرامی به اطراف حرکت دهید. این کار را کاملا آهسته و با دقت انجام دهید که رنگ شما شره نکند.

اجازه دهید رنگ خشک شود و پس از خشک شدن، در صورت نیاز یک لایه دیگر نیز اجرا کنید. تا زمانی که لایه آستری مشاهده می شود می بایست این کار را تکرار کنید.

زمان کافی برای خشک شدن رنگ بدنه اختصاص دهید. سپس تمامی بدنه را بشویید و خشک کنید. در ادامه با واکس بدنه خودرو تمامی بدنه را پولیش کاری کنید. پولیش زدن باعث می شود تمانی بدنه خودرو براق و یکدست شود. همچنین پولیش از رنگ بدنه در برابر اشعه آفتاب نیز محافظت می کند.

در انتهای این مطلب توصیه ما به شما این است که اگر با خط خوردگی‌های خیلی عمیق و ساییدگی‌های شدید روبرو شده‌اید، بهتر است با یک تعمیرکار و یا متخصص صحبت کنید اما اگر که این خراش‌های سطحی و متوسط هستند با استفاده از بهترین قلم خش گیر ماشین و روش هایی که در این مطلب گفته شد میتوانید به راحتی این خراش ها رو قلم گیری کنید.

 

 

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟