اخبار خودرو ایران

ابزارهای ضروری خودرو که باید همراه داشته باشید

یکشنبه - ۱ بهمن ۱۴۰۲
خواندن 3 دقیقه

ضروری‌ترین ابزارهای خودرو کدام است؟تمام کسانی که تجربه رانندگی را دارند به خوبی می‌دانند که در زمان رانندگی امکان هر نوع اتفاق پیش‌بینی نشده‌ای وجود دارد برای این که راننده خودرو بتواند رفتار و عملکرد مناسب‌تری نسبت به هر نوع اتفاقی (مثل تصادف، خرابی خودرو، بیماری یکی از سرنشینان و…) داشته باشد، لازم است یکسری ابزارهای ضروری در ماشین باشد.

ضروری‌ترین ابزارهای خودرو کدام است؟تمام کسانی که تجربه رانندگی را دارند به خوبی می‌دانند که در زمان رانندگی امکان هر نوع اتفاق پیش‌بینی نشده‌ای وجود دارد برای این که راننده خودرو بتواند رفتار و عملکرد مناسب‌تری نسبت به هر نوع اتفاقی (مثل تصادف، خرابی خودرو، بیماری یکی از سرنشینان و…) داشته باشد، لازم است یکسری ابزارهای ضروری در ماشین باشد.

به گزارش خودرونویس، وقتی شما لیست کاملی از جعبه ابزار ماشین را داشته باشید با اعتماد به نفس کامل برای تعمیر خودرو آمادگی لازم را خواهید داشت.

در این مقاله سعی داریم شما را با ابزار ضروری ماشین که لازم است حتما در خودرو خود داشته باشید آشنا سازیم.

جعبه ابزار

جعبه ابزار یکی از کاربردی ترین لوازم جانبی خودرو است که پیش از خرید هر لوازم دیگری ابتدا باید نسبت به خرید آن اقدام کنید. جعبه ابزار خودرو شامل لوازم اولیه و ضروری تعمیرات همچون انواع مختلف آچارها، پیچ گوشتی، جک، کابل باتری،‌ قیف، وسایل موردنیاز برای پنچرگیری و غیره است. جعبه ابزار به شما کمک می‌کند تا در مواقع ضروری بتوانید تعمیرات جزئی اتومبیل خود را بدون نیاز به مکانیک انجام دهید و در در طول سفر با مشکل مواجه نشوید.

آچار چرخ

ابزار ضروری که همه خودرو ها به آن نیاز دارند، آچار چرخ است. معمولا شرکت های خودروسازی، آچار چرخ را در زمان تحویل خودرو ها، داخل ماشین قرار می دهند. از آچار چرخ برای باز کردن و بستن پیچ های چرخ استفاده می شود و در زمان پنچری خودرو کاربرد بسیاری دارد. نبود آچار چرخ و لاستیک زاپاس در خودرو، می تواند دردسر ساز شود و هزینه زیادی را جهت انتقال خودرو به تعمیر گاه متحمل شوید.

زنجیر چرخ

در جاده های کوهستانی و برفی، هنگام بارش برف، و یخ زدگی جاده ها و خیابان ها، از ابزاری به نام زنجیر چرخ استفاده می کنند. اتصال یک یا دو زنجیر چرخ، بر روی لاستیک ها، از خطر لیز خوردگی در جاده های برفی جلوگیری می نماید. زنجیر های چرخ انواع گوناگونی دارند. بستن زنجیر چرخ بر روی لاستیک، ممکن است کمی زمان بر و سخت باشد، اما با انتخاب زنجیر چرخ مناسب و با کاربری آسان، می توانید در زمان کمتری و براحتی آن را به چرخ متصل نمایید.

پمپ باد فندکی

یکی دیگر از بهترین لوازم جانبی خودرو پمپ باد فندکی است که با استفاده از آن می‌توانید در عرض چند دقیقه باد لاستیک‌های اتومبیل خود را تنظیم کنید. پمپ باد فندکی دارای صفحه نمایشگر درجه تنظیم باد است که از طریق آن می‌توانید میزان باد ورودی به لاستیک‌ها را تنظیم نمایید. این دستگاه کاربردی به باطری و یا برق احتیاجی ندارد و انرژی موردنیاز خود را از جافندکی خودرو تامین می‌کند. بنابراین برای استفاده از آن نگرانی بابت تامین برق و یا پیدا کردن پریز نخواهید داشت.

کابل جامپر (کابل باتری به باتری)

کابل های جامپر (کابل‌های مناسب باتری به باتری) باید در صندوق عقب هر خودرویی باشد. داشتن مجموعه ای قابل اعتماد از کابل های جامپر از گیر افتادن شما توسط باتری مرده جلوگیری می کند و حتی به شما امکان می دهد به سایر رانندگانی که ممکن است با آنها برخورد کنید کمک کنید.

همیشه اطمینان حاصل کنید که کابل های جامپر شما در شرایط خوبی قرار دارند و هیچ زنگ زدگی روی گیره ها یا سوراخ های پوشش لاستیکی روی کابل وجود ندارد. خرید یک جفت کابل جامپر با طول حداقل ۱ تا ۱/۵ متر عاقلانه است. یک جفت کابل جامپر شاید ارزش چندانی نداشته باشد، اما زمانی که باتری شما تمام شود ارزش بسیار زیادی را دارد.

    چراغ قوه

به‌همراه داشتن چراغ قوه در مواقع اضطراری یا خرابی در شب بسیار مهم است. زیرا به شما کمک می‌کند تا رانندگان دیگر را ببینید و خودتان هم دیده شوید. چراغ قوه LED بادوام، قابل اعتماد، ضدآب و ضدضربه یکی از اولویت‌های اصلی داخل چک لیست ابزار ضروری خودرو محسوب می‌شود.

چراغ قوه باید سالم باشد، عمر باتری بالایی داشته باشد و به‌راحتی در ماشین قابل دسترسی باشد. یادتان باشد به‌طور منظم باتری‌های چراغ قوه را چک کنید و قبل از رانندگی طولانی آنها را تعویض نمایید تا همیشه آماده استفاده باشد.

مثلث خطر شبرنگ

مثلث خطر شبرنگ از ضروری ترین ابزارهای خودرو به شمار می رود. در صورت بروز مشکل برای شما در جاده و در تاریکی شبانه می توانید از مثلث خطر به منظور بهتر دیده شدن توسط سایرین و همچنین جلوگیری از تصادف کردن رانندگان دیگر استفاده نمایید. در خیلی از کشورها، همراه داشتن مثلث خطر همانند جعبه کمک های اولیه الزامی است.

فشارسنج تایر، از وسایل ضروری خودرو

یکی دیگر از ابزارهای ضروری خودرو، فشارسنج تایر است. شما با کمک این وسیله قادر به تنظیم باد تایر خود بوده و می توانید از ترکیدن لاستیک تان جلوگیری نمایید. چرا که دمای محیطی بر باد لاستیک شما اثر خواهد گذاشت. همچنین می توانید با در نظر گرفتن یک برنامه برای چک کردن لاستیک خودروی خود، مانع از ترکیدن آن شوید.

سیم یدک کش ماشین

همه ما این تجربه خاموش شدن خودرو در وسط جاده و روشن نشدن آن را داشته ایم. تنها کاری که در این شرایط می‌توان انجام داد (در صورت فنی نبودن) بکسل کردن ماشین است تا بتوانیم خودمان را به تعمیرگاه برسانیم. گاهی اوقات هم ماشین درون برف، یا شن گیر می‌کند که می بایست با ماشین دیگری آن را بکسل کنیم و به بیرون بکشیم. سیم بکسل یا یدک‌کش ماشین ابزار مهمی است که در جعبه ابزار ماشین باید داشته باشید. این سیم‌ها در مدل‌های فلزی و تسمه‌ای وجود دارند. برای ماشین‌های سبک مدل تسمه‌ای کاربرد دارد و ماشین‌های سنگین هم باید از سیم فلزی استفاده کنند تا امکان پارگی آن وجود نداشته باشد. مثلا برای جعبه ابزار خودرو پراید یک سیم بکسل تسمه‌ای به خوبی جواب می‌دهد.

نوارچسب

معمولاً از نوارچسب برای تعمیر هر چیزی استفاده می کنند. شما می توانید به وسیله نوارچسب نشتی شلنگ را از بین برده و یا سپر و چراغ را که از ماشین جدا شده به راحتی دوباره وصل کنید. نوارچسب جزو مقرون به صرفه ترین و ضروری ترین ابزارهایی است که داشتن آن در خودرو ضروری است.

بیل تاشو

هنگامی که خودرو شما در گل و لای یا برف گیر کند برای رهایی از آن مخمصه به یک بیل احتیاج پیدا خواهید کرد. قطعا بیل تاشو جوابگو این مسئله خواهد بود زیرا کوچک و قابل حمل بوده و فضای اضافی در ماشین اشغال نخواهد کرد.

دستکش

حتما سعی کنید یک جفت دستکش ایمنی برای خود در ماشین قرار دهید، تا هنگام کار و یا تعمیر از آن استفاده نمایید از صدمه دیدن دستتان در برابر آب رادیاتور، برق گرفتگی جلوگیری کند، علاوه بر آن از آنجایی که اکثر قطعات ماشین روغن کاری شده اند، چرب هستند و اگر از دستکش استفاده نکنید، در حین کار دستتان کثیف و سیاه می شود.

    بطری آب

همیشه یک بطری آب در خودرو خود قرار داده و در مواقع لزوم از آن استفاده نمایید.برای مثال در زمان جوش آوردن خودرو میتوانید از بطری آب کمک بگیرید.

یخ شکن شیشه خودرو

با اینکه یخ شکن شیشه خودرو، یکی از وسایل ضروری خودرو است، ولی خیلی از افراد فراموش می کنند آن را در جعبه ابزار اتومبیل خود قرار دهند. شما با کمک این ابزار قادر به پاک کردن برف های جمع شده روی شیشه اتومبیل خود خواهید بود.

  جعبه کمکهای اولیه

یکی از ابزار ضروری در خودرو که باید همراهتان باشد، جعبه کمک‌های اولیه است. جعبه کمک های اولیه باید شامل باندهای چسبنده، پدهای گاز استریل، گلوله‌های پنبه‌ای، دستمال مرطوب ضدعفونی‌کننده، قیچی، موچین، ماسک صورت و دماسنج باشد.

همچنین می‌توانید داروهایی برای تسکین درد، آنتی هیستامین‌ها و دستورالعمل‌های کمک‌های اولیه را داخل این جعبه داشته باشید. کیت کمک‌های اولیه را به‌صورت دوره‌ای چک کنید تا مطمئن شوید که همه اقلام در شرایط خوبی هستند و تاریخ مصرف آنها تمام نشده است.

در این مقاله ، شما را با چک لیست ابزارهای ضروری اتومبیل آشنا کردیم.شاید بسیاری از این لوازم و ابزارها به ندرت مورد استفاده شما قرار بگیرند و شاید حتی تا بحال به آنها نیازی پیدا نکرده باشید. اما بهتر است حتما آن ها را برای مواقع ضروری و ناگهانی در خودرو قرار دهید و تجهیزات رانندگی را تکمیل نمایید.

 

 

5 از 3 رای

دیدگاه شما چیست؟