نگهداری خودرو

خرید زنجیرچرخ و نکاتی که باید توجه کنید

شنبه - ۱۶ دی ۱۴۰۲
خواندن 4 دقیقه
زنجیر چرخ خودرو

بهترین زنجیر چرخ موجود در بازار،  نکات لازم در هنگام خرید زنجیر چرخ و نحوه بستن آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و اگر قصد سفر در فصل سرما را دارید، باید توجه داشته باشید که زنجیر چرخ قطعه‌ای است که احتمالا به آن احتیاج پیدا می‌کنید و می‌تواند در بسیاری از موارد نجات‌‌بخش باشد.

به گزارش خودرونویس،با فرا رسیدن فصل سرما و شروع بارش ها به صورت برف، به همراه داشتن زنجیر چرخ در خودرو بسیار ضروری است. زیرا در صورت برفی بودن جاده امکان تردد بدون زنجیر چرخ بسیار دشوار و حتی خطرناک می شود. از این نظر زنجیر چرخ باعث حفظ ایمنی خودرو و سلامت سرنشینان آن می شود و همچنین از وقوع حوادث احتمالی جلوگیری می کند. زنجیر چرخ ها در مدل ها و قیمت های مختلف در بازار عرضه می شود. از این رو در این مقاله قصد آن را داریم تا راهنمای خرید زنجیر چرخ و نیز مساله قیمت آن را برای خوانندگان گرامی مورد بررسی قرار دهیم.

انواع زنجیرچرخ خودرو:

به طور کلی زنجیرچرخ‌ها دارای انواع مختلفی هستند که از جمله آنها می‌توان به زنجیرچرخ‌های تکی، زوجی، نانو پلیمر و پارچه‌ای یا ابریشمی اشاره کرد. زنجیر چرخ‌های تکی و زوجی دارای ساختار نسبتا مشابه با یکدیگر هستند بدین صورت که در زنجیرچرخ تکی از دو رشته زنجیر موازی و طولی و در زنجیرچرخ زوجی از سه رشته زنجیر طولی و موازی استفاده شده است. زنجیرچرخ‌های تکی عموما در خودروهای دیفرانسیل جلو یا عقب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

زنجیرچرخ‌های نانوپلیمری نیز امروزه استفاده از آنها باب شده است. پلیمر ماده‌ای است که حتی در برخی موارد با توجه به گرید با آهن برابری می‌کند و حتی می‌تواند برتر از آهن باشد. به همین دلیل می‌توان این نوع زنجیرچرخ‌ها را نیز برای شرایط برفی مناسب دانست ضمن این که از لحاظ نحوه بستن نیز شرایط ساده‌تری دارند. لازم به ذکر است با توجه به سختی مناسب این ماده امروزه کشتی‌ها نیز برای یدک کش و زنجیر لنگر نیز از پلیمر استفاده می‌کنند. از جمله مزیت‌های دیگر زنجیرچرخ‌های نانوپلیمری می‌توان به عدم آسیب به جلوبندی، عدم ایجاد اختلال در سیستم انتقال نیرو، عدم ایجاد آسیب به گلگیر خودرو در صورت باز شدن، جلوگیری از ایجاد اختلال در سیستم ABS و از بین نبردن آج لاستیک‌ها اشاره کرد. هر کدام از این موارد می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد چرا که استفاده از زنجیرچرخ فلزی ممکن است باعث آسیب رساندن به خودرو بشود که این موارد در رابطه با زنجیر چرخ نانوپلیمری برطرف شده است.

زنجیرچرخ‌های پارچه‌ای یا ابریشمی نیز نوع دیگری از این قطعه است که با توجه به نرخ و کمبود آن در بازار استقبال گسترده‌ای از آنها نشده است. این نوع زنجیرچرخ‌ها دارای پوشش خاصی از جنس پارچه یا ابریشم هستند که اصطکاک زیادی را با برف ایجاد می‌کند.

اندازه زنجیر چرخ ماشین:

پیش از آن که اقدام به خرید زنجیر چرخ کنید، حتما سایز تایرهای خودروی خود را بدانید و مطابق آن زنجیر چرخ را انتخاب کنید. سایز تایر برخی از خودروها یکسان است و از این رو زنجیر چرخی که می خرید قابلیت استفاده در تایر خودروهای هم رده را دارد. برای مثال تایر خودروهایی همانند پراید، تیبا و ام وی ام هم اندازه بوده و میزان آن 110 است. اما خودروهای دیگر همانند خانواده پژو، روآ و رانا در یک گروه قرار می گیرد و اندازه آن 14 است. زنجیر چرخ ها با شماره 15 مناسب خودروهای تندر 90، زانتیا و سمند است. بنابراین در موقع خرید حتما به اندازه تایر و زنجیری که قصد خرید آن را دارید، دقت کنید.

نحوه بستن زنجیر چرخ

این سوال ممکن است برای بسیاری از افراد ایجاد شود که زنجیرچرخ را باید به کدام محور خودرو بست؟ پاسخ به این سوال در نوع سیستم دیفرانسیل خودرو نهفته است. زنجیرچرخ بر روی چرخ‌های بسته می‌شود که نیروی محرکه به آنها انتقال داده می‌شود. در صورتی که خودرو دیفرانسیل جلو باشد باید زنجیرچرخ‌ها بر روی محور جلو و در صورتی که دیفرانسیل عقب باشد باید بر روی محور عقب بسته شود. لازم به ذکر است در خودروهای دو دیفرانسیل که نیرو به چهار چرخ منتقل می‌شود باید زنجیرچرخ بر روی تمامی چرخ‌ها بسته شود.

اما زمانی که می خواهید زنجیر چرخ را ببندید، ممکن است به دلیل گل و لای و یا برف، چرخ خودرو کثیف شده باشد، بنابر این باید به چند نکته اساسی توجه کنید. اول از همه اینکه قبل از عزیمت به سفر بستن زنجیر چرخ را تمرین کنید و یاد بگیرد. زیرا یکی از از مزایای خشک بودن چرخ سهولت در بستن زنجیر چرخ است. برای روزهای برفی سعی کنید بسته های مخصوص مانند دستکش گرم، لایه های ضد آب و دیگر وسایل مورد نیاز در روز برفی را در به همراه داشته باشید

اگر اتومبیل شما تک دیفرانسیل (جلو یا عقب) است. استفاده از دو زنجیر چرخ کافی خواهد بود. زیرا در خودروهای دیفرانسیل جلو زنجیر چزخ را به چرخ های جلو و در خودروهای دیفرانسیل عقب نیز زنجیر چرخ را به دو چرخ عقب می بندند. همچنین در خودروهایی که دارای دیفرانسیل در جلو و عقب هستند باید به هر چهار چرخ زنجیر چرخ وصل کرد.

بستن-زنجیر-چرخ

اگر در جاده حرکت می کنید برقراری امنیت برای خود و سرنشینان را در در دستور کار قرار دهید و پوشش های ضد آب را وصل و در عین حال از دستکش استفاده کنید.

نکته مهم دیگری که باید به آن توجه کنید این است که اگر خودرو شما با چرخ جلو حرکت می کند لازم است تا زنجیرچرخ را در چرخ جلو ببندید و در غیر این صورت باید زنجیر چرخ را به چرخ عقب وصل کنید. بنابراین اگر از این مورد اطلاع ندارید، خودتان دستی آن را چک کنید یا از کسی بپرسید.

ماشین خود را در محل مناسب متوقف کنید، زنجیر چرخ ها را پهن کنید به طوری که خارهای زنجیر به سمت زمین و سطح صاف زنجیر با لاستیک در تماس باشد. به یاد داشته باشید که نباید خار ها به سمت لاستیک باشد زیرا هنگام حرکت باعث سوراخ شدن لاستیک می شود، سپس آن را پشت تایر قرار داده و از سمت چپ به راست بکشید. هر دو انتهای آن را در دست بگیرید و دور چرخ بچرخانید. سر زرد زنجیر چرخ را به انتهای آبی آن وصل کنید.

بعد از این مرحله  باید به دنبال قلابی پهن و خمیده باشید که به خلاف جهت کابل وصل شده است. قلاب قرمز را از سمت راست به اتصال دهنده طلایی سمت چپ وصل کنید. به طوری که از حلقه سر دیگر زنجیر عبور داده و در بین حلقه بست نگهدارنده قرار دهید.

با چرخاندن این بست ها توسط آچار مخصوص، زنجیر چرخ روی لاستیک محکم می شود آچار مخصوص یا همان پیچ گوشتی دو سو را در محل بیضی شکل روی زنجیرچرخ قرار دهید و حلقه ای از زنجیر که در سوراخ بست ثابت است را در جهت منحنی بست بچرخانید. برای باز کردن زنجیرچرخ، این بست ها را باید به حالت اولیه بازگردانید.

 

نکات مهم هنگام بستن زنجیر چرخ

زنجیر چرخ وصل شده را به بالای تایر هل دهید تا حالت چهار ضلعی در خلاف تایر به خود بگیرد و بین هرکدام از چهار ضلعی ها یک ریل مرکزی قرار دهید. سپس به دنبال قلاب قرمزی باشید که مستقیما بر خلاف جهت اتصال کابل است. باید قلاب قرمز را به اتصال زرد رنگ در قسمت چپ وصل کنید و زنجیر چرخ را به بالای تایر هدایت کنید. از زنجیرهای بلند قرمز استفاده کنید و آن را به تنگ ترین حالت ممکن ببندید.

تمام این مراحل را برای چرخ دیگر در جلو یا عقب ماشین انجام دهید. سپس پشت فرمان قرار گیرید و چند میلی متر رو به جلو رانندگی کنید. این کار باعث می شود که زنجیر چرخ ها به آرامی در داخل تایر فرو بروند.

قلاب ها را دوباره در بیاورید و آن ها را سفت کنید. زنجیرها باید به گونه ای سفت باشند که هنگام حرکت کردن ماشین، هیچ صدای خاصی از آن شنیده نشود و اگر صدایی شنیدید، باید قلاب ها را یک بار باز کنید و بعد دوباره آن را به تایر بزنید.

بستن-زنجیر-چرخ

زنجیر چرخ برفی

هنگام رانندگی به دنبال صداهای غیر عادی مانند صدای کشیده شدن فلز روی سطح باشید. اگر این صدا را شنیدید، یعنی تکه ای از زنجیر شما پاره یا شکسته شده است، پس در نزدیک ترین مکان ممکن توقف کنید. زنجیرها را کمی شل کنید یا این که آن را کاملا باز کنید. برای جلوگیری از آسیب دیدگی زنجیر چرخ ها باید موارد مهمی را مورد توجه قرار دهید. در روزهای برفی بیشتر از 40 کیلومتر در ساعت رانندگی نکنید، وگرنه به ماشین آسیب وارد خواهد شد.

به هیچ وجه با زنجیر چرخ در مسیرهای غیر برفی تردد نکنید.

دقت داشته باشید که  با زنجیر چرخ به صورت ناگهانی توقف نکنید.

لاستیک یخ شکن بهتره یا زنجیر چرخ:

در کل هر دو وسیله یک کار را انجام می دهند یعنی از لیز خوردن خودرو در جاده‌های برفی و یخی جلوگیری می کنند. لاستیک یخ شکن نیاز به نصب در جاده سرد و برفی را ندارد و شما قبل از سفر لاستیک‌های معمولی خود را با این مدل لاستیک تعویض می‌کنید. متاسفانه این لاستیک ها به دلیل ایجاد اصطکاک زیاد با سطح جاده در شرایط عادی قابل استفاده نیستند و فقط در جاده های برفی و یخی می توان از آن‌ها استفاده کرد. بنابراین خرید یک زنجیر چرخ خوب می‌تواند از نظر اقتصادی با صرفه تر از لاستیک یخ شکن باشد.

 

نحوه باز کردن زنجیر چرخ خودرو:

ابتدا در یک مکان امن توقف کنید. برای انجام این کار نخست قلاب ها را باز کنید و کش آمدگی ها را شل کنید، سپس در همان جهتی که زنجیر را بسته اید ، کاملا در خلاف آن جهت زنجیر را باز کنید.

در مرحله آخر نیز زنجیر را به گونه ای جمع کنید که دچار گره خوردگی نشود. قبل از بسته بندی مجدد آن ، اجازه دهید تا کامل خشک شود، زیرا اگر آن را با رطوبت بسته بندی کنید، احتمال پوسیدگی بالا می رود.

 

بهترین زنجیر چرخ کدام است؟

حال باید توجه داشته باشید که قبل از خرید زنجیر چرخ باید نکات مهمی را به یاد داشته باشید. از خرید زنجیر چرخ های متفرقه و بدون اصالت و ضمانت پرهیز کنید. دقت داشته باشید سایز مناسبی از زنجیرچرخ را برای چرخ خود انتخاب کنید تا کم ترین آسیبی به چرخ ها و لاستیک ها وارد شود.

زنجیر چرخ مناسب نباید تغییر حالت بدهد و در صورتی که  هرگونه خرابی در وصل کردن زنجیر چرخ به وجود آمد، توقف کرده و آن را برطرف کنید.

 قیمت زنجیر چرخ خودرو :

قیمت زنجیر چرخ خودرو با توجه به کیفیت جنس، برندی که محصول را تولید می‌کند، به انضمام تمام آن چیزی که ما در این مطلب به عنوان معیارهای زنجیر چرخ برتر برشمردیم، مشخص می‌شود.

با این همه لازم است که حتماً زنجیر چرخ خودروی مورد نظرتان دارای یک جعبه نسبتاً محکم جهت جلوگیری از آسیب‌های وارده و هم‌چنین زنگ زدگی زنجیر باشد.

نوع محصول

قیمت (تومان)

زنجیر چرخ خودرو مدل تسمه ای

 

۱٫۰۸۰٫۰۰۰

زنجیر چرخ کمربندی | زنجیرچرخ تسمه ای سایز 14 تا 16

 

۱٫۰۹۰٫۰۰۰

زنجیر چرخ طرح کمربندی t20 سایز 15

 

۵۵۰٫۰۰۰

زنجیر چرخ پلیمری طرح ژله ای سایز 14

 

۲٫۸۵۰٫۰۰۰

زنجیر چرخ نردبانی مناسب پژو پارس

 

۱٫۵۷۵٫۰۰۰

زنجیر چرخ آسان بست مناسب کیا ریو

 

۷۶۳٫۰۰۰

زنجیر چرخ تیبا 1 (سایز 13) زنجیرچرخ یخ شکن دار تبریز

 

۴۸۰٫۰۰۰

نکات مهم در استفاده از زنجیر چرخ

۱. فقط زمانی که حداقل یک اینچ (تقریبا ۲.۵ سانتی‌متر) برف در جاده وجود دارد، از زنجیر چرخ استفاده کنید. بهترین زمان برای نصب آنها معمولا هنگام طوفان برف یا پس از آن است.

۲. زنجیر چرخ برای رانندگی در جاده‌های گل‌آلود هم مناسب است. البته حواستان باشد هنگام بازگشت به جاده عادی زنجیرها را بردارید تا به لاستیک و سطح جاده آسیب نزند.

۳. هنگامی که زنجیر چرخ دارید، کمی کندتر رانندگی کنید. بهتر است از ۴۰ کیلومتر در ساعت بالاتر نروید. به علاوه، به‌شکل ناگهانی ترمز نکنید یا شتاب نگیرید.

۴. لاستیک برفی نوعی لاستیک است که آج ضخیمی دارد و برای رانندگی در برف و یخ مناسب است. بااین‌حال در موارد برف شدید این لاستیک‌ها کارآمد نیستند و نمی‌توانند مانند زنجیر چرخ به‌خوبی عمل کنند.

۵. بهتر است زنجیر چرخ را پس از خریدن ببندید و مسافت کوتاهی را رانندگی کنید تا از درست بودن اندازه آن اطمینان حاصل کنید.

 

 

4.4 از 7 رای

دیدگاه شما چیست؟