اخبار خودرو ایران
نجومی بگیران صنعت خودرو

مدیران عامل خودروسازان جهان چقدر حقوق می گیرند؟

سه شنبه - ۲ اسفند ۱۴۰۱
خواندن 6 دقیقه
مدیران عامل خودروسازی جهان چقدر حقوق می گیرند؟ صنعت خودرو (3)

درحالیکه درآمد نجومی مدیران صنعت خودروسازی کشور این روزها به نقل محافل تبدیل شده و بسیاری از رسانه ها مطالب انتقادی متعددی نسبت به درآمد بالای مدیران صنعت خودروسازی کشور داشته اند، جالب اینجاست بدانید که این درآمدهای به ظاهر نجومی در مقابل درآمد مدیران سایر خودروسازان دنیا اعم از هم تراز و حتی پایین تر و یا بالاتر بیشتر به یک شوخی شبیه است. به بیان ساده تر درآمد خالص یکساله مدیرعامل یکی از شرکت های خودروسازی در ایران از درآمد یک ماه مدیران عامل خودروسازان دنیا هم کمتر است.

به گزارش خودرونویس، اشاره به این نکته واجب است که به طور کلی در ایران درآمد تمام مشاغل نسبت به دنیا کمتر است. اما اختلاف درآمد مدیران عامل خودروسازی با درآمد کارمندان به هیچ عنوان قابل مقایسه با اختلاف درآمد مدیران خودروسازی دنیا با کارمندان آنها نیست. در واقع این اختلاف در خودروسازان خارجی به مراتب بیشتر است. در ادامه حقوق و مزایا چند مدیرعامل از خودروسازان مطرح دنیا را بررسی کرده ایم تا به معنای درآمد نجومی به خوبی پی ببریم!

کارلوس تاوارس مدیرعامل کمپانی استلانتیس بوده که ششمین خودروساز دنیا از نظر تیراژ فروش بوده حاصل ادغام فیات کرایسلر و پژو سیتروئن است. کارلوس تاوارس پرتغالی یک مدیر موفق 55 ساله بوده که درآمد سالانه وی یک میلیون 780 هزار و 112 یورو اعلام شده است! برای اینکه بهتر متوجه این درآمد کلان شوید، کارلوس تاوارس به صورت ماهانه 148 هزار و 343 یورو دستمزد دریافت می کند. باز هم درک این مطلب برای ما ایرانی ها سخت است. مدیرعامل استلانتیس به صورت هفتگی 34 هزار و 233 یورو حقو دریافت می کند! درآمد روزانه کارلوس تاوارس هم 6 هزار و 847 یورو بوده که همین درآمد روزانه از درآمد یک ماه مدیرعامل بزگترین خودروسازان کشور بیشتر است!

مدیران عامل خودروسازی جهان چقدر حقوق می گیرند؟ صنعت خودرو (3)

مدیرعامل جدید رنو Luca de Meo نام دارد که حقوق آن به مراتب نسبت به مدیرعامل پیشین رنو افزایش یافته که البته برای عملکرد خوبی در رشد رنو داشته این درآمد از شیر مادر برای وی حلال تر است. لوکا de Meo حدود 57 درصد از مدیرعامل قبلی رنور درآمد بیشتری دارد و پکیج درآمدی معادل 5.8 میلیون یورو را توافق کرده است. وی که پیشتر سابقه حضور در شرکت های تابعه فولکس واگن از جمله سئات را هم در کارنامه حرفه ای خود دارد، ظاهرا سالانه به صورت ثابت حدود 1.3 میلیون یورو درآمد ثابت دارد. درآمد متغیر وی هم می تواند تا 150 درصد درآمد ثابت وی باشد و علاوه بر این همه مزایا وی 75 هزار سهم از رنو را هم دریافت کرده است! اگراین ارقام حقوق است، درآمد مدیران صنعت خودروسازی در ایران بیشتر به انعام شباهت دارد تا حقوق!

هربرت دیس مدیرعامل یکی از بزرگترین خودروسازان دنیا یعنی فولکس واگن بوده که عملکرد بسیار خوبی را طی سالهای گذشته داشته است. هربرت دیس به صورت سالانه درآمدی فوق نجومی و فضایی معادل 9 میلیون و 850 هزار و 740 دلار دارد. اگر فکر می کنید که این درآمد آخر خط است و فردی بیشتر از وی تا به امروز از فولکس واگن حقوق و مزایا دریافت نکرده سخت در اشتباهید! بلکه مارکوس Duesmann که یکی از مدیرعامل پیشین فولکس واگن بوده به صورت سالانه درآمدی در حدود 14 میلیون و 940 هزار یورو اعم از حقوق ثابت، مزایا و … داشته است!

تا این لحظه حقوق مدیران عامل برخی از بزرگترین و برترین خودروسازان جهان را بررسی کردیم. شاید تصور کنید که حقوق مدیران عامل دیگر خودروسازان دنیا و شرکت های کوچکتر کمتر از این صحبت هاست. کاملا صحیح است. اما حقوق مدیران عامل پیش پا افتاده ترین خودروسازان دنیا هم در مقایسه با مدیران صنعت خودروسازی ایران یک حقوق نجومی محسوب می شود.

ماروتی سوزوکی یکی از شرکت های تابعه سوزوکی ژاپن بوده و در واقع شعبه هندی سوزوکی محسوب می شود که به تولید خودروهایی اقتصادی و ارزان قیمت برای بازار هند و کشورهای هم جوار مشغول بوده و اکنون بزرگترین خودروساز هند است. مدیرعامل ماروتی سوزوکی Hishahi Takeuchi بوده که سالانه در حدود 724 هزار و 940 دلار حقوق از این شرکت دریافت می کند. با یک حساب سر انگشتی متوجه می شویم که حقوق ماهانه مدیرعامل شرکت ماروتی سوزوکی چیزی در حدود 60 هزار و 400 دلار است! لازم به ذکر است که شرکت ماروتی سوزوکی سالانه حدود 1.6 تا 1.8 میلیون دستگاه خودرو تولید می کند و تیراژ تولید آن تقریبا دو برابر بزرگترین خودروساز کشور یعنی ایران خودروست. اما حقوق مدیرعامل آن چند ده برابر حقوق مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو و دیگر مدیران خودروسازی در کشور است.

 

ماهیندرا یکی از خودروسازان هندی بوده که زمانی قرار بود چند مدل از محصولات این شرکت به بازار ایران وارد شود. آنیش شاه مدیرعامل  فعلی شرکت ماهیندرا بوده که از آپریل 2021 در این جایگاه  قرار دارد. طی این مدت وی عملکرد خوبی از خود نشان داده و توانسته موجب رشد ماهیندرا و بهبود جایگاه این شرکت شود. مدیرعامل ماهیندرا سالانه حدود 291 هزار دلار درآمد دارد که در صورت حساب به صورت ماهانه چیزی در حدود 24 هزار و 250 دلار می شود. بدین ترتیب درآمد مدیران صنعت خودروسازی کشور در مقایسه با درآمد مدیرعامل ماهیندرا هم رقم بسیار خنده دار و ناچیزی محسوب می شود. این در حالیست که ماهیندرا در سال 2022 حدود 350 هزار دستگاه خودرو تولید کرده که در مقایسه با تیراژ تولید خودروسازان دولتی ما به مراتب کمتر است.

نیکولاس Maure مدیرعامل فعلی شرکت خودروسازی روسیه ای AvtoVaz (لادا) بوده که به تولید محصولاتی زشت، جان سخت و کم آپشن شهرت دارد. حال هم تحریم ها اوضاع را برای لادا سخت تر کرده و بسیاری از محصولات این شرکت با آپشن های کمتر رفاهی و ایمنی نسبت به گذشته تولید می شوند. این شرکت در سال 2022 حدود 426 هزار دستگاه خودرو تولید کرده که نسبت به تیراژ تولید هر یک از خودروسازان دولتی ما کمتر است. درآمد مدیرعامل لادا طی یکسال با درنظر گرفتن حقوق ثابت، مزایا و پاداش فراتر از 900 هزار دلار گزارش شده که باز هم رقمی فضایی و فوق نجومی در مقایسه با حقوق مدیران عامل در صنعت خودرو ایران است.

هوندا یکی از خودروسازان مطرح ژاپنی بوده که از نظر تیراژ به هیچ عنوان در حد تویوتا و نیسان نیست. اما در زمینه شهرت کم از آنها ندارد. میانگین درآمد مدیران عامل هوندا با درنظر گرفتن حقوق ثابت و پاداش حدود 228 هزار و 711 دلار اعلام شده است. به عبارت دیگر مدیران هوندا به صورت ساعتی حدود 106 دلار یا 5 میلیون تومان به نرخ ایران درآمد دارند. (ساعتی 5 میلیون تومان!) تاکاهیرو هاچیگو اکنون مدیرعامل هوندا بوده و درآمد خالص سالانه وی در همین محدوده اعلام شده است.

آکیو تویودا مدیرعامل بزرگترین خودروساز دنیا یعنی تویوتاست. طبیعیست که حقوق و مزایا مدیرعامل یکی از بزرگترین خودروسازهای جهان نجومی باشد. اما زمانی مو به تن ما سیخ شد که فهمیدیم مدیرعامل تویوتا سالانه درآمدی در حدود 5 میلیون 150 هزار دلار دارد. اما نکته بسیار عجیب اینجاست که آکیو تویودا کمتر از مدیران عامل شرکت های خودروسازی آمریکایی رقیب مانند جنرال موتورز و فورد حقوق دریافت می کند و دریافتی سالانه وی کمی بیشتر از یک سوم مدیران عامل شرکت های رقیب است!

 

5 از 3 رای

دیدگاه شما چیست؟