موتور سیکلت
ملاقات با محصول جذاب و جوان پسند TVS

موتورسیکلت تی وی اس DAZZ چابک و پرطرفدار

عکاس: وحید پورسینا
چهارشنبه - ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹
خواندن 3 دقیقه

در این مطلب سراغ یکی از یاران چند ساله شرکت TVS آمدیم، موتورسیکلتی که با وجود گذشت چند سال از عرضه آن در بازار کشور هنوز جزو پرطرفدارها به حساب می آید و از مشخصه های آن وزن نسبتا پایین آن است که در کنار ابعاد کوچک و ظریف، کار را برای موتورسواران راحت و راندن در ترافیک را به شدت آسان کرده است.

به گزارش خودرونویس، موتورسیکلت DAZZ محصول چند سال قبل شرکت TVS بوده و با مدل ویگو یکسان نیست. چراکه به اشتباه بین مردم رایج شده است که پیشرانه DAZZ و موتورسیکلت یاد شده یکسان و از نظر قدرت نیز در یک درجه قرار دارند. که این تفکر اشتباه بوده و پایه و اساس منطقی ندارد. DAZZ در حالت عادی، هم از لحاظ قدرت و هم گشتاور در وضعیت بهتری نسبت به ویگو قرار دارد و تنها ضعف آن کمبود لوازم یدکی آن است که این نیز شاید از عدم مدیریت درست شرکت وارد کننده  محصولات TVS در کشور است.

 

 DAZZ، بچه تی‌وی‌اس چابک!

موتورسیکلت مورد بررسی با بدنه‌ای کاملا پلاستیکی و  پیشرانه‌ای قوی‌تر دارای شتاب و سرعت بالاتری نسبت به ویگو 110 و محصولاتی چون ژوپیتر است. حالا شما به این فکر کنید که روزی خدایی ناکرده از لحاظ لوازم یدکی به مشکل برخورد کنید. موتورسیکلتی که بسیار خوب و قابل قبول بوده و سواری آن از همه نظر مورد تایید است.

نمای عقب موتورسیکلت

شاید برای شرکت توجیهی نداشته باشد که لوازم این موتورسیکلت را وارد کشور کند یا اگر هم وارد کند به دلیل اینکه تعداد موتورسیکلت های DAZZ کمتر از دیگر محصولات است، واردات لوازم یدکی در ابعاد محدودتری انجام شود. ولی این در صورتی است که شعار شرکت‌های تولیدی بزرگ اتومبیل و موتورسیکلت بر این مبنا است که کیفیت تولید محصول مطلوب بوده و پشتیبانی طولانی مدتی صورت پذیرد.

 

خدمات پس از فروش تی وی اس

چراکه در کشور ما لوازم مرسدس بنز SL 1975 خیلی راحت‌تر از موتورسیکلت‌های این چنینی پیدا می‌شود. این اتفاق تا جایی ادامه پیدا کرده است که برخی از فروشندگان محصولات TVS خودشان در صدد هستند تا لوازم این گونه موتورسیکلت‌ها را وارد کشور کنند. شرکت نیرو موتور شیراز وارد کننده این موتورسیکلت‌ها است. بعضی از موتورسیکلت‌های تی‌وی‌اس بیشتر مورد استقبال مشتریان قرار گرفته و برخی دیگر کمتر خریداری می‌شوند و آن دسته از موتورسیکلت‌هایی که کمتر وارد کشور می‌شوند از لوازم یدکی باید محرومیت بیشتری داشته باشند.

نکته مهمی که از دید مشتریان و مخاطبان برای این دسته از موتورسیکلت‌ها حائز اهمیت هستند، بحث خدمات پس از فروش و لوازم یدکی این موتورسیکلت‌ها است. که متاسفانه این موتورسیکلت نیز مانند ژوپیتر 110 سی‌سی تازه وارد لوازم یدکی گسترده‌ای در بازار ندارد و اگر یکی از موتورسیکلت‌های DAZZ دچار مشکل شود باید مدت‌ها درحسرت لوازم یدکی آن بود. بر اساس تجربه شخصی نگارنده، در یکی از نمایندگی های TVS یک مشتری ضمن برقراری تماس بیان کرد که 2 سال است در انتظار گلگیر عقب پلاستیکی موتورسیکلت DAZZ خود است اما هنوز به دست وی نرسیده است. طی تماسی که 2 ماه قبل نگارنده با شرکت وارد کننده داشت، از طرف شرکت اعلام شد که لوازم DAZZ و ژوپیتر 110 در گمرک و در حال ترخیص است و شاید تا 10 روز دیگر به بازار عرضه شود که متاسفانه این امر صورت نپذیرفت.

موتورسیکلت تی وی اس

DAZZ موتورسیکلتی با طراحی روز و اصولی است، اما مشتریان آن در ایران باید مراقب باشند تا خدایی ناکرده موتورسیکلتشان آسیب نبیند و از جاهای کم خطر مانند پیاده رو ها حرکت کنند!! یکی از نمایندگان هنگام تحویل این موتورسیکلت به مشتری گفت خیلی مراقب این موتورسیکلت باشید اصلا اگر لازم ندارید در خانه نگهداری کنید تا لوازم یدکی آن وارد کشور شود!! به نظر شما مشتری لازم نداشت موتورسیکلت خریداری می کرد؟!! موتورسیکلت DAZZ برای بانوان موتورسوار در آسیای شرقی طراحی شده که این نکته را از اندازه و زین آن نیز می‌توانید به سادگی درک کنید، اما وارد کننده شاید ایران را با اندونزی اشتباه گرفته است و با توجه به ممنوعیت تردد بانوان با موتورسیکلت در ایران، به طور ناخودآگاه بازار هدف موتورسیکلت تغییر می‌کند و بیش‌تر کسانی که به راندن یک موتورسیکلت راحت علاقه دارند، این نوع موتورسیکلت‌ها را خریداری می‌کنند که بیش‌تر این افراد نیز جوان نیستند.

 

قطعات تی وی اس

نکته دیگری که در مورد موتورسیکلت مورد بررسی توضیح دهیم این است که با توجه به این که بخش‌های زیادی از آن را قطعات پلاستیکی تشکیل داده است، باید افرادی با وزن پایین سوار آن شوند و برای تناسب میان ابعاد و ظاهر موتور سیکلت با راکب، موتورسوار ترجیحا نباید قد زیاد بلندی داشته باشد. در بحث سواری باید گفت که DAZZ موتورسیکلتی بسیار کم صدا و کم لرزش با قدرت بسیار عالی و وزن سبک است که رینگ‌های نسبتا بزرگ به کار رفته در آن باعث شتاب‌گیری دل چسبی می‌شود ولی باید مراقب بود تایرهای DAZZ آسیب نبیند چراکه تایرهای آن نیز در بازار وجود ندارد.

نمایشگر تی وی اس

DAZZ یک بچه تی‌وی‌اس قابل قبول است که اگر مانند دیگر محصولات تولیدی همین شرکت مانند آپاچی و … لوازمش در کشور موجود بود واقعا جایگزین نداشت. موتورسیکلتی که با حجم 110 سی‌سی در نظر سنجی‌ها و مقایسه‌های بهترین هفته‌نامه‌های موتورسیکلت دنیا با محصول پر قدرت شرکت هوندا یا همان هوندا کلیک مقایسه می‌شود. اگر سوار بر موتورسیکلت‌های اسکوتر این شرکت چون ویگو و ژوپیتر شده‌ باشید  باید گفت که این محصول چند سر و گردن از آنها بالاتر است این نکته را در خیابان می‌تواند به شما اثبات کند.

 

مشخصات فنی موتوتورسیکلت DAZZ تی وی اس

حجم موتور(CC) 109.65
قطر سیلندر در کورس پیستون(mm) 48.5 در 53.5
بیشینه قدرت(hp/rpm) 7500/8.7
بشینه گشتاور(nm/rpm) 5500/8.7
ترمز جلو دیسکی 200 میلی‌متری
ترمز عقب درام 130 میلی‌متری
تعلیق جلو تلسکوپی
تعلیق عقب تک کمک
فاصله محور(mm) 1240
ظرفیت مخزن سوخت(L) 5.1
وزن (kg) 93

 

4 از 8 رای

دیدگاه شما چیست؟