اخبار خودرو ایران

گرانی خودروهای مونتاژی و صف های طولانی برای ثبت نام

پنجشنبه - ۱۶ فروردین ۱۴۰۳
خواندن 3 دقیقه

نوسانات سنگین قیمت ارز و طلا در هفته های ابتدایی سال 1403 به دیگر بازارها هم سرایت کرده و امروز می بینیم که بازار خودرو هم تحت تاثیر این نا آرامی ها، به شدت متشنج شده است. گرانی خودروهای مونتاژی یکی از آثار این پدیده می باشد.

نوسانات سنگین قیمت ارز و طلا در هفته های ابتدایی سال 1403 به دیگر بازارها هم سرایت کرده و امروز می بینیم که بازار خودرو هم تحت تاثیر این نا آرامی ها، به شدت متشنج شده است. گرانی خودروهای مونتاژی یکی از آثار این پدیده می باشد.

به گزارش خودرونویس، تغییر لحظه ای قیمت ها سبب شده تا بسیاری از آگهی گذاران در پلت فرم های خرید و فروش، به جای درج قیمت نهایی خودرو، از عبارت توافقی استفاده کنند. در این میان، بازار خودروهای صفر کیلومتر داخلی با شیبی تندتر از سایرین، در حال صعود است. گرانی خودروهای مونتاژی شاید اصلی ترین نتیجه این تحولات باشد.

در کنار محصولات شرکت های ایران خودرو و سایپا، این خودروهای چینی هستند که این روزها به پرچمدار افزایش قیمت در بازار بدل شده اند.

گشتی که در بازار آزاد خودروهای چینی مونتاژ داخل بزنیم، به خوبی متوجه می شویم که قیمت ها در هر مدل و برند، به نسبت هفته های گذشته، گاه تا بیش از 10 درصد بالا رفته اند. به عنوان یک مثال از گرانی خودروهای مونتاژی می توان به محصولات شرکت مدیران خودرو که بیش ترین سهم عرضه به بازار را در میان خصوصی ها دارد، اشاره کرد. خودروهایی که این روزها اختلاف قیمت چشمگیر بین بهای کارخانه ای و بازار آزاد را تجربه می کنند.

قیمت گذاری فضایی در بازار

قیمت خودرو ام وی ام ایکس 33 کراس در بازار امروز (16 فروردین 1403) عدد 1 میلیارد و 300 میلیون تومان را رد کرده و مشخص نیست که تا چه حد بالا می رود. در حالی که آخرین باری که شرکت سازنده اقدام به فروش این خودرو کرد، خریداران موفق به ثبت نام آن با بهای 897 میلیون تومانی شده اند.

همین موضوع برای خودرو ایکس 55 پرو هم صدق می کند. قیمت ایکس 55 پرو در بازار امروز فراتر از 1 میلیارد و 600 میلیون تومان اعلام می شود. مقایسه این عدد با قیمت حدود 1 میلیارد و 250 میلیون تومانی کارخانه، باز هم نشانه دیگری از گرانی خودروهای مونتاژی در روزهای اخیر است.

سود سرمایه گذاران از گرانی خودروهای مونتاژی

فارغ از ارزشمند بودن یا نبودن قیمت های اعلامی برای خودروهای چینی در بازار آزاد، به نظر می رسد که موج تورمی جدید، قطعا نوید بخش روزهای خوب برای بازار نیست و دیر یا زود باید شاهد افزایش رسمی قیمت های کارخانه ای توسط خودروسازان باشیم. به خصوص که جدا از گرانی دلار، افزایش دیون دولتی در سال جدید هم قطعا بر بالا رفتن قیمت تمام شده خودروها اثر می گذارد.

با این اوصاف، می توان پیش بینی کرد هر گونه ثبت نام خودرو که در روزهای آتی توسط خودروسازان خصوصی انجام گیرد، با صف های طولانی در مقابل نمایندگی های فروش و استقبال گسترده خریداران همراه خواهد شد. در این میان، بعید نیست که بسیاری از افراد با استفاده از فرصت به وجود آمده از گرانی خودروهای مونتاژی در بازار، به هدف کسب سود، وارد دور جدید ثبت نام ها شوند.

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟