اخبار خودرو ایران
چرخ تولید خودرو در آستانه توقف

کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در ایران خودرو و سایپا

سه شنبه - ۱۴ آذر ۱۴۰۲
خواندن 4 دقیقه
کاهش تیراژ تولید خودرو ایران خودرو و سایپا آبان 1402 آمار روزانه تولید خودرو

درحالیکه وزارت صمت و دولت با تمام توان خودروسازان را نسبت به رشد تولید در سال 1402 مجبور کردند، اما آمارهای تولید دو شرکت ایران خودرو و سایپا در ماه آبان نشان از کاهش شدید تیراژ تولید در این ماه نسبت به ماه های گذشته دارد. این کاهش تولید به حدی بوده که تمام روند افزایشی ماه های ابتدایی سال را خنثی کرده و عملا خودروسازان به جایگاهی که در سال گذشته داشته اند بازگشته اند.

درحالیکه وزارت صمت و دولت با تمام توان خودروسازان را نسبت به رشد تولید در سال 1402 مجبور کردند، اما آمارهای تولید دو شرکت ایران خودرو و سایپا در ماه آبان نشان از کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در این ماه نسبت به ماه های گذشته دارد. این کاهش تولید به حدی بوده که تمام روند افزایشی ماه های ابتدایی سال را خنثی کرده و عملا خودروسازان به جایگاهی که در سال گذشته داشته اند بازگشته اند.

کاهش تولید خودرو ایران خودرو سایپا آبان 1402 (1)

آمار تولید ایران خودرو در هشت ماه نخست سال 1402

به گزارش خودرونویس، ایران خودرو به عنوان بزرگترین خودروساز خاورمیانه در آبان ماه به صورت تجمیعی شامل سواری، وانت، ون، اتوبوس، کامیونت و کشنده 48 هزار و 51 دستگاه تولید کرده که نسبت به آبان سال گذشته کاهش 16 درصدی داشته است. ایران خودرو در زمینه تولید سواری کاهش 20 درصدی، در زمینه تولید وانت افزایش 244 درصدی و در زمینه تولید وزن و میدل باس و مینی بوس به ترتیب کاهش 100 درصدی و همچنین در زمینه تولید اتوبوس و کامیونت به ترتیب کاهش 31 و 21 درصدی را در آبان سال 1402 نسبت به آبان سال 1401 تجربه کرده است.

گروه صنعتی ایران خودرو به طور تجمیعی در هشت ماه ابتدای سال 1402 موفق به تولید 357 هزار و 695 دستگاه خودرو شده که نسبت به هشت ماه ابتدایی سال 1401 با آمار تولید 336 هزار و 282 دستگاه مجموعا 6 درصد رشد تولید داشته که 3 درصد آن به سواری مربوط می شود.

کاهش تیراژ تولید خودرو ایران خودرو و سایپا آبان 1402

آمار تولید سایپا در هشت ماه نخست سال 1402

گروه خودروسازی سایپا هم در آبان ماه سال 1402 موفق به تولید 42 هزار و 764 دستگاه خودرو شده که نسبت به آبان ماه سال 1401 کاهش 9 درصدی را در تولید تجربه کرده است. گروه خودروسازی سایپا در زمینه تولید سواری در آبان ماه 1402 کاهش 13 درصدی، در زمینه تولید وانت افزایش 8 درصدی و در زمینه تولید کامیونت، کامیون و کشنده کاهش 38 درصدی را نسبت به زمان مشابه در سال گذشته تجربه کرده است. گروه خودروسازی سایپا در هشت ماه ابتدایی سال 1402 مجموعا موفق به تولید 319 هزار و 556 دستگاه خودرو شده که نسبت به هشت ماه ابتدایی سال 1401 که 298 هزار و 875 دستگاه تولید داشته جمعا 7 درصد رشد تولید داشته که 3 درصد آن مربوط به تولید خودروی سواری است.

 

دلیل کاهش شدید تولید ایران خودرو و سایپا چیست؟

قیمت گذاری دستوری سالهاست که ترمز رشد و پیشرفت خودروسازان را گرفته و خودروسازان هرسال با تکیه بر تسهیلات بانکی و کمک های دولت توانسته اند جلوی توقف چرخ تولید را بگیرند. قیمت گذاری دستوری در سالهای گذشته سبب از دست رفتن نقدینگی خودروسازان شده و این موضوع زیان انباشته سنگینی را برای آنها رقم زده است. البته که زیان انباشته تنها معضل ایران خودرو و سایپا نبوده و این دو شرکت نزدیک به 100 هزار میلیارد تومان به زنجیره تامین و قطعه سازان خودرو نیز بدهکارند. با توجه به اینکه قطعه سازان خودرو عمدتا بخش خصوصی هستند، با توجه به حجم سنگین مطالبه از خودروسازان، سرمایه در گردش و نقدینگی خود را از دست داده اند. بانک ها نیز در سال جاری به دلیل سیاست انقباضی و همچنین ورشکستگی دو شرکت ایران خودرو و سایپا از خرید دین و اعطای تسهیلات به خودروسازان خودداری کرده اند. همین موضوع باعث شده که قطعه سازان قدرت تامین خطوط خودروسازان را نداشته باشند.

ضربه ای که امروز صنعت خودروسازی ایران می خورد، حاصل تصمیم های اشتباهی بوده که سالهاست مدیران دولتی و وزارت صمت با کارشناسی های غلط برای این صنعت بزرگ گرفته اند. صنعتی که تحریم های سخت آمریکا توان متوقف کردن آن را نداشت، اکنون به لطف تصمیم های اشتباه مسئولین داخلی و مدیران دولتی طی سالیان گذشته زمینگیر شده است.

با این روند انتظار می رود که در ماه های پیش رو نیز با کاهش تولید خودرو مواجه باشیم و بعید است که وزارت صمت و دولت بتوانند در پایان سال به اهداف خود در خصوص تیراژ تولید خودرو دست یابند. مگر اینکه معجره ای رخ دهد!

 

آمار تولید روزانه خودرو در آذر 1402

به تازگی آمار تولید روزانه خودرو در آذر ماه 1402 منتشر شده و این آمار هم نشان از حال خراب خطوط تولید خودروسازان دولتی و کاهش شدید تیراژ تولید در ایران خودرو و سایپا دارد. البته که گروه صنعتی ایران خودرو وضعیت به مراتب بهتری نسبت به سایپا دارد، ولی هر دو شرکت با این روند تولید غیر ممکن است که بتوانند به اهداف وزارت صمت مبنی بر تولید 1.6 میلیون دستگاه خودرو تا پایان سال دست یابند. این در حالیست که هر دو شرکت ایران خودرو و سایپا طی مدت گذشته بارها شعار افزایش تیراژ تولید و تولید 250 هزار خودرو در چهار ماه پایانی سال را سر داده اند. ولی این روند تولید در آذر ماه و همچنین کاهش شدید تیراژ تولید در ایران خودرو و سایپا در آبان 1402، چیز دیگری می گوید.

ایران خودرو از ابتدای آذر ماه تا به این لحظه روزانه به طور میانگین 1813 دستگاه خودرو تولید کرده و روند تولید از ابتدای آذر ماه تا روز 13 آذر یعنی دیروز روند نزولی داشته و به 2004 دستگاه در روز رسیده است. با توجه به تعطیلی خطوط تولید ایران خودرو در جمعه ها و روزهای تعطیل، به نظر می رسد در صورت حفظ روند فعلی این شرکت تا پایان آذر ماه حدود 50 هزار خودرو تولید خواهد کرد. ایران خودرو تا پایان روز 13 آذر ماه 1402 موفق به تولید 23 هزار و 568 دستگاه خودرو شده است.

کاهش تولید خودرو ایران خودرو سایپا آبان 1402 (1)

نوسان تولید در گروه خودروسازی سایپا مقداری از ایران خودرو بیشتر است. این شرکت در آذر ماه در بهترین حالت موفق به تولید روزانه 1847 دستگاه خودرو و در کمترین حالت 827 خودرو تولید کرده است. سایپا از ابتدای آذر ماه تا پایان روز سیزدهم تعداد 17 هزار و 197 دستگاه خودرو تولید کرده و میانگین تولید روزانه این شرکت در آذر ماه 1187 دستگاه است. بدین ترتیب در صورت حفظ روند فعلی، تا پایان آذر ماه سایپا 36 هزار دستگاه خودرو تولید خواهد کرد.

با این روند کاهش تیراژ تولید ایران خودرو و سایپا، بعید است که این دو شرکت بتوانند اهداف وزارت صمت و دولت را در زمینه تیراژ تولید خودروی سواری و تجاری تا پایان سال 1402 محقق کنند. همچنین اگر تصمیمات غیر کارشناسی دولت و وزارت صمت در خصوص صنعت خودرو با همین روند ادامه داشته باشد، امکان توقف چرخ تولید در دو خودروساز بزرگ کشور هم در ماه های آتی وجود دارد.

 

4.8 از 10 رای

دیدگاه شما چیست؟