اخبار خودرو ایران
کاهش 20 میلیارد دلاری هزینه ها طی یک بازه هشت ساله نوسازی خودروهای تجاری

لزوم پیش خرید خودروهای تجاری با هدف کاهش آلایندگی و صرفه جویی در هزینه ها

شنبه - ۲۶ آذر ۱۴۰۱
خواندن 4 دقیقه
نوسازی ناوگان خودروهای تجاری پیش خرید خودروهای تجاری حمایت خودروسازان کاهش مصرف سوخت و آلایندگی و صرفه جویی (1)

ناوگان خودروهای تجاری در هر کشوری نشان دهنده وضعیت صنعت و اقتصاد آن کشور است. به همین جهت کشورهای مختلف توجه ویژه ای به نوسازی ناوگان خودروهای تجاری و حمل و نقل عمومی خود دارند که متاسفانه در ایران توجه چندانی به این موضوع نمی شود. این در حالیست که در ایران خودروسازان تجاری مختلفی فعالیت می کنند که روی هم رفته قادر به پاسخ نیاز کشور هم از جهت نوسازی و هم توسعه ناوگان هستند.

به گزارش خودرونویس، صنعت حمل و نقل یکی از شاخص های مهم توسعه یافتگی در کشور بوده و این صنعت یک صنعت بسیار راهبردی و آینه وضعیت اقتصادی یک کشور است. طی 62 سال گذشته نزدیک به یک میلیون 230 هزار خودروی تجاری شامل اتوبوس، کامیون، کامیونت، کشنده و مینی بوس به بازار ایران به صورت CKD و SKD عرضه شده که تقریبا 37 درصد آنها از رده خارج و 63 درصد آنها در حال تردد هستند. به عبارت دیگر در حال حاضر بیش از 780 هزار خودروی تجاری شامل مینی بوس، کامیونت، اتوبوس، کامیون و کامیون کشنده در کشور تردد دارد که بخش زیادی از آنها در سن فرسودگی بوده و نیاز است که آنها را با محصولات نو با استانداردهای روز جایگزین کرد.

همچنین 70 درصد آلایندگی ناشی از وسایل نقلیه در شهرها به خودروهای تجاری مربوط می شود. به همین جهت اهمیت نوسازی ناوگان خودروهای تجاری بسیار بالاتر از خودروهای سواریست. بین تولید خودروهای تجاری و سواری یک تفاوت عمده وجود دارد. تفاوت اینجاست که برای تولید خودروهای سواری الزامی به پیش فروش وجود ندارد. اما خودروهای تجاری به صورت پیش خرید تولید می شوند و در واقع ابتدا باید سفارش برای تولید توسط خودروسازان تجاری دریافت شود و پس از آن تولید صورت می گیرد.

صنعت خودروهای تجاری دارای دو بحث مختلف در زمینه توسعه ناوگان و نوسازی ناوگان است. ایران سالانه به 11 هزار خودروی تجاری جهت توسعه ناوگان خودروهای تجاری خود و 34 هزار خودرو جهت نوسازی ناوگان تجاری نیاز دارد. خوشبختانه خودروسازان تجاری فعال در کشور به خوبی قادر به تامین نیاز کشور هم از بابت توسعه ناوگان و هم از بابت نوسازیست. اما به شدت کم کاری دولت و مجلس در خصوص حمایت از خودروسازان تجاری و پیش خرید محصولات آنها برای تزریق نقدینگی به بدنه صنعت و همچنین تشویق و ترغیب سازمان ها برای نوسازی محصولات آنها از طریق اعطای تسهیلات و وام دیده می شود.

نوسازی ناوگان خودروهای تجاری پیش خرید خودروهای تجاری حمایت خودروسازان کاهش مصرف سوخت و آلایندگی و صرفه جویی (1)

برخلاف خودروهای سواری که مشتری اصلی آن اشخاص هستند، در خصوص خودروهای تجاری این شرکت ها و ارگانها بوده که عمده خرید را از خودروسازان تجاری انجام می دهند. با توجه به اینکه تولید خودروهای تجاری در ازای پیش خرید بوده، باید تمهیداتی صورت گیرد که فرهنگسازی پیش خرید خودروهای تجاری برای ارگانها نهادینه شود تا شرکت و ارگانی به سراغ واردات خودروی تجاری دست دوم برای تامین مقطعی نیاز خود نرود. نوسازی ناوگان حمل و نقل باری و مسافری درون شهری و برون شهری یکی از ضرورت ها و نیازهای جامعه بوده و نیاز است که دولت با پیش خرید محصولات خودروسازان تجاری به افزایش نقدینگی خودروسازان کمک و نیاز ناوگان خودروهای تجاری در کشور را هم از جهت نوسازی و هم از جهت توسعه نیز تامین کند.

بسیاری چنین تصور می کنند که خودروسازان تجاری فعال در ایران قادر به تامین نیاز بازار برای نوسازی و توسعه ناوگان نیستند. این در حالیست که در این لحظه تقریبا کمتر خودروساز تجاری با تمام ظرفیت در حال تولید بوده و اگر پیش خرید و حمایت تولید برای خرید محصولات خودروسازان تجاری باشد، قطعا روند نوسازی ناوگان خودروهای تجاری با سرعت بیشتری پیش می رود و خروج خودروهای تجاری فرسوده از جاده ها را سریع تر شاهد خواهیم بود. نوسازی ناوگان خودروهای تجاری مزایای زیادی دارد که از جمله آنها می توان به خروج خودروهایی با آلایندگی بالا از جاده و جایگزینی آنها با خودروهایی با مصرف سوخت و آلایندگی به مراتب کمتر، افزایش ایمنی راه ها به دلیل حضور خودروهای تجاری ایمن تر، افزایش ایمنی ناوگان حمل و نقل و کاهش و صرفه جویی در مصرف سوخت اشاره کرد.

اگر برنامه های نوسازی ناوگان خودروهای تجاری طبق برنامه و آنطور که باید پیش برود، سالانه به میزان 4 میلیارد و 630 میلیون تومان در مصرف سوخت صرفه جویی می شود که طی یک بازه هشت ساله نزدیک به 20 میلیارد دلار موجب صرفه جویی و کاهش هزینه برای شرکت ها و دولت می شود. اما اگر دولت مساله نوسازی ناوگان خودروهای فرسوده را جدی نگیرد، سالانه مقدار زیادی سوخت مازاد مصرف شده که طبیعتا آلایندگی بالاتر و همچنین هدررفت پول را در پی دارد.

این اعداد و ارقام در حال حاضر روی کاغذ زیبا هستند و برای تحقق آن نیاز به حمایت دولت و پیش خرید محصولات خودروسازان تجاری ست تا شاهد خروج خودروهای تجاری فرسوده از چرخه فعالیت و جایگزینی آنها با محصولات نو و با استاندارد روز باشیم.

 

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟