محصول «تارا» در بازار خودروی کشور خواهد درخشید

وزیر صمت، نام محصول جدید ایران‌خودرو را اعلام کرد

شنبه - ۲۹ آذر ۱۳۹۹
خواندن 3 دقیقه
تارا

نام محصول جدید ایران خودرو که حاصل همت و تلاش جهادگران این گروه صنعتی است،‌ توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت رونمایی شد.

به گزارش خودرونویس، ایران‌خودرو پس از بررسی‌های کارشناسی دقیق، نام ایرانی «تارا» به معنی ستاره را با تایید فرهنگستان زبان و ادب فارسی انتخاب کرد که این نام امروز با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت رونمایی و اعلام شد.

شرکت ایران‌خودرو برای گزینش نام مناسب و درخور برای محصول جدید خود، اقدام به فراخوان عمومی کرد که پس از بررسی معنایی، آوایی و زبان‌شناختی، از میان اسامی مختلف، پالایش‌های اولیه انجام و در مرحله بعد، تاییدیه فرهنگستان زبان و ادب فارسی دریافت و در نهایت نام «تارا» برای این خودرو را برگزید.

تولید انبوه محصول جدید ایران‌خودرو با همکاری بیش از 132 سازنده توانمند ایرانی، قرار است در بهمن سال جاری آغاز شود.

در ابتدای تولید، «تارا» مجهز به نسل جدید موتور تی‌یو5 وارد بازار می‌شود. تولید این خودرو با موتورای‌اف7 توربو و گیربکس اتوماتیک نیز در دستور کار ایران‌خودرو قرار دارد.

خط تولید بدنه «تارا» با ظرفیت ۱۶ دستگاه در ساعت که برای نخستین بار در صنعت خودرو کشور و خاورمیانه از فناوری جوشکاری لیزری و CMT بهره می‌برد، در شرکت ایران‌خودرو راه‌اندازی شده است.

ایران خودرو K132 تارا

 

مشخصات فنی ایکو تارا(K132)

ایران خودرو تارا یا همان K132 را باید نسخه ایرانیزه شده پژو 301 دانست. این خودرو پلتفرم، پیشرانه و قطعات ظاهری مشترک زیادی با پژو 301 دارد؛ هرچند ایران خودرو و تامین کنندگان این خودروساز داخلی تمام تلاش خود را برای متمایز کردن تارا از پژو 301 انجام داده اند.

ایران خودرو در ابتدا تصمیم گرفته که تارا را با پیشرانه EC5 تنفس طبیعی راهی بازار کشور کند. پیشرانه EC5 را باید نمونه ارتقا یافته و بهینه شده پیشرانه معروف و محبوب TU5 دانست که سالهاست امتحان خود را در بازار کشور پس داده است. ایران خودرو قصد دارد تارا را در دو مدل دستی و اتوماتیک راهی بازار کشور کند که سطح تجهیزات رفاهی و ایمنی نصب شده روی مدل اتوماتیک تا حدی نسبت به مدل دستی بالاتر است.

صحبت هایی شنیده شده که در آینده ممکن است ایران خودرو تصمیم به عرضه نسخه توربوشارژ تارا هم بگیرد؛ ولی هنوز قطعیت این صحبت مشخص نیست. به گفته مهندسین ایران خودرو، تارا اولین محصول داخلی بوده که به سیستم کنترل پایداری الکترونیکی مجهز می شود؛ هرچند این سیستم ایمنی بیش از دو دهه است که روی خودروهای خارجی نصب می شود، ولی سرانجام نصب شدن آن روی یک خودروی داخلی خبر خوشی است.

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟