K132 چیست؟

به گزارش خودرونویس، پروژه K132 در واقع استارتی برای تولید محصولاتی مدرن با استانداردهای روز دنیا در ایران خودرو است. خودرویی که در تصویر مشاهده می کنید، نسخه پروتوتایپ یا همان پیش تولید بوده و ممکن است در نمونه تولیدی، تغییراتی در تریم ها و برخی از قسمت های ظاهری آن اعمال شود.

نمای جانبی ایکو K132

این خودرو با الگوبرداری از پژو 301 تولید شده و پلتفرم، پیشرانه و استایل مشترکی با پژو 301 دارد. پیشرانه نصب شده در زیر کاپوت این خودرو، موتور EC5 پژو 301 بوده که یک پیشرانه 1.6 لیتری تنفس طبیعی است که قادر به تولید بیشینه قدرت 115 اسب بخار و بیشینه گشتاور 150 نیوتن متر است. قرار است که K132 با گیربکس شش سرعته کاملا ایرانی و سپس با یک گیربکس اتوماتیک در آینده راهی بازار کشور شود. ایران خودرو K132 قطعا در هنگام عرضه رقابت دیدنی با سایپا شاهین سدان خواهد داشت. چراکه هر دو خودرو تقریبا ابعاد و مشخصاتی یکسان دارند.

موتور ایکو K132

ایران خودرو K132 را با هدف ارتقا سطح کیفی محصولات، مدرن سازی سبد خودروهای قابل عرضه و همچنین ارتقا نام خود در ذهن مشتری توسعه داده است. پروژه K132 در تاریخ 15 دی ماه سال 98 به تصویب ستاد سیاست گذاری پروژه ها قرار گرفت.

چراغ عقب ایکو K132

ایران خودرو با الهام گیری از پلتفرم پژو 301، موفق به توسعه یک پلتفرم اختصاصی مدرن با نام IKP1 برای خود شد که اولین محصول توسعه یافته روی آن همین پروژه K132 بوده که خودرویی سدان در سگمنت ابعادی C است. یکی از ویژگی های بارز K132 سیستم فرمان برقی آن بوده که در میان محصولات تولید داخل، تقریبا منحصر به فرد می شود. چراکه بیشتر خودروهای فعلی ایران خودرو دارای سیستم فرمان هیدرولیک هستند.

ایران خودرو در این لحظه 12 دستگاه نسخه پروتوتایپ این خودرو را برای تست های فنی و ایمنی توسعه داده و قصد دارد از شهریور سال جاری تولید آزمایشی این خودرو را در تیراژ 70 دستگاه با درصد داخلی سازی بالای 90 درصد آغاز کند. ایران خودرو قصد دارد که در سال جاری تعداد 1000 دستگاه خودروی K132 را تجاری سازی کند و امیدوار است که با تکیه بر قدرت زنجیره تامین و قطعه سازان وابسته خود بتواند در سال 1400 درصد داخلی سازی K132 را به 100 درصد برساند.

نمای عقب ایکو K132

صحبت های مدیر پروژه K132 در خصوص محصول جدید ایران خودرو

مهندس رمضانعلی پورمجیب مدیر پروژه K132 در خصوص این خودرو اظهار داشت که پس از دو دهه، یکی از ایمن ترین محصولات ایران خودرو با استانداردهای روز جهانی در حال توسعه است. وی در ادامه اشاره کرد که تا این لحظه 12 دستگاه از این خودرو جهت بازخورد کیفی و انجام تست های مختلف تولید شده است.

پورمجیب بیان کرد که ایران خودرو قصد دارد از شهریور سال جاری فاز اول تولید K132 را با تیراژ 70 دستگاه استارت بزند و پس از بررسی های نهایی تولید انبوه این خودروی جدید را از اواخر سال 1399 آغاز می کند.

مدیر پروژه K132

مدیر پروژه K132 خاطر نشان کرد که این خودرو یک کار لجستیک میان ایران خودرو، ساپکو و قطعه سازان داخلی بوده که در این شرایط تحریم و دشوار، به توسعه محصولی جدید با استانداردهای روز ختم شده است.

پورمجیب در خصوص قطعات به کار رفته برای K132 اظهار داشته که فرمان برقی آن از پژو 207 قرض گرفته شده. صندلی K132 کاملا داخلی سازی شده و مشابه هیچ یک خودروهای پیشین نیست. کمربندهای ایمنی این خودرو نمونه های بهینه سازی شده پژو 207 هستند. قاب دور فرمان و داشبورد تماما توسط مهندسین داخلی طراحی و تولید شده است. موکت و نمد درب صندوق با دیزاینی شیک در دستور کار قرار دارد. سپر جلو و گریل این خودرو تماما طراحی داخلی است. چراغ جلو و عقب هم طراحی منحصر به فرد و خاصی دارد.

پورمجیب اظهار داشت که K132 اولین محصول ایران خودرو که دارای سامانه کنترل پایداری الکترونیکی ESC است که به موجب آن هندلینگ و کیفیت سواری آن از دیگر محصولات داخلی بالاتر خواهد بود. این خودرو همچنین به سیستم پایش فشار باد تایرها یا همان TPMS نیز تجهیز شده که تماما با همکاری ایران خودرو و قطعه سازان توسعه پیدا کرده است.

مدیر پروژه K132 اظهار داشت پلوس، پدال، دسته موتور، سیستم سوخت رسانی و سایر قطعات این خودرو نیز داخلی سازی شده و هیچ روز تعطیلی را برای پیشرفت این پروژه حتی در ایام کرونا قائل نبودیم. وی در آخر بیان کرد که قالب سازی های بدنه و سایر قطعات این خودرو هم صورت گرفته است.

 

آرش محبی نژاد دبیر و عضو انجمن صنایع همگن کشور هم در خصوص پروژه K132 بیان کرد که این خودروی نشان دهنده نگرش جدید در نحوه مدیریت و نگاه به همه ارکان توسط ایران خودرو دارد. وی در ادامه اظهار داشت که K132 به دلیل اعتماد ایران خودرو به زنجیره تامین و برعکس صورت گرفت و این مهم در شرایطی محقق شد که ایران در شرایط دشوار تحریم های ظالمانه قرار داشت.

دبیر انجمن صنایع همگن

پورمجیب به ایران خودرو توصیه کرد که برای پیشرفت خوب این پروژه، بهتر است که منابع مالی K132 را از سایر پروژه های این خودروساز جدا کرد تا بتواند انتظارات قطعه ساز و زنجیره تامین را نیز در این شرایط برآورده کرد.

مضای میثاق نامه 2

اظهارات مدیرعامل ساپکو در خصوص ایکو K132

عادل پیرمحمدی مدیرعامل ساپکو ضمن اشاره به ساخت تمامی قالب های فلزی مربوط به تولید K132 در ایران بیان کرد که بیشتر مواد اولیه برای ساخت قالب ها نیز از داخل کشور تهیه شده است.

مدیرعامال ساپکو در ادامه بیان کرد که در پروژه K132 بیش از 150 قطعه ساز در کنار ایران خودرو هستند. وی بیان کرد که پلتفرم این خودرو کاملا ایرانی بوده، ولی از پژو 301 الهام گیری هایی در توسعه این پلتفرم شده است. پیرمحمدی بیان کرد که K132 پروژه ای ماملا ایرانی و بسیاری از قطعات آن نسبت به پژو 301 تغییر یافته و این اقدام به این دلیل صورت گرفته که در آینده مشکلی با پژو نداشته باشیم.

مدیرعامل ساپکو

وی در خصوص تفاوت های بین K132 و پژو 301 گفت: گیربکس، سیستم برق و استایل ظاهری این خودرو کاملا متمایز از 301 است و طراحی K132 تماما در مرکز تحقیقات ایران خودرو و بدون مشارکت حتی یک فرد خارجی صورت گرفته است.

پیرمحمدی در خصوص قیمت های فعلی خودرو در بازار کشور بیان کرد: ما قیمت های کف بازار را قبول نداریم. خودرو باید با سودی منطقی فروخته شود. امروزه که قیمت به چالش اصلی صنعت خودروی کشور تبدیل شده، باید به صنعت خودرو بر اساس واقعیت ها نگاه کرد و تصمیم گرفت. کنترل قیمت مواد اولیه از جمله فولاد، پتروشیمی و الکترونیک از اختیارات خودروساز جداست و اتفاقا همین مواد اولیه تاثیر زیادی روی قیمت نهایی یک خودرو دارد. پس در شرایطی که نرخ ارز نوسان دارد، قیمت خودرو هم نوسان خواهد داشت و این واقعیت امروز صنعت خودروی کشور است.

امضای میثاق نامه ایران خودرو

پیرمحمدی در خصوص همکاری قطعه سازان با ایران خودرو گفت: توسعه یک محصول با حمایت خودروساز از قطعه سازان وابسته خود اتفاق می افتد و بدون حضور زنجیره تامین و قطعه سازان، ایران خودرو قادر به توسعه K132 نبود. وی خاطر نشان کرد که K132 خودرویی صادراتی خواهد بود و ایران خودرو آن را حداقل به کشورهای همسایه صادر می کند.

 

اظهارات مدیرعامل ایران خودرو در خصوص K132

فرشاد مقیمی مدیرعامل ایران خودرو در نشست خبری شب گذشته ایران خودرو بیان کرد: رونق تولید در پنج ماه آخر سال 98 محقق شد و تولید این پنج ماه خودروسازان داخلی، از مجموع تولید هفت ماه گذشته آن سبقت گرفت. وی در ادامه بیان کرد که در سه ماه اول سال 99 هم شعار جهش تولید محقق شد و ایران خودرو در فصل بهار و تا تاریخ ششم تیر ماه موفق به تولید تعداد 120 هزار خودرو شد و تیراژ تولید روزانه 2000 تا 2200 دستگاه در روز را تثبیت کرد. این تعداد تولید نسبت به تیر ماه سال گذشته افزایش 25 درصدی را شاهد بوده است.

مقیمی در خصوص مدیریان خودروهای دارای کسری گفت: تعداد خودروهای دارای کسری از 100 هزار دستگاه در تیر 98، به 47 هزار دستگاه در تیر امسال کاهش یافته است. مدیرعامل ایران خودرو اظهار کرد که این شرکت در سال جاری تاکنون 82 هزار خودرو فروخته که 37 درصد نسبت به زمان مشابه در سال گذشته بیشتر است.

مدیرعامل ایران خودرو

مقیمی با اشاره به درصد داخلی ساری 92.3 درصدی برای K132 گفت: ایران خودرو تمرکز زیادی روی توسعه محصول در سگمنت خودروهای B، C و کراس اوور دارد و ضمن توسعه سهم در این سه سگمنت، قصد دارد سهم خود را نیز افزایش دهد. به مدد پروژه K132 ایران خودرو موفق به توسعه پلتفرمی جدید شد.

مقیمی در خصوص برنامه های آتی ایران خودرو بیان کرد که این خودروساز وطنی بنا دارد پیشرانه های فعلی خود را نیز از نظر آلایندگی و میانگین مصرف سوخت بهینه سازی کند. همچنین ایران خودرو طراحی و توسعه خانواده پیشرانه سه سیلندر جدید خود را نیز در برنامه کار قرار داده است. وی در ادامه بیان کرد که سبک سازی خودرو، کاهش مصرف بنزین، تغییر در آیرودینامیک، نصب گیربکس شش سرعته و همچنین الکتریکی سازی از جمله محورهای فعالیت آینده این خودروساز وطنی به شمار می روند.

مدیرعامل ایران خودرو بیان کرد که این شرکت در حال طراحی و توسعه گیربکس های شش سرعته دستی و AMT به همراه گیربکس های اتوماتیک معمولی و دو کلاچه برای محصولات فعلی آینده خود است.

امضای میثاق نامه 2

فرشاد مقیمی خبر داد که تا به امروز آمار معوقه بسیاری از خودروهای ایران خودرو به صفر رسیده و اظهار امیدواری کرد که تا پایان تیرماه باقی خودروهای معوقه ایران خودرو نیز به صفر می رسد.

مقیمی اظهار داشت که خودروی K132 در ابتدا با گیربکسی شش سرعته دستی تمام ایرانی و سپس یک گیربکس اتوماتیک وارد بازار کشور می شود. وی بیان کرد که ایران خودرو در مگا ماژول الکتریک و الکتریکال هیچ وابستگی به خارج ندارد؛ اما در مگا ماژول شاسی و قوای محرکه همچنان مقداری وابستگی به خارج وجود دارد. در خصوص بدنه وابستگی ایران خودرو به خارج تقریبا صفر است. در نهایت وی بیان کرد که K132 هم اکنون با درصد داخلی سازی 92.3 درصد امکان تولید دارد و قرار است که در اواخر سال جاری و دهه فجر، راهی بازار کشور شود. وی ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک درصد داخلی سازی K132 به 100 درصد خواهد رسید.

نمودار محصول ایکو

مدیرعامل ایران خودرو با اشاره به اینکه در سال های اخیر فاصله زمانی معرفی محصولات جدید توسط این خودروساز وطنی کمتر از گذشته شده بیان کرد: آخرین محصول جدید ایران خودرو دنا پلاس بود که در سال 1396 پرده برداری شد. در سال 1399 هم از خودروی جدید K132 پرده برداری شد و در راستای تحقق شعار هر سال یک خودروی جدید، امید است که به زودی محصول جدید دیگر ایران خودرو یعنی خودروی کراس اوور K125 و پس از آن خودروی هاچ بک K121 نیز معرفی و تولید شوند.

محصولات جدید ایران خودرو درآینده

مقیمی اشاره کرد که در پروژه K132 تعداد 139 سازنده داخلی، 6 سازنده خارجی و 14 سازنده دانش بنیان با ایران خودرو همکاری داشتند. تعداد کل قطعات این خودرو 819 عدد بود که شش عدد آن خرید خارجی و 789 عدد آن قطعات دارای شماره قرارداد داخلی هستند. تنها 24 قطعه از این خودرو باقی مانده که ایران خودرو در حال عقد قرارداد آن با قطعه ساز است.

5 از 3 رای