اخبار خودرو ایران
آیا اگزوز اسپرت توان موتور را افزایش می دهد؟

مزایا و معایب اگزوز اسپرت و قیمت برندهای مختلف

سه شنبه - ۲۲ آذر ۱۴۰۱
خواندن 6 دقیقه
مزایا و معایب منبع اگزوز اسپرت و قیمت

اگزوز یکی از سیستم های مهم خودرو محسوب می شود که نقش آن رفع صداهای ناهنجار موتور و نیز جلوگیری از خروج آلاینده های مضر و دود موتور به هوای بیرون است. منبع اگزوز باکیفیت می تواند با عملکرد مطلوب خود صدای ناهنجار موتور را که حاصل احتراق سوخت است به صدایی آرام و دلنشین تبدیل کند. اگزوزها به دو نوع فابریک و اسپرت تقسیم می شوند. امروزه برخی از افراد و به خصوص جوانان تمایل دارند خودروی خود را اسپرت کنند. یکی از کارهایی که در این مورد انجام می دهند مراجعه به مراکز فنی و تبدیل اگزوز فابریک به اگزوز اسپرت است. از این رو در این مقاله قصد داریم تا موضوع مزایا و معایب اگزوزهای اسپرت و نیز قیمت برندهای مختلف آن را مورد بررسی قرار دهیم.

اگزوز اسپرت چیست؟

به گزارش خودرونویس، اگزوز اسپرت به نوعی از اگزوز گفته می شود که به لحاظ معیارهایی از قبیل میزان صدای خروجی، اندازه، ظاهر و زیبایی با نوع فابریک و معمولی اگزوزها تفاوت دارد. چنین ویژگی های متفاوتی باعث شده است که علاقمندان به این نوع اگزوزها برای تبدیل اگزوز معمولی به اگزوز اسپرت اقدام کنند. ظاهر زیبای این اگزوزها به همراه صدای متفاوتی که تولید می کند جذابیت این گونه اگزوزها را دو چندان کرده است. اگزوزهای اسپرت در مدل های مختلفی تولید شده و روی خودروها نصب می شود. هر کدام از این اگزوزها تفاوت های کوچک و بزرگی از نظر ظاهر، کیفیت، مدل و …. دارند.

سر اگزوز اسپرت چیست؟

سر اگزوز اسپرت قطعه ای است که بیشتر جنبه زیبایی و تزئینی دارد و روی دهانه اگزوز در پشت خودرو نصب می شود. این قطعه برای اسپرت کردن اگزوز به کار می رود که با ظاهر زیبای خود بر جذابیت خودرو می افزاید. برای نصب این قطعه می توان به راحتی و با استفاده از مهره و بست آن را انجام داد. ولی برای این که اطمینان بیشتری داشته باشید می توانید این قطعه را به سر لوله اگزوز جوش دهید.

مزایا و معایب نصب منبع اگزوز اسپرت

در ادامه قصد داریم تا مزایا و معایبی که نصب منبع اگزوز اسپرت روی خودروها به دنبال دارد را مورد بررسی قرار دهیم.

مزایا منبع اگزوز اسپرت ماشین

یکی از مزایای اگزوزهای اسپرت، افزایش بازدهی موتور و بهبود عملکرد آن است. در واقع اگر اگزوز اسپرت از نوع استاندارد و باکیفیت نصب شود، نه تنها باعث کاهش راندمان موتور نمی شود بلکه می تواند به افزایش بازدهی و بهبود کارکرد آن هم کمک کند.

دومین مزیت اگزوز اسپرت، ایجاد ظاهری اسپرت و جذاب است. قطعا طرفداران خودروهای اسپرت تمایل دارند که اگزوز خودروی خود را اسپرت کنند تا علاوه بر ظاهر خودرو، اگزوز آن هم اسپرت باشد. زیرا ضمن داشتن زیبایی، با تولید صدای ریس، نوعی جذابیت را به خودرو ایجاد می کند.

اگزوزهای اسپرت اگر از نوع استاندارد و باکیفیت روی خودرو نصب شود می تواند خروج گازهای تولیدی از موتور را تسریع کند. در واقع این اگزوزها به نحوی طراحی شده اند که گازهای خروجی از موتور می تواند به سرعت از منبع و لوله های رابط عبور کرده و از دهانه اگزوز خارج شود.

مزیت چهارم این گونه اگزوزها آن است که کارکردی روان تر و در عین حال خنک تر از سیستم های اگزوز معمولی دارند. همچنین وقتی موتور در دورهای بالا در حال کار است، دچار خفگی و سرفه نمی شود و با ریتمی یکنواخت کار می کند.

نهایتا آن که این گونه اگزوزها وقتی روی خودرو نصب شود، باعث لذت بردن از رانندگی می شود. این مورد یکی از دلایلی است که بسیاری از افراد و به خصوص جوانان علاقمند به نصب چنین سیستم های اگزوزی روی خودروی خود هستند.

مزایا و معایب منبع اگزوز اسپرت و قیمت

معایب منبع اگزوز اسپرت

یکی از معایب مهم نصب سیستم اگزوز اسپرت، افزایش وزن خودرو است. زیرا خودرو در صورت افزایش وزن باعث وارد شدن فشار به آن می شود. در واقع در نصب این نوع از سیستم اگزوزها به این موضوع توجه نمی شود که آیا خودرو قادر به تحمل این وزن است یا خیر؟

یکی دیگر از معایب این نوع اگزوز آن است که برای نصب آن فضای کافی در قسمت زیرین خودرو وجود ندارد. زیرا محل نصب اگزوز در زیر خودرو برای اگزوزهای فابریک طراحی شده است و نصب اگزوزهای اسپرت، باعث جایگیری غیر استاندارد آن در زیر خودرو می شود. زیرا حجم اگزوزهای اسپرت بیشتر از انواع معمولی است.

یکی دیگر از معایب این اگزوزها مربوط به هزینه بالای نگهداری آن هاست. زیرا این سیستم های اگزوز در صورت خرابی، باید تعویض شوند و معمولا قابلیت تعمیر ندارند.

عیب دیگر این نوع اگزوزها آن است که نصب اگزوزهای اسپرت از نوع غیر استاندارد باعث اتلاف انرژی و افزایش مصرف سوخت می شود. زیرا در اگزوزهای غیر استاندارد تنها سر اگزوز از نوع اسپرت است و بقیه قطعات این سیستم همانند سیستم های معمولی است. اما واقعیت آن است که تمام سیستم اگزوز اسپرت استاندارد از مجموعه قطعاتی تشکیل شده است که تناسب منطقی و معناداری با یکدیگر دارند. یعنی قطعاتی از قبیل منبع، کاتالیزور، لوله های رابط و سر اگزوز با هم تناسب منطقی دارند و کل یک سیستم اگزوز اسپرت را تشکیل می دهند. اما در نوع غیر استاندارد این نوع اگزوزهای، به این تناسب توجهی نمی شود. همین عدم تناسب باعث می شود که سر اگزوز با منبع آن تناسب و ارتباط صحیحی نداشته باشد و باعث افزایش مصرف سوخت و حتی ورود آلاینده های بیشتر به هوا شود.

یکی دیگر از معایبی که اگزوزهای اسپرت از نوع غیر استاندارد دارد، کاهش شتاب خودرو است. زیرا در صورتی که سر اگزوز با منبع اگزوز و قسمت های دیگر تناسب نداشته باشد، علاوه بر افزایش مصرف سوخت، باعث کاهش شتاب خودرو هم خواهد شد.

عیب دیگری که اگزوزهای اسپرت دارد آن است که سر این گونه اگزوزها بزرگ تر از نوع معمولی است و با بزرگ تر شدن سر اگزوزها، خروج گازهای موتور ممکن است با مشکل روبرو شود. از این رو توصیه می شود در صورتی که قصد تعویض اگزوز خودرو خود با نوع اسپرت دارید، به دنبال مدل هایی بروید که در اندازه های استاندارد طراحی و ساخته شده اند.

مزایا و معایب منبع اگزوز اسپرت و قیمت

قیمت و خرید اگزوز اسپرت

قیمت این نوع از اگزوزها بسته به مدل، کارکرد، کیفیت، زیبایی، جنس بدنه، برند سازنده و …. می تواند تفاوت های زیادی داشته باشد. هم اکنون در بازار کشور محصولات برندهای مختلفی عرضه و به فروش می رسد. برندهایی از قبیل رویال، استیل، پژو، مارال و … از جمله برندهایی است که محصول اگزوز اسپرت آن ها از محبوبیت زیادی در میان طرفداران این نوع اگزوزها برخوردار است.

معمولا در حال حاضر قیمت اگزوز اسپرت ها از حدود 300 هزار تومان شروع شده و تا قیمت های بالاتر را شامل می شود. البته با توجه به عوامل گفته شده این قیمت ها تفاوت دارد که باید به هنگام خرید معیارهای خود را مد نظر قرار دهید تا خریدی مطمئن داشته باشید.

همچنین وقتی قصد خرید این سیستم اگزوز را دارید باید به نکاتی هم توجه کنید. از جمله این که در عین حال که ظاهر و زیبایی این نوع اگزوز را مد نظر دارید باید به ابعاد و اندازه آن هم توجه کنید. به طوری که ابعاد لوله ها و سر اگزوز را با اگزوز معمولی خودروی خود مقایسه که مطابقت داشته باشد. علاوه بر این ها نکاتی از قبیل باکیفیت بودن جنس اگزوز، ضد زنگ بودن، ثابت بودن رنگ آن و …. را باید به هنگام خرید این اگزوزها مورد توجه قرار دهید.

جمع بندی

در این مقاله کوشش کردیم تا موضوع معایب و مزایای اگزوز اسپرت را مورد بررسی قرار دهیم. همچنین به بررسی قیمت و نیز نکات مورد توجه به هنگام خرید آن پرداختیم. با توجه به مطالب این مقاله توصیه می کنیم در صورتی که قصد خرید سیستم اگزوز اسپرت را دارید ضروری است معایب و مزایایی که در این مقاله شرح دادیم را مورد توجه قرار دهید تا بتوانید با آگاهی بیشتری نسبت به خرید این قطعه اقدام کنید. البته توصیه اکید داریم که پیش از خرید از مدل های استاندارد این سیستم اگزوزها اطلاعات بیشتری کسب کنید و حتما نوع استاندارد آن را که با خودروی خود مطابقت دارد را خریداری کنید؛ تا از این طریق از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کنید.

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟