به گزارش خودرونویس،فرقی نمی کند پیر باشید یا جوان، همه افراد دوست دارند تا خودرویشان شتاب و سرعت بالایی داشته باشد و بتوانند از دیگران سبقت بگیرند. تیونینگ و تقویت خودرو نیاز به علم و مهارت بالایی دارد بنابراین در هر قسمت از این علم باید دقت کافی و تجربه لازم را داشته باشید.

بخش‌های تیونینگ خودرو

به‌طورکلی تیونینگ خودرو، بخش‌های تیونینگ ظاهری، آیرودینامیک و فنی خودرو‌ را شامل می‌شود. در ادامه به بررسی بخش‌های مختلف تیونینگ خودرو خواهیم پرداخت.

تیونینگ ظاهری خودرو

هرگونه تغییرات شامل دست‌کاری در موارد زیر، در بخش تیونینگ ظاهری خودرو قرار می‌گیرد:

درب‌های خودرو

این بخش شامل تغییر در زاویه باز شدن درب‌های خودرو می‌شود، به صورتی که درب‌های خودرو به شکلی غیرمعمول و متفاوت ازآنچه استاندارد عمومی خودرو‌ها است باز و بسته شود که از جمله آن‌ها می‌توان به درهای خفاشی و پروانه‌ای اشاره کرد.

رینگ و لاستیک

یکی از ابتدایی‌ترین و مرسوم‌ترین تغییرات ظاهری خودرو، تغییر رینگ و لاستیک است. رینگ خودرو در ایجاد زیبایی نمای خارجی خودرو بسیار تأثیرگذار است. البته این نکته را نباید فراموش کرد که لاستیک‌های پهن‌تر به سبب اصطکاک بیشتر با سطح جاده در عین افزایش زیبایی و چسبندگی خودرو به سطح جاده، ممک است موجب کاهش چالاکی و افزایش سوخت خودرو ‌شود.

سیستم صوتی و تصویری

در این بخش می‌توان به جایگزینی بلندگوهای قوی و بیس‌دار به‌جای بلندگوهای استاندارد خودرو، ارتقا سیستم صوتی خودرو، نصب تقویت‌کننده‌های صدا مانند آمپلی‌فایر و ساب بوفر و بوم باکس اشاره کرد.

سقف خودرو

ایجاد دستی سانروف و تغییر رنگ سقف خودرو یا حتی حذف سقف خودرو و تبدیل آن به یک خودروی کروک، از جمله تغییرات این بخش است.

 چراغ‌های خودرو

چراغ‌ها سهم زیادی در جذابیت ظاهری خودرو دارند و تغییرات این بخش، عموماً شامل استفاده از زنون، دودی کردن چراغ‌ها و تعویض کاسه‌چراغ‌ها می‌شود.

آینه‌بغل

نصب ‌آیینه‌های اسپرت و الکترونیکی جمع‌شونده که از نمای ظاهری منحصربه‌فردی برخوردار هستند، در مجموعه تغییرات ظاهری خودرو سهم قابل‌توجهی را به خود اختصاص داده‌اند.

اگزوز و دیفیوزر

هدف اصلی تغییر اگزوز‌ها، ایجاد صدایی پرطنین و باابهت است که نظیر آن از اگزوز خودروهای لوکس یا مسابقه‌ای شنیده می‌شود. همچنین تعداد و اندازه اگزوزها به‌نوعی قدرت موتور و توان آن را به رخ می‌کشد. سر اگزوزهایی برای بی‌صدا کردن و یا غرش در هنگام شتاب‌های ناگهانی نیز در این بخش مورداستفاده قرار می‌گیرد. همچنین دیفیوزر در جهت تنظیم جریان هوای زیر خودرو در قسمت عقب و در زیر سپر نصب می‌شود.

مواردی دیگر مانند تغییر داشبورد، تغییر رنگ خودرو، استفاده از استیکر و کاورهای حرفه‌ای، تغییر فرمان، تعویض صندلی‌ها خودرو و یا تغییر رنگ کابین نیز در بخش تیونینگ ظاهری خودرو انجام می‌شوند.

در کشور ما در حال حاضر خودرو های پر شتاب و سریع نظیر پورشه، بنز، ب ام و و بسیاری از برندهای محبوب دیگر دارای قیمت هایی گزاف هستند و تنها قشرهای مرفه و ثروتمند توانایی خریداری این خودرو ها را دارند. افرادی که خودروهایی میان رده یا حتی ارزان قیمت دارند آرزوی رسیدن به شتابی نظیر این خودرو ها را داردند و برای رسیدن به این آرزو به تیونینگ خودرو متوسل می شوند.

در این بخش سعی داریم شما را با انواع روش های تیونینگ اتمسفریک (تنفس طبیعی و بدون نیاز به توربو شارژ) خودرو آشنا کنیم.

تیونینگ-خودرو

تیونینگ اتمسفریک

به طور کلی تیونینگ پیشرانه خودرو به دو دسته اتمسفریک(بدون سیستم پرخوران) و پرخوران(با توربوشارژر یا سوپرشارژر) تقسیم می شود. روش های تقویت اتمسفریک عموما هزینه کمتری نسبت به پرخوران دارد و در این روش طول عمرانه پیشرانه نسبت به پرخوران بیشتر خواهد بود. شما باید به بودجه ای که برای تیونینگ خودرویتان در نظر می گیرید توجه کنید تا بتوانید از میان روش های مختلف، روشی را که مناسب با بودجه شما است انتخاب کنید . در زمینه تیونینگ اتمسفریک تاثیر روش های مختلف کاملا بستگی به نوع و حجم پیشرانه خودرو دارد.

روش های مختلفی برای تقویت پیشرانه وجود دارد که عبارت اند از :

برنامه ریزی ECU

برنامه ریزی ECU یا ریمپ کردن کامپیوتر خودرو یکی از ابتدایی ترین و کم هزینه ترین عملیاتی است که در زمینه تقویت می توان انجام داد.ای سی یو در حقیقت مغز پیشرانه خودرو است و هرگونه رفتار و وظیفه خودرو را کنترل می کند. هم اکنون نیز با توجه به مسئله کاهش مصرف سوخت و جلوگیری از آلایندگی خودرو ها کامپیوتر به قطعه ای بسیار پیچیده و پیشرفته در خودرو ها تبدیل شده است.کامپیوتر خودرو برای کنترل موارد مختلفی نظیر نحوه جرقه زنی شمع ها، میزان هوای ورودی به پیشرانه، دما ی هوا، میزان اکسیژن سوخته نشده در اگزوز، میزان سوخت منتقل شده به پیشرانه وبسیاری از موارد دیگر برنامه ریزی شده است.

برنامه ای که سازنده بر روی کامپیوتر خودرو ایجاد می کند باید با انواع شرایط آب و هوایی و سوخت سازگار باشد. از طریق ریمپ و برنامه ریزی مجدد می توان تغییراتی در نرم افزار کامپیوتر انجام داد تااز این طریق بتوان به توان و گشتاور بیشتری دست یافت. این تغییرات در خودرو های بدون توربو چاجر می تواند تا 10 الی 15 درصد افزایش توان را به همراه داشته باشد.

تقویت سیستم سوخت رسانی

با توجه به این که امروزه اکثر خودرو ها به صورت انژکتوری استپس از اعمال متد های مختلف تیونینگ باید به سراغ سیستم سوخت رسانی خودرو رفت.

اعمال تغییرات در سیستم سوخت رسانی خودرو تنها در کنار ریمپ کردن ECU می تواند تاثیر خود را نشان دهد.از جمله این اقدامات می توان به استفاده از پمپ سوخت فشار بالا،استفاده از سوزن های انژکتور یا کاربراتور های با دبی پاشش سوخت بالاتر و تغییر در منیوفیلد هوا به منظور افزایش حجم ورودی هوا به پیشرانه اشاره کرد. انجام هر یک از این کار ها به تنهایی تاثیری در عملکرد خودرو ندارد و انجام تمامی این کارها به صورت همزمان، پاشش سوخت بیشتر،توان بیشتر و در مقابل افزایش مصرف سوخت را به همراه دارد.

فلایویل سبک

فلایویل به طور مختصر یک دیسک فلزی است که به پیشرانه خودرو متصل است و ضمن انتقال نیرو، استارتر به میلنگ به هنگام استارت زدن کمک می کند تا پیشرانه به صورت آرام و نرم کار کند.این قطعه در مقابل تغییر سرعت دوران و گشتاور های نامنظم مقاومت می کند و باعث یکنواخت نگه داشتن چرخش پیشرانه می شود.با توجه به وزن فلایویل و سنگین یا سبک بودن آن این قطعه می تواند در مقابل تغییر سرعت مقاومت کند و این عمل مانند یک شمشیر دو لبه است.

سنگین بودن فلایویل باعث می شود که سرعت پیشرانه به سختی تغییر کند و این عامل باعث می شود در دور پایین به دلیل اینرسی ذخیره شده در فلایویل پیشرانه چرخش ایده آلش را بدون خاموش شدن حفظ کند. از طرف دیگر سنگین بودن باعث می شود که عکس العمل خودرو به خصوص پدال گاز هنگامی که شما پایتان را از روی پدال بر می دارید کاهش یابد و دور موتور با کمی تاخیر کم شود.

در خودروهای مسابقه ای و مواردی از این قبیل خودرو باید عکس العمل سریع تری داشته باشد بنابراین از فلایویل سبک تر به منظور ایجاد تغییرات سریع تر در سرعت و ایجاد توان بیشتر استفاده می شود.میزان سبک شدن فلایویل بستگی به موارد استفاده شما و همچنین به بالانس بودن فلایویل در حالت سبک شده بستگی دارد.فلایویل باید با دقت و علم و مهارت کافی سبک شود و توجه داشته باشید که این نوع از فلایویل ها برای مقاصد مسابقه ای مناسب است و مناسب جاده و شهر نیست.

قیمت تغییرات در ECU

تغییرات یا به عبارتی ریمپ کردن ECU با توجه به نوع و مدل خودرو قیمت‌های متفاوتی دارد. به عنوان مثال برای خودرویی مانند پژو ۲۰۶ با توجه به این که ECU این خودرو در تیپ و سال‌های مخلف با یکدیگر فرق دارد هزینه ریمپ کردن آن‌ها نیز متفاوت است. در حال حاضر برای ریمپ کردن ecu خودروهای داخلی مبالغی بین 500 الی 700 هزار تومان هزینه از مشتری دریافت می‌شود. در هنگام ریمپ کردن این امکان وجود دارد که نحوه تغییرات به گونه‌ای باشد که مصرف سوخت کاهش یابد یا شتاب افزایش یابد. این دو مورد به صورت همزمان امکان ‌پذیر نیست چرا که معمولا افزایش شتاب با افزایش مصرف سوخت همراه است.

تیونینگ-خودرو

در ادامه به روش هایی می پردازیم که می توانید با انجام آن ها راندمان و عملکرد موتور را بهبود ببخشید.

ارتقا و بهبود سیستم اگزوز

سیستم اگزوز وظیفه خارج کردن دود و صدای ناشی از احتراق سوخت در محفظه احتراق را بر عهده دارد. این سیستم از بخش های مختلفی از جمله کاتالیزور، مانیفولد دود و منبع اگزوز تشکیل شده است که با ارتقا و تقویت هر یک از این بخش ها می توانید سبب افزایش قدرت موتور و عملکرد آن شوید.

به این منظور برای ارتقای سیستم اگزوز استفاده از لوله های تقویت شده یا اسپرت که با داشتن مبدل کاتالیزور پیشرفته و هم چنین قطر زیاد می تواند قدرت و بازدهی موتور را به طور قابل ملاحظه ای بالا ببرد. جنس اگزوز و منبع آن هم نقش موثری در خارج ساختن دود از محفظه احتراق دارد. از این رو سعی کنید جنس این دو قطعه از فولاد صیقلی و صاف باشد تا هوا و دود تولید شده در موتور بتواند به راحتی و با سرعت زیادی از خروجی اگزوز خارج شود.

 نصب فیلتر هوای مجهز به خنک کننده

برای احتراق سوخت در درون موتور به اکسیژن نیاز است و این اکسیژن باید از هوای بیرون از موتور تامین شود. اکسیژن ورودی هم باید گرد و غبار و آلودگی نداشته باشد. به این منظور بر روی خودروها فیلتر هوا نصب می شود تا اکسیژن بدون آلودگی وارد موتور شود. فیلترهای معمولی که بر روی خودروها نصب می شود نمی تواند هوایی که به درون موتور می فرستد را خنک کند.

همچنین این فیلترها در مواقعی که موتور به دلیل بالا عملکرد آن نیاز به هوای بیشتری دارد توان تامین اکسیژن مورد نیاز را ندارند. به این منظور هنگامی که بر روی پدال گاز فشار می دهید و خودرو سرعت می گیرد مسلما باید هوای کافی هم به موتور جریان یابد از این رو در این مواقع اگر فیلتر هوای معمولی بر روی خودرو نصب باشد موتور بازده و توان بیشتری نخواهد داشت.

ولی فیلتر هوای مجهز به خنک کننده سبب می شود که هوای خنک را  به داخل موتور هدایت کند. هوای خنک چگالی بیشتری داشته و بنابراین اکسیژن بیشتری هم می تواند وارد موتور کند که با سوخت ترکیب شده و احتراق سریع تر رخ بدهد و همین مساله قدرت موتور را به مراتب افزایش می دهد.

بالانس کردن چرخ ها

چرخ ها قطعاتی از سیستم تعلیق خودرو محسوب می شوند که علاوه بر تحمل وزن خودرو ارتباط خودرو با زمین را نیز برقرار می کنند که نهایتا حرکت خودرو را موجب می شود. همچنین در ضربات و ارتعاشاتی که به خودرو وارد می شود چرخ ها نقش مهمی دارند و به از بین بردن و کاهش این لرزش ها و ضربات کمک زیادی می کنند.

در صورت بالانس نبودن چرخ ها، ارتعاشات سبب لرزیدن بدنه خودرو شده و قطعات هم زودتر مستهلک شده و به صدا در می آیند. با بالانس کردن دقیق چرخ ها و جهت گردش آن ها در مسیرهای مستقیم و هم چنین نصب تایرهایی که دیواره آن ها کوتاه است، موتور خودرو تقویت شده  و سبب بهبود شتاب خودرو نیز می شود.

افزایش بازدهی موتور با کاهش وزن خودرو

از راه های دیگری که می توانید قدرت و بازدهی پیشرانه را افزایش دهید، کاهش وزن خودرو است. به عبارتی می توانید علاوه بر این که وسایل اضافی را از خودرو بردارید، می توانید بخش هایی که اهمیتی در خودرو ندارند را جدا کرده و با این کار وزن خودرو را کاهش دهید.

وزن یک خودرو با قدرت آن ارتباط دارد. یعنی با کاهش وزن خودرو قدرت پیشرانه هم بیشتر شده و انرژی کم تری برای به حرکت درآوردن آن نیاز است. به طوری که اگر خودرو سنگین باشد با فشردن پدال گاز نمی توان انتظار افزایش قدرت موتور و شتاب خودرو را داشت.

برای کاهش وزن خودرو می توانید از رینگ های کم وزن برای لاستیک ها استفاده کنید که تاثیرات مطلوبی بر عملکرد موتور خواهد داشت. علاوه بر این با تعویض سیستم ترمز کاسه ای به سیستم دیسکی سوراخ دار، جدا کردن و برداشتن وسایل اضافه ای که همیشه درون صندوق عقب خودرو بوده اند، تعویض شیشه های خودرو با نمونه های کم وزن و سایر قطعاتی که می توان با تعویض آن ها با نمونه های کم وزن سبب کاهش وزن خودرو شد، بازده پیشرانه و عملکرد موتور افزایش پیدا می کند.

نصب توربوشارژر یا سوپرشارژر

نصب توربوشارژر یا سوپرشارژر می تواند با تزریق هوای فشرده به درون محفظه احتراق باعث می شود در هر بار احتراق میزان بیشتری سوخت با هوا ترکیب شده و مصرف شود. از این رو توان و بازدهی پیشرانه هم بیشتر می شود. هر دو توربوشارژر و سوپرشارژر می تواند قدرت موتور را تا 50 درصد افزایش دهد.

تعویض شمع ها

عوض کردن شمع های معمولی خودرو با شمع های ایریدیوم و سوزنی می توان به احتراق بهتر سوخت با هوا کمک کرد و این موضوع سبب آن می شود که سیلندرها در برابر جرقه مقاومت کم تری داشته باشند.

مصرف بنزین و روغن موتور مرغوب

برای افزایش قدرت موتور و بازدهی آن بهتر است بنزین باکیفیت همانند بنزین سوپر به عنوان سوخت در خودرو استفاده شود. زیرا بنزین معمولی در فشار و حرارت پایین تر دچار خودسوزی می شود. به طوری که پیش از جرقه زدن ترکیب اکسیژن و سوخت شعله ور می شود و این هم سبب آن می شود که توان موتور کاهش یابد. علاوه بر سوخت، استفاده از روغن موتور باکیفیت هم سبب آن می شود که میزان اصطکاک کم ترشده و از این رو پیشرانه خودرو هم قدرت بیشتری داشته باشد. زیرا انرژی حرکتی کم تری به گرما تبدیل می شود.

تیونینگ-خودرو

چه خودروهایی قابلیت تیونینگ دارند؟

تقریباً تمامی خودروهای که در جهان تولید می‌شوند، قابلیت تیونینگ شدن دارند اما اینکه هر خودرو تا چه میزان قابل‌تغییر و دست‌کاری است، نکته بسیار مهمی محسوب می‌شود که نباید از آن غافل شد.

خودروهای معروف و محبوبی همچون نیسان GTR، تویوتا سوپرا، آئودی R8، پورشه 911 و باکستر، بی ام و M5، مرسدس بنز C63، داج چارجر و چلنجر، میتسوبیشی لنسر EVO، سوبارو WRX، فورد موستانگ، شورولت کامارو و… معمولاً از بیشترین قابلیت تغییر برخوردار هستند. این خودرو‌ها به دلیل محبوبیت زیاد در کلاس جهانی، در بخش قطعات افتر مارکت، بسیار غنی هستند و تنوع محصولات و قطعات تقویت‌شده برای ‌آن‌ها بسیار بالا است؛ اما در مقابل، خودرو‌های ناشناس و کمتر شناخته‌شده، به دلیل اقبال کمتر جهانی، در بخش افتر مارکت بسیار ضعیف هستند و خیلی نمی‌توان روی قابلیت تیونینگ کردن آن‌ها حسابی باز کرد.

کلام آخر

روش هایی که بیان شد روش هایی ساده برای افزایش قدرت پیشرانه و عملکرد موتور محسوب می شود. زیرا در بسیاری از مواقع عملکرد موتور پس از مدت ها دچار افت می شود و این پدیده ای خوشایند برای رانندگان نیست. همچنین افت عملکرد موتور  کاهش عمر و قطعات مربوط آن را به دنبال دارد. از این رو انجام روش های ساده گفته شده علاوه بر افزایش راندمان موتور می تواند سبب افزایش عمر موتور و قطعات متعلق به آن  و هم چنین صرفه جویی در مصرف سوخت شود.

4.4 از 5 رای