چالش کمبود لوازم یدکی خودرو

سه شنبه - ۷ مرداد ۱۳۹۹
خواندن 5 دقیقه
لوازم یدکی خودرو

شیوع کرونا بر صنف لوازم یدکی  تاثیر گذار بوده است و این امر موجب رکود این باز شده است به دلیل توقف فعالیت کارخانه‌ها تحت تاثیر شیوع کرونا در داخل و سایر کشورها و همچنین توقف فعالیت کشتیرانی، انسداد مرزهای هوایی و دریایی و … واردات امکان‌پذیر نیست که همین امر عاملی برای بروز کمبود قطعه در بازار است.

 

به گزارش خودرونویس، مهدی کاظمی سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو با بیان اینکه در بازار لوازم یدکی قطعات تقلبی و فیک وجود دارند، گفت: منکر وجود جنس تقلبی و فیک در بازار نیستیم و حدود ۲۰ درصد از قطعات موجود در حال حاضر بی‌کیفیت هستند.

سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو افزود: دولت باید با کالای تقلبی مبارزه کند و یکی از راه‌های این مبارزه کمک گرفتن از خود اعضای ۱۰ هزار نفری اتحادیه لوازم یدکی خودرو در تهران است. اعضای صنف لوازم یدکی هم کارشناسان خبره‌ای هستند و هم مدیران بسیار خوبی هستند که می‌توانند به گمرک و وزارت صمت کمک کنند. به دنبال آن هر قطعه‌ای که قرار است وارد کشور شود در ابتدا به اتحادیه و کارشناسان معرفی شود تا از سلامت و کیفیت آن اطمینان حاصل شود و بعد اجازه ورود داده شود.

کاظمی در خصوص برخورد اتحادیه با متخلفان و فروشندگان لوازم یدکی تقلبی هم گفت: روزانه در اتحادیه حدود پنج تا ۱۰ پرونده شکایت از اعضا رسیدگی می‌شود که از تاریخ ۹۷.۱.۱ تا به امروز حدود ۲ هزار پرونده مورد رسیدگی قرار گرفته است.

سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو با بیان اینکه اکنون بین ۵۰ تا ۶۰ درصد قطعات خودروی موجود در بازار، تولید داخل است و بقیه از کشور‌های چین، هند، ترکیه و تایوان تامین می‌شود، گفت: از لحاظ تامین قطعه، به‌ خصوص قطعات خودرو‌های پرتردد تولید داخل کمبودی دیده نمی‌شود، اما در زمینه تامین قطعات خودرو‌های وارداتی مشکلاتی وجود دارد که این مشکل برای خودرو‌های چینی نسبت به خودرو‌های کره‌ای، ژاپنی و اروپایی کمتر است.

در پایان باید گفت کمبود قطعه در دوران شیوع ویروس کرونا، تعمیرکاران و مصرف‌کنندگان را با چالش‌های زیادی رو به رو کرده و حالا پس از گذشت چند ماه، مشکل تامین بعضی قطعات همچنان پابرجا است و در این شرایط انتظار می رود که مسئولان نظارت بیشتری در این حوزه داشته باشند.

راههای تشخیص قطعات اصلی از تقلبی

راههای تشخیص بسته بندی اصلی از تقلبی

▪ رنگ بسته بندی: گاهی از نوع رنگ، قطعه اصلی از غیر اصلی تمایز داده می شود. رنگ بسته بندی تقلبی تیره تر و یا کم رنگ تر از رنگ بسته بندی اصلی می باشد.

کیفیت بسته بندی: معمولاٌ‌ موادی که در بسته بندی اصلی به کار می رود مرغوب بوده و این مسئله منجر به کیفیت ظاهری بالاتر بسته بندی اصلی نسبت به تقلبی و همچنین استحکام بیشتر آن می شود.

 راههای تشخیص قطعه اصلی از تقلبی

▪ نوع آلیاژ کاربردی: نوع مواد و آلیاژی که در ساخت قطعات اصلی به کار می رود بسیار مرغوب است و به واسطه همین مرغوبیت از سایر مارکهای مشابه متمایز شده است بدیهی است که نوع آلیاژ کاربردی در کیفیت ظاهری قطعه تاثیر گذار است.

▪ لمس کردن قطعات: افراد با تجربه از لمس قطعات به اصلی یا غیر اصلی بودن آن پی می‌برند.

پرداخت کاری سطح : نوع پرداخت نیز یکی از موارد ظاهری قطعه می باشد که معمولاٌ فروشندگان بصورت خیلی سریع پی به اصلی یا غیر اصلی بودن آن می برند.

▪ نوع جوشکاری‌: جوشکاری نیز از دیگر راههای تشخیص قطعه تقلبی از اصلی می باشد.

▪ نوع پرچکاری:  پرچ موجود در بعضی از قطعات از دیگر راههای تشخیص می باشد.

▪ نوع نوشتاری روی قطعه: بطور عمده نوع سایز و یا حک شدن حروف بر روی قطعات اصلی با تقلبی متفاوت است.

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟