اخبار خودرو ایران

علت جا نرفتن دنده ماشین

دوشنبه - ۱۱ دی ۱۴۰۲
خواندن دقیقه

دنده یکی از قطعات مهم و حیاتی در هر خودرویی است، بسیار مهم است که این بخش به درستی کار کند و مشکلی در عملکرد آن وجود نداشته باشد. با این حال گاهی اوقات در سیستم دنده ماشین مشکلاتی ایجاد می شود که باعث می شوند دنده به درستی جا نرود.

دنده یکی از قطعات مهم و حیاتی در هر خودرویی است، بسیار مهم است که این بخش به درستی کار کند و مشکلی در عملکرد آن وجود نداشته باشد. با این حال گاهی اوقات در سیستم دنده خودرو مشکلاتی ایجاد می شود که باعث می شوند دنده به درستی جا نرود.

به گزارش خودرونویس، جا نرفتن دنده یکی از مشکلات رایجی است که هنگام عیب یابی خودرو دیده می شود. دلایل گوناگونی باعث بروز این مشکل می شود. در ادامه به بررسی این دلایل پرداخته و با نحوه رفع مشکل بد جا افتادن دنده ماشین آشنا می شویم.

دلایل جا نرفتن دنده ماشین

پایین آمدن سطح واسکازین گیربکس

کمبود و کاهش سطح مایع سیال واسکازین می تواند یکی از دلایل اصلی جا نرفتن دنده ماشین به شمار می آید. در برخی از مواقع امکان دارد که این ماده کم شده باشد و یا نشتی داشته باشد. این می تواند دلیل جدی باشد که سیستم انتقال را دچار مشکل کند. استفاده از واسکازین های بی کیفیت هم باعث بروز مشکلاتی می شود. به همین دلیل توصیه می کنیم که از واسکازین غیر اصل استفاده نکنید.

عملکرد نادرست دنده‌ها

گاهی ممکن است در دنده ماشین ایراد و اختلالی وجود داشته باشد و همین اختلال علت جا نرفتن دنده شود. جا نرفتن دنده ماشین می تواند به دلیل تنظیم نبودن چرخ دنده ها باشد. به شما توصیه می کنیم زمان تعویض دنده در هنگام رانندگی به صدای جا رفتن دنده ها توجه کنید، در صورتی که صدای عجیب و متفاوتی شنیدید، حتما به تعمیرگاه مجاز مراجعه کنید.

اشکال در کلاچ علت جا نرفتن دنده ماشین

همان طور که می دانید شما باید روی پدال کلاچ فشار وارد کنید تا بتوانید دنده ماشین را عوض کنید اما اگر در سیستم کلاچ ماشین ایرادی رخ داده باشد عملکرد دنده ها نیز مختلف می شود و در حین تعویض دنده ماشین با مشکلاتی رو به رو می شود. به عنوان مثال احتمال دارد که سیم کلاچ شما خشک یا سفت شده باشد که باعث به مشکل خوردن سیستم انتقال قدرت میشود و دنده جا نمی رود.

خرابی سنسور الکترونیکی

جا نرفتن ناگهانی دنده می‌تواند به دلیل آسیب دیدگی سنسور الکتریکی آن باشد. شناسایی معیوب شدن سنسور الکترونیکی خودرو و راهکار رفع این مشکل نیاز به تجهیزات خاص کامپیوتری دارد.

رانندگی اشتباه

از دیگر دلایل جا نرفتن دنده می‌توان به اشتباهات رانندگی اشاره کرد. اینکه پدال کلاچ کاملاً فشار داده نشده تا دنده جا بخورد و یا در زمانی که خودرو در زمان رانندگی خاموش شود و … از دلایل جا نرفتن دنده است. بنابراین در تمام خودروها این اشتباهات و خطاها می‌تواند علت جا نرفتن دنده عقب و سایر دنده‌ها باشد.

شرایط آب و هوا

اینکه در چه منطقه آب و هوایی زندگی می‌کنید، می‌تواند در عملکرد خودرو تأثیر بگذارد و علت جا نرفتن دنده در هوای سرد باشد. هوای بسیار سرد باعث می‌شود تا سیستم انتقال نیروی خودرو دچار اختلال شود و یا سلونوئید یخ بزند. این عوامل باعث جا نرفتن درست دنده می‌شوند. بنابراین اگر در این شرایط آب و هوایی هستید، بهتر است خودرو را در پارکینگ مجهز به امکانات گرمایشی قرار دهید.

راه حل های رفع مشکل جا نرفتن دنده

بررسی سنسور تعویض دنده

در زیر پدال ترمز بسیاری از خودرو ها یک دکمه حسگر وجود دارد. که قبل از استفاده از سیستم تعویض دنده فعال می شود. اما ممکن از در بعضی از مواقع این دکمه گیر کند. و باعث جا نرفتن دنده و گیر کردن دنده می شود و به راننده اجازه تعویض دنده را نمی دهد.در مواقع حساس و اضطراری که در جاده هستید و با این مشکل مواجه هستید. می توانید با مقداری روغن کاری و اسپری کردن مقداری روغن هایی که برای تمیز کردن فلز و نفوذ در فضاهای فوق العاده تنگ و ذره بینی استفاده می شود. کمک بگیرید.

تعویض فیوز دنده

فیوز هایی که متعلق به سیستم کنترل هستند ممکن است سوخته باشد. و به همین دلیل باعث نقص در گیربکس اتوماتیک شده باشد.شما به راحتی می توانید با مراجعه به دفتر راهنمای خودروی خود نوع فیوز را متوجه شده و آن را تهیه کرده و تعویض کنید. فیوز ها هزینه ی زیادی ندارند و در بیشتر مواقع می توانید بدون مراجعه به مکانیک مشکل را برطرف سازید.

هل دادن خودرو

زمانی که خودرو را در سراشیبی پارک می کنید و ممکن است با این مشکل مواجه شوید. هنگامی که در هنگام پارک خودرو در سرازیری، اتومبیل کمی به عقب حرکت کرد. و سپس شما ترمز کردید، احتمال آن وجود دارد که ترمز در این حالت گیر کند.با هل دادن خودرو به میزان کمی، می توانید این مشکل را برطرف کنید.

جا نرفتن دنده ماشین از جمله مشکلاتی است که می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. باید ابتدا علائم بد جا رفتن دنده یا جا نرفتن دنده ماشین را بدانید که بتوانید برای یافتن علت آن اقدام کنید و آن را برطرف سازید.بهترین اقدام در زمان مشکلات مربوط به دنده این است که خودرو را به یک مکانیک خودروی ماهر و حرفه‌ای نشان دهید و از تخصص او کمک بگیرید.

 

5 از 2 رای

دیدگاه شما چیست؟