اخبار خودرو ایران
در نشست خبری مدیران عامل ایران خودرو و سایپا و معاون وزارت صمت مطرح شد

نگاه بلند مدت در خصوص صادرات خودروهای ایرانی به روسیه

عکاس: مجید رقیبی
شنبه - ۵ شهریور ۱۴۰۱
خواندن 5 دقیقه
صادرات خودرو بازار روسیه ایران خودرو تارا کلاچ آفتو

در حاشیه اولین نمایشگاه تحول صنعت خودرو، نشست خبری با حضور منوچهر منطقی معاون وزارت صمت، مهدی خطیبی مدیرعامل ایران و محمدعلی تیموری مدیرعامل سایپا پیرو موضوع تحول صنعت خودرو، دستاوردهای نمایشگاه روسیه برای خودروسازان ایران و صادرات خودرو و قطعات وابسته برگزار شد.

به گزارش خودرونویس، منطقی صادرات را لازمه رقابتی تر شدن بازار خودرو دانست و رقابت پذیری خودروسازان را بالا می برد. منطقی اظهار کرد حجم پایین واردات هرگز نمی تواند تاثیری روی رقابت پذیری خودروسازان داخلی داشته باشد و این صادرات است که موجب رقابت خودروسازان داخلی با خودروسازان جهانی می شود و موجب رشد و پیشرفت خودروسازان و صنعت خودروسازی می شود. به عبارت دیگر صادرات رقابت پذیری را از سطح کشور به سطح منطقه افزایش می دهد.

منوچهر منطقی اظهار کرد که طبق مطالعات صورت گرفته برای پیدا کردن بازارهای هدف برای صادرات، کشورهای CIS، شمال آفریقا و آمریکایی جنوبی برای صادرات محصولات صنعت خودروسازی ایران مناسب هستند.

منطقی اظهار کرد که وارد شدن به بازار یک کشور با حضور در یک نمایشگاه محقق نمی شود و برای ورود به یک بازار باید سه تا 5 سال سرمایه گذاری و برنامه ریزی کرد. این اقدامات شامل شناخته شدن در بازارهای هدف بوده که ایران خودرو با عرضه سمند و حضور در نمایشگاه خودرو روسیه در سال گذشته سابقه به نسبت خوبی در بازار روسیه دارد و تا حدودی شناخته شده است. در ابتدای صادرات قطعا تیراژ محدود بوده که این تیراژ محدود به دلیل تست محصول در بازار هدف است. پس از استقبال مناسب که لازمه آن داشتن خدمات پس از فروش مناسب است، امکان بالابردن تیراژ صادرات به بازارهای هدف وجود دارد.

صادرات خودرو بازار روسیه ایران خودرو تارا کلاچ آفتو

ایران خودرو امسال حضور بسیار پررنگی در نمایشگاه اتومبیلیتی روسیه 2022 داشت و استقبال بسیار خوبی از خودرو تارا ایران خودرو در این رویداد بزرگ خودرویی شد. بازار خودرویی روسیه، بازار بزرگ و رقباتی بوده و نزدیک به 2 میلیون خودرو سالانه به بازار روسیه عرضه می شود. مهدی خطیبی مدیرعامل ایران خودرو اظهار کرد که هدف ایران خودرو به دست آوردن 10 درصد سهم بازار روسیه بوده که این هدف در آینده با عرضه چند محصول از جمله تارا و ری را محقق خواهد شد.

خطیبی نمایشگاه روسیه را عرصه خوبی برای نشان دادن توان صنعت خودروسازی و قطعه سازی ایران بود. در این نمایشگاه استقبال خوبی توسط بازدیدکنندگان روسیه ای از محصولات صنعت خودروسازی ایران از جمله سدان تارا شد. ایران خودرو با خودروی تارا به همراه 21 قطعه ساز که 99 قطعه مشخص را به نمایش گذاشته بودند در این رویداد مهم خودرویی شرکت کردند. ایران خودرو دیزل هم با هدف عرضه خودروهای تجاری به بازار روسیه در نمایشگاه اتومبیلیتی 2022 مسکو شرکت کرده بود.

صادرات خودرو بازار روسیه ایران خودرو تارا کلاچ آفتو

مدیرعامل ایران خودرو اظهار کرد که با توجه به مطالعات انجام شده، به این نتیجه رسیده بودیم که خودروی تارا ایران خودرو شانس زیادی برای موفقیت در بازار روسیه دارد و در این نمایشگاه کانون توجه این شرکت برای حضور در این رویداد همین خودروی تارا بود که استقبال بسیار خوبی از تارا شد. ایران خودرو در نمایشگاه اتومبیلیتی 2022 مسکو با شرکت کلاچ آفتو در زمینه فروش و صادرات خودروی تارا قرارداد منعقد کرد. این شرکت یکی از بزرگترین شرکت های فعال در زمینه فروش خودرو در بازار روسیه است.

خطیبی اظهارکرد که به زودی ایران خودرو صادرات تارا به صورت CBU را به بازار روسیه آغاز می کند و اظهار کرد که نباید این توقع را داشت که از ابتدا در تیراژ بالایی به بازار روسیه صادرات داشته باشیم. اما با توجه به برنامه ریزی بلندمدت ایران خودرو برای صادرات به روسیه، قطعا تیراژ خودروهای صادراتی به این کشور در آینده افزایش خواهند یافت.

صادرات خودرو بازار روسیه ایران خودرو تارا کلاچ آفتو

خطیبی اظهار کرد که برای به دست آوردن سهم قابل توجه از بازار روسیه طی یک بازار سه تا 5 ساله باید به صورت تولید مشترک و جوینت ونچر اقدام کرد و اگر صرفا متکی به صادرات خودرو به صورت CBU و کامل باشیم قطعا نمی توان سهم قابل توجهی از بازار روسیه را به دست آورد.

خطیبی مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در خصوص استقبال روس ها از محصولات ایران خودرو دیزل گفت: در نمایشگاه اتومبیلیتی 2022 مسکو استقبال بسیار خوبی از موتور OM457 که توسط ایدم تولید می شود شده و از اکسل و قوای محرکه هم تولید بسیار خوبی شد و صادرات این موارد به روسیه در دستور کار ایران خودرو دیزل قرار گرفته است. ضمن اینکه طی همین نمایشگاه صادرات 1000 دستگاه کامیون کشنده آتامان ایران خودرو دیزل به بازار روسیه با یکی از نمایندگی خدمات پس از فروش معتبر بنز قطعی شده و طی دو تا سه ماه آینده این موضوع اجرایی می شود.

مهدی خطیبی مدیرعامل ایران خودرو افزود که این تصور که باید مازاد تولید داخل را روانه بازارهای صادراتی کرد کاملا اشتباه است. بلکه حضور در بازارهای صادراتی موجب رشد خودروساز می شود و اگر احیانا به دلیل تولید و صادرات خودرو کمبودی در بازار داخل وجود داشت، باید از منشا واردات آن کمبود را جبران کرد.

همچنین خطیبی اظهار کرد که هدف ایران خودرو برای صادرات تارا به بازار روسیه رقابت در بازه قیمتی بین 12 تا 14 هزار دلار است. ضمن اینکه ایران خودرو در آینده قصد صادرات کراس اوور ری را هم به بازار روسیه دارد و با توجه به پلتفرم مدرن، امکانات لوکس و طراحی زیبا این خودرو، یقینا شانس موفقیت زیادی در بازار روسیه در مقابل رقبای مطرح خارجی دارد.

 

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟