اخبار خودرو ایران

زیان 8000 میلیارد تومانی ایران خودرو، با ادامه فروش پژو پارس به قیمت قبل

شنبه - ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
خواندن دقیقه

طی روزهای اخیر شرکت ایران خودرو با اخذ مجوز از نهادهای مربوطه، اقدام به افزایش قیمت چهار نسخه پژو پارس کرد. این در حالی بود که به ادعای شرکت تولیدکننده، اگر محصولات پژو پارس با همان نرخ‌های پیشین به فروش می‌رسیدند، زیان 8000 میلیارد تومانی در انتظار شرکت و سهام‌داران آن بود.

طی روزهای اخیر شرکت ایران خودرو با اخذ مجوز از نهادهای مربوطه، اقدام به افزایش قیمت چهار نسخه پژو پارس کرد.

این در حالی بود که به ادعای شرکت تولیدکننده، اگر محصولات پژو پارس با همان نرخ‌های پیشین به فروش می‌رسیدند، زیان 8000 میلیارد تومانی در انتظار شرکت و سهام‌داران آن بود.

به گزارش خودرونویس، محصول پژو پارس، خودرویی محبوب در بین ایرانیان و البته پرحاشیه در ماه‌های اخیر بود. از خبر توقف تولید این خودرو به دلیل پاس نکردن استانداردهای 85گانه گرفته تا تأیید و تکذیب‌های پی‌درپی خبر فوق، همگی دست به دست هم داد تا خودروی پژو پارس در موعد مقرر تحویل خریداران نشود.

پیش‌فروش این خودرو سال گذشته و در مرحله اول سامانه صورت گرفت و به چشم خریداران، تعهد سنگینی را برای شرکت ایجاد کرده بود؛ غافل از اینکه ثبت‌نام در سامانه یکپارچه و مشخص شدن اولویت تحویل خودرو، به معنای ایجاد تعهد برای شرکت‌های خودروساز نبوده و تنها نهاد پاسخگو در مورد تعهدات سامانه یکپارچه، باید وزارت صمت باشد.

عقب‌ماندگی قیمت کارخانه پژو پارس نسبت به نرخ نهاده‌های تولید

در جدول زیر میزان تغییر نرخ دلار و نهاده‌ها در مقایسه با افزایش قیمت خودروی پژو پارس مشاهده می‌شود. می‌توان دید که طی 6 سال، این خودرو 747 درصد از رشد نرخ دلار و 812 درصد از رشد نرخ نهاده‌ها عقب مانده است. البته محاسبات فوق تا بهمن ماه 1402 صدق می‌کند و طی حدود دو ماه، نرخ دلار نزدیک به 12 درصد دیگر بالا رفت.

همین موضوع باعث شد تا ادامه تولید پژو پارس و دیگر محصولات گروه خودروسازی ایران خودرو با قیمت‌های پیشین، زیان سنگینی را بر این شرکت وارد کند. چرا که قیمت خودروهای شرکت مذکور و سایپا در سال 1402 تغییری نداشت و این قیمت‌ها بر مبنای ترازنامه شهریور ماه 1401 تعیین شده بودند؛ یعنی زمانی که نرخ دلار آزاد در محدوده زیر30 هزار تومان معامله می‌شد.

افزون بر این بسیاری از خریدارانی که به افزایش قیمت پژو پارس معترض هستند، باید این نکته را در نظر داشته باشند که هم‌اکنون اختلاف قیمت پژو پارس از کارخانه تا بازار و پس از افزایش قیمت، باز هم رقم کمی نبوده در کمترین میزان به 220 میلیون تومان می‌رسد. این اخلاف برای خودروی پژو پارس LX TU5 به بیش از 385 میلیون تومان رسیده است.

بنابراین سوالی که مطرح می‌شود، اینکه آیا معترضان افزایش قیمت پژو پارس در رویای کسب سود 500 میلیون تومانی، آن‌هم به صورت یک شبه و به بهای زیان سنگین 8000 میلیارد تومانی شرکت تولیدکننده بودند؟

1 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟