اخبار خودرو ایران
با هدف کاهش هزینه های تولید و قیمت تمام شده صورت می گیرد

داخلی سازی 80 درصدی پلتفرم ملی آفرود

یکشنبه - ۶ شهریور ۱۴۰۱
خواندن 4 دقیقه
پلتفرم ملی آفرود آمیکو ایلیا موتور مکث موتور زامیاد

نشست خبری پلتفرم آفرود ملی در حاشیه نمایشگاه تحول صنعت خودرو با حضور مدیران عامل مکث موتور، ایلیا موتور، آمیکو و قائم مقام زامیاد و توکلی معاون دفتر حمل و نقل وزارت صمت برگزار شد. به موجب تفاهم نامه منعقد شده بین این چهار کمپانی قرار است در حوزه بومی سازی پلتفرم آفرود ملی همکاری شود.

به گزارش خودرونویس، توکلی لاهیجی معاون دفتر حمل و نقل وزارت صمت اظهار کرد که پلتفرم شامل 70 درصد از قطعات و مجموعه های یک خودروست. با توجه به تیراژ تولید به نسبت پایین خودروهای پیکاپ در بازار ایران و بالا بودن هزینه های تولید، صرفه اقتصادی یک شرکت در تک محصولی نیست. به همین ترتیب تفاهم نامه توسعه بن سازه آفرود ملی با هدف هم افزایی در میان شرکت های مکث موتور، ایلیا موتور، آمیکو و زامیاد منعقد شده است. به موجب این تفاهم نامه قرار است که این چهار شرکت در زمینه تعمیق داخلی سازی پلتفرم پیکاپ و همچنین اسیووی آفرودی شاسی مستقل فعالیت کنند که نتیجه این همکاری به کاهش هزینه های تولید منجر خواهد شد.

بابک وطن خواه مدیرعامل شرکت مکث موتور اظهار کرد که فروش خودروهای پیکاپ تا سال 2026 نسبت به زمان فعلی چند برابر خواهد شد و این نشان از تمایل رو به رشد مشتریان برای خرید این سگمنت خودرویی دارد. مدیرعامل مکث موتور هدف این همکاری را تعمیق ساخت داخل یک پلتفرم مشترک خودروی پیکاپ و اسیووی آفرودی از طریق انتقال دانش فنی به داخل است. به موجب این همکاری در آینده امکان عرضه چندین محصول بر پایه یک پلتفرم محقق می شود. همچنین کیفیت خدمات پس از فروش هم برای مشتری بهبود می یابد و همچنین هزینه های شرکت ها بابت ارائه خدمات پس از فروش کاهش خواهد یافت.

خسروی قائم مقام مدیرعامل زامیاد در خصوص هدف این شرکت جهت حضور در این همکاری افزود: زامیاد بر اساس نیاز بازار مبنی بر عرضه یک خودروی آفرودی ارزان قیمت در این همکاری حضور یافت. وی در ادامه بیان کرد که با این همکاری مشترک، هر شرکت با کمترین میزان سرمایه گذاری به هدف خود در زمینه توسعه محصول دست خواهد یافت.

پلتفرم ملی آفرود آمیکو ایلیا موتور مکث موتور زامیاد

شهرام فداکار مدیرعامل آمیکو اظهار کرد که هزینه های ساخت داخل شامل دو بخش هزینه های ثابت و متغیر بوده که هزینه های ثابت به مراتب بیشتر از هزینه های متغیر هستند. به لطف این همکاری مشترک میان آمیکو، مکث موتور، ایلیا موتور و زامیاد در راستای توسعه یک پلتفرم مشترک برای توسعه چند محصول بر پایه آن و همچنین تعمیق داخلی سازی، بخش هزینه های ثابت داخل سازی به مراتب کاهش خواهد یافت و این به سود هر چهار شرکت است.

به موجب این همکاری بسیاری از قطعاتی که قرار است روی خودروهای توسعه یافته روی این پلتفرم مشترک استفاده شوند، با یکدیگر یکسان یا شبیه خواهند بود. به موحب این همکاری این چهار خودروساز می توانند از قطعات مشترکی بهره ببرند که در نتیجه هزینه های ساخت قالب، شاسی و دیگر موارد که خودروهای توسعه یافته روی این پلتفرم مشترک آفرود ملی ثابت بوده بین این چهار شرکت تقسیم خواهد شد.

در حال حاضر زامیاد قصد عرضه پیکاپ فودی F22 را با نام زاگرس داشته و مکث موتور هم پیکاپ کلوت را به بازار عرضه می کند که عملا این دو پیکاپ اشتراکات ظاهری و فنی بسیاری دارند. شرکت خودروسازی ایلیا هم اسیووی دایون Y5 را به بازار عرضه می کند که در واقع نسخه استیشن یا همان اسیووی پیکاپ کلوت مکث موتور بوده که شاسی یکسانی دارد. به عبارت دیگر بسیاری از قطعات میان این سه خودرو اعم از ظاهری و فنی مشترک است. پیکاپ آمیکو آسنا هم با وجود اینکه استایل ظاهری و برند متفاوتی نسبت به سه محصول پیشین دارد، ولی مانند هر سه روی پلتفرم تویوتا هایلوکس توسعه یافته و اشتراک فنی زیادی دارد.

مهرداد امینی مدیرعامل شرکت صنایع خودروسازی ایلیا در خصوص مزیت این همکاری در خصوص کیفیت، کاهش هزینه ها و رقابت پذیری به خصوص با کشورهای همسایه اظهار کرد: بسیاری از خودروسازان جهان با هدف کاهش هزینه های تولید پروژه های مشترکی در زمینه توسعه پلتفرم و قوای محرکه را به صورت اشتراکی اجرا می کنند. ضمن اینکه بسیاری از خودروسازان چینی هم این سبک عمل می کنند و شرکای تجاری هم وطن و حتی خارجی متعددی دارند. توسعه پلتفرم ملی آفرود تا عمث داخلی 80 درصد موجب کاهش هزینه های تولید و قیمت تمام شده محصولات می شود که این موضوع برای خودروسازان خصوصی اعم از مکث موتور، ایلیا موتور و آمیکو اهمیت زیادی دارد. همچنین با تحقق بومی سازی پلتفرم ملی آفرود، امکان صادرات به کشورهای همسایه نیز محقق می شود. با تحقق این هدف پیش بینی تولید 100 هزار دستگاه خودرو توسط این چهار شرکت روی پلتفرمی واحد را داریم.

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟