اخبار خودرو ایران
بررسی قابلیت های بیراهه نوردی

آفرود با آمیکو آسنا

عکاس: احمد بروغنی
سه شنبه - ۱ تیر ۱۴۰۰
خواندن 6 دقیقه
آمیکو آسنا

بازار پیکاپ ها در ایران سالها بود که در انحصار تویوتا هایلوکس و نیسان پیکاپ قرار داشت؛ ولی تحریم ها باعث شد پای پیکاپ های ژاپنی از بازار ایران بریده شود و به جای آنها پیکاپ هایی همچون آمیکو آسنا وارد بازار شدند. آسنا بزرگترین پیکاپ حال حاضر ایران از نظر طول بوده و یکی از توانمندترین ها در زمینه بیراهه نوردی است. فرصتی پیش آمد تا با آمیکو آسنا یک رانندگی به نسبت کوتاه در مسیری ناهموار و پرچالش داشته باشیم.

به گزارش خودرونویس، مدت ها قبل تست درایو آمیکو آسنا را نوشته بودیم که در آن هم چالش های زیادی برای آسنا در نظر گرفته بودیم؛ ولی این پیکاپ از تمامی آنها سربلند بیرون آمد. حال روز گذشته در گرمای طاقت فرسای تهران آسنا را بار دیگر به چالش کشیدیم تا ببینیم در رانندگی کوهستان عملکرد این پیکاپ چگونه است. برای رانندگی در کوهستان و مسیرهای پرچالش با شیب زیاد بهتر است همواره گیربکس را در حالت کمک سنگین یا 4L قرار داد تا بیشترین توان پیشرانه همواره در اختیارتان باشد؛ چراکه در این حالت ضرایب دنده بسیار سنگین شده و خودرو شیب های تند و مسیرهای صعب العبور را به سادگی طی می کند.

آفرود آمیکو آسنا

هفت خان پیش روی آمیکو آسنا

مسیری که برای به چالش کشیدن آسنا در نظر داشتیم شامل شیب عرضی، شیار عمیق، شیب طولی با چاله به نسبت عمیق در میان راه و شیب سرپایینی بسیار تندی بود. به لطف سواری نرم آسنا بیراهه نوردی و آفرود با این پیکاپ اصلا عذاب آور نبود و تکان هایی که در کابین حس می کردیم کاملا طبیعی بود. زمانی که شیب مسیر زیاد نیست برای آغاز حرکت می توانید دنده دو را انتخاب کنید که پرش اولیه کمتری داشته باشید؛ ولی اگر زمانی در شیب زیادی قرار داشتید یا باید با سرعت بسیار پایین حرکت می کردید، دنده یک را انتخاب کنید و کلاچ را رها کرده و صرفا با ترمزگیری های بسیار نرم خودرو را کنترل کنید.

آفرود آمیکو آسنا

آمیکو آسنا در شروع حرکت با شیب عرضی مواجه شد که رفته رفته بیشتر و بیشتر می شد و با وجود حرکت با سرعت به نسبت بالا با توجه به مسیر، این خودرو بدون واژگونی یا حتی قرار گرفتن در شرایط بحرانی از پس آنها بر آمد. مرحله بعدی بالا رفتن از شیب طولی بود که در قسمت بالا سطح زمین صاف شده و قسمت نگران کننده فاصله بین دو محور زیاد آسنا بود که ممکن بود باعث حالت الاکنگی شود. ابتدا مقداری دورخیز کرده و سپس دنده یک را انتخاب کردیم با تمام قدرت شیب را بالا رفتیم. برای جلوگیری از گرفتن کف خودرو زمانی که چرخ های جلو از شیب عبور کرد فرمان را چرخاندیم و خودرو به سادگی با وجود قرار داشتن چهار سرنشین درون کابین و روشن بودن سیستم تهویه از این چالش هم سربلند بیرون آمد.

شیب زنی با آمیکو آسنا

چالش بعدی سرپایینی با شیب تند بود که زمانی که آسنا را در حالت کمک سنگین در دنده یک قرار دادیم، تقریبا سرعت خودرو کنترل می شد و نیازی به ترمزگیری نبود. زمانی که به قسمت چالشی این سرپایینی رسیدیم مقداری با ترمز و فرمان بازی کرده و عمود به شیب آسنا را پایین آوردیم. نکته مهم اینجاست که آسنای مورد بررسی کاملا دارای تجهیزات استاندارد بود و به سپر آفرودی مجهز نشده بود. در این موضوع نگران کننده گرفتن سپر به زمین بود که اصلا چنین اتفاقی رخ نداد.

آمیکو آسنا

در چالش بعدی با عبور از روی شیار سعی کردیم آسنا را سه لنگ کنیم؛ منظور از سه لنگ کردن قرار دادن خودرو در حالتی است که یکی از چرخها در هر اکسل روی زمین قرار نداشته باشد. در این حالت اگر خودرو قفل دیفرانسیل نداشته باشد، تمام نیرو به چرخ آزاد یا معلق منتقل می شود و خودرو در شرایط بحرانی گیر می کند؛ ولی یکی از ویژگی های کلیدی آمیکو آسنا وجود قفل دیفرانسیل در این خودرو بوده که در این شرایط از انتقال نیرو به چرخ معلق خودداری کرده و نیرو را به چرخ درگیر با سطح زمین منتقل می کند و به سادگی آمیکو آسنا از وضعیت سه چرخ یا سه لنگ خارج شد.

آفرود آمیکو آسنا

مشخصات فنی آمیکو آسنا

آمیکو آسنا از یک پیشرانه پایه گاز سوز 4 سیلندر با حجم دقیق 2378‌ ‌سی‌سی استفاده می‌کند. این پیشرانه دارای استاندارد آلایندگی یورو 5 است که البته با ایجاد تغییراتی قابلیت دریافت استاندارد آلایندگی یورو6 را نیز دارد. این پیشرانه که به وسیله میتسوبیشی طراحی شده، قادر است بیشینه قدرت 143 اسب ‌بخار و گشتاور 200 نیوتن ‌متر را تولید کند و این قدرت و گشتاور را به وسیله یک جعبه دنده 5 سرعته دستی ساخت میتسوبیشی، به محور عقب و یا هر چهار چرخ خودرو (در دو حالت 4H و 4L) منتقل کند.

آفرود آمیکو آسنا

دیسک و صفحه جعبه دنده برای دوام بیش‌تر با نمونه ساخت شرکت valeo فرانسه که به سفارش شرکت آمیکو برای این خودرو طراحی شده، تعویض شده است. دیفرانسیل خودرو مهندسی معکوس شده دیفرانسیل شورولت سیلورادو است که مجهز به سیستم قفل دیفرانسیل به صورت پیش فرض است که این سیستم در پیمودن مسیرهای سخت کمک شایانی به این خودرو می‌کند و مانع از هرزگردی بی ‌جای چرخ‌ها می‌شود. آسنا با این ویژگی‌ها می‌تواند به بیشینه سرعت 175 کیلومتر بر ساعت برسد که برای یک پیکاپ با این اندازه رقم بسیار مناسبی است. این خودرو با دارا بودن استاندارد آلایندگی یورو5، در هر 100 کیلومتر سیکل ترکیبی میزان 10.7 لیتر بنزین مصرف می‌کند و در صورت استفاده از گاز طبیعی، می‌تواند با یک بار شارژ کپسول در جاده مسافت 250 کیلومتر را بدون بار و 200 کیلومتر را در صورت داشتن بار مجاز بپیماید که این میزان برای مسیرهای شهری به 160 کیلومتر کاهش می ‌یابد.

حوض بار آمیکو آسنا

مخزن CNG این خودرو از نسل دوم مخازن گاز طبیعی است که آلیاژ آن ترکیب فلز و کامپوزیت است که به صورت طولی روی شاسی خودرو نصب شده تا از فضای بار کاسته نشود و در صورت وارد شدن ضربه نیز، در ایمن ‌ترین نقطه خودرو قرار داشته باشد. این نحوه طراحی مخزن با توجه به سگمنت و ماهیت آفرودی آمیکو آسنا بسیار مهم بوده و از برخورد با سطح زمین در حین بیراهه نوردی در امان است.

سه لنگ شدن آمیکو آسنا

تجهیزات ایمنی و رفاهی

آمیکو برای پیکاپ دوکابین آسنا، امکانات ایمنی مانند دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو، ترمز ضد قفل ABS و EBD و سیستم ایموبلایزر را تعبیه کرده است. همچنین آسنا دارای امکانات رفاهی مانند چهار شیشه برقی، آینه‌ های کناری برقی، روشن شدن خودکار چراغ ‌ها و چراغ‌های LED روشنایی در روز، جای عینک برای راننده، صندلی‌ها با روکش چرم مصنوعی و قابلیت تنظیم در هشت جهت برای راننده، سیستم صوتی با نمایشگر لمسی هفت اینچی و درگاه USB، رهیاب ماهواره‌ای مجهز به نقشه راه‌ها، خروجی برق 12 ولت، دوربین دید عقب، غربیلک فرمان با روکش چرمی و کلیدهای کنترل سیستم صوتی روی فرمان، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک و قابلیت تغییر الکترونیکی سیستم انتقال قدرت است.

نمای عقب آمیکو آسنا

سخن پایانی

در خودروهای آفرودی و پیکاپ پیشرانه حرف اول را نمی زند و مهم تر از پیشرانه تجهیزات ویژه بیراهه نوردی، سیستم های کنترلی، زاویه ورود و فرار، قابلیت حرکت در شیب عرضی، فاصله از کف زمین و دیفرانسیل ها و قفل دیفرانسیل اهمیت دارند. چراکه در صورت فقدان این سیستم ها هرچند هم پیشرانه قدرتمند باشد، در بیراهه نوردی و آفرود با مشکل مواجه می شوید. خوشبختانه آمیکو آسنا پکیجی کامل را برای بیراهه نوردی در اختیارتان قرار می دهد و می توان با این خودرو ماجراجویی های مطمئنی را در طبیعت داشته باشید.

4.8 از 5 رای

دیدگاه شما چیست؟