اخبار خودرو ایران
اختصاصی خودرونویس؛

خداحافظی یواشکی با سامانه یکپارچه خودرو!

شنبه - ۱۴ بهمن ۱۴۰۲
خواندن 4 دقیقه

طی سال‌های اخیر شیوه‌های مختلفی برای فروش خودرو در نظر گرفته شد. از فروش خودرو به شیوه قرعه‌کشی و بورس گرفته تا عرضه در سایت خودروسازان و سامانه یکپارچه که هر کدام از این موارد ایرادهای خاص خود را داشت. در آخرین شیوه نیز سامانه یکپارچه به محلی برای عرضه خودروهای داخلی و وارداتی تبدیل شد.

مدتی است که فروش خودروهای داخلی و وارداتی غیر از سامانه یکپارچه در سایت خودروسازان نیز انجام می‌شود اما ماجرا از چه قرار است.

به گزارش خودرونویس،طی سال‌های اخیر شیوه‌های مختلفی برای فروش خودرو در نظر گرفته شد. از فروش خودرو به شیوه قرعه‌کشی و بورس گرفته تا عرضه در سایت خودروسازان و سامانه یکپارچه که هر کدام از این موارد ایرادهای خاص خود را داشت. در آخرین شیوه نیز سامانه یکپارچه به محلی برای عرضه خودروهای داخلی و وارداتی تبدیل شد.

اما حال به نظر می‌رسد که خودروسازان به مرور در حال عرضه محصولات خود خارج از این سامانه و از طریق سایت یا نمایندگی‌ها هستند.

سامانه یکپارچه خودرو به پایان خط رسید؟

نکته جالب توجه درباره عرضه خودروهای داخلی خارج از سامانه یکپارچه خودرو این است که علاوه بر مدل‌های داخلی، نمونه‌های وارداتی نیز گویا در حال خارج شدن از آن هستند. به عنوان مثال سایپا در شرایط فروش اخیر خود محصول زوتی DL5‌ را به قیمت ۱ میلیارد و ۵۹ میلیون تومان خارج از سامانه یکپارچه فروش خودرو و از طریق سایت خود عرضه کرده است. این در حالی است که فروش تمام خودروهای وارداتی تنها از طریق سایت سامانه یکپارچه انجام می‌شود. در کنار این مورد سایپا محصولات دیگر خود نظیر اطلس، نیسان وانت، پراید وانت و پادرا پلاس را نیز در سایت فروش خود عرضه می‌کند.

داستان تکراری تکمیل ظرفیت!

حال با عرضه محصولات خودروسازان در سایت‌های فروش شاهد یک داستان یا به نوعی پیام تکراری هستیم؛ ظرفیت تکمیل شد. طبق گفته‌های ثبت‌نام کنندگان سایت‌های ثبت نام خودرو در عرض چند دقیقه بسته و ظرفیت‌ها تکمیل شد. به نوعی می‌توان گفت دوباره ماجراهای گذشته و هجوم به سایت‌ها برای خرید خودرو تکرار شده است. به نوعی فقط یک عده خاص توانسته‌اند از یارانه خرید خودرو استفاده کنند و آن را با قیمت‌های بالاتر در بازار آزاد به فروش برسانند.

ثبت نام خودرو با ربات؟

در این میان افرادی هستند که در فضای مجازی ربات‌هایی را برای ثبت نام خودرو به فروش می‌رسانند. با توجه به این که ثبت‌نام خودرو در سایت خودروسازان باید با سرعت بالا انجام شود در غیر این صورت با پیام تکمیل ظرفیت مواجه می‌شوید عده‌ای ربات‌هایی را برای ثبت نام سریع خودرو به فروش می‌رسانند. آنطور که به نظر می‌رسد هزینه خرید این ربات‌ها حدود ۸ الی ۹ میلیون تومان اعلام می‌شود.

پول بده ماشین برایت ثبت نام کنم!

حال اگر قصد خرید یا استفاده از این ربات‌ها را هم نداشته باشید برخی از افراد در فضای مجازی هستند که با دریافت مبالغی اقدام به ثبت نام خودرو می‌کنند. در تماس خبرنگار خودرونویس با یکی از این افراد متوجه شدیم که حتی در صورت بسته بودن سایت خودروسازان آن‌ها با دریافت مبلغی بین ۱.۵ تا ۵ میلیون تومان اقدام به ثبت‌نام خودرو در سایت خودروسازان می‌کنند. به نوعی می‌توان گفت یک بازار سیاه عجیب و غریب بعد از فروش خودروسازان در سایت‌های فروش به راه افتاده است.

سامانه یکپارچه هم شکست خورد؟

آنطور که به نظر می‌رسد سامانه یکپارچه خودرو هم پس از مدت‌ها نتوانست شرایط بازار خودرو را بهبود ببخشد. در این میان برای خودروهای داخلی و وارداتی نیز شاهد فروش انواع حواله‌ها در فضای مجازی بودیم که همین مورد هم نشان‌دهنده ضعف سامانه یکپارچه خودرو و ایجاد یک بازار سیاه دیگر است. این در حالی است که هم‌اکنون عرضه خودرو در انواع حالت‌ها یعنی بورس، نمایندگی‌ها، سامانه یکپارچه و سایت خودروسازان انجام می‌شود.

رویای خرید آسان خودرو از کارخانه

گویا خرید آسان خودرو از کارخانه خودروسازان تبدیل به یک رویا شده است و مردم باید از هفت خان عبور کنند تا بتوانند یک خودروی داخلی ارزان قیمت را خریداری کنند. عرضه خودرو با قیمت آزاد هم به نتیجه خاصی نرسید و همچنان قیمت‌گذاری دستوری خودرو ادامه دارد.

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟