اخبار خودرو ایران

تبدیل خودروسازان به شرکت‌های فناوری و تکنولوژی

یکشنبه - ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
خواندن 6 دقیقه
تبدیل خودروسازان به شرکت های فناوری تکنولوژی

صنعت خودروسازی امروزه با مشكلات قابل توجهی دست و پنجه نرم می‌کند. زمانی که خودروسازان شروع به شبیه شدن به شرکت‌های نرم‌افزاری و غول‌های تکنولوژی جهانی می‌کنند، چه اتفاقی می‌افتد؟

به گزارش خودرونویس، امروزه شرکت‌های فناوری و تکنولوژیک مختلفی از جمله اوبر و AirBnB بیش از هر زمان دیگری در حال ایجاد اختلال در صنایع مختلف دنیا در بخش‌های متفاوت هستند. جدیدترین صنعتی که تحت تاثیر و اخلال ناشی از فعالیت همین شرکت‌های فناوری قرار گفته، صنعت خودروسازی جهان بوده که در حال رقابت با این شرکت‌ها برای طراحي و ساخت خودروی خودران هستند. به عبارت دیگر، رقابت خودروسازان با این شرکت‌های فناوری و تکنولوژی، در جهت توسعه تکنولوژی‌های هوشمندتر و پیشرفت قابلیت‌های ایمنی فعال و قابل پیش‌بینی خودروست.

با نگاهی به فهرست مشاغل آزاد، بودجه‌های مربوط به تحقیق و توسعه، ثبت اختراع و همچنین خبرهای مربوط به خودروسازان، متوجه می‌شویم که این شرکت‌ها بیش از پيش به شرکت‌های نرم‌افزاری و تکنولوژیکی تبدیل شده و از ماهیت اصلی خود که زمانی غول‌های صنعتی بوده‌اند فاصله گرفته‌اند.

امروزه بانک‌های بزرگ دنیا نیز دیگر شبیه به بانک نیستند. از گلدمن ساکس (Goldman Sachs) گرفته تا جِي‌پي مورگان، امروزه خود را به عنوان گروه‌های تکنولوژی و فناوری معرفی می‌کنند. بزرگ‌ترین شرکت‌های هتل‌داری جهان امروزه حتی یک هتل هم ندارند و بزرگت‌رین شرکت‌های تاکسی‌رانی جهان، حتی مالک یک دستگاه تاکسی هم نیستند. به عبارت دیگر، پیشرفت‌های فناوری و اصول اقتصاد اشتراکی، تاثیر زیادی بر صنعت در هر بخش داشته است.

برای این‌که پی ببرید که فناوري چگونه در صنایع خدماتی نفوذ کرده، کافی است که گزارش‌های هزینه‌های کسب‌وکار را بررسی کنید، گزارش‌هایی که پرچم‌دارهای آن در گذشته شرکت‌های سنتی تاکسی‌رانی، هواپیمایی و فروشگاه‌های خرده‌فروشی فعال در حوزه سفر بوده‌اند و حال، پرچم‌داران جدیدی از جنس شرکت‌های فناوري مانند اوبر، آمازون و ليفت را به خود دیده‌اند.

زمانی که شرکت‌های فناوری‌ محور مانند اوبر وارد صحنه شدند، کاملا مشخص بود که صنعت حمل و نقل عمومی و شرکت‌های فعال در این حوزه را با اخلال جدی روبه‌رو می‌کنند و تاثیر زیادی بر آن‌ها خواهند داشت. از کلان‌شهرهای بزرگی مانند نیویورک گرفته تا لندن، راننده‌های تاکسی با ورود اوبر و فراگیر شدن این اپلیکیشن مخالفت‌های زیادی کردند، چرا که می‌دانستند ورود چنین شرکت‌های فناوری به این صنعت چه معنایی برای کسب‌وکار آن‌ها دارد، اما امروزه شاخص IPO شرکت اوبر تقریبا 120 میلیارد دلار تخمین شده که بیش‌تر از مجموع غول‌های خودروسازی جهان یعنی جنرال‌موتورز، فورد و فیات کرایسلر برآورد شده است (IPO معیاري برای سنجش ارزش یک شرکت غیرفعال در بازار بورس اوراق بوده که برای اولین بار قصد عرضه عمومی یا جذب سرمایه عمومی را دارد.)

تبدیل خودروسازان به شرکت های فناوری تکنولوژی

با وجود این صحبت‌ها چیزی که کمتر به آن پرداخته شده تاثیر شرکت‌هایی مانند اوبر بر صنایعی مانند خودروسازی بوده که تا به امروز رقیب مستقیم آن نبوده‌اند. امروزه شرکت‌های خودروسازی دیگر تنها در زمینه طراحی و توسعه خودروهای جدید رقابت نمی‌کنند. امروزه رقابت اصلی خودروسازان برای توسعه نرم‌افزارها و سیستم‌های خودران و بدون راننده بوده و رقابت آن‌ها بر سر طراحی و توسعه سیستم‌های خودران جدیدتر و بهتر در ميان رقبای متعدد است.

به تازگی، رقابت خودروسازان مختلف با شركت خودروسازی تسلا نیز بیش‌تر شده است. با وجود دعواهای قانونی ایلان ماسک مدیر عامل تسلا و همچنین عادت‌های عجیب وی در توییتر، گزارش‌ها نشان داده که سهام تسلا طی سه ماه اخیر رشد 10 درصدی را تجربه کرده است. همین موضوع سبب شده که خودروسازان در سراسر دنیا به سرعت برای رقابت در زمینه تولید خودروهای برقی و پاک نیز قدم بردارند و در این عرصه نیز به رقابت بپردازند.

شرکت‌های خودروسازی بزرگ دنیا مانند تویوتا، جنرال‌موتورز و ب‌ام‌و به سرعت در حال تغییر زمینه فعالیت و همچنین ماهیت خود هستند و عمده تمرکز خود را بر توسعه نرم‌افزاری و خدمات اشتراک سواری گذاشته‌اند تا خودروسازی سنتی.

 

زمینه جدید سرمایه‌گذاری خودروسازان: ورود متخصصان فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی به خودروسازی

اطلاعات شغلی و فرصت‌های شغلی ایجادشده، معیار خوبي برای سنجش زمینه جدید سرمایه‌گذاری خودروسازان بوده و به خوبی نشان می‌دهد که این شرکت‌ها در کجا و در چه منابعی سرمایه‌گذاری می‌کنند. با نگاهی جزیی به این اطلاعات کاملا آشکار می‌شود که نگاه اصلی خودروسازان به سرمایه‌گذاری‌های نوآورانه است.

اخیرا گزارشی مبنی بر روند توسعه درخواست کارمندان و کارگران مرتبط با روند جدید صنعت خودروسازی یعنی توسعه خودروهای خودران منتشر شده است. طبق این گزارش، از سال 2015 تا امروز جست‌وجو برای فرصت‌هایی شغلی تحت عنوان autonomous car، self-driving car، autonomous vehicle و self-driving vehicle که همگی به معنای خودرو یا وسیله نقلیه خودران هستند، 668 درصد افزایش یافته است. شركت‌هایی مانند آپتيو، اِنويديا، جنرال‌موتورز و فورد بیش‌ترین میزان استخدام و ایجاد فرصت شغلی مرتبط با این موارد یاد شده را داشته‌اند.

شرکت آپتيو زمانی بخشی از شركت دلفی اتوموتیو که ابرتامین‌کننده جنرال‌موتورز بود محسوب می‌شد، اما این شرکت امروزه خارج از شهر صنعتی دیترویت فعالیت می‌کند و به دنبال اضافه کردن پنج تا شش هزار نیروی جدید در سراسر دنیاست، چراکه نگاهی رو به آینده در زمینه توسعه خودروهای خودران و متصل دارد. مهارت‌های درخواستی این شرکت شامل C/C++، Python، قابلیت پردازش عکس و همچنین آشنایی با هوش مصنوعی و ماشین‌آلات هوشمند است.

تبدیل خودروسازان به شرکت های فناوری تکنولوژی

اگر بخواهیم جمع‌بندی داشته باشیم، نگاه جدید این شرکت‌ها به سرمایه‌گذاری در زمينه‌های جدید باعث شده که خودروسازان امروزی بیش‌تر به شرکت‌های نرم‌افزاری و تکنولوژیکی شباهت داشته باشند و از زمینه اصلی خود یعنی خودروساز بودن فاصله گرفته‌اند. در ادامه، برخی از فرصت‌های شغلی که توسط شركت ولوو در مدت اخیر ایجاد شده را بررسی می‌کنیم که مشخص می‌كند اين شركت سوئدی در مقایسه با رقبای خود به‌خصوص در بازار اروپا به مراتب تمرکز بیش‌تری بر جذب مهندسان مختلف داشته است.

تبدیل خودروسازان به شرکت های فناوری تکنولوژی

تبدیل خودروسازان به شرکت های فناوری تکنولوژی

یا نوآوری یا انقراض!

مدیران صنعت خودروسازی امروزه به شدت سقوط و شکست شرکت‌های سخت‌افزاری و تامین‌کنندگان کالا در گذشته را تحت نظر دارند تا اطمینان حاصل کنند که اشتباهات آن‌ها را تکرار نخواهند کرد. همچنین مدیران خودروسازی امروزه نگاهی ثابت به تغییرات در حال شکل‌دهي به صنعت و کسب‌وکار خود دارند و امیدوارند که بتوانند جلوتر از این موج عظیم و گسترده تغییرات حرکت کنند.

یکی از اعضای هیات مدیره فولکس واگن در زمینه فروش به وال استریت ژورنال گفت: در حال تبدیل شرکت مبتنی بر تولید سخت افزاری خود به كسب‌وكاري هستیم که ذره‌ذره در حال پیش‌روی در زمین اقتصاد خدماتی است.

خودروسازان امروزه نیاز به تغییر ذهنیات و تفکر درونی خود را در صنعتی دارند که در گذشته امکان واکنش سریع نسبت به تغییرات مهم تکنولوژیکی را نداشت.

با این حال، خودروسازی تنها صنعتی نیست که در جهتی جدید در زمینه نرم‌افزاری و خدمت‌محوری گام برداشته است. مدیر بازاريابي لورآل (تولید‌کننده لوازم آرایشی و زیبایی) در جشنواره بازاریابی اروپای غربی گفت: معتقدم امروزه شرکتی که فقط یک محصول بفروشد موفق نخواهد بود. این شرکت به واسطه خرید برند زیبایی AR Modiface به تازگی سرمایه‌گذاری جدیدی در زمینه فناوري انجام داده است.

وی در ادامه صحبت‌های خود افزود: من در پاریس بودم و یک سال با رشد بسیار خوب و افزایش زیاد ارزش سهام را پشت سر گذاشتیم. در حالی که انتظار تبریک و تشکر زیادی توسط مدیرعامل لورآل داشتیم، وی گفت که هر کاری که انجام می‌دهید اشتباه بوده و باید همه چیز را تغییر دهیم. مدتی گذشت و من فهمیدم که حق با او بوده؛ باید قبل از این‌که خیلی دیر شود همه چیز را تغییر مي‌داديم. این تغییرات شامل نحوه خرید کردن تا ترکیب رسانه‌ها و … می‌شود.

 

 

 

 

 

 

5 از 3 رای

دیدگاه شما چیست؟