اخبار خودرو ایران
از معرفی کاپرا 3 تا عرضه مینی بوس، کامیونت و کامیون جدید

برنامه های توسعه بهمن دیزل در سال 1401

چهارشنبه - ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
خواندن 5 دقیقه
برنامه های توسعه بهمن دیزل در سال 1401

بهمن دیزل بزرگترین خودروساز تجاری کشور بوده که در سال گذشته ضمن افزایش بیش از 2 برابری تیراژ تولید نسبت به سال 1399، محصولات متنوعی اعم از کامیونت و کامیون کشنده را رونمایی و عرضه کرد. صبح امروز در یک نشست خبری آنلاین با حضور حسین خضری مدیرعامل بهمن دیزل و اصحاب رسانه پیرامون برنامه های توسعه بهمن دیزل در سال 1401 و محصولات جدیدی که توسط این شرکت قرار است راهی بازار شود بحث و گفت و گو شد.

به گزارش خودرونویس، بهمن دیزل به عنوان بزرگترین خودروساز کشور سهم قابل توجهی را از بازار خودروهای تجاری به ویژه کامیونت در سالهای گذشته به خود اختصاص داده و برای افزایش سهم خود در سایر سگمنت ها از جمله کشنده، در اواخر سال 1400 بود که کامیون کشنده امپاور BD500 را رونمایی کرد. در زمینه کامیونت هم بهمن دیزل دو کامیونت فورس 6 و 8.5 تن را به عنوان یک محصول اقتصادی و مقرون به صرفه راهی بازار ایران کرد.

همچنین با توجه به سیاست گروه بهمن برای انتقال خط تولید تمام خودروهای تجاری از بهمن موتور به بهمن دیزل، خط تولید وانت کارا نیز به این شرکت منتقل شده  و در حال حاضر نسخه تک کابین کارا و به زودی نسخه دو کابین آن نیز در بهمن دیزل تولید می شود.

 

محصولات جدید بهمن دیزل در سال 1401

حسین خضری مدیرعامل بهمن دیزل اظهار کرد که این شرکت در سال جاری قصد عرضه کامیونت فورس 12 تن را دارد که روی همان پلتفرم فورس 6 و 8.5 تن توسعه یافته است. وی اظهار کرد که با عرضه کامیونت 12 تن فاصله خالی میان سگمنت 8 و 18 تن به خوبی پوشش داده می شود. خضری بیان کرد که بسیاری از بارنامه های کشور در رنج 10 تا 12 تن بوده و به همین دلیل عرضه کامیونت فورس 12 تن می تواند تا حد زیادی مورد استقبال قرار بگیرد.

همچنین بهمن دیزل در زمینه کامیون نیز قصد عرضه کامیون امپاور BD300 با ظرفیت 18 تن و همچنین کامیون امپاور BD400 را با ظرفیت 26 تن در انواع باری و کمپرسی درون شهری و بین شهری دارد.

برنامه های توسعه بهمن دیزل در واقع از خرداد سال 1400 شروع شد که در فاز اول انتقال خط تولید وانت کارا و پیکاپ از بهمن موتور به دیزل بود. در گام بعدی بهمن دیزل سراغ احداث سالن رنگ جدیدی رفت تا ظرفیت تولید خود را به دو برابر برساند. خط رنگ یکی از مولفه های مهم در کیفیت و توان تولید خودروسازان بودن و در حال حاضر سالن رنگ شماره یک بهمن دیزل در حال فعالیت بوده و به زودی سالن رنگ شماره دو نیز آغاز به کار می کند که به موجب آن ظرفیت تولید این شرکت دو برابر می شود.

از جمله دیگر اقدامات توسعه ای صورت گرفته در بهمن دیزل انتقال خط شاسی سازی از تهران به سایت تولیدی بهمن دیزل در شهرک صنعتی البرز قزوین بوده تا هزینه های تولید خودروهای تجاری بهمن دیزل کاهش یابد. مدیرعامل بهمن دیزل اظهار کرد که این شرکت در زمینه کشنده قصد دارد به سراغ تولید کامیون کشنده هایی با توان بالاتر BD550 و BD560 رود که در حال حاضر از بیان جزییات در این خصوص خودداری کرد.

بهمن دیزل مینی بوس پگاسوس را قصد دارد با فیس جدید و تجهیزات بروزرسانی شده به بازار عرضه کند و در شش ماه دوم سال 1401 تصمیم به عرضه یک مینی بوس جدید دارد.

 

کاپرا 3 بهمن دیزل به زودی عرضه می شود

در زمینه پیکاپ قرار است تولید کاپرا هم از بهمن موتور به بهمن دیزل منتقل شود. در سال 1396 بود که بهمن موتور کاپرا را فیس لیفت کرد که نام آن به کاپرا 2 تغییر پیدا کرد. ظاهرا بهمن دیزل در حال توسعه نسخه جدید کاپرا بوده که قرار است آن را در اواخر تابستان یا اوایل پاییز سال 1401 رونمایی کند. همزمان با رونمایی کاپرا 3 تولید این پیکاپ نیز در بهمن دیزل آغاز خواهد شد.

خبرهایی شنیده شده که بهمن دیزل قصد عرضه پیکاپ جدیدی به نام G9 را داشته که محصول جدید شرکت چینی ZX Auto (شریک تجاری گروه بهمن) است. این پیکاپ به موتور 2 لیتری توربوشارژ 200 اسب بخاری با 365 نیوتن متر گشتاور مجهز بوده و از نظر ابعاد و تجهیزات رفاهی نسبت به کاپرا به مراتب بزرگتر و لوکس تر است. خبرها حاکی از این بوده که پیکاپ G9 بهمن دیزل قرار است تا پایان سال 1401 رونمایی و عرضه شود.

 

تیراژ و ظرفیت تولید بهمن دیزل در سال 1401

بهمن دیزل در سال 1399 حدود 1000 دستگاه خودروی تجاری تولید کرد. اما با اقدامات توسعه ای صورت گرفته در سال گذشته تیراژ تولید این شرکت در سال 1400 به 2500 دستگاه رسید و در سال 1401 نیز این شرکت برای تولید 6000 دستگاه خودروی تجاری برنامه ریزی کرده است.

در خصوص ظرفیت تولید، بهمن موتور در حال حاضر با احداث یک سالن 8000 متری برای تولید وانت و پیکاپ ظرفیت تولید سالانه 15 تا 20 هزار دستگاه سالانه را ایجاد کرده است. همچنین در زمینه تولید کامیونت، کامیون و کشنده نیز این شرکت ظرفیت تولیدی نزدیک به 10 هزار دستگاه به صورت سالیانه را دارد.

 

مخالفت بهمن دیزل با واردات خودروی تجاری کارکرده

در حال حاضر بیش از 100 هزار خودروی تجاری فرسوده در کشور تردد می کند که آلایندگی بسیار بالا و ایمنی پایینی دارند. تولید کنندگان داخلی در صورت وجود تقاضا به خوبی ظرفیت تامین این نیاز کشور را جهت نوسازی ناوگان دارند. بدین ترتیب واردات خودروی تجاری دست دوم که نه برای بازار ایران توسعه یافته و هم اینکه از مرحله استفاده در کشورهای دیگر خارج شده تصمیمی اشتباه و غیرکارشناسی بوده و اجرای آن باعث می شود ایران به گورستان خودروهای تجاری دست دوم از کار افتاده خارجی تبدیل شود. مضاف بر اینکه هیچ شرکتی مسئول ارائه خدمات پس از فروش به این کامیون های دست دوم نخواهد بود و مشتری نمی تواند با اطمینان خاطر از این محصولات استفاده کند.

5 از 2 رای

دیدگاه شما چیست؟

سایر دیدگاه ها

  • رضا | 19 مرداد 1401 - 1:26 ق.ظ

    سلام . میشه بگید کاپرا 3 دقیقا چیه ؟ همین کاپرا 2 تایگر با تغییرات ریزه یا ترالورده یا G9 ؟

    • یحیی دادگر | 22 مرداد 1401 - 12:20 ب.ظ

      سلام، وقت بخیر، منظور از کاپرا 3 نسخه ارتقا یافته و بروزرسانی شده همون گرند تایگر کاپرا 2 هست