اخبار خودرو ایران
آیا حذف ترموستات تصمیمی درست است؟

بازکردن ترموستات ماشین در زمستان و تابستان چه تاثیری دارد؟

دوشنبه - ۷ آذر ۱۴۰۱
خواندن 6 دقیقه
بازکردن ترموستات ماشین در تابستان و زمستان3

ترموستات که به آن دماپا هم می گویند قطعه ای است که دمای موتور را در یک محدوده معین نگه می دارد. دمای ایده آل موتور که ترموستات آن را نگه می دارد در حدود 85 درجه سانتی گراد است. زیرا عملکرد صحیح موتور بستگی به نگه داشتن دمای آن در محدوده مشخصی است. به طوری که پایین رفتن دمای موتور باعث افزایش غلظت روغن شده و نمی تواند به طور مطلوبی قطعات را روانکاری کند. از طرف دیگر افزایش حرارت موتور هم باعث رقیق شدن روغن و از دست رفتن خاصیت روانکاری آن می شود. از این رو دمای متعادل و ایده آل موتور باید در حدود 85 درجه سانتی گراد نگه داری شود. در این مقاله قصد داریم تا موضوع تاثیرات باز کردن ترموستات از خودرو در فصل زمستان و تابستان را مورد بررسی قرار دهیم.

انواع ترموستات خودرو

به گزارش خودرونویس، به طور کلی ترموستات خودرو شامل چهار نوع است که در ادامه هر کدام را به طور مختصر معرفی کرده ایم.

ترموستات الکترونیکی: این نوع ترموستات قطعه ای است که با دریافت فرمان از سنسور دما جریان الکتریکی را قطع و وصل می کند. این ترموستات چنین کاری را از طریق یک رله مینیاتوری با استفاده از یک جریان الکترونیکی انجام می دهد.

ترموستات الکترومکانیکی: این ترموستات قطع و وصل جریان الکتریکی را به این صورت انجام می دهد که با دریافت سیگنالی از سنسور حرارتی  و پس از آن توسط رابط های مکانیکی این سیگنال را به میکروسوئیچ ارسال می کند و باعث باز یا بسته شدن دریچه ترموستات می شود.

بازکردن ترموستات ماشین در تابستان و زمستان3

ترموستات مومی: این نوع از ترموستات ها به گونه ای ساخته شده اند که داخل آن کپسولی وجود دارد که پر از موم یا پودر کیستال های خاصی است. نحوه کارکرد این ترموستات به این صورت است که با افزایش درجه حرارت و منبسط شدن، پیستونی که به آن وصل است، جابجا شده و دریچه ترموستات باز می شود تا آب رادیاتور جریان پیدا کند. و در حالت کاهش درجه حرارت هم منقبض شده و باعث بسته شدن دریچه ترموستات می شود.

ترموستات فانوسی: این نوع از ترموستات ها قدیمی هستند و امروزه دیگر از آن ها استفاده نمی شود. این ترموستات ها با انبساط الکل حاصل از حرارت کار می کنند.

نحوه عملکرد ترموستات

در آغاز روشن شدن خودرو که موتور هنوز سرد است، ترموستات باعث بسته شدن مسیر ورود آب به درون رادیاتور می شود. در این حالت آب رادیاتور فقط درون مسیر بسته پیرامون موتور گردش می کند و به درون رادیاتور وارد نمی شود؛ تا از این راه دمای آن به درجه مشخص در ترموستات برسد. با گرم شدن تدریجی موتور و مایع خنک کننده، ترموستات فعال شده و باعث منبسط شدن جیوه داخل آن می شود. در این حالت مسیر ورود آب رادیاتور باز می شود. نتیجه این کار بالا نرفتن درجه حرارت موتور می شود. هنگام کاهش درجه حرارت دوباره ترموستات بسته می شود. این چرخه دائما تکرار می شود تا درجه حرارت موتور و قطعات وابسته به آن در یک دمای مشخص و مطلوبی حفظ شود. می توان گفت ترموستات قطعه ای هوشمند است که همانند یک شیر قطع و وصل خودکار عمل می کند و با باز و بسته شدن به موقع درجه حرارت را در یک محدوده معین نگه می دارد.

تاثیر باز کردن ترموستات ماشین در زمستان و تابستان

در این قسمت به بررسی اثرات منفی باز کردن ترموستات ماشین هم در فصل زمستان و هم تابستان پرداخته ایم. رانندگان باید از این اثرات آگاهی داشته و از باز کردن ترموستات از روی موتور خودداری کنند.

تاثیر بازکردن ترموستات ماشین در زمستان

اولین اثر منفی که بازکردن ترموستات روی ماشین می گذارد پایین یا بالا رفتن زیاد درجه حرارت موتور است. در صورت پایین آمدن دمای موتور از میزان نرمال، اندازه رینگ پیستون، بلبرینگ ها و قطعات دیگر هنوز منبسط نشده است و این حالت در مقایسه با حالتی که موتور به دمای متعادل رسیده باشد، باعث فشار و آسیب دیدن این قطعات می شود. در واقع وقتی موتور سرد باشد فاصله درجه حرارت بین قطعات و موتور بیشتر شده که آسیب دیدن قطعات پدیده ای بسیار محتمل است. پیامدهای این شرایط به خصوص در فصل زمستان که هوا سرد است بارزتر است.

در صورت باز کردن ترموستات، باید موتور بیشتر کار کند تا به دمای ایده آل برسد یا این که توانایی حفظ این دما را در روزهای سرد سال داشته باشد.

مساله دیگری که با باز کردن ترموستات ممکن است پیش بیاید آن است که در برخی از مواقع امکان دارد که دمای موتور بالا برود. زیرا با باز کردن ترموستات گردش آب با سرعت بیشتری در سیستم خنک کننده انجام می شود و مدت زمانی که آب در رادیاتور می ماند کاهش می یابد که رادیاتور نمی تواند به خوبی گرمای آب را جذب کند که پیامد آن افزایش درجه حرارت موتور خواهد بود.

یکی دیگر از اثرات برداشتن ترموستات موقعی رخ می دهد که پس از حرکت در سربالایی به سرپایینی وارد می شوید. در این صورت اگر ترموستات نباشد، آب به سرعت گردش کرده که به طور ناگهانی موتور خنک می شود. در این حالت که دما ناگهان تغییر یافته است، امکان تاب برداشتن سرسیلندر وجود دارد.

در فصل زمستان و هوای خیلی سرد با برداشتن ترموستات بخاری در حدود نیم ساعت طول می کشد تا گرم شود از این رو برای سرنشینان وضعیت بسیار دشواری می شود.

بازکردن ترموستات ماشین در تابستان و زمستان3

تاثیر بازکردن ترموستات ماشین در تابستان

بازکردن ترموستات از روی خودرو در فصل تابستان اصلا توصیه نمی شود. زیرا برخی از رانندگان طبق یک عادت با فرا رسیدن فصل تابستان ترموستات را از روی ماشین باز می کنند. زیرا تصور می کنند که هوا گرم شده است و نیازی به آن نیست که جریان آب رادیاتور غیر فعال شود. اما واقعیت آن است که سیستم پیشرانه خودروها خصوصیت گرماگریزی دارد و در یک محدوده دمایی معینی می تواند عملکرد مطلوبی داشته باشد. وقتی ترموستات از روی موتور برداشته شود، باعث می شود که در اوایل صبح و نیز به هنگام شب که هوا خنک است، وقتی استارت زده و خودرو را روشن می کنید بلوک سیلندر در دمای سردی کار کند و در عمل قدرت و توان کافی برای رسیدن به دمای متعادل و ایده آل را نداشته باشد. این امر می تواند باعث فشار به موتور و قطعات آن شود.

علاوه بر این ها برداشتن ترموستات یا نصب ترموستاتی که دمایی که نگه می دارد پایین تر از نمونه استاندارد باشد، هم باعث فرسودگی قطعات شده و همچنین میزان مصرف سوخت خودرو هم بالاتر می رود.

در فصل تابستان در صورتی که ترموستات برداشته شود، باعث می شود که آب بدون هیچ مانعی به درون رادیاتور برگردد. از این رو مدت زمان گردش آب و ورود و خروج آن به رادیاتور کوتاه تر شده و سرعت آن بیشتر شود. بنابراین وقت چندانی برای خنک شدن نمی تواند داشته باشد که پیامد آن گرم شدن بیشتر موتور است. پس حذف ترموستات در فصل تابستان می تواند باعث اختلال در کارایی سیستم خنک کننده خودرو شود.

جمع بندی

در این مقاله کوشش کردیم تا موضوع تاثیر بازکردن ترموستات ماشین را در فصل زمستان و تابستان مورد بررسی قرار دهیم. با توجه به عملکرد حساس این قطعه در حفظ دمای استاندارد موتور، باز کردن آن در فصل زمستان و تابستان اصلا توصیه نمی شود. زیرا با باز کردن این قطعه اثرات منفی که شرح دادیم در خودرو ایجاد می شود که می تواند آسیب هایی به موتور و قطعات دیگر وارد کند. البته لازم است در صورتی که از تعویض ترموستات مدت زیادی می گذرد برای کنترل سالم بودن و در صورت لزوم تعویض آن به یک تعمیرگاه مراجعه کنید.

4.3 از 30 رای

دیدگاه شما چیست؟

سایر دیدگاه ها

  • حیدری | 10 تیر 1402 - 9:42 ق.ظ

    باسلام ماشین پراید85دارم که درسربالایی وسرعت120آمپرکمی بالامیرودحتی درجاده صاف که رادیات راسیخ زدم ترموستات نو76دررادیات نومزدایی، درقمقمه نوفیلرهم گرفتم ولی سرعت120باحدود3ساعت رانندگی حدودنیم یایک لیترآب رابه قمقمه میدهدولی برنمیگرددعلتش راهیچکس نمیداندالبته فشنگی راازپشت موتوربه پشت ترموستات آورده وماشین دیرخنک میشودولی مثلاداخل شهربهتراست آیاعلت ازفشنگی نیست لطفاراهنمایی کنیدمتشکرم