اخبار خودرو ایران
اقدام مهم ایران خودرو برای مبارزه با فساد در زنجیره تامین

انحلال ساپکو زمینه ساز پرداختن این شرکت به طراحی و مهندسی قطعات

سه شنبه - ۲۲ آذر ۱۴۰۱
خواندن 4 دقیقه
انحلال ساپکو زمینه ساز پرداختن این شرکت به طراحی و مهندسی قطعات

شرکت ساپکو سالهاست که مسئول تامین قطعات خطوط تولید گروه صنعتی ایران خودرو و تامین بخشی از قطعات ایساکو است. اما رسالت اصلی ساپکو واسطه گری بین قطعه ساز و ایران خودرو نیست. بلکه ساپکو با هدف طراحی و مهندسی قطعات خودرو و همکاری با قطعه سازان در مراحل توسعه و طراحی خودرو تاسیس شده و در این سالها صرفا به یک شرکت بازرگانی تبدیل شده بود و هزینه های تولید را برای ایران خودرو بیشتر کرده بود و نارضایتی های متعددی را برای قطعه سازان به جهت ارتباط با ایران خودرو هم پدید آورده بود.

به گزارش خودرونویس، ساپکو در واقع شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات گروه صنعتی ایران خودروست که طی این سالها صرفا به موضوع تامین قطعات برای خطوط تولید رسیدگی می کرد و عملا هیچ دخل و تصرفی در طراحی قطعات محصولات ایران خودرو و ارتقا قطعات محصولات تولیدی نداشت. در واقع ساپکو به یک شرکت بازرگانی تبدیل شده بود که صرفا با واسطه گری بین قطعه سازان حاضر در زنجیره تامین و ایران خودرو قطعات لازم برای خطوط تولید بزرگترین خودروساز کشور و خاورمیانه را تامین می کرد.

مهدی خطیبی مدیرعامل ایران خودرو طی مدتی که سکان مدیریت بزرگترین خودروساز خاورمیانه را در دست دارد، تغییرات زیادی را در ساختار مدیریتی ایران خودرو انجام داد و به تازگی هم قصد انحلال شرکت ساپکو را دارد. ایران خودرو این تصمیم را با الگوبرداری از خودروسازان مطرح دنیا انجام داده. چراکه تقریبا در هیچ خودروسازی قطعات لازم برای خطوط تولید به صورت واسطه گری تامین نمی شود. همین موضوع واسطه گری ساپکو بین قطعه سازان و ایران خودرو، موجب ایجاد فاصله و نارضایتی قطعه سازان شده بود و به نوعی همراه قطعه سازان برای اعمال فشار به ایران خودرو بود.

انحصار ساپکو در تامین قطعات خطوط تولید گروه صنعتی ایران خودرو فسادهای زیادی را به همراه داشته و این انحصار سبب شده بود که صرفا برخی از قطعه سازان چراغ سبز برای حضور در زنجیره تامین ایران خودرو را دریافت کنند. مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو که از این فساد گسترده در ساپکو آگاه شده بود، پا در مسیری دشوار که آن انحلال ساپکو بود گذاشت. در قدم اول مدیرعامل ساپکو عزل شد و برای این شرکت یک سرپرست جدید انتخاب شد. اما هدف نهایی انحلال این شرکت بوده تا گروه صنعتی ایران خودرو به صورت مستقیم با قطعه سازان ارتباط داشته باشد که نتیجه این تصمیم قطعا کاهش قیمت تمام شده و حذف واسطه بود و تنها معیار انتخاب قطعه سازان کیفیت و قیمت قطعات است؛ نه رانت.

عزل مدیرعامل ساپکو شوکی بزرگ به این شرکت وارد کرد و مقدمه ساز بازگشت ساپکو به مسیر اصلی و پرداختن به مواردی همچون طراحی و مهندسی قطعات شده است. به عبارت دیگر هرچند ساپکو طی این سالها از مسیر اصلی خود منحرف شده بود، اما وجود نیروی کار متخصص در این شرکت مانند یک سرمایه بسیار عظیم بوده و اگر از این افراد متخصص به درستی استفاده شود می توانند به ساپکو در زمینه طراحی و مهندسی قطعات و افزایش کیفیت کمک زیادی کنند. همین موضوع می تواند سبب ایجاد تحول در زنجیره تامین ایران خودرو شود که نتیجه آن کاهش قیمت تمام شده محصول و افزایش کیفیت بوده که به رضایت بیشتر مشتری ختم می شود.

ایران خودرو در ماه های اخیر تغییرات زیادی به خود دیده که یکی از آنها تحول در مراحل طراحی و توسعه محصول است. کاملا مشخص است که ایران خودرو برای جهانی شدن گوشه چشمی به خودروسازان مطرح دنیا دارد و قصد دارد که از همان مراحل ابتدایی توسعه و طراحی یک محصول، با قطعه سازان و شرکت های دانش بنیان همکاری کند. به عبارت دیگر ایران خودرو برای تولید خودروهایی مدرن با استاندارد روز نیاز دارد که توان نیروهای متخصص فعال در ساپکو که سالها صرفا به امور واسطه گری مشغول بودند را بکار گیرد و قطعه سازان را نیز دخیل توسعه و طراحی خودرو کند.

انحلال ساپکو به عنوان شرکت بازرگانی برای خرید قطعات برای خطوط تولید ایران خودرو و بازگشت این شرکت به اصل خود یعنی طراحی و مهندسی قطعات یکی از اقدامات بسیار مهم در کارنامه مهدی خطیبی مدیرعامل ایران خودرو با هدف ریل گذاری برای پیشرفت بزرگترین خودروساز خاورمیانه و تولید محصولاتی قابل رقابت با خودروهای هم کلاس از برندهای مطرح دنیا محسوب می شود.

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟

سایر دیدگاه ها

  • Mehrab | 25 دی 1401 - 8:03 ب.ظ

    با سلام و عرض ادب و احترام خدمت تمام بزرگواران
    دوستان عزیز خواهشا در مورد انحلال شرکت های ساپکو و سازه گستر سایپا گارد نگیرید.
    شما اطلاع نداریم چه بار مالی و حجم زیادی از مطالبات قطعه سازان توی جیب این دو شرکت می رود
    تفاوت قیمت های فاحش سازنده و تامین کنندگان ؛ تعداد پرسنل زیاد ؛ هزینه ماموریت و پاداش ها ؛ ایاب و ذهاب ؛ سلف سرویس و ..
    در صورتی که شرکت ساپکو و سازه گستر سایپا در مجموعه خودروسازی و قطعه سازی کشور حکم ( دلال ) را دارند و عملا هیچ گونه فعالیتی در خصوص افزایش کیفیت قطعات خودرو و بروز شدن خودروهای داخلی انجام نمیدهند.
    تمامی پرسنل شاغل در این دو شرکت به صورت رانت و پارتی بازی و رابطه مشغول بکار شده اند
    و از لحاظ ضریب هوشی و اطلاعات فنی و مهندسی خودرو درپایین ترین جایگاه قرار دارند
    این موضوع را میتوانید از عدم پیشرفت صنعت خودروسازی داخلی و تنوع زیاد خودروها رویت کنید
    این فرآیند باید خیلی زودتر از این ها انجام میشد ولی تا همین لحظه هم دلیل بقای این دو شرکت
    دست های پشت پرده و تاسیس در زمان دولت سازندگی و … بوده است که به دلیل قوانین سایت گفتن خیلی از مسائل درست نیست
    یک مثالی برای شما دوستان عرض کنم : شرکت های ساپکو و سازه گستر سایپا عملا مجری نظارت بر کیفیت قطعات تولیدی و سنجش رضایت مشتریان هستند ولی شما چنین چیزی را نخواهید دید چرا؟؟؟!!!
    چون این شرکت ها ماموریت نظارت بر شرکت های قطعه سازی سطح کشور را به شرکت های نوظهور بازرسی
    که آنها هم شاخه هایی از اختلاس و رانت اداری داخلی محسوب میشوند واگذار میکنند.
    و مدیران ارشد این نوع شرکت های بازرسی قالبا افراد وابسته به شرکت ساپکو و سازه گستر سایپا هستند
    نظیر : بازنشستگان شرکت های خودروسازی – قطعه سازی کشور و نورچشمی های مملکت و مسئولین و….. تعلق دارند .
    و در درجات پایین و نیروهای بکارگیری شده در این شرکت های بازرسی بعضا در همان شرکت قطعه ساز شاغل بوده اند و یا هستند
    به همین دلیل شما عملا شاهد هیچ گونه نظارتی بر کیفیت قطعات تولیدی شرکت ها نخواهید بود زیرا بازرسین فعال در این شرکت ها خود نیز از دو طرف کسب سود و درآمد میکند یعنی هم از شرکت سازنده حقوق و شیرینی دریافت میکند و هم از شرکت بازرسی شاغل در آن ؛ پس تکلیف کلی این شرکت ها مشخص شد ؛ گروهی از دوستان هم که انتقاد میکنند و نقش دلسوز را ایفا میکنند که به طور مثال :
    با این تصمیم گیری صنایع خودروسازی داخل به کشورهای چین و روسیه و … واگذار میشود لفظی بیش نیست زیرا کشورهای نامبرده هم هیچ تمایلی در سرمایه گذاری در صنعت خودروسازی ما ندارند و با همین روال آشفته بازاری کسب سود میکنند .

    با سپاس فراوان از سایت خودرونویس