اخبار خودرو ایران
معاون صنایع حمل‌ونقل وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر داد:

انجام ۶ بار قرعه‌کشی خودرو در هر ۳ ماه

سه شنبه - ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
خواندن 3 دقیقه

منوچهر منطقی معاون صنایع حمل‌ونقل وزیر صنعت، معدن و تجارت امروز در نشستی خبری به اعلام جزئیات نحوه خرید خودرو از سامانه یکپارچه خودرو و بحث پیرامون واردات خودرو پرداخت .

به گزارش خودرونویس، منوچهر منطقی معاون صنایع حمل‌ونقل وزیر صنعت، معدن و تجارت امروز در نشستی خبری به اعلام جزئیات نحوه خرید خودرو از سامانه یکپارچه خودرو و بحث پیرامون واردات خودرو پرداخت .

وی گفت: در مدل قبلی فروش خودرو، تعداد محدودی خودرو هر ۱۰ الی ۱۵ روز یک بار به فروش گذاشته می‌شد، اما در مدل جدید در یک دوره ۳ ماهه به عنوان نمونه ۶ بار قرعه کشی خودرو انجام می‌شود و در هر دوره ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار خودرو فروخته می‌شود به نحوی که هر فرد یک خودرو ثبت نام می‌کند؛ بنابراین تعداد زیادی از افراد می‌توانند ثبت نام کنند.

معاون صنایع حمل‌ونقل وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن اشاره به اینکه تعریف پورتال جامع برای تخصیص خودرو از سال ١٣٩۴ در قانون تعریف شده بود، اما تاکنون اجرا نشده بود؛ طراحی و راه‌اندازی سامانه یکپارچه فروش خودرو را اقدامی در جهت افزایش نظارت دولت (نه دخالت) در نحوه فروش و عرضه جامع محصولات تمام خودروسازان، کاهش نقش دلالان و تخصیص خودرو به مشتریان واقعی و افزایش منافع مشتریان اعلام کرد.

معاون صنایع حمل‌ونقل وزیر صمت، فعالیت سامانه یکپارچه فروش خودرو را بر اساس سه هدف و منظور اصلی دانسته و اظهار کرد: در طرح‌های فروش گذشته خودروسازان بزرگ هر ۱۵ روز یک‌بار نسبت به پیش فروش یا فروش فوق‌العاده محصولات خود اقدام می‌کردند، ظرفیت مشخص اعلام و سپس قرعه‌کشی انجام می‌شد؛ دیده شد که این روش برای مشتریان ایجاد التهاب و استرس داشت؛ لذا در سامانه فروش یکپارچه این زمان ۱۵ روزه را به دوره سه یا چهار ماه (هر سه ماه با چهار ماه یکبار) با ظرفیت بیشتر، تبدیل کرده‌ایم. بطور مثال به خودروسازان به‌جای تعداد محدودی خودرو در هر مرحله، ۲۰۰ الی ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو می‌تواند تخصیص پیدا کند. با توجه به اینکه هر نفر یک خودرو می‌تواند ثبت‌نام کند، تخصیص خودرو به افراد بیشتری صورت خواهد پذیرفت.

معاون صنایع حمل‌ونقل وزیر صمت با اعلام اینکه تاکنون تولید بر مشتری غلبه داشته است اما از امروز و با ورود سازمان حمایت به بحث فروش خودرو، مشتری بر تولید غلبه خواهد داشت، در مورد دلال بازی‌ها نیز گفت: با کمک مجلس به‌دنبال این هستیم که اگر شخصی خودرو را 160 میلیون تومان خرید و 300 میلیون تومان فروخت باید مالیات بپردازد.

به محض اینکه واردات ابلاغ شود ضوابط آن را کاملا منتشر خواهیم کرد

منطقی در ادامه این نشست خبری در خصوص واردات خودرو، گفت: در حال حاضر شایعات زیادی وجود دارد اما تا زمان ابلاغ مصوبه، باید منتظر ماند. پیش از این در واردات خودرو فقط دهک‌های پردرآمد جامعه مدنظر بودند و حتی در یک دوره‌ شاهد بودیم که بیشترین تعداد پورشه در دنیا وارد کشور شده بود اما در این دوره همه دهک‌های جامعه را مدنظر قرار داده ایم.

وی افزود: به محض اینکه واردات ابلاغ شود ضوابط آن را کاملا منتشر خواهیم کرد. البته این قانون برای یکسال است و برای سال آینده ایرادات قانونی بازهم برطرف خواهد شد.

معاون وزیر صمت ، اضافه کرد: با توجه به خلأ تولیدی که داریم واردات خودروهای اقتصادی را در دستور کار قرار داده ایم؛ به عنوان مثال وقتی پراید حذف شد 500 هزار متقاضی داشت و ما دیگر هیچ خودرویی جایگزین این خودرو نداشتیم، در حالیکه در دنیا با روش علمی دقیق، محصول ارزشمند با قیمت عقلایی عرضه می شود.

وی افزود: موضوع واردات خودرو به شکل خودروی کامل (CBU)‌خواهد بود، اما در تلاشیم تا برنامه‌های تکمیلی برای داخلی‌سازی محصولات نیز ارائه شود.

وی خدمات پس از فروش را موضوع مهمی در بحث واردات خودرو برشمرد و با اعلام اینکه هزینه‌های نگهداری خودروهای خارجی به‌طور متوسط سه برابر قیمت آنهاست، گفت: با توجه به وجود حدود یک‌هزار و 500 نمایندگی خدمات پس از فروش در کشور، در نظر داریم آنها را دسته بندی کرده و به مردم معرفی کنیم تا خدمات پس از فروش پایداری را ارائه کنند.

منطقی نیاز واقعی بازار خودرو را سالیانه بین 1.4 تا 1.5 میلیون دستگاه برشمرد و افزود: مطابق بررسی های انجام شده، اکنون حدود نیم میلیون تقاضای کاذب و سفته بازی در این حوزه وجود دارد.

طرح جوان‌سازی جمعیت

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت خاطرنشان کرد: با توجه به اطلاعات زیادی که در این شیوه فروش جمع‌آوری می‌شود، می‌توان هدفمند عمل کرد و طرح‌هایی ازجمله جوان‌سازی جمعیت را بهتر به پیش برد.

وی با بیان اینکه طرح جوان‌سازی جمعیت شامل همه خودروسازان دولتی و خصوصی می‌شود، تصریح‌کرد: مقرر شده ۵۰ درصد ظرفیت ثبت‌نام در این سامانه به خانواده‌ها و مادران دارای فرزند دوم تخصیص یابد.

برنامه‌ریزی برای حرکت خودروسازی در مسیر دانش‌بنیان

منطقی در ادامه افزود: حمل‌ونقل در جهان به سمت دانش‌بنیان شدن رفته است و بر همین اساس، حرکت در مسیر صنعت دانش‌بنیان خودرو در دستور کار ما نیز قرار دارد.

وی، خلق محصول را همان دانش‌بنیان شدن دانست و ادامه داد: صد درصد ارزش‌افزوده با دانش‌بنیان شدن به وجود می‌آید.

واگذاری خودروسازان

این مقام مسوول همچنین درخصوص واگذاری خودروسازان، خاطرنشان‌کرد: در این زمینه، مجموعه‌هایی که می‌خواهند واگذار شوند باید مشخص شوند.

وی گفت: در این زمینه وزارت صمت از کانون وکلا درخواست کرده که حتی در روزهای تعطیل به این مهم اهتمام داشته باشند و به نظر می‌رسد ارزیابی‌ها تا اوایل خرداد ماه به انجام رسیده و قیمت‌ها مشخص شود.

معاون وزیر صمت خاطرنشان کرد: ‌به موازات این موضوع، مذاکره با خریداران بالقوه خودروسازی‌ها نیز آغاز شده است.

5 از 3 رای

دیدگاه شما چیست؟