اخبار خودرو ایران
گلایه قطعه سازان از دولت و مجلس

برخورد تند رییس کمیسیون صنایع مجلس با دو خودروساز اصلی

عکاس: حسین شیرآقایی
سه شنبه - ۷ دی ۱۴۰۰
خواندن 8 دقیقه
عزت الله اکبری تالارپشتی 2

روز گذشته گردهمایی سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو به منظور هم اندیشی و بحث پیرامون مشکلات صنعت خودروسازی و قطعه سازی با حضور سید مصطفی میرسیلم و عزت الله اکبری تالارپشتی رییس کمیسیون صنایع مجلس، مدیران بانک آینده و تجارت و همچنین نمایندگان دو شرکت خودروسازی ایران خودرو و سایپا برگزار شد که طرفین جلسه یعنی خودروسازان و مجلسی ها انتقاداتی نسبت به عملکرد یکدیگر داشتند.

محصولات خودروسازان ایرانی حتی در عراق هم مشتری ندارد!

به گزارش خبرنگار خودرونویس، خودروسازی یکی از صنایع پیشرو و بزرگ در هر کشوری بوده و ایران نیز از این قاعده جدا نیست. تا به امروز سرمایه گذاری های بسیار کلانی در زمینه تولید خودرو و همچنین قطعه در ایران انجام شده که اگر مدیریت درستی در این زمینه صورت می گرفت، امروز صنعت خودروسازی ایران نیز می توانست در عرصه جهانی حرفی برای گفتن داشته باشد. سید مصطفی میرسیلم بیان کرد ولی به لطف کیفیت پایین خودروها و قطعات تولید شده و همچنین تولید خودروهایی با استاندارد 20 سال پیش دنیا، دو خودروساز اصلی یعنی ایران خودرو و سایپا بازار کشورهایی مثل عراق و سوریه را هم از دست داده اند و عملا محصولات آنها طرفدار چندانی در این کشورها ندارد.

سید مصطفی میرسلیم

میرسلیم اظهار کرد که استارت صنعت خودروسازی و قطعه سازی از سال 1345 در ایران خورد؛ ولی صنعت قطعه سازی نوین در ایران از سال 1372 آغاز شد که قطعه ساز امکان طراحی، مدل سازی و تولید محصولی جدید و همکاری با خودروساز در توسعه محصول را دارد. میرسلیم معتقد است که قطعه سازان باید در طراحی و توسعه محصول کنار خودروسازان قرار بگیرند و با دانش و تخصص خود پیشنهاداتی در زمینه کاهش هزینه های تولید و افزایش کیفیت بدهند.

میرسلیم در خصوص کیفیت پایین خودروهای تولید داخل، بخشی از تقصیر را متوجه خودروساز و بخشی دیگر را مربوط به قطعه سازان دانست؛ چراکه این قطعه سازان هستند که با عرضه قطعه به خودروساز، موجب تولید خودرو می شوند و اگر کیفیت خودرو پایین بوده بخشی از آن تقصیر قطعه ساز و بخشی دیگر تقصیر خودروسازی بوده که قطعه بی کیفیت از قطعه ساز خریداری می کند.

مصطفی میرسلیم

انتقاد قطعه سازان و خودروسازان نسبت به قیمت گذاری دستوری

قطعه سازان و خودروسازان همواره نسبت به قیمت گذاری دستوری خودرو انتقاد داشته اند. چراکه این نوع قیمت گذاری موجب ضرر خودروساز و قطعه ساز شده و آنها نمی توانند محصول تولیدی را حتی به قیمت تمام شده به بازار عرضه کنند. قیمت گذاری دستوری در صنعت خودروسازی موجب اختلاف شدید میان قیمت کارخانه و بازار خودروها شده در این میان رانت 100 هزار میلیارد تومانی طی دو سال به جیب دلالان رفته است. به عبارت دیگر سود قیمت گذاری دستوری برای دلال و ضرر و زیان آن برای مصرف کننده واقعی، قطعه ساز و خودروساز است.

مازیار بگلو

دبیر انجمن قطعه سازان اظهار کرد که در حالی این قیمت گذاری دستوری صورت می گیرد که قطعه سازان برخی از مواد اولیه خود مانند فولاد و آلومینیوم را گرانتر از قیمت آنها در بازار جهانی در ایران خریداری می کنند. به عبارت دیگر زمانی که هیچ قیمت گذاری دستوری برای مواد اولیه نیست و قطعه ساز و خودروساز ملزم به خریداری مواد اولیه با هر قیمتی هستند، نباید قیمت گذاری دستوری در انتهای این زنجیره یعنی محصول نهایی که خودروست صورت گیرد. البته دبیر انجمن قطعه سازان افزایش 18 درصدی قیمت خودرو در مدت اخیر و حذف شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو را اقدامی مثبت در این زمینه دانست؛ ولی همچنان معتقد است که قیمت محصولات خودروسازان باید افزایش یابد تا تیراژ خودرو در کشور افزایش یابد و تولید خودرو توسط ایران خودرو و سایپا با ضرر و زیان همراه نباشد.

گردهمایی قطعه سازان و خودروسازان 2 (1)

این در حالی بوده که میرسلیم اظهار کرد که تیراژ حدود 750 هزار دستگاهی تولید خودرو در ایران به نسبت جمعیت و تقاضا کاملا معقول بوده و نیازی به افزایش تیراژ نیست. در حال حاضر 21.7 میلیون دستگاه خودرو در ایران تردد می کند که این میزان به نسبت جمعیت کشور کاملا آمار مناسبی بوده و از میانگین جهانی هم بالاتر است.

گردهمایی قطعه سازان و خودروسازان

خودرو کالایی سرمایه ای در ایران

میرسلیم اشاره کرد که مشکلات اقتصادی امروزه در ایران باعث شده که خودرو به کالایی سرمایه ای تبدیل شود؛ این در حالی بوده که هیچ جای دنیا خودرو یک کالای سرمایه ای نیست. میرسلیم به همین دلیل عرضه خودرو در بورس را کاملا موضوعی اشتباه و غلط دانست و اظهار کرد هیچ جای دنیا خودرو کالایی سرمایه ای تلقی نشده و عرضه آن در بورس کاملا اشتباه است.

میرسلیم اظهار کرد که طی سال های گذشته اقدامات مثبتی در زمینه طراحی و تولید قطعات بدنه و قوای محرکه و گیربکس در ایران انجام شده؛ ولی تولید خودرویی مدرن نیازمند تربیت نیروی ماهر و توانمند بوده که اگر قطعه سازان و خودروسازان قصد ورود به دنیای مدرن خودروسازی را دارند، ابتدا باید نیروی مناسب با این کار را تربیت کنند.

سید مصطفی میرسلیم 2

وی معتقد است که قطعه ساز باید در تمام مراحل طراحی خودرو در کنار خودروساز قرار بگیرد و بله قربان گو نباشد؛ بلکه باید نسبت به طراحی یک قطعه در زمینه افزایش کیفیت و کاهش قیمت نظرات کارشناسی دهد و خودروساز را مجاب کند.

میرسلیم حتی بیان لفظ واردات خودرو را غلط دانست و مخالف جدی واردات خودروست. وی اظهار کرد که در صورت واردات خودرو، دو خودروساز اصلی یعنی ایران خودرو و سایپا از میز رقابت حذف می شوند و این به ضرر قطعه ساز هم تمام می شود؛ البته وی معتقد است که چند هزار دستگاهی باید توسط خودروسازان خودروهای وارداتی به بازار ایران عرضه شوند تا خودروسازان به تکنولوژی های روز دنیا در زمینه خودروسازی پی ببرد. چراکه همه اختراعات که توسط ایران صورت نمی گیرد!

عادل پیرمحمدی نماینده ایران خودرو در این گردهمایی بود که اظهار کرد میانگین ارزبری تولید هر خودرو امروزه چیزی در حدود دو هزار دلار بوده که سهم خودروساز این میزان تنها 33 درصد است که اتفاقا در این زمینه نیز برنامه ریزی هایی شده تا این ارزبری هم کمتر شود. پیرمحمدی بیان کرد که صنعت فولاد، پتروشیمی و الکترونیک از جمله مهم ترین صنایع مرتبط به تولید خودرو هستند که امروزه توانایی تامین نیاز خودروسازان داخلی را ندارند و همین موضوع سبب شده واحدهای تولیدی دوباره نسبت به واردات اقدام کنند.

وی معتقد است داشتن مواد اولیه دیگر برای یک کشور امتیاز نیست و تولید محصول نهایی و صادرات آن امتیاز محسوب می شود. به عنوان مثال هر کیلوگرم ورق بدنه صادراتی قیمتی در حدود 90 سنت دارد؛ ولی در صورت واردات یک خودرو ورق بدنه آن چیزی در حدود 3 دلار تمام می شود. پیرمحمدی اظهار کرد که مدت هاست که به صنعت فولاد بابت تولید ورق های فولادی با مقاومت کششی بالاتر درخواست داده ایم، ولی متاسفانه اقدامات مثبتی در این زمینه صورت نگرفته و همچنان متکی به واردات هستیم. وی معتقد است خودروساز نمی تواند هم صنعت فولاد، هم صنعت پتروشیمی و هم صنعت الکترونیک و دیگر صنایع را هم اداره کند. وی اشاره کرد که امروزه در زمینه تولید قطعات های تک و بردهای الکترونیک اقدامات زیادی صورت نگرفته و همچنان متکی به واردات آنها هستیم. نماینده ایران خودرو در پایان نیز نسبت به قیمت گذاری دستوری خودرو انتقاد کرد و از اظهارات برخی از نمایندگان مجلس و انتقاد آنها نسبت به افزایش قیمت خودرو گلایه کرد.

گردهمایی قطعه سازان و خودروسازان 2 (2)

انتقاد تند رییس کمیسیون صنایع مجلس به خودروسازان

عرت الله اکبری تالارپشتی رییس کمیسیون صنایع مجلس اظهار کرد که نمایندگان مجلس صدای مردم هستند و باید مطالبات مردم را بیان کنند و انتقاد آنها نسبت به افزایش قیمت خودرو کاملا برحق است. وی در ادامه بیان کرد سالهاست خودروسازان نواقص و کاستی های خود را به گردن مشکلات اقتصادی و دیگر عوامل می اندازند و اگر فردی گلایه دارد به دلیل آمار بالای تصادف و فوتی های سوانح رانندگی بوده که همگی ناشی از کیفیت پایین خودروهای تولید داخل است.

عادل پیرمحمدی

اکبری اشاره کرد که خودروسازی در ایران باید رقابتی باشد؛ ولی متاسفانه دولت برای ایران خودرو و سایپا حیاط خلوت ایجاد کرده و رقابتی در کار نیست. این رقابت بوده که موجب پیشرفت می شود و زمانی که رقابت نباشد هیچ پیشرفتی حاصل نمی شود. وی اظهار کرد چگونه می شود که خودروسازان ما پیش فروش و طرح های فروش خود را برگزار می کنند و پول نقد از مشتری دریافت می کنند، ولی پول قطعه ساز را حتی نسیه هم پرداخت نمی کنند و به بانک و … بدهکار هستند؟

عزت الله اکبری تالارپشتی 2

اکبری ضمن پیشرفت چشمگیر و سریع خودروسازان خصوصی اظهار کرد که چطور می شود خودروسازان دولتی ما نه تنها پیشرفت نمی کنند، بلکه 100 هزار میلیارد تومان زیان انباشه هم داشته باشند؟ مشکل کار کجاست؟ چرا بخش خصوصی زیان انباشه ندارد؟ آیا این شیوه خودروسازی که خودروسازان ما در پیش گرفته اند صحیح است؟ آیا اصلا می توان آنها را خودروساز دانست؟

رییس کمیسیون صنایع مجلس بیان کرد که چطور است که سهم دولت در ایران خودرو سایپا تنها 6 درصد بوده ولی به اندازه 600 درصد تصمیم می گیرد؟ اگر مدیر درستی باشید درخواست خود را از وزیر صمت مطالبه می کنید؛ ولی عدم مطالبه گری شما نشان از این دارد که ترس از دست دادن جایگاه و کرسی مدیریتان را دارید.

وی در ادامه بیان کرد که لازمه خودروساز خوب بود، قطعه ساز خوب بودن است. وی در ادامه بیان کرد که باید به بخش خصوصی توجه کرد. لازمه بقای یک صنعت صادرات است و خودرو نیز از این قاعده جدا نیست. بدین ترتیب اگر قصد داریم که خودروساز و قطعه ساز خوبی باشیم باید صادرات داشته باشیم تا برای پیشرفت در کلاس جهانی رقابت کنیم.

 

 

5 از 2 رای

دیدگاه شما چیست؟