تست درایو
سرباز صفر لشکر MGها

تجربه رانندگی با ام جی 3

سه شنبه - ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹
خواندن 4 دقیقه
ام جی

سگمنت هاچ‌بک‌های کلاس B جزو آن دسته از خودروهایی هستند که همیشه بر سر خریدن یا نخریدنشان پای شک و تردید در میان بوده است.بیشتر می‌توان آنها را گزینه‌ای منطقی برای جوانانی که علاقه‌مند به این سگمنت هستند و یا انتخابی برای بانوان دانست. با این تفاوت که در قیاس با هاچ‌بک‌های بسیار کوچک شهری، قدرت، ایمنی و امکانات رفاهی بیشتری عرضه کرده و می‌توان به خیالی آسوده‌تر سوار بر آنها بزرگراه‌ها و بعضا جاده‌های بین شهری جولان داد.

به گزارش خودرونویس،  سرباز صفر لشکر MGها که در حال تجربه کردن دومین نسل و یا بهتر است بگوییم اولین نسل با پلت‌فرم جدید و مستقل است. نسل اول این اتاق در سال 2008 میلادی و با نام MG 3 SW و بر پایه روور Streetwise عرضه شد. البته واژه «برپایه» نمی‌تواند به خوبی حق مطلب را ادا کند! ناگفته نماند که خود RoverSreetwise نیز بر اساس Rover 25 ساخته و پرداخته شده بود. اگر به خاطر داشه باشید، در فیلم سینمایی لورنس عربستان افسر دون پایه، لورنس که اصالتا بریتانیایی است درگیر ماجراهایی در کشورهای عربی شده و جسارت بالایی کسب می‌کند، MG بریتانیایی الاصل نیز که در چین در حال تولید است در جسارت همچون همان افسر بریتانیایی است، بیراه نیست اگر آن را لورنس چین‌ستان بنامیم!

نمای ظاهری MG 3

نمای ظاهری MG 3 را باید بر خلاف بسیاری دیگر از هموطنان چینی خود عاری از زرق و برق‌های اضافی و ساده و دوست داشتنی دانست. شاید علت این امر این باشد که هنوز هم طراحی‌های این برند زیر نظر کشور انگلستان انجام می‌شود. در نمای ظاهر سعی شده است تا در بعضی قسمت‌ها به جزئیات توجه خاصی شده و در سایر قسمت‌ها سادگی در عین زیبایی بصری مورد توجه قرار گیرد. در دید روبه‌رویی خودرو چراغ‌های جلو که با استفاده از هندسه‌ای سیال رو به دماغه و سپر خودرو تهاجم دارند اولین نکته‌ای هستند که بیننده را به فکر فرو می‌برند. علاوه بر این لوگو ام‌جی با ظرافت تحسین برانگیزی در کاسه چراغ‌ها بر روی یک صفحه بر جسته حک شده و در پس آن لامپ چراغی که اصطلاحا به چراغ کوچک معروف است و با روشن کردن نور صفحه کیلومتر روشن می‌شود تعبیه شده است.

در ادامه نکته قابل توجه دیگر در نمای ظاهری کاپوت (درب موتور) است که از انتهای شیشه جلو همانند هر اتومبیل دیگری شروع شده و با شیبی نه چندان تند به سمت دماغه خود می‌آید، اما در نزدیکی دماغه خودرو به صورت ناگهانی با شیبی تند پایان می‌آید گویی طراحان با خیال آسوده قصد امتداد درب موتور را داشته که به طور ناگهانی به یاد آورده است که در حال پیکرتراشی یک هاچ‌بک کوچک است و در همان لحظه تصمیم به اتمام کاپوت خودرو گرفته است!

 

ام جی 3

 

در ادامه و در نمای جانبی اولین نکته‌ای که به چشم می‌آید شیب و انحنا کم سقف خودرو است. در واقع سقف با شیب ملایمی از ستون A خودرو شروع شده و با همین ملایمت و البته اندکی شیب بیشتر به ستون C ختم می‌شود. بنابراین بر خلاف هاچ‌بک‌های دیگر می‌توان فضای سر مناسبی را برای سرنشینان ردیف عقب متصور شد. همچنین یک خط بدنه برجسته و غلیظ نیز از چراغ‌های جلو سرچشمه گرفته و به چراغ‌های عقب ختم می‌شود. طراحان یک خط غلیط و محدود را در قسمت پایینی درب‌ها نیز برای جذابیت بیشتر نمای جانبی خلق کرده‌اند. در دید انتهایی خودرو نیز چراغ‌هایی که از بالای ستون C شروع شده و تا پایین امتداد میابد علاوه بر تداعی طرح‌های ولوو جزو جذابیت‌های نمای عقبی خودرو است.

داخل کابین MG 3

با ورود به داخل کابین با فضایی نسبتا دلباز و تماما مشکی مواجه می‌شویم. فرم صندلی‌ها و پوشش چرمی پوشانده شده بر آنها کاملا رضایت‌بخش است. به شرطی که این کیفیت در دراز مدت نیز حفظ شود! کیفیت ساخت و مونتاژ قطعات داخل کابین نه خیلی رضایت بخش و است و نه جای گله‌ای باقی می‌گذارد. البته در برخی قسمت‌ها استفاده بیش از حد از پلاستیک خشک آزار دهنده است.

در نگاه اول باید کار با پنل سیستم صوتی و تهویه مطبوع را چندان پیچیده ندانست. با نگاهی کلی به ادوات و کلیدها می‌توان در همان ابتدا متوجه این نکته شد که با خودرویی با سطح تجهیزات رفاهی منطقی و قابل قبول روبه‌رو هستیم. فرمان نیز با وجود غربیلک کوچک اما خوش دست و با کیفیت است و دوخت قرمز رنگ، بخش‌های نقره‌ای رنگ روی آن و حک شدن MG 3 بر روی بخشی از آن بر جذابیتش افزوده است. اجازه دهید قضاوت بیشتر در مورد کابین خودرو و بررسی مواردی نظیر دید آینه‌ها، راحتی، ارگونومی و مواردی از این قبیل را به زمان آزمون رانندگی موکول کنیم.

 

کابین ام جی 3

 

پشت فرمان MG 3

بگذارید این بار کمی متفاوت شروع کنیم. از باز کردن درب خودرو و قرار گیری پشت فرمان و استارت زدن گذشته و یک راست به سراغ صدای پیشرانه برویم! همین‌قدر غیرمنتظره! شاید بپرسید چرا اول کار به سراغ صدای پیشرانه رفتیم، در جواب باید گفت صرفا برای اینکه قبل از شروع حرکت نکته‌ای بود که کاملا خودنمایی می‌کرد! در حالت درجا و در دور آرام پیشرانه نرم و بی صداست و داخل اتاق لرزش خاصی احساس نمی‌شود. نکته منفی اینکه برای تنظیم صندلی با دو اهرم در سمت چپ و یکی در زیر صندلی روبرو هستید، معنی آن خیلی ساده است: تنظیم دستی صندلی‌ها!

مسیر حرکت اهرم تعویض دنده جعبه دنده اتوماتیک نیز در نوبه خود جالب است. زمانی که اهرم در سمت راست قرار دارد می‌توان یکی از حالت‌های خلاص یا دنده عقب را انتخاب کرد و با حرکت دادن هرم به سمت چپ می‌توان جعبه دنده را در وضعیت تعویض دستی (تیپ ترونیک) قرار داد و با یک بار دیگر تکان دادن این اهرم به سمت چپ وارد حالت تعویض خودکار دنده‌ها شد. زمانی که جعبه دنده در حالت دستی قرار دارد می‌توان با بالا و پایین بردن اهرم دنده‌ها را سبک و سنگین کرد.

در ابتدای حرکت جعبه دنده ام‌جی3 بیش از حد انتظار آرام و بی رمق بود. در واقع این جعبه دنده خیلی باهوش است! اگر شروع حرکت و چند دقیق اول رانندگی خود را نرم و آرام شروع کنید جعبه دنده این حالت را ذخیره کرده و دنده‌های بعدی را نیز در دورهای پایین (بعضا در 2000 درو در دقیقه) تعویض می‌کند و بالعکس اگر شروع حرکتتان پر شتاب باشد تعویض دنده‌ها در دور بالاتری انجام می‌شود. اگر پس از مدتی رانندگی آرام در ترافیک‌های شهری وارد مسیر بزرگراهی شدید و تصمیم گرفتید کمی پرشتاب‌تر رانندگی کنید کافی است پدال گاز را تا انتها بفشارید، جعبه دنده با مکثی که قابل تامل است دنده را سنگین کرده و با تعویض دنده‌ها در دوری بالاتر به راننده اعلام می‌کند که وضعیت جدید را درک کرده است! در کنار جعبه دنده نیز یک دکمه S تعبیه شده است که با فشردن آن جعبه دنده در حالت اسپرت قرار می‌گیرد و ام‌جی3 درنده‌ترین خلق و خوی خود را به نمایش می‌گذارد. پیشرانه 1.5 لیتری 107 اسب بخاری تنفس طبیعی ام‌جی که 135 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند قدرت ورودی این جعبه دنده 5 سرعته را تامین می‌کند. در این تجربه چند ساعته روز آزمون قدرت پیشرانه معمولی و کافی به نظر می‌رسید. سواری خودرو در مسیرهای شهری و در عبور از دست‌اندازها ترکیبی از نرمی و راحتی و نوعی حالت اسپرت و خشن است که آزاردهنده نیست، اما شخصیت منحصر به فردی ندارد که بتوان آن را صرفا خشک و خشن و یا افراطی نرم و آرام دانست، یکی به نعل می‌زند و یکی به میخ! فرمان نیز کاملا در دست بوده و نرمی خاصی دارد، اما در بعضی موارد کمی سبک عمل می‌کند که شاید این امر ناشی از نرمی بیش از حد آن باشد. در هرحال به نظر نمی‌رسد با این فرمان مشکل خاصی داشته باشیم.

 

 

چراغ ام جی 3

 

بگذارید کمی رک باشیم! این اولین مدل ام‌جی است که می‌توانید رضایت کامل از ترمزهای آن داشته باشید و آن حس اعتماد به نفس را حتی همراه با کمی پیاز داغ اضافه به راننده منتقل می‌کند! مشکلی که در اکثر مدل‌های ام‌جی به وضوح دیده می‌شد! بر روی فرمان خودرو دکمه‌هایی برای برقراری مکالمه و قطع آن (سیستم بلوتوث)، کروز کنترل و تنظیمات سیستم صوتی قرار گرفته است که می‌تواند در ارگونومی خودرو تاثیر مثبتی داشته باشد. اما دسترسی به پنل‌هاب مربوط به سیستم تهویه و صوتی کمی با حس سردرگمی همراه است و نیازمند صرف وقت و کمی عادت!

حجم اختصاص داده شده برای صندوق بار نیز در قیاس با خودرویی مانند 206 بزرگتر و گودتر است، این مثال را زدیم تا در کنار تصاویر ابعاد صندوق عقب برایتان ملموس‌تر باشد! در کل باید با توجه به این فضای بار و شیب سقف خودرو و چند دقیقه نشستن در ردیف عقب خودرو چنین گفت که ام‌جی3 در بحث فضاسازی سر سازگاری دارد!

در یک جمع‌بندی باید ام‌جی 3 را خودرویی دانست که اگرچه ایرادهایی موردی در برخی قسمت‌های فنی و طراحی و البته کیفی دارد، اما در حد چند ساعت رانندگی در مسیرهای مختلف قابل قبول و رضایت بخش به نظر می‌رسد.

 

 

نمای عقب خودرو ام جی

تجهیزات رفاهی و ایمنی MG 3

از جمله تجهیزات رفاهی و ایمنی در نظر گرفته شده برای ام‌جی 3 می‌توان به مواردی نظیر سیستم ترمز ضد قفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، ترمز کمکی، سیستم کنترل پایداری، 6 کیسه هوا، گرمکن آینه‌ها، سنسور پارک، سانروف برقی، چراغ روشنایی در روز، سنسور باران، اتولایت، سیستم ضد بخار شیشه‌ها، سیستم صوتی با درگاه USB و بلوتوث، کامپیوتر سفری و … اشاره کرد.

 

تعداد سیلندر ها 4سیلندر –خطی-16 سوپاپ
حجم موتور(L) 1.5
حداکثر قدرت (hp/rpm) 6000/107
حداکثر گشتاور(nm/rpm) 4500/135
حداکثر سرعت (Km/h) 180
نوع جعبه دنده 5سرعته اتوماتیک
مصرف سوخت ترکیبی(L/100km) 5.8
وضعیت انتقال قدرت موتور جلو، دیفرانسیل جلو
حجم مخزن سوخت(L) 45
حجم صندوق بار (L) 285
مشخصات چرخ 185/65R15
ترمز های جلو و عقب دیسکی، کاسه‌ای
تعلیق جلو مستقل
تعلیق عقب H-Type
طول×عرض×ارتفاع(mm) 4018×1728×1517
فاصله بین دو محور(mm) 2520
4.2 از 5 رای

دیدگاه شما چیست؟