اخبار خودرو جهان
پا در کفش بزرگان

چری تیگو هشت در مقابل اشکودا کودیاک

دوشنبه - ۱۰ شهریور ۱۳۹۹
خواندن 9 دقیقه
مقایسه چری تیگو 8 و اشکودا کودیاک

با زمزمه ورود احتمالی چری تیگو هشت به ایران بر آن شدیم تا معارفه و مقایسه ای کوتاه بین این خودرو و یک رقیب نسبتا نامدار یعنی اشکودا کودیاک را برای شما داشته باشیم.

به گزارش خودرونویس، در شرایطی که خودروسازان کشورمان با حدود نیم قرن تجربه در خواب زمستانی عمیقی فرو رفته اند و هر از گاهی از این خوابِ غفلت بیدار شده و دست به تغییرات شگرفی همچون فیس لیفت (بخوانید چراغ لیفت) محصولات کهنِ ایرانی-فرانسوی و ایرانی-کره‌ای و نیز طراحی قالپاق های جدید برای این محصولات می زنند، در آسیای شرقی و  به خصوص در کشور چین کمپانی های خودروسازی مدام در حال تکاپو و تلاش برای مطرح شدنِ هرچه بیشتر و تبدیل شدن به برندهایی قابل احترام و قابل رقابت در بازار جهانی هستند.

مقایسه چری تیگو 8 و اشکودا کودیاک از نمای عقب

طراحی ظاهری

در نمای جلو تیگو هشت امضای شرکت چری به خوبی در بخش جلوپنجره و ترکیب آن با چراغ ها به چشم می خورد و به سرعت ما را به یاد چری تیگو هفت و خصوصا آریزو ۶ می اندازد و البته باید گفت طرحی کاملا شرقی دارد. شاید نمای جلوی این خودرو بی شباهت به محصولات کره ای خصوصا هیوندای سانتافه نباشد اما به هیچ عنوان کپی کاریِ صرف محسوب نمیشود و تقریبا چهره ای مستقل دارد.

نمای جلو چری تیگو هشت

در همین نما به سراغ اشکودا می رویم؛ در کودیاک با طرحی ساده اما جذاب و اروپایی مواجه می شویم. جلوپنجره افقی به همراه چراغ های دو تکه و خشن به همراه سایر جزییات در هماهنگی کامل با یکدیگر طراحی شده و رد چندانی از سایر خودروهای مطرح بازار در آنها دیده نمی شود. در نمای جلوی دو خودرو مذکور کاملا میتوان تضاد اندیشه ها و احساسات شرقی و اروپایی را یافت؛ چری با طرحی نسبتا اغراق آمیز و شلوغ به همراه پف‌های بیشتر و اشکودا با طرحی ساده تر و خشن تر و البته ماندگاری بیشتر.

اشکودا کودیاک

به سراغ نمای جانبی دو خودرو و سپس پشت آنها می رویم. در نمای جانبی تیگو هشت نوع خطوط شیشه های کناری، کروم کاری دور شیشه ها و برآمدگیِ روی گلگیر عقب هرچند بی شباهت به کلئوس نیست اما باید گفت در هماهنگی کامل با سایر بخش های بدنه بوده و نمای جذابی را برایش رقم زده است.

در نمای عقب نیز تیگو هشت از طرحی مدرن سود میبرد که برخلافِ دماغه ی خودرو، آنچنان مستقل نبوده و در بخش چراغ های عقب، جانمایی اگزوز و مه شکن های روی سپر، شباهت بسیار زیادی با نسل جدید رنو کلئوس دارد و به نوعی بیش از آنکه شرقی باشد، اروپایی طراحی شده است.

در نمای کناری اشکودا اما خط شانه تیز و شیشه هایی که با حرکت به سمت عقب باریک تر می‌شوند، نمایی گُوه ای شکل را برایش رقم زده؛ رکاب پایین درب ها و نیز رینگ‌های ساده اما نسبتا زیبا نیز تکمیل کننده این نما هستند. باید گفت در نمای جانبی چری کاملا لوکس تر و حتی به نوعی زیباتر از اشکوداست هرچند اشکودا نیز اسپرت تر از چری به نظر می‌رسد.

نمای پشت اشکودا کودیاک نیز مانند سایر بخش های بدنه سادگی و ماندگاری خاص خود را دارد و کاملا مستقل جلوه می‌کند. زیبا ترین بخش نمای عقبی اشکودا بی شک چراغ های مثلثی شکل آن است که با گرافیک داخلی بسیار زیبا به بهترین شکل ممکن طراحی و جانمایی شده است.

در کل می توان گفت هرچقدر که طراحان شرکت چری سعی داشته اند تا پرچمدار خود را لوکس و تجمل گرایانه طراحی و معرفی نمایند، به همان نسبت طراحان شرکت اشکودا، کودیاک را با طرحی ساده و ماندگار و البته با چاشنی اسپرت به معرض نمایش درآورده اند.

 

طراحی داخلی

نقد و بررسی طراحی داخلی را بازهم از چری آغاز می‌کنیم. با ورود به داخلِ تیگو هشت شاهد طرحی زیبا، ساده (نقطه مقابل طراحی بدنه) و نسبتا لوکس اما مدرن هستیم. سادگی داخل خودرو باعث می شود تا به سرعت و با گذشت زمان کوتاهی با آن خو بگیرید و نیز از آن دل زده نخواهید شد. کابین کاملا ارگونومیک، دارای فضای مناسب و زیبا طراحی شده است و باید اذعان داشت که در برخی جزئیات بی شباهت به محصولات جدید کمپانی آئودی نیز نیست و این شباهت خصوصا در بخش پایینیِ دریچه های تهویه مطبوع در مرکز کنسول، یعنی جایی که تنظیمات مربوط به بخش تهویه قرار دارد، قوت بیشتری به خود می گیرد.

کابین چری تیگو هشت

نکته ی حائز اهمیت دیگر در بخش طراحی داخلی، لحاظ کردن فضای بسیار مناسب پا و سر برای سرنشینان است که بی تردید در سفر‌های طلانی مدت، رضایت آنان را به همراه خواهد داشت. به عنوان نکته آخر نیز بیان این مورد که تیگو هشت دارای صندلی های ردیف سوم بوده و در واقع در صورت لزوم قابلیت تبدیل شدن به یک شاسی بلند هفت نفره را دارد، خالی از لطف نبوده و شاید همین مورد نیز یکی از امتیازات مثبت این خودرو در نظر مشتریان ایرانی تلقی گردد (با توجه به عرضه قریب الوقوع این خودرو در کشور توسط مدیران‌خودرو).

به سراغ اشکودا می‌آییم؛ با ورود به کابین اشکودا اولین موردی که به شدت جلب توجه می‌کند شباهت اتمسفر و جزئیات کابین آن با محصولات فولکس واگن است که این مورد با توجه به آنکه اشکودا از زیرمجموعه های این برند آلمانی محسوب می‌شود، چندان عجیب به نظر نمی‌رسد. کابین کودیاک گرچه مانند طرح بیرونی آن ساده است اما اینبار این سادگی بیش از حد شاید به آن لطمه بزند چرا که طراحی داشبورد نسبت به خودروهای هم‌رده و حتی همین چری چینی، کاملا قدیمی و به دور از هرگونه هیجان به نظر می‌رسد. به جرات میتوان گفت که جالب توجه ترین بخش داشبورد اشکودا طرح چوب پیانو آن در پیشانی داشبورد بین قسمت مانیتور و دریچه تهویه کناری است. البته از این نکته نباید غافل شد که متریال کابین این خودرو بسیار باکیفیت بوده و این خودرو نیز مانند چری قابلیت هفت نفره شدن را دارا است.

کابین اشکودا کودیاک

مشخصات فنی

از نظر قوای فنی تیگو هشت موجود در تست از یک پیشرانه ۲ لیتری توربو با حداکثر قدرت ۱۷۰ اسب بخار و گشتاور ٢۵۰ نیوتن متر بهره می گیرد. وظیفه انتقال قدرت در این خودرو برعهده یک گیربکس اتوماتیک CVT با قابلیت تعویض دستی (۹ سرعته در حالت دستی) است که این جعبه دنده قدرت تولیدی را به مانند بیشتر کراس اوور های چینی به چرخ های جلو منتقل می کند. پیشرانه فوق اگرچه حجم نسبتا مطلوبی دارد اما قدرت آن نشان می دهد که از تکنولوژی آنچنان به روزی بهره‌مند نیست. همچنین تیگو هشت با یک پیشرانه ۱.۶ لیتری توربو با تکنولوژی بسیار به روز با قدرت ۱۹۷ اسب بخار و گشتاور ۲۹۰ نیوتن متر و جعبه دنده ۷ سرعته دو کلاچه نیز در برخی از بازارها، عرضه می شود. لازم به ذکر است که شرکت مدیران‌خودرو برنامه دارد تا تیگو هشت را دقیقا با مشخصات فنی فوق (پیشرانه ۲ لیتری توربو) در ایران عرضه کند.

به سراغ اشکودا می‌رویم؛ اشکودا موجود در تست از یک پیشرانه کم حجم ۱.۴ لیتری توربو با حداکثر توان ۱۵۰ اسب بخار و گشتاور ۲۵۰ نیوتن متر به همراه یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک بهره می‌گیرد. نیروی تولید شده در این خودرو به هر چهار چرخ آن منتقل می‌شود که این مورد در کنار جعبه دنده ۶ سرعته آن (در مقابل محور جلو بودن و سی وی تی بودن تیگو) برگ برنده‌های اشکودا در مقابل رقیب محسوب می شود. البته باید متذکر شد که پیشرانه بسیار کم حجم اشکودا اگرچه مصرف سوخت بسیار پایینی دارد اما در دورهای بالا و مسیرهای خارج جاده کاملا در مقابل پیشرانه هایی با حجم های بالاتر و گشتاورهای بیشتر، کم می‌آورد و به نوعی در برخی موارد احساس می‌شود که این پیشرانه جوابگوی جثه‌ نسبتا بزرگ کودیاک نیست.

 

سخن پایانی

در پایان باید گفت شرکت های چینی این روزها آنقدر فعال بوده و پیشرفت کرده اند که دیگر به راحتی می توانند پا در کفش بزرگترها نیز بگذارند و حتی بعضا با آنها شاخ به شاخ بشوند. چری تیگو هشت گرچه در این مقایسه در بعضی موارد همچنان در پس اشکودا قرار می گیرد، اما به وضوح نشان دهنده پیشرفت چشمگیر چینی هاست. ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که تیگو هشت دقیقا در زمانی در ایران عرضه خواهد شد که رقبای هم سگمنت و معتبر این خودرو یعنی رنو کولئوس، نیسان ایکس تریل و هیوندای سانتافه از کشورمان رخت بر بسته اند و به نوعی با توجه به طراحی جذاب و صد البته مورد پسند مشتریان ایرانی و نیز در صورت قیمت گذاری مناسب، چری تیگو هشت جایگزین چینی سانتافه‌ محبوب در بین ایرانیان خواهد شد و حضوری موفقیت آمیز را در کشورمان تجربه خواهد کرد.

دیگر موارد پیشنهادی:
5 از 6 رای

دیدگاه شما چیست؟