اخبار خودرو ایران
هم آوردان هم وطن

مقایسه چری تیگو5 و لیفان X70

پنجشنبه - ۲ مرداد ۱۳۹۹
خواندن 9 دقیقه
چری و لیفان

با زمزمه ورود احتمالی لیفان X70 به ایران و نیز با توجه به حضور چند ساله چری تیگو 5 به عنوان یک رقیب شناخته شده، هم سگمنت و نسبتا محبوب در بین مشتریان ایرانی در سال‌های گذشته، بر آن شدیم تا معارفه و مقایسه‌ای کوتاه بین این دو رقیب هم وطن، برای شما داشته باشیم.

 

طراحی ظاهری تیگو5 و لیفان X70

چری تیگو 5 چند سالی است که میهمان ایرانی هاست و با ظاهر و مشخصات آن تقریبا آشنایی کامل داریم. طی چند سال حضور تیگو5 در بازار، مدیران خودرو آن را به تازگی فیس لیفت کرده که هرچند این فیس لیفت محدود بوده، اما باعث شده هنوز ظاهر این خودرو خسته کننده و تکراری نشود.

تیگو5 در ظاهر و به خصوص در نمای جلو اگرچه بی شباهت به محصولات کمپانی رنج‌روور نیست اما به هیچ وجه نمی‌توان آن را یک کپی تمام عیار و بی تناسب نامید. این خودرو از ظاهری آراسته، نسبتا ساده و به دور از اغراق‌های شرقی بهره می‌برد و به طور کل می‌توان گفت چری ظاهری شکیل برای این خودرو رقم زده است. شاید تنها ضعف بصری تیگو5 ارتفاع زیاد خودرو به نسبت عرض آن است که به نوعی حس ناهمگونی و عدم تعادل را به بیننده القا می‌کند که البته این موضوع صرفا در حد حس باقی می‌ماند و خودرو به واقع دچار عدم تعادل نیست.

با گذر از این نقد کوتاه، به سراغ جدیدترین دست پرورده شرکت لیفان یعنی مدل X70 می‌رویم. شاید به جرات بتوان گفت لیفان همچنان از معدود خودروسازان چین است که از امضای مشخصی در طراحی‌های خود سود نمی‌برد و هر کدام از خودروهای این شرکت اگرچه در نوع خود و به تنهایی زیبا و به روز جلوه می‌کنند، اما وجه مشترکی در طراحی آنها دیده نمی‌شود.

 

لیفان و تیگو

لیفان X70 در واقع جایگزینی برای مدل X60 است که حدودا هشت سال پیش معرفی شده بود. این خودرو نسبت به X60 رشد ابعادی داشته اما هنوز از تیگو 5 به لحاظ ارتفاع ٢۵، به لحاظ طول 116 و از نظر عرض ٢۱ میلی‌متر کوچک‌تر است.

در X70 در بخش دماغه با جلوپنجره‌ای بزرگ که یادآور محصولات هیوندای خصوصا هیوندای کرِتا هست، مواجه می‌شویم که چراغ های جلو با فرمی عضلانی و نسبتا زیبا از دو طرف به این جلوپنجره متصل شده‌اند.

سپر خودرو هماهنگ با سایر جزییات پوزه طراحی شده و دو مه شکن دایره‌ای شکل در گوشه به همراه یک ورودی هوا در مرکز آن جانمایی شده‌اند. چراغ‌های روشنایی در روز لیفان با چراغ‌های جلوی این خودرو یکپارچه بوده، اما در تیگو 5، این چراغ‌ها به صورت مجزا درون سپر جانمایی شده‌اند. یکی از نکات ریز و البته مهم در بخش دماغه لیفان تغییر لوگوی این شرکت از یک نشان سه خط، به نوشته “لیفان” با فونتی نسبتا زیبا است که در قسمت بالای جلوپنجره جا خوش کرده است.

از نکات منفی‌ که با ایستادن در مقابل لیفان و نگاه مستقیم به آن به چشم می‌آید، آینه‌های جانبی بیش از حد بزرگ آن است که اگرچه دید بسیار گسترده‌ای را برای راننده به ارمغان می‌آورد، اما با ابعاد خودرو سازگاری چندانی ندارند و این مشکل دقیقا در لیفان X60 هم پیشتر دیده شده بود.

از نمای جلو گذر کرده و به بخش کناری هر دو خودرو می‌رسیم. در نمای جانبی X70 از فرمی به روزتر و استایلی عضلانی‌تر نسبت به تیگو بهره می‌برد که اتصال شیشه‌های جانبی به شیشه عقب (مانند برخی از محصولات اروپایی مثل مرسدس بنز GLE و پژو 3008) یکی از همین عوامل زیبایی و به روز بودن این بخش محسوب می‌شود. رینگ های X70 بزرگ‌تر و زیباتر از تیگو 5 بوده و بی شباهت به طرح‌های محصولات AMG نیست. این موضوع رخ جذاب‌تری را برای لیفان در این بخش باز هم نسبت به تیگو به ارمغان آورده است.

با رسیدن به نمای پشت خودروها و با دیدن طراحی پروفیل عقب لیفان، به سرعت و بی هیچ شکی محصولات کمپانی جیپ مانند چروکی و کامپس در ذهنمان تداعی می‌شوند. چراغ‌های عقب هماهنگ با فرم چراغ‌های جلو طراحی شده‌اند و گرافیک به نسبت زیبایی دارند. در همین بخش عقب از جمله ضعف‌های طراحی لیفان می‌توان به فونت بیش از حد بزرگ برند این خودروساز در بخش بالایی در صندوق اشاره کرد. جانمایی پلاک در سپر نیز خالی از ایراد نبوده و باعث بیش از حد خالی جلوه دادن بخش میانی در صندوق (فضای بالای سپر تا چراغ های عقب) شده است.

در همین نما در تیگو فایو شاهد تناسب بهتر و پختگی در طراحی هستیم و اجزا در هماهنگی کامل با یکدیگر به سر می‌برند. به طور کل در بخش عقب باید گفت تیگو نسبت به لیفان نمره بالاتری را کسب می‌کند.

طراحی داخلی تیگو5 و لیفان X70

با ورود به فضای داخلی هر دو خودرو به وضوح طراحی برتر، لوکس‌تر و مواد استفاده شده مرغوب‌تر در کابین تیگو نسبت به رقیب هم وطنش به چشم می‌آید. داشبورد تیگو 5 هرچند بی شباهت به نسل قبل محصولات هیوندای نیست، اما کاملا ارگونومیک و زیبا طراحی شده و به راحتی نمی‌توان ایرادی را به آن وارد داشت و باید گفت نسبت به X70 لوکس‌تر جلوه می‌کند.

لیفان X70 در بخش کابین نیز مانند بخش بیرونی نسبت به X60 پیشرفت بسیار چشمگیری داشته اما هنوز کمی سردرگم بوده و جای کار دارد. شاید ضعیف‌ترین بخش طراحی داخلی X70 مربوط به بخش میانی داشبورد بوده که طراح هرچند سعی کرده است فضای خالی بین سیستم تهویه و مانیتور را با تعبیه کلید های درشت مربوط به فلاشر و کلید های سیستم مالتی مدیا پر کند، اما باید گفت چندان موفق عمل نکرده و درست مانند برخی از خودروهای داخلی اینطور به نظر می‌رسد که برخی از کلیدهای مربوط به آپشن های خودرو حذف شده و به جایش از قاب پلاستیکی با تعداد دکمه‌های کمتر استفاده شده است.

 

 

کابین چری

مانیتور خودرو نیز مانند تیگو5 در بالاترین قسمت داشبورد و در بین دریچه‌های تهویه قرار گرفته و نوآوری خاصی در طراحی آن رعایت نشده است. بی تردید زیبا ترین بخش کابین لیفان فرمان سه شاخه آن است که دارای طرحی جدید بوده و بسیار شکیل و به روز جلوه می‌کند.

فضای داخلی هر دو خودرو در هر دو ردیف و در بخش بار کاملا مناسب بوده و پاسخگوی نیازهای یک خانوار برای سفرهای درون و برون شهری است. در زمینه تجهیزات رفاهی و ایمنی نیز هر دو خودرو تقریبا در یک سطح قرار داشته و رضایت نسبی را برای مالک در قبال وجه پرداختی به ارمغان می‌آورند.

مشخصات فنی تیگو5 و لیفان X70

چری تیگو5 به لحاظ فنی کاملا برای ما ایرانی‌ها شناخته شده است و می‌توان گفت به لحاظ فنی سازگاری خود با شرایط جوی و جاده‌ای ایران را برای مشتریان ایرانی به اثبات رسانده است. تیگو5 از یک پیشرانه دو لیتری تنفس طبیعی با بیشینه قدرت ۱٣٩ اسب‌بخار و بیشینه گشتاور ۱٨٢ نیوتن‌متر بهره می‌برد که یک جعبه دنده خودکار سی وی تی نیروی تولید شده توسط موتور را به چرخ‌های جلو انتقال می‌دهد.

لیفان X70 نیز به لحاظ فنی بسیار شبیه به تیگو بوده و می‌توان گفت از پیشرانه‌ای نسبتا کم بازده اما کم دردسر و سازگار با شرایط کشورمان بهره می‌گیرد. قلب تپنده لیفان نیز مشابه با تیگو یک پیشرانه دو لیتری تنفس طبیعی است که بیشینه قدرتی معادل با ۱۴۰ اسب‌بخار و بیشینه گشتاوری معادل ۱٨۵ نیوتن متر را تولید می‌کند.

 

تیگو 5 و لیفان

تا اینجای کار داستان مشابه با تیگو است اما شاید بتوان گفت برگ برنده ی لیفان جعبه دنده ۵ سرعته خودکار آن در مقابل جعبه دنده سی وی تی تیگو است که اگرچه قدری مصرف سوخت بیشتری را به مالک تحمیل می‌کند، اما در مقابل شتاب بیشتری نسبت به رقیب در اختیار راننده قرار می‌دهد. شایان ذکر است X70 نیز مشابه با تیگو و اکثر کراس‌اوورهای چینی بازار تک دیفرانسیل بوده و نیروی تولیدی به چرخ های جلوی آن منتقل می‌شود.

در پایان باید گفت لیفان X70 در مجموع کراس‌اووری جذاب و جوان پسند با مشخصات قابل قبول است که در بازار آشفته این روزهای کشور، در صورت عرضه با قیمت قدری پایین‌تر نسبت به رقبا می‌تواند به خوبی در بازار سر و صدا به پا کند و کار را برای رقبای هم وطن خود سخت کند.

شرکت لیفان در گذشته نیز با عرضه ی X60 توانسته بود پنجه در پنجه اولین نسل از ام وی ام X33 بیاندازد و حتی موفقیتی قابل قبول نسبت به رقیب را برای شرکت عرضه کننده به ارمغان آورد و به نظر می‌رسد در صورت عرضه X70 این خودرو نیز سهم قابل قبولی از بازار را کسب نماید.

 

4.3 از 13 رای

دیدگاه شما چیست؟