اخبار خودرو جهان
قدرتمندترین نمونه تولید شده در تاریخ

معرفی فورد موستانگ شلبی GT500

سه شنبه - ۶ خرداد ۱۳۹۹
خواندن 5 دقیقه
فورد موستانگ شلبی GT500

دهه گذشته، سال‌های بسیار مهم و پردستاوردی برای خودروسازان دنیا بوده است. چراکه آنها راه تولید خودروهایی جذاب را پیدا کرده‌اند و به راحتی قادر شده‌اند که محصولاتی با بیشینه قدرت تولیدی بسیار بالا عرضه کنند. یکی از این خودروها دوج چلنجر است. چراکه هنگامی که این کوپه عضلانی عرضه شد تنها قادر به تولید بیشینه قدرت 425 اسب‌بخار بود، اما رفته رفته با عرضه تریم‌های جدیدتر قدرت آن افزایش یافت تا اینکه نسخه دیمون، بیشینه قدرتی معادل دو برابر نسخه اولیه داشت. به جز چلنجر، شورولت کامارو و کوروت که داستانی مشابه دارند، حال نوبت به فورد رسیده که با عرضه موستانگ شلبی GT500 به این گروه بپیوندد.

به گزارش پایگاه خبری خودرونویس، با وجود اینکه فورد موستانگ GT500 مدتی پیش در نمایشگاه دیترویت رونمایی شده، تا بدین لحظه برخی از مشخصات آن برای طرفداران همچنان مبهم است. به عنوان مثال فورد تایید کرده که این خودرو به یک پیشرانه هشت سیلندر 5.2 لیتری سوپرشارژ مجهز شده و یک جعبه دنده هفت سرعته دو کلاچه نیرو و گشتاور تولیدی آن را به چرخ‌ها منتقل می‌کند، اما در زمان رونمایی چیزی در خصوص بیشینه قدرت و گشتاور این پیشرانه مطرح نکرده بود.

قدرت احتمالی پیشرانه شلبی GT500

چند روز قبل از آغاز نمایشگاه دیترویت فورد بیان کرده بود که GT500 قادر به تولید بیشینه قدرتی فراتر از 700 اسب‌بخار خواهد بود، اما از بیان عدد دقیق آن تا پاییز سال آینده که زمان عرضه این خودرو است، خودداری کرد. پیش‌بینی می‌شد که پیشرانه موستانگ GT500 قادر به تولید بیشینه قدرتی در حدود 750 اسب‌بخار و بیشینه گشتاوری در حدود 950 نیوتن‌متر باشد. فورد وعده داده که این خودرو قادر است در کمتر از 11 ثانیه از خط پایان درگ 400 متر عبور کند، ضمن اینکه شتاب 0 تا 100 آن هم در حدود 3.5 ثانیه خواهد بود.

شلبی GT500

نکته‌ای که در خصوص پیشرانه GT500 جدید باید دانست این است که فورد برای این خودرو سوپرشارژی 2.7 لیتری نصب کرده و آن را در قسمت پایینی پیشرانه جانمایی کرده تا مرکز ثقل خودرو نسبت به قبل پایین‌تر آید. همچنین اینترکولر هم بین بلوک سیلندرها نصب شده تا پیشرانه جمع و جورتر به نظر برسد. سرسیلندر آلومینیومی این خودرو قابلیت تحمل فشارهای بالا را دارد. به لطف بهبود سیستم روغن رسانی، این خودرو در فشارهای G بالا نیز قادر به روغن رسانی ایده‌آل به تمام اجزای پیشرانه است. بنابراین این پیشرانه کاملا جدید است و نسبت به قبل متفاوت شده است. غرش آن نیز نسبت به قبل به مراتب وحشتناکتر است.

 

گیربکس اسب سرکش فورد

فورد برای موستانگ شلبی GT500 یک جعبه دنده هفت سرعته با شیفتر دورانی عرضه کرده است و اصلا قصد ندارد برای آن جعبه دنده دستی عرضه کند. چراکه معتقد است جعبه دنده‌های خودکار جدید به مراتب نسبت به جعبه دنده‌های دستی سریعتر هستند. این کمپانی ادعا کرده که جعبه دنده جدید موستانگ تنها 100 میلی ثانیه برای تعویض دنده‌ها زمان نیاز دارد که بسیار سریع است.

کابین شلبی GT500

همان گونه که این نسخه موستانگ عملکردی موشک وار در خط مستقیم دارد، به لطف نصب دیسک‌های ترمز بزرگ در محور جلو که در میان رقیبان خود بزرگترین است، ترمزگیری با این خودرو بسیار مطمئن خواهد بود. برای چرخ‌های جلوی موستانگ GT500 دیسک‌هایی 16.5 اینچی با کالیپرهای شش پیستونه در نظر گرفته شده تا این موشک زمین به زمین را بتوان متوقف کرد. طبق ادعای فورد، این ترمزها 20 درصد نسبت به ترمزهای GT350 بزرگتر شده‌اند. شاید به همین دلیل است که این خودرو به صورت استاندارد به رینگ‌های 20 اینچی مجهز شده است. فورد جزییات فنی و رفاهی این خودرو را در آستانه زمان عرضه موستانگ GT500 ملقب به قدرتمندترین موستانگ تولید شده، منتشر می کند.

 

 

ترکیبی کامل از قدرت، هندلینگ و ماندگاری در شلبی GT500

با وجود اینکه فورد چندی پیش از قدرتمندترین نسخه موستانگ یعنی شلبی GT500 پرده برداری کرده بود، اما آمار و ارقام عملکرد آن را به طور کامل اعلام نکرد. اما طی تست درایوی که سایت موتور 1 با این کوپه عضلانی آمریکایی 760 اسب‌بخاری داشته، مشخص شد که عملکرد آن فراتر از چیزی است که تصور می‌شد، چراکه شلبی GT500 طی 3.3 ثانیه قادر است از حالت سکون به مرز 96 کیلومتر بر ساعت دست یابد.

بدین ترتیب نسل جدید این خودرو کمی نسبت به نسل قبل سریع‌تر شده است، چراکه نسل پیشین شلبی GT500 با پیشرانه 662 اسب‌بخاری خود طی 3.5 ثانیه از حالت سکون به مرز 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسید. به عبارتی دیگر نسل جدید این خودرو بهبود 0.2 ثانیه‌ای در شتاب اولیه داشته که این میزان پیشرفت در ازای 100 اسب‌بخار افزایش قدرت پیشرانه، نتیجه چندان خوبی نیست.

بسیاری از طرفداران موستانگ، از عملکرد شلبی GT500 راضی نیستند، چراکه با وجود بهبود جزیی شتاب نسبت به نسخه پیشین، بیشینه سرعت قابل پیمایش آن کمی افت هم داشته است.

 

نگاهی واقع بینانه به عملکرد نسل جدید شلبی GT500

در حالی که ممکن است اینگونه به نظر برسد که ما از عملکرد نسل جدید شلبی GT500 نسبت به نسخه پیشین آن رضایت چندان نداریم، اما اعتقاد ما چیز دیگریست. اگر بخواهیم نگاهی واقع بینانه به این خودرو داشته باشیم، نصب پیشرانه‌ای با این سطح قدرت در جلو و انتقال نیروی آن به چرخ‌های عقب، باعث می‌شود که خودرو با مشکل کنترل پایداری در هنگام شتاب‌گیری از حالت سکون تا محدوده سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دچار شود، در واقع حتی بهترین تایرهای موجود نیز قادر نیستند از منحرف شدن خودرویی مانند موستانگ شلبی GT500 در هنگام شتابگیری با تمام قدرت، جلوگیری کنند.

موستانگ شلبی

بنابراین فورد می‌بایست برخی از پارامترها را محدود می‌کرد تا پایداری این غول 760 اسبی خدشه‌دار نشود. اما فورد اگر قصد داشت تا عملکرد موستانگ شلبی را بهبود بخشد، می‌توانست پیشرانه را همانند کاری که شورولت با کوروت C8 کرد در پشت کابین نصب کند، یا اینکه می‌بایست از یک تعلیق فوق نرم به منظور توزیع بهتر وزن مانند چیزی در دوج چلنجر دیمون نصب شده، استفاده می‌کرد.

 

برتری نسل جدید GT500 نسبت به قبل

اما برتری نسل جدید شلبی GT500 نسبت به نسخه قبلی زمانی مشخص می‌شود که تایم مسافت 400 متر آنها را مقایسه می‌کنیم؛ 100 اسب‌بخار قدرت بیشتر نسخه جدید در کنار نصب گیربکس دو کلاچه با تعویض دنده‌های فوق سریع باعث شدند تا شلبی GT500 جدید مسافت 400 متر را یک ثانیه سریع‌تر از نسخه قبلی طی کند.

اگر ناراحت هستید که چرا شلبی جدید مانند نسخه پیشین قادر به دست یافتن به سرعت 320 کیلومتر بر ساعت نیست، بهتر است بدانید که نسخه پیشین کیت بدنه آیرودینامیکی و پیشرفته‌ای مانند نسخه جدید نداشت. نصب این کیت باعث شده تا نیروی رو به پایین تولید شده و پایداری خودرو افزایش یابد، اما روی سرعت نهایی آن مقداری تاثیر منفی گذاشته است.

 

چیزی که باعث شده شلبی GT500 را خودرویی شگفت انگیز و به مراتب برتر از نسخه پیشین بدانیم، ترکیب قدرت، هندلینگ، ماندگاری و قابلیت استفاده آن به صورت روزمره بوده که آن را در بین خودروهای عضلانی پرقدرت متمایز ساخته است.

دیگر موارد پیشنهادی:
5 از 2 رای

دیدگاه شما چیست؟