8 علت اصلی خرابی گیربکس جک s5 چیست؟

شنبه - ۱۳ آبان ۱۴۰۲
خواندن 3 دقیقه

از کار افتادن رادیاتور گیربکس (خنک کن)، اصلی‌ترین دلیل خرابی گیربکس جک اس 5 است. مواردی از قبیل کاهش سطح روغن، استفاده از روغن‌های نامرغوب، عدم استفاده صحیح از خودرو، نشتی لوله‌ها و … منجر به خرابی رادیاتور شده که در نهایت منجر به خراب شدن کل سیستم جعبه‌دنده می‌شوند. اگر علائم خرابی را در گیربکس خود می‌بینید و یا مدت‌هاست که آن را به وسیله یک تعمیرکار حرفه‌ای چکاپ نکرده‌اید، می‌توانید از گیربکس باز کمک بگیرید.

به گزارش خودرونویس،خرابی‌ های گیربکس جک s5 به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد. اگر سریعاً مشکل رو پیدا و رفع نکنید، ممکنه مشکلات بیشتری برای خودروتون به‌‌وجود بیاد. جک اس 5 در دو نسخه دنده‌ای و اتومات تولید می‌شود که در هر دو نسخه از گیربکس 6 سرعته برخوردار است. عملکرد جعبه‌دنده‌های شش سرعته با مدل‌های معمولی فرق دارد. این هم بگیم گه نسخه‌های اولدفیس و نیوفیس این خودرو ازلحاظ برنامه‌ریزی جعبه‌دنده متفاوت هستند. اینجا 8 علت اصلی خرابی جعبه دنده خودروهای جک اس 5 رو بیان کردیم.

عملکرد گیربکس جک اس 5

جک اس 5 یکی از خودروهای باکیفیت ساخت چین هستش که به‌خاطر کارایی و ظاهر زیبا در ایران طرفدارای زیادی پیدا کرده. قبل از بیان علت خرابی های گیربکس جک s5 کمی با هم با عملکرد جعبه‌دنده این خودرو آشنا بشیم. عملکرد گیربکس اتوماتیک جک با مدل‌های دنده‌ای متفاوت است. دبل کلاچ گیربکس جک s5 همچون سایر خودروهای دارای گیربکس DCT عمل می‌کنه و دو کلاچ داخل سیستم تعبیه شدن که توسط ابزارهای الکترونیکی و هیدرولیکی کار می‌کنند. یکی از این دو کلاچ با دنده‌های اول، سوم،پنجم و عقب و دیگری با دنده‌های چهار، دوم و ششم درگیر است.

نشانه‌های خرابی گیربکس اتوماتیک

گیربکس یا جعبه دنده نیز مانند هر قطعه دیگری دچار مشکلاتی از قبیل سایش می‌شه که در نهایت تعویض دنده‌ها و حرکت خودرو رو با مشکل مواجه می‌کنه. وقتی جعبه دنده یا گیربکس دچار مشکل بشه، معمولاً با نشانه‌هایی زیر همراه خواهد بود.

  • نشتی مایع گیربکس
  • چراغ چک موتور
  • عدم پاسخ چرخ دنده‌ها
  • شنیدن صداهای غیرمعمول
  • لرزش و تکان‌های خودرو
  • سرو صدا در دور آرام و ثابت
  • بوی سوختگی
  • لغزش دنده
  • کشیدن شدن کلاچ
  • مشکل در تعویض دنده

درصورت تشخیص موارد بالا، باید برای رفع مشکل در بخش گیربکس اقدام کنید. موارد زیر علل اصلی خرابی های گیربکس جک s5 هستند:

1رادیاتور یا خنک کن گیربکس جک s5

وقتی گیربکس اتوماتیک جک مدل S5 خراب می‌شه، اصلی‌ترین جایی که باید بررسی کنید، قطعه‌ای به نام خنک کن گیربکس (cooler) است. این قطعه حرارت روغن گیربکس را کاهش می‌دهد و همچنین آبی که از موتور وارد جعبه دنده می‌شه رو خنک می‌کنه. برای جلوگیری از بروز مشکل در رادیاتور، حتماً نسبت به تعویض صافی گیربکس جک s5 و خنک کن حساس باشید و به‌صورت دوره‌ای و منظم اونو تعویض کنید. عوامل مختلفی باعث می‌شن که خنک کن گیربکس جک s5 و در نهایت خود گیربکس آسیب ببینه. هرکدوم از این عوامل که اتفاق بیفته، باید منتظر نشانه‌هایی که در بخش بالا ذکر کردیم، باشید.

2- روغن دنده یا واسکازین

روغن دنده دارای مواد افزودنی است که باعث می‌شه در برابر فشار زیاد از دنده‌ها محافظت کنه. یکی دیگر از دلایل خرابی های گیربکس جک s5 ، وقتیه که روغن دنده یا واسکازین از کار افتاده باشه. عدم تعویض به‌موقع این ماده، باعث میشه قطعات داخلی جعبه دنده از جمله خنک کن گیربکس دچار سایش بشن و در نهایت از کار بیفتن. از کار افتادن این قطعات هم باعث بروز مشکل در سیستم کلی گیربکس میشه.

3- نشتی لوله انتقال روغن گیربکس

خودروی جک از مجاری زیادی برای انتقال روغن برخوردار است. فقط کافیه نشتی کوچکی در یکی از این مجاری به‌وجود اومده باشه و روغن رو کمتر از مقدار لازم، به جعبه دنده برسونه؛ دراین صورت، دمای داخل جعبه‌دنده افزایش پیدا می‌کنه که با افزایش دما، نه تنها رادیاتور نمی‌تونه از عهده خنک کردن بربیاد، بلکه خودش هم بر اثر گرمای زیاد ممکنه بسوزه. اگر متوجه تموم شدن غیرعادی آب رادیاتور شدید، احتمال داره یکی از لوله‌های انتقال دهنده روغن، نشتی داشته باشه و این دلیل هم یکی از دلایل خرابی های گیربکس جک s5 است. در این صورت سریعاً برای تعمیر و تعویض لوله اقدام کنید. برای تعمیر و تعویض قطعات مختلفی از جمله لوله‌های انتقال دهنده روغن، ساعت گیربکس جک، تعویض صافی روغن گیربکس جک s5 و … می‌تونید به تعمیرگاه تخصصی گیربکس باز مراجعه کنید.

4- کیفیت پایین متریال قطعات

به‌طور کلی، کیفیت پایین قطعات جعبه‌دنده می‌تونه یکی از دلایل خرابی این بخش از خودرو بشه. اگر در طول استفاده از خودرو، مجبور هستید که قطعات جعبه‌دنده را تعویض کنید، حتما از برندها و فروشگاه‌های معتبر خرید کنید.

5استفاده از روغن کیفیت پایین

یکی دیگه از دلایل خرابی گیربکس جک، به‌کارگیری روغن‌های بی‌کیفیت از برندهای نامرغوب هست. روغن نامرغوب می‌تونه منجر به گرفتگی صافی گیربکس جک s5 و خرابی سایر قطعات ازجمله رادیاتور بشه که در نهایت به خرابی گیربکس منجر میشه. برای جلوگیری از این مشکل و سایر مشکلاتی که در پی آن می‌آیند، بهتر است از روغن توصیه شده کارخانه استفاده بشه. پس از کم شدن سطح روغن یا خراب شدن آن باید سریعاً نسبت به تعویض و اضافه کردن روغن اقدام کنید.

6- پایین بودن سطح روغن

کاهش روغن گیربکس هم می‌تونه علت خرابی های گیربکس جک s5 باشه. روغن‌ها از اصطکاک قطعات جلوگیری می‌کنن و مانع از گرم‌شدن بیش از حد فضای داخل جعبه‌دنده خواهند شد؛ به‌این‌ترتیب با کم شدن سطح روغن، عملکرد گیربکس دچار مشکل می‌شه. سطح روغن گیربکس به‌دلایل مختلفی از جمله نشتی، تبخیر بیش‌ از حد، خرابی مبدل گشتاور و … کم می‌شه.

7- عدم توجه به چراغ اخطار خودرو

چراغ اخطار موتور، مشکلات خودرو را نشان می‌ده؛ بنابراین نباید نسبت به آن بی‌تفاوت باشید و در صورت مشاهده سریعا بررسی‌های لازم را انجام بدید و برای حل مشکل یا مشکلات به تعمیرگاه مراجعه کنید.

8- رانندگی غیراصولی یا ناشیانه

رانندگی کردن با خودروی اتومات متفاوت از خودروهای دنده دستی هست. اگه نتونید به‌درستی از آن استفاده کنید، ممکنه به گیربکس آسیب بزنید. برای مثال زمانی که در حالت توقف کامل نیستید و مدت زیادی دنده را روی P نگه داشتید. بنابراین، حالت مذکور و تمام رفتارهایی که با طراحی خودروهای اتومات سازگار نیست، یکی دیگه از علت‌های از کارافتادن خنک‌کننده و به تبع دلایل خرابی های گیربکس جک s5 هستند.

دلایل خرابی گیربکس اتوماتیک جک s5

از کار افتادن رادیاتور گیربکس (خنک کن)، اصلی‌ترین دلیل خرابی گیربکس جک اس 5 است. مواردی از قبیل کاهش سطح روغن، استفاده از روغن‌های نامرغوب، عدم استفاده صحیح از خودرو، نشتی لوله‌ها و … منجر به خرابی رادیاتور شده که در نهایت منجر به خراب شدن کل سیستم جعبه‌دنده می‌شوند. اگر علائم خرابی را در گیربکس خود می‌بینید و یا مدت‌هاست که آن را به وسیله یک تعمیرکار حرفه‌ای چکاپ نکرده‌اید، می‌توانید از گیربکس باز کمک بگیرید. تعمیرکاران حرفه‌ای ما در یک بررسی کامل تمام آن‌چه گیربکس خودروی شما به آن نیاز دارد را تشخیص می‌دهند و برای شما یک برنامه زمان‌بندی مشخص برای چکاپ‌های بعدی مشخص می‌کنند. هرگونه نشانه ازجمله سروصدای غیرعادی، نشتی، بوی سوختگی و موارد دیگری که در همین مقاله ذکر شد، سریعاً  برای تعمیر گیربکس اتوماتیک جک s5 به تعمیرگاه تخصصی گیربکس باز مراجعه نمایید. در تعمیرگاه گیربکس باز انواع قطعات جعبه‌دنده ازجمله دبل کلاچ گیربکس جک s5، ساعت گیربکس جک و …. تعمیر و درصورت لزوم تعویض خواهد شد.

 تعمیرکاران حرفه‌ای ما در یک بررسی کامل تمام آن‌چه گیربکس خودروی شما به آن نیاز دارد را تشخیص می‌دهند و برای شما یک برنامه زمان‌بندی مشخص برای چکاپ‌های بعدی مشخص می‌کنند. با کمک گیربکس باز، می‌توانید هزینه‌های تعمیر گیربکس اتوماتیک تیگو 7 را تا حد زیادی کاهش داده  و عمر مفید خودرو خود را افزایش دهید.

آدرس تعمیرگاه گیربکس باز: تهران،میدان هروی خیابان وفامنش بلوار مژده انتهای خیابان دماوند ، جنب کارواش مژده

تلفن تماس:   09351624062   –  09124787165    مهندس خسروی

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟