گواهینامه موتور سیکلت چگونه صادر می شود؟

جمعه - ۷ شهریور ۱۳۹۹
خواندن 4 دقیقه
موتورسیکلت

استفاده از موتورسیکلت به دلیل عبور و مرور راحت تر و سریع تر مخصوصا در شهر های بزرگ و شلوغ روز به روز در حال افزایش است از آنجایی که این وسیله نقیله میان قشر جوان کشور مورد استقبال زیاد قرار گرفته بنابراین لزوم گرفتن گواهینامه این وسیله نقیله پرطرفدار بیش از پیش احساس می شود .

به گزارش خودرونویس، افزایش چشمگیر تولید و استفاده از موتورسیکلت در کشور و به ویژه در تهران سبب شده تلفات جانی با این وسیله نقیله در مقایسه با سایر وسایل نقلیه در کشور بیشتر باشد بنابراین برای کمتر شدن آسیب های مالی هم که شده بهتر است گواهینامه این وسیله نقلیه را هر چه زودتر بگیریم ما در این مطلب شما را برای گرفتن گواهینامه موتورسیکلت راهنمایی می کنیم .

مدراک مورد نیاز برای گرفتن گواهینامه موتورسیکلت

برابر ماده ۲ آئین نامه صدور انواع گواهینامه‌های رانندگی ۴ شرط برای اخذ گواهینامه موتور سیکلت لازم است.

• داشتن حداقل سن ۱٨ سال تمام، و داشتن سلامت جسمی و روانی که به تأیید مراجع صلاحیت دار پزشکی رشیده باشد.
• طی دوره‌های آموزش نظری و عملی در آموزشگاه‌ها و یا مراکز مجاز و قبول شدن در آزمون‌های تئوری آئین نامه و مهارت عملی رانندگی با موتور سیکلت تا ۲۰۰ سی سی
• همچنین مدارکی از جمله اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی، عکس ۴٭۳ زمینه سفید و واریز مبلغ ٨۴٨۰۰۰ ریال به خزانه دولت جهت اخذ گواهینامه موتور سیکلت لازم است.

دارندگان گواهینامه موتور سیکلت تنها مجاز به رانندگی با موتور سیکلت ها تا ظرفیت ۲۰۰ سی سی هستند و پس از گذشت سه سال از تاریخ اخذ گواهینامه و در صورت داشتن ۲۳ سال تمام مجاز به رانندگی با موتور سیکلت با حجم بیش از ۲۰۰ سی سی می‌شوند.

ذکر این نکته ضروری است که به استناد ماده ۲۶ آئین نامه راهنمایی و رانندگی هر کسی که بخواهد با هر نوع وسیله نقلیه موتوری زمینی رانندگی کند باید گواهینامه متناسب رانندگی با آن وسیله نقلیه را دارا باشد. لذا موتورها با هر حجم موتوری نیاز به گواهینامه دارند اما اسکوتر نیاز به گواهینامه ندارد.

مراحلی که باید برای گرفتن گواهینامه بگذرانید :

• شرکت در کلاس های تئوری : که به شما یک کتاب آیین نامه موتور سیکلت است که شامل کلاس های فنی و عمومی است که علائم و تابلو ها و شرایط رانندگی با موتور را آموزش می دهد .
• امتحان آیین نامه موتور سیکلت
• شرکت در کلاس عملی : این قسمت بسیار برای موتور سواران شیرین است , به نوبت در صف می ایستید و سوار موتور شده و در پیست آموزش موتور سیکلت تمرین میکنید .

• امتحان شهری ( عملی ) : برای قبولی در امتحان عملی موتور زیاد نگران نباشید این آزمون فقط یک بخش دارد و آن گذشتن از میان سه مانع به صورت زیگزاگ است و شما هنگام گذشتن از میان آن ها نباید با موانع برخورد کنید

دواطلبین گرفتن گواهینامه موتورسیکلت برای دریافت اطلاعات تکمیلی و آدرس مراکز ثبت نامی می توانند به وبسایت راهنمایی و رانندگی به آدرس http://rahvar120.ir/ مراجعه کنند.

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟

سایر دیدگاه ها

  • امیر | 4 اسفند 1399 - 0:29 ق.ظ

    سلام و درود فراوان خدمت شما دوستان عزیز
    دوستان یک سوال داشتم آیا بنده متولد ۱۳۸۲/۰۳/۲۵ هستم میتونم گواهنامه موتور ۲۰۰سی سی رو بگیرم ؟

    • یحیی دادگر | 4 اسفند 1399 - 1:43 ب.ظ

      با عرض سلام و درود خدمت شما، سن دریافت گواهینامه برای موتورسیکلت و خودرو از نوع سواری، 18 سال تمام است. با توجه به این قانون شما در تیر ماه 1400 که 18 سال شما تمام شد امکان اخد گواهینامه را خواهید داشت.