ورود اتوبوس های تک کابین جدید به تهران

سه شنبه - ۱۴ مرداد ۱۳۹۹
خواندن 5 دقیقه
اتوبوس تک کابین

از هر ۵ دستگاه اتوبوس تهران، حداقل سه دستگاه آن فرسوده است و به عبارتی ۶۲ درصد اتوبوس‌های تهران فرسوده هستند لذا نوسازی ناوگان اتوبوسرانی در این شرایط بسیار ضروری است بنابراین باتوجه به فرسودگی بالای اتوبوس‌های تک کابین، از محل ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت ۱۳۹۸، اتوبوس‌های تک کابین برای شهر تهران خریداری خواهد شد.

به گزارش خودرونویس، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران گفت: باتوجه به عمر فرسودگی بالای اتوبوس‌های تک کابین، از محل ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت ۱۳۹۸، اتوبوس‌های تک کابین برای شهر تهران خریداری خواهد شد.

محمود ترفع اظهار داشت: برای نخستین‌بار بخشی از اوراق مشارکت به اتوبوسرانی تخصیص پیدا کرده است. باتوجه به نوسان قیمت‌ها، ابتدا باید وارد تنظیم قرارداد شد. درحال حاضر نمی‌توان اعلام کرد که با ۵۰۰ میلیارد تومان چند دستگاه اتوبوس می‌توان خریداری کرد.

وی  افزود: اتوبوس‌هایی که با این مبلغ قرار است خریداری شود، اتوبوس تک کابین و مینی بوس خواهد بود. میزان تقاضای تعدادی از خطوط شرکت واحد کمتر از یک اتوبوس است. به همین علت تلاش می‌شود مینی بوس نیز در قراردادهای منعقد شده، خریداری شود.

به گفته ترفع؛ اوراق مشارکت ۱۳۹۹ برای اتوبوسرانی یکهزار میلیارد تومان و فرآیند پیگیری آن نیز آغاز شده است.

وی درباره قرارداد خرید اتوبوس و مینی با شرکت ایران خودرو دیزل، بیان کرد: قرارداد با ایران خودرو دیزل بابت خریداری اتوبوس و مینی بوس درحال انجام اقدامات نهایی است. در صورت قطعی شدن قرارداد، بخشی از مبلغ قرارداد از بودجه ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت ۱۳۹۸ است.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با بیان اینکه خودروسازان تا زمانی‌که پیش پرداختی دریافت نکنند، تولید را آغاز نمی‌کنند، افزود: ورود نخستین تولیدات اتوبوس در شرایط معمولی از زمان دریافت پیش پرداخت، بیش از دو ماه زمان می‌برد.

وی با اشاره به اینکه شهر تهران به اتوبوس دوکابین بیشتر نیاز دارد بیان کرد: میزان فرسودگی اتوبوس‌های تک کابین بیشتر است. میانگین عمر اتوبوس‌های تک کابین ۱۲/۵ سال است درصورتی‌که اتوبوس‌ها دوکابین به صورت میانگین ۹ سال عمر دارند.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با تأکید براینکه اتوبوس‌های دوکابین در کشور تولید نمی‌شود، یادآور شد: اولویت نوسازی با اتوبوس‌های تک کابین است. اما اگر تولیدکننده‌ای اتوبوس دوکابین تولید کند، این دسته از اتوبوس نیز خریداری می‌شود.

درحال حاضر قیمت هر اتوبوس تک کابین حدود دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است.

  امضای تفاهم‌نامه تولید اتوبوس و مینی‌بوس ایران خودرو دیزل با شهرداری تهران

 

چندی پیش نیز قرارداد تولید و تحویل ۲۵۰ دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس با هدف تجهیز ناوگان حمل ونقل عمومی پایتخت  بین شهردار تهران و مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو امضا شد.‌

از این تعداد، ۱۲۰ دستگاه اتوبوس و ۱۳۰ دستگاه مینی‌بوس ساخت ایران خودرو دیزل است و ارزش این قرارداد چهار هزار میلیارد ریال برآورد مشد.بر اساس توافق انجام شده، پس از عقد قرارداد، ۱۲۰ دستگاه اتوبوس و ۱۳۰ دستگاه مینی‌بوس تولیدی ایران خودرو دیزل در مدت ۶ ماه تحویل شهرداری تهران می‌شود.

همچنین در این مراسم، تفاهم‌نامه تحویل ۵۰۰ دستگاه اتوبوس به ارزش یک هزار میلیارد ریال امضا شد.

در این مراسم هم چنین مدیرعامل ایران خودرو از آمادگی این گروه خودروسازی برای تامین و تولید اتوبوس برقی برای شهرداری تهران خبر داد و گفت: اتوبوس‌هایی که امروز تامین و تولید آنها تفاهم شده از استاندارد دست‌کم یورو ۴ و در مدل های گازسوز یورو ۶ برخوردار خواهند بود.

طبق اخرین پیگری ها قرارداد با ایران خودرو دیزل بابت خریداری اتوبوس و مینی بوس درحال انجام اقدامات نهایی است.

بازسازی ۵۰ دستگاه اتوبوس دو کابین تا پایان امسال

محمود ترفع، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران درباره بازسازی اتوبوس‌ها در سال گذشته، توضیح داد: اتوبوس‌های مدل ۱۳۸۶ از سال گذشته در اولویت بازسازی قرار گرفته بود. ۱۵۰ دستگاه اتوبوس دو کابین ملکی مدل ۱۳۸۶ وجود داشت که ۵۰ دستگاه اتوبوس بازسازی کامل شدند. همچنین ۱۰۰ دستگاه اتوبوس خصوصی مدل ۱۳۸۶ در سال گذشته بازسازی شد. در مجموع بازسازی ۱۵۰ دستگاه اتوبوس در سال گذشته انجام شده است.

او در پاسخ به این پرسش که امسال برنامه بازسازی اتوبوس‌ها به چه صورت خواهد بود، گفت: باتوجه به اعمال شدیدتر تحریم‌ها و افزایش قیمت ارز نسبت به سال گذشته، پیش بینی می‌شود که امسال ۵۰ دستگاه اتوبوس دو کابین بازسازی شود. از سال گذشته بازسازی اتوبوس‌های مدل ۱۳۸۶ در الویت قرار گرفته که بعد از اتمام بازسازی اتوبوس‌های این مدل به سراغ مدل‌های بعدی یعنی ۱۳۸۷ و ۱۳۸۸ خواهیم رفت.

ترفع با تأکید براینکه اتوبوس‌های بازسازی شده دوباره به چرخه بهره برداری باز می‌گردند، افزود: تمام قطعات اتوبوس فرسوده اعم از قوای محرکه، فضای بیرونی و داخلی، کولر، موتور، دیفرانسیل و … به صورت کامل بازسازی می‌شود و تفاوت چندانی با یک اتوبوس جدید ندارد و تنها از لحاظ سال ساخت، پایین تر است. اتوبوس‌های بازسازی شده هم رده اتوبوس‌های مدل بالا فعالیت می‌کنند.

 

تأمین ۵۰ درصد قطعات یدکی اتوبوس‌ها در داخل کشور

 

او با بیان اینکه هزینه تأمین لوازم یدکی از کشورهای خارجی چند برابر گذشته شده، افزود: هزینه‌های جاری افزایش بسیاری یافته و این درحالی است که شرکت‌های داخلی، ۵۰ درصد نیاز قطعات یدکی برای بازسازی یا تعمیرات اتوبوس‌ها را تأمین می‌کند. برای تعمیر موتور اتوبوس، سه برابر هزینه گذشته پرداخت می‌شود.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با اشاره به شرایط تحریم‌ها و نبود امکان واردات اتوبوس جدید، گفت: درحال حاضر بازسازی به صورت موقت جایگزین نوسازی ناوگان شده است.

به گفته ترفع؛ تمامی اتوبوس‌های بازسازی شده، معاینه فنی را پاس می کنند. درضمن ملاک اصلی بازسازی یک اتوبوس، دریافت معاینه فنی است.

او در ادامه افزود: اتوبوسی که بیش از ۱۰ سال سن دارد به سن فرسودگی رسیده و بنابر آیین نامه کشوری باید از رده خارج شود. اما به علت نبود واردات و صدور مجوز از سوی استانداری مبنی بر اینکه تا مادامی‌که اتوبوس امکان اخذ معاینه را داشته باشد، امکان تردد در سطح شهر و فعالیت را دارد و توسط پلیس هم جریمه نخواهد شد.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با بیان اینکه میانگین سن اتوبوس‌های دیزل ۱۰ سال و اتوبوس‌های گازسوز ۱۲ سال است، یادآور شد: درحال حاضر متوسط عمر ناوگان اتوبوسرانی تهران از سن فرسودگی فراتر رفته و برابر با حدود ۱۲ سال است. پیشنهاد می‌شود که بالادستی‌ها طرحی را تصویب کنند که براساس آن مصوبه اتوبوس بازسازی شده ۵ تا ۷ سال امکان بکارگیری بعد از سن فرسودگی را داشته باشد.

5 از 3 رای

دیدگاه شما چیست؟