اخبار خودرو ایران

نشانه های خرابی گیربکس اتوماتیک

سه شنبه - ۲۱ فروردین ۱۴۰۳
خواندن 3 دقیقه

برای تعمیر گیربکس اتوماتیک ابتدا باید با نشانه های خرابی آن آشنا شوید. در صورتی که گیربکس اتومات دچار خرابی شده باشد، عملکرد خودرو مختل می شود و شما نمی توانید به راحتی آن را مورد استفاده قرار دهید.

برای تعمیر گیربکس اتوماتیک ابتدا باید با نشانه‌های خرابی آن آشنا شوید. در صورتی که گیربکس اتومات دچار خرابی شده باشد، عملکرد خودرو مختل می‌شود و شما نمی‌توانید به راحتی آن را مورد استفاده قرار دهید. اگر می‌خواهید بیشتر با دلایل خراب شدن گیربکس اتوماتیک آشنا شوید، بهتر است در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

مهم‌ترین نشانه‌های خرابی گیربکس اتوماتیک

زمانی که گیربکس خودروی شما دچار مشکل و خرابی شده باشد، شما با نشانه‌های متعددی مواجه می‌شوید. این نشانه‌ها به شما کمک می‌کنند تا در کوتاه‌ترین زمان مشکل اصلی گیربکس را پیدا کرده و آن را حل کنید. از جمله این نشانه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

وجود مشکل در تعویض دنده

زمانی که گیربکس اتومات خراب شده باشد، شما قادر نخواهید بود به­راحتی دنده را تعویض کنید و دنده سفت می‌شود. این مسئله می‌تواند مشکلات متعددی را برای شما به وجود آورد. در واقع شما قادر به کاهش یا افزایش سرعت یا حتی خلاص کردن دنده در زمان ایست نخواهید بود. این مسئله بسیار مهم و حیاتی است و باید سریعاً برای تعمیر گیربکس اتوماتیک اقدام کنید.

سروصدای شدید در گیربکس

یکی دیگر از علائم خرابی گیربکس اتوماتیک وجود سروصدای بیش از حد در آن است. در صورتی که در زمان حرکت سروصدای زیادی از گیربکس به گوش برسد، باید سریعاً برای تعمیر آن اقدام کنید. برخی مواقع این سروصدا به علت فرسودگی یا کمبود روغن نیز در گیربکس اتفاق می­افتد؛ بنابراین بهتر است سعی کنید همواره مقدار روغن و سلامت آن را مورد بررسی قرار دهید.

وجود نشتی در گیربکس

در صورتی که قطعات گیربکس سوراخ شده یا میزان روغن در گیربکس زیاد باشد، نشتی رخ می­دهد. در صورتی که در زمان پارک خودرو در قسمت زیرین آن لکه‌های روغن مشاهده می­کنید، می‌توانید اطمینان حاصل کرده که گیربکس نشتی دارد. این نشتی ممکن است آسیب فراوانی به قطعات داخلی گیربکس شما بزند؛ بنابراین بهتر است در کوتاه‌ترین زمان نسبت به رفع آن اقدام کنید.

احساس لرزش و تقه در گیربکس

در برخی موارد ممکن است زمانی که گیربکس درگیر است، دچار لرزش یا تقه زدن شود. دقت داشته باشید که تقه زدن به هیچ عنوان طبیعی نیست. برای یافتن دلیل این مشکل بهتر است روغن گیربکس را مورد بررسی قرار دهید و از سالم و تمیز بودن آن اطمینان پیدا کنید. در صورتی که روغن مشکلی نداشته باشد، باید توربین را بررسی کنید؛ چراکه در زمان خراب یا سوراخ شدن توربین نیز ممکن است گیربکس بلرزد یا تقه بزند.

بوی سوختگی در گیربکس

یکی دیگر از نشانه‌هایی که بیانگر نیاز به تعمیرات گیربکس اتومات بوده، بوی سوختگی است. در صورتی که در زمان روشن شدن خودرو و درگیر شدن گیربکس با بوی سوختگی مواجه شدید، بهتر است سریعاً به دنبال یافتن علت باشید. در ابتدا بهتر است اتصالات، سیم‌ها، سوکت­ها، لنت‌های ترمز و… را مورد بررسی قرار دهید و از سالم بودن آن‌ها مطمئن شوید. در صورتی که بوی سوختگی از سمت جعبه دنده باشد، باید گیربکس را مورد بررسی قرار دهید.

صدای زوزه مانند در حالت خلاص

در برخی مواقع در حالت خلاص ممکن است صدایی زوزه مانند به گوش شما برسد. این صدا ممکن است با کوبش و لرزش همراه باشد. در این زمان احتمال دارد جعبه دنده خودرو با مشکل مواجه شده باشد. علاوه بر این، خراب شدن شیر برقی گیربکس اتوماتیک نیز می­تواند دلیل خراب شدن گیربکس باشد. برای حل این مشکل بهتر است در سریع‌ترین زمان از یک تعمیرکار حرفه‌ای کمک بگیرید.

خروج دنده از وضعیت اصلی خود

یکی دیگر از نشانه‌های خرابی گیربکس اتوماتیک، خارج شدن دنده از وضعیت اصلی خود است. در واقع در این زمان دنده در وضعیت خود باقی نمی‌ماند و ممکن است از حالت خلاص یا حتی r به سایر دنده‌ها انتقال پیدا کند و مشکلات متعددی را برای شما به وجود آورد. این مسئله ممکن است به علت وجود مشکل در ساعت گیربکس باشد. برای عیب یابی و تعمیر بهتر است به تعمیرکاران متخصص مراجعه کنید.

درگیر نشدن گیربکس در حالت رانندگی یا درایو

در صورتی که گیربکس در حالت رانندگی درگیر نشود، عملکرد خودرو با مشکل مواجه شده و شما با مشکلات متعددی روبه­رو خواهید شد. در این زمان خودروی شما گاز هرز می‌خورد و هر چه بیشتر پایتان را روی پدال گاز فشار دهید، باز هم سرعت تغییری نمی­کند و تنها صدای گاز دادن به گوش می‌رسد. در این زمان ممکن است سلکتور گیربکس دچار خرابی شده باشد. توجه داشته باشید که به هیچ وجه بدون داشتن تخصص اقدام به تعمیر گیربکس اتوماتیک نکنید.

تعمیر گیربکس اتومات

در صورتی که گیربکس خودروی شما دارای هر یک از علائم بالا است، بهتر بوده سریعاً نسبت به تعمیر آن اقدام کنید. برای این کار بهتر است خودرو را به نمایندگی‌های معتبر ببرید و به هیچ عنوان از تعمیرگاه‌های غیر حرفه‌ای برای تعمیر گیربکس کمک نگیرید.

برای تعمیر گیربکس اتومات کجا برویم

در این مطلب سعی کردیم شما را با نشانه‌های خرابی و تعمیر گیربکس اتوماتیک آشنا کنیم. در صورتی که گیربکس خودروی شما با مشکلاتی همچون تقه زدن، صدای بلند، لیز خوردن دنده، مشکل در تعویض دنده و… مواجه شد، باید سریعاً نسبت به تعمیر آن اقدام کنید. برای این کار لازم است از مراکز معتبر تعمیر گیربکس استفاده کنید. این مراکز معمولاً تعمیرکاران حرفه‌ای و متخصص را در اختیار شما می‌گذارند.

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟