اخبار خودرو ایران

عمر خودروهای بنزینی در کدام کشورها زودتر به پایان می رسد؟

شنبه - ۱۶ دی ۱۴۰۲
خواندن 3 دقیقه

این روزها آلودگی هوا به اوج خود رسیده است، آلودگی هوا یکی از بزرگ‌ترین مشکلات زیست محیطی است که تمام شهروندان در شهرهای بزرگ و صنعتی با آن مواجه هستند.

این روزها آلودگی هوا به اوج خود رسیده است، آلودگی هوا یکی از بزرگ‌ترین مشکلات زیست محیطی است که تمام شهروندان در شهرهای بزرگ و صنعتی با آن مواجه هستند.

به گزارش خودرونویس، آلودگی هوا عواقب وحشتناکی برای سلامت انسان و کره زمین دارد و با سردتر شدن هوا شاهد آلودگی بیشتر در کلان‌شهرهای ایران نیز هستیم. به همین دلیل به نفع همه است که آلاینده‌ها را ردیابی کنند و تا حد امکان برای به حداقل رسیدن انتشار آنها تلاش کنند.

سازمان بهداشت جهانی آلودگی هوا را یکی از مهم‌ترین عوامل تهدیدکننده سلامت جهانی می‌داند که نیاز به توجه و اقدام فوری دارد.افزایش تعداد ذرات آلاینده به‌عنوان اصلی‌ترین عامل آلودگی هوا در جهان شناسایی شده است.آثار آلودگی هوا می‌تواند به‌سلامت انسان‌ها، حیوانات و گیاهان آسیب بزند، منجر به بروز بیماری‌های تنفسی، افزایش میزان آلرژی‌ها و بیماری‌های قلبی عروقی  و حتی افزایش مرگ‌ومیر در جوامع شهری و صنعتی شود.

یکی از دلایل اصلی آلودگی شهر تهران کمبود حمل و نقل پاک، ارزان و سازگار با محیط زیست است. کیفیت پایین خودرو ها نیز عامل تاثیر گذار در ایجاد آلودگی هوا بوده و حضور بی رویه این خودرو ها در خیابان مشکلات زیست محیطی زیادی را در شهر ایجاد می کنند. سن بالای وسایل نقلیه عمومی نیز جزء مواردی است که باید درمورد آن راه حل های مناسبی پیدا شود.

در همین خصوص به دنبال تشدید آلودگی هوا اغلب کشورهای دنیا راهکارهایی برای حل این مشکل در پیش گرفته اند تا بلکه از این معضل بزرگ کم کنند.هر کشور هم روش خاصی را برای پیروزی در این جنگ پیش می گیرد.

راه حل ۵ کشور با مساحت قم برای حل آلودگی و یارانه برق

در این خصوص حامد پاک طینت کارشناس اقتصادی از راهکارهای کشورهای مختلف برای حل این معضل نوشته است:

نخستین کشور سوییس نام دارد، سوییس با منابع آبی خود که  ۷۵درصد است برق کشورش را تامین می کند و با اینکه جمعیت آن در سی سال گذشته ۳۰درصد بیشتر شده است اما مصرف انرژی آن  ۶درصد کم شده است!

فنلاند تا ده سال آینده هیچ کربنی تولید نمی کند! وتا ۶سال آینده برق خورشیدی آن ۴برابرمی شود! تولیدخودروی برقی در ۱۰سال گذشته در این کشور ۲برابر شده است!

کشور نروژ بیش از ۹۸درصد از برق خود را از انرژی تجدیدپذیر تولید می کند،و ۹ خودرو از ۱۰ خودرویی که در این مملکت فروخته می شود برقی است و تا دو سال آینده فروش خودروی بنزینی در این کشور ممنوع می شود .

دانمارک  نیز نیمی از برق خود را از باد تولید می کند و در حال نصب ۶۰۰ توربین در جزیره ای است که نهایتا کل برق مملکت از باد تامین خواهد شد.

و سوئد اولین کشوری است که برای کربن قیمت گذاشته است نکته جالب این است که بیش از نیمی از تامین حرارت خانگی مردم این کشور خارج از منازل است!

تمام این کشورها و دیگران برای رهایی از سوبسید انرژی و سلامت مردم از آلودگی از سه دهه پیش سیاستگذاری های خود را آغاز کردند ،و این در حالی است که ما با سالی ۱۰.۰۰۰ نفر فوت از آلودگی و ۱۰۰ میلیارد دلار یارانه انرژی همچنان در حال شعاردادن هستیم.

کارهای اصلی و اثرگذار مثل حرکت به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر، بهره‌گیری از سوخت‌های پاک، افزایش کیفیت سوخت و هم‌چنین هیبریدی کردن خودروها، نوسازی ناوگان شهرداری‌ها و افزایش ظرفیت آن‌ها، درخت‌کاری و افزایش فضای سبز و شناسایی بخش‌های آلوده و هزاران راه‌کار بنیادین و اساسی دیگر، فقط با همت و حمایت مسئولانی انجام می‌شود که در حال حاضر سکوت کرده اند.

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟